Onko sulla joulu täysin hallinnassa - Anna vinkkisi
Mä pidän itseäni melko järjestelmällisenä ja suunnitelmallisena ihmisenä, ja esimerkiksi työelämässä deadlinet pitää aina ja ensi vuoden asioita on suunniteltu jo pitkälle.
Joulu on kuitenkin kauhea poikkeus. Joka ikinen joulukuu havahdun viikkoa ennen joulua siihen, että kummilasten lahjat on ostamatta ja lähettämättä, suurin osa muistakin lahjoista on kaupassa, kortit olen ostanut mutta en niitä ehdi enää lähettää, milloin ihmeessä ehdin muka paketoida, taas meni ohi se joulukonsertti johon oli tarkoitus mennä, suunnitelmissa oli järjestää ihana glögi-ilta ystävillä mutta jäi tekemättä ja nyt ei enää ehdi, mitä ihmettä uudeksi vuodeksi - kaikki kylpylät ovat täynnä...
Tiedän, että on ihmisiä, joilla jouluhommat ovat hanskassa ja järjestyksessä, ja oikeasti on aikaa siihen kuusenvalossa nautiskeluun, eikä säntäillä ruuhkassa aatonaattona jossain marketissa. Miten te teette sen? Kuulisin ihan oikeasti mielelläni hyviä vinkkejä ajankäyttöön ja kaikkiin joulunajan touhuihin teiltä, jotka tämän hallitsette?
Siis tämmöinen kunnon joulustressi, josta hyvä mieli ja joulutunnelma ovat todella kaukana. Kai sitä täytyy torstaina ajaa sitten jonnekin ruuhkaan markettiin ja haalia niitä joululahjoja. Kummilapset varmaan jäävät taas tänäkin vuonna ilman...
Kommentit (28)
Pidän yhden arkivapaapäivän joulukuun alussa ja ostan kaikki lahjat.
Kutsun ystävät glögille 5. tai 6. joulukuuta. Siihen mennessä koristelen kodin jouluiseksi, vaihdan tekstiilit ym. Teen tämän yleensä edellisenä viikonloppuna.
Kutsumme meidän molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen glögille ja "joulupuurolle" viimeisenä viikonloppuna ennen joulua.
Siivoan kaikki keittiön kaapit ennen joulua - mutta vain yhden kaapin tai laatikkorivin päivässä.
Joulusiivouksen ostan siivoustoimistosta.
Tilaan ison osan ruuista noutolokerikkoon. Käyn itse kaupassa ennen aatonaattoa, koska en pidä ruuhkasta.
Teen to do listan jo marraskuun lopulla. Hyödynnän edellisvuosien listoja, jotka olen säilyttänyt.
Jotkut ovat jouluihmisiä henkeen ja vereen. Joillakin heistä on homma hanskassa ja joillakin sitten iskee kauhea joulustressi tekemättömien asioiden takia.
Vuosi vuodelta pidän itse joulusta vähemmän ja vähemmän. Huomioin sen mahdollisimman vähin äänin ja teoin.
Ap, sulla aika pitkä lista tekemättömistä töistä. Laitapa ne tärkeysjärjestykseen ja unohda sieltä loppupäästä ainakin puolet pois. Tänä jouluna voit kokea asiasta syyllisyyttä, mutta ensi jouluna on jo helpompaa.
On hallinnassa. Meillä ei ulospäin enää muille näytellä joulun ähkyä ja öky pönötystä. Itselleen vain tehdään minimalistinen joulu, joulu ruuat vielä maistuvat.
Monet ovat lakanneet viettämästä sitä kokonaan ja jopa inhoavat. Muille olemme sanoneet myös ettemme vietä joulua ollenkaan vaan ihan tavallinen viikonloppu.
Hallinnassa on.
