Lapsiperheiden kotipalvelu?
Jos tarjotaan lapsiperheiden kotipalvelua, kannattaako ottaa vastaan?
Meillä on kolme pientä kotihoidossa olevaa lasta (nuorin alle 3kk). Isä sairastunut syöpään ja on nyt rankkojen hoitojen keskellä. On aiemmin ollut hyvin osallistuva vanhempi, mutta nyt huonovointinen ja väsynyt kokoajan. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että mahdollisesti neuvolasta tarjotaan tämänkaltaiseen tilanteeseen kotipalvelua. Onko kokemuksia kotipalvelusta? Mitä edes tekevät? Ymmärsin että eivät ainakaan siivoa.
Kommentit (26)
Kaupungin/kunna n työntekijät eivät tosiaan tee kotitöitä mutta yksityisen puolen työntekijät tekevät. Olen ollut molemmilla ja yksityisen puolen kotipalvelu on ollut yleensä pelkkää siivousta ja ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Yksi ripusti jopa pyykit ja imuroi kerran ja olen asioitani käynyt hoitamassa sillä välin kun palvelu hoitanut kotona lasta, mennyt helpommin niin.
Perhetyöstä tai muista avuista koin enemmän haittaa valitettavasti koska arkeni on yksinhuoltajana kiireistä eikä aikaa ole turhuuksiin vaikka mukavia ihmisiä olivatkin. Kotipalvelusta olen kokenut saavani oikeasti käytännönapua kun lasta en kaikkialle mukaani mielelläni ota.
Oliko aina sama ihminen, joka kävi kotipalvelusta? Vauva nyt hyväksyy kenet vain, mutta kaksosien tarvii tutustua hetken aikaa ennen kuin antavat vieraan lähestyä. Jos joka kerta uusi ihminen tulee, on se lastenhoitoon aika haastavaa.
Ap
Äsken mainitsemassani palvelusetelissä sai itse valita työntekijänkin. Jos oli tarve keskiviikkoisin, pyysin sellaista jolle sopisi keskiviikot jatkossakin. Jos työntekijä vaikutti kivalta, sovin saman työntekijän kanssa jatkonkin. Jos tuttu työntekijä olikin sairaana, sai valita tulisiko joku toinen vai jätetäänkö välistä. Ihan seuraavalle päivälle oli vaikea saada työntekijää, mutta joku tuollainen kerran viikossa toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kaksi isompaa lasta päivähoitoon, palkkaisin siivoojan ja varoisin visusti mitään raporttitätejä sohvalle istuskelemaan. Tuossa tilanteessa ei kaipaa mitään lisäkuormitusta.
Olen ymmärtänyt, että Helsingissä päivähoito on melko ruuhkautunut ja paikkaa on haettava vähintään 4kk aiemmin. Lisäksi kun kaksosille on ollut vähän vaikea hyväksyä vauvaa perheeseen, koen että heidän laittaminen päivähoitoon voisi entuudestaan vaikeuttaa vauvan hyväksymistä.
Siivoojan saatan kyllä palkata, pitäisi vain löytää hyvä. Meillä oli siivooja kun kaksoset olivat ihan pieniä, mutta