Onko sulla joulu täysin hallinnassa - Anna vinkkisi
Mä pidän itseäni melko järjestelmällisenä ja suunnitelmallisena ihmisenä, ja esimerkiksi työelämässä deadlinet pitää aina ja ensi vuoden asioita on suunniteltu jo pitkälle.
Joulu on kuitenkin kauhea poikkeus. Joka ikinen joulukuu havahdun viikkoa ennen joulua siihen, että kummilasten lahjat on ostamatta ja lähettämättä, suurin osa muistakin lahjoista on kaupassa, kortit olen ostanut mutta en niitä ehdi enää lähettää, milloin ihmeessä ehdin muka paketoida, taas meni ohi se joulukonsertti johon oli tarkoitus mennä, suunnitelmissa oli järjestää ihana glögi-ilta ystävillä mutta jäi tekemättä ja nyt ei enää ehdi, mitä ihmettä uudeksi vuodeksi - kaikki kylpylät ovat täynnä...
Tiedän, että on ihmisiä, joilla jouluhommat ovat hanskassa ja järjestyksessä, ja oikeasti on aikaa siihen kuusenvalossa nautiskeluun, eikä säntäillä ruuhkassa aatonaattona jossain marketissa. Miten te teette sen? Kuulisin ihan oikeasti mielelläni hyviä vinkkejä ajankäyttöön ja kaikkiin joulunajan touhuihin teiltä, jotka tämän hallitsette?
Siis tämmöinen kunnon joulustressi, josta hyvä mieli ja joulutunnelma ovat todella kaukana. Kai sitä täytyy torstaina ajaa sitten jonnekin ruuhkaan markettiin ja haalia niitä joululahjoja. Kummilapset varmaan jäävät taas tänäkin vuonna ilman...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu lapsesi syömään joulupäivänä. Pidä aatto kivaa miehesi kanssa ja mene kauppaan esim klo 22.00. Kaikkea on ja saa ihan rauhassa katsella ja ostella.
ps siivoja tulee tänään kun olen itse töissä.
Entä jos ei ole miestä ja lapsia?
Luulis ainakin mies löytyvän jostakin jouluksi.
-ostan kaikki joululahjat tilaamalla netistä, en mene yhtään kertaa jouluruuhkaan kauppohin ja tilaan kaiken kotiinkuljetuksella suoraan ovelle
-olen asettanut joka vuosi itselleni joululahjojen tilaamisen deadlineksi 25.11. Käynnykkään laitan siitä jo lokakuussa muistutuksen hälyttämään 20.11 että dl lähestyy
-tilaan kaikki jouluruoat kotiinkuljetuksella. Kopioin edellisen vuoden tilauslistan ostoskoriin ja teen vain pari pientä muutosta siihen. Joulukukat tulee samassa citymarketin tilauksessa samalla.
-joulusiivoukseksi riittää tavallinen imurointi ja pintojen pyyhintä, meillä on yleensä aina tavarat suunnilleen paikoillaan vaikka lapsiperhe ollaankin että sellaista massiivista raivaamista ennen imurointia ei joudu tekemään
-tilaan laatikot valmiina ruokakaupasta, kinkun paistamme itse
-oikeastaan ainoa isompi tekeminen on leipominen. Mutta se on ihan kivaa lasten kanssa glögiä juoden
-lahjat paketoin yksin yhtenä iltana muiden nukkuessa omassa rauhassa ja syön samalla suklaata
En tiedä. Todennäköisesti teen jotain pipareita. Kuusi ilmestyy jostakin.
Mies tekee kinkun ja mä jotain sörsseleitä siihen sivuun. Kynttilöitä löytyy ja kuusia kasvaa takapihalla.
Ei mitään stressiä. Aina on joulu tullut. Kinkku uuniin ja sitten vähän puuhaillaan.
Mulla on kolme hyvää vinkkiä:
1. perinteinen muistilista: kirjoitat jo marraskuussa paperille jääkaapinoveen mitä milläkin viikolla tarvii tehdä, ja ylös päivänmäärät jolloin esim. joulukorttien viimeinen lähetyspäivä tai lahjat pitää saada postiin että ehtivät perille
2. aloita lahjojen ostaminen jo kauan ennen joulukuuta; voit jo loka-marraskuussa ruveta katselemaan kaupoissa sillä silmällä, että näkyiskö jotain lahjaksi sopivaa. Tai vaihtoehtoisesti kyselet joululahjatoiveet heti joulukuun alussa ja tilaat nettikaupasta saman tien kaikki yhdeltä istumalta.
3. Laske rimaa! Karsi kaikki epäoleellinen ja lopeta suorittaminen, ja keskity niihin asioihin, jotka sulle ovat tärkeitä ja jotka tekevät sulle joulun. Joulukortteja ei ole pakko lähettää jos ei itse siitä nauti (jos todella nauttisit, niin olisit kai tehnyt sen ajoissa!), kaikki tapahtumat samoin: jos et ole saanut aikaseksi järjestää glögi-iltaa tai ostaa konserttilippuja, niin luultavasti se ei ollutkaan sulle todellisuudessa niin tärkeää. Sen sijaan että mietit kaikkea mitä nyt jäikään tekemättä, voi keskittyä nimenomaan siihen rauhalliseen fiilistelyyn.
Joulu on minun aikaa, ja siksi vastaan mielelläni tähän kysymykseen.<3
1. Teen joululahja listaa pitkin vuotta, kun kuulen jotain mielenkiintoista, mitä kukakin tarvitsee. Kun tulee tarjouksia, ostan suurimman osan lahjoista jo ennen joulukuuta. Lahjat paketoin yleensä pari päivää ennen joulua.
2. Aloittelen joulusiivousta n. viikkoa ennen aattoa (meillä on asunto kyllä perus siisti, niin helpottaa urakkaa), jätän kuitenkin kaapit tästä siivouksesta usein pois, koska kuten tuossa sanottiin, joulua ei vietetä kaapissa. Tässä yhteydessä laitan joululiinoja, verhoja jos haluan vaihtaa niitä.
3. Paketit postittan yleensä 15 pv, mutta kortteja lähetin tänään, usein on ehtinyt perille silti.
4.Hankin joululaatikot yms. kaupasta muutamaa päivää ennen aattoa, mutta esim. kalat ostan tarjouksesta pakkaseen valmiiksi etukäteen. Kun suurinosa lihoista on valmiina pakkasessa, ei mene niin paljon rahaa kerralla jouluruokiin.
5. Kuusi haetaan metsästä 22 pv ja koristellaan 23 pv.
Jouluvalot ovat jo marraskuussa sopivissa määrin tuomassa tunnelmaa pihalla ja sisällä.
Se listan tekeminen auttaa hirveästi ja lahjojen ennalta miettiminen. Kaiken turhan pois karsiminen ja se ettei vaadi itseltään enempää kuin jaksaa, ja yrittää käydä kaupassa ennne pahinta ruuhkaa mikä stressaa entisestään.
Ja mies auttaa onneksi, mutta teen suurimman osan itse.
Toivon sulle Ap kuitenkin hyvää ja rauhallista joulua, älä vaadi itseltäsi liikoja ja pyydä tarvittaessa apua läheisiltä jos mahdollista.<3