- ostin vain yhden lahjan (kummipojalle) joka toimitetaan valmiiksi paketoituna
- en lähetä joulukortteja
- en tee joulusiivousta, normaali viikkosiivous riittää
- vaihdoin keittiön kappaverhon ja pöytäliinan punaiseen
- 4 kpl paristokäyttöisiä led jouluvaloja on laitettu omille paikoilleen
- ruokaostokset tulee kotiinkuljetettuna niin kuin aina
- en hanki joulukuusta tai -kukkia
Olen nyt lomalla pari viikkoa ja chillaan vaan. Jouluaattona kokataan yhdessä (ei mitään perinteistä suomalaista vaan meidän perinteiksi muodostuneet jutut) ja avataan pullo samppanjaa. Illalla pelaillaan ja ollaan vaan. Ihan parasta.
Homma hanskassa, mutta hanskat hukassa.. kortit lähetetty, mutta flunssa kaatoi sänkyyn. Kaupasta muutama ruoka välikäsien kautta ja jatkan sairastamista. Eipä tarvitse lähteä sukujouluun! Siivoan sitten joskus joulun jälkeen.
Suunnittelen mitä annan kenellekin lahjaksi ja sitten käyn samalla reissulla ostamasa lahjat / tilaan hyvissä ajoin netistä.
Ruokia teen etukäteen pakkaseen ja jääkaappiin ja aaton aattona haen kalat ja salaattitarpeet.
Koristeluun nyt ei kauan mene ja en tee erityistä joulusiivoakaan vaan ihan normaalisiivous riittää.
Olen karsinut kaiken turhan pois, kortteja lähtee vain muutama, en enää leivo koko suvulle ilahduttaakseni, lapsille 1-2 lahjaa per nuppi, tavallinen siivous riittää jne.
Mulla on excel, jossa kalenteri ja joka päivälle joku homma mikä tehdään pois.. alkaa noin 1kk ennen joulua, Siellä on siis ihan ylös kirjattuna minä päivänä lähtee joulukortit, milloin paketoin lahjat, milloin käyn hakemassa ne lahjat, milloin siivoan keittiön jne jne. Toisella sheetillä on sitten lahjat: kenelle, mitä, onko hankittu, onko pakattu.
Kuukautta ennen lahjat. Paria viikkoa ennen kuusi ja lahjojen vienti kummilapsille. Siivoukset normaalisti kuten ympäri vuoden. Kinkun paisto pari päivää ennen ja kaupassa käynti. Jouluaattona joululeffoja, lautapelejä, tänä vuonna haetaan pitsaa ja tehdään salaattia. Saunan jälkeen avataan lahjat. Loppuillasta katsotaan raskasta joulua ja syödään juustoja.
Varsinkin lahjojen määrää voi ihan hyvällä omallatunnolla karsia. Suurimmalla osalla aikuisista on jo kaikkea tavaraa yllinkyllin, voi ihan sopia aikuisten kesken että lopetetaan lahjojen osto ja myös pysytään siinä. Suklaarasia tms. on myös aivan hyvä lahja.
Lapsille sitten harkiten toivomiaan lahjoja, ei mitään turhaa tai "sinnepäin". Mieluiten yksi toivottu lahja kuin kolme halpaa krääsälahjaa joita eivät toivoneet. Ja kaikkia suvun lapsia ei ole pakko lahjoa, se on pääasiassa vanhempien ja isovanhempien tehtävä.
Ihan normaalisti. Alotin hössötyksen lokakuun alussa (kerkesin juuri ennen kauppojen aloitusta).
Nyt vaan enää leivon ja siivoan tämän viimeisen viikon.
On se hallussa. En nimittäin vietä joulua mitenkään. Eli edessä ihan tavallinen viikko.
Kutsu lapsesi syömään joulupäivänä. Pidä aatto kivaa miehesi kanssa ja mene kauppaan esim klo 22.00. Kaikkea on ja saa ihan rauhassa katsella ja ostella.
ps siivoja tulee tänään kun olen itse töissä.
Ostan lapsille lahjoja alennusmyynneistä pitkin vuotta, kirjoja, askartelutarvikkeita ja sen sellaista. Marttojen jouluvinkki on myös hyvä, älä siivoa kaappeja jos et aio viettää jouluasi kaapissa.
Meillä kaikki iloisesti levällään. Joulu vietetään meillä ja jotain pitäisi kai jo tehdäkin, on lapsia, isovanhempia... Lahjoja vielä ostamatta, mitään ei ole paketoitu. Ruokalista suunnitteluasteella. Toisella lapsella alkoi viikonloppuna flunssa ja mulla on vaan semmonen olo, etten jaksa mitään ja luultavasti minä tai toinen lapsi aattona kipeänä ja joulu peruttu. Kämppä onneksi siisti ja koristelut tehty. Ehtii kai tässä... Tästä ei nyt kyllä apua ollut, mutta vaikka vertaistukea.
Kun vielä ostin joululahjoja, ostelin niitä pitkin vuotta kun sopiva sattui eteen, ensimmäiset jo heti joulunjälkeisistä alennusmyynneistä. Nyt en enää lahjo aikuisia.
Joulukoristeet ovat vielä yläkaapissa, otan esille jos viitsin, minulle tärkeimmät ovat kynttilät ja joulumusiikki, ne tekevät Joulun.
Ruuat kotiinkuljetuksella, voi rauhassa miettiä läppärin ääressä, mitä haluaa. Jouluna voi myös syödä muuta kuin perinteisiä laatikoita, kukaan ei kritisoi vaikka söisin sushia tai vaikka makaronilaatikkoa.
Joulusta voi stressata niin paljon kuin haluaa, tai halutessaan olla stressaamatta. Joulu tulee ja menee, vaikkei mitään tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Kutsu lapsesi syömään joulupäivänä. Pidä aatto kivaa miehesi kanssa ja mene kauppaan esim klo 22.00. Kaikkea on ja saa ihan rauhassa katsella ja ostella.
ps siivoja tulee tänään kun olen itse töissä.
Entä jos ei ole miestä ja lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Pidän yhden arkivapaapäivän joulukuun alussa ja ostan kaikki lahjat.
Kutsun ystävät glögille 5. tai 6. joulukuuta. Siihen mennessä koristelen kodin jouluiseksi, vaihdan tekstiilit ym. Teen tämän yleensä edellisenä viikonloppuna.
Kutsumme meidän molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen glögille ja "joulupuurolle" viimeisenä viikonloppuna ennen joulua.
Siivoan kaikki keittiön kaapit ennen joulua - mutta vain yhden kaapin tai laatikkorivin päivässä.
Joulusiivouksen ostan siivoustoimistosta.
Tilaan ison osan ruuista noutolokerikkoon. Käyn itse kaupassa ennen aatonaattoa, koska en pidä ruuhkasta.
Teen to do listan jo marraskuun lopulla. Hyödynnän edellisvuosien listoja, jotka olen säilyttänyt.
Kiitos! Juuri jotain tällaista kaipaisin. Otan oikeasti tämän listan talteen, jos vaikka ensi vuonna sitten välttyisin tältä viime hetken paniikilta ja hirveältä sähläämiseltä. Levollista joulunaikaa! AP
Pidät kodin siistinä ympäri vuoden niin erillistä joulusiivousta ei tarvitse.
En lähetä kortteja enkä osta juurikaan lahjoja, pienet lahjakassit ostan lähimmille perheenjäsenille joissa on glögiä yms pientä kuluvaa, ei mitään kallista krääsää. Ei vain ole aikaa eikä rahaa miettiä ja ostaa lahjoja ja kortteja. Tänä vuonna myös päätettiin miehen kanssa että ei lähdetä jouluna mihinkään vierailuille, välipäivinä vasta käydään minun vanhempien luona. Päästään paljon vähemmällä stressillä näin.
Meillä ei ole vielä omia lapsia, kummilapselle on pieni lahja.
Ei myöskään osteta tai tehdä jouluruokia, kumpikaan ei niistä tykätä. Jouluna tehdään itse kotona mm. pizzaa. Koristelut on melko minimalistiset, ei ole niistäkään stressiä. Loppuviikosta teen ihan perus siivouksen, ei mitään ns.joulusiivousta.
Joulusta stressaajat luovan stressinsä ihan itse. Ei tarvitse konsertteja tai kylpylöitä ja miljoonia lahjoja ja ruokia, jos ei ole aikaa niitä toteuttaa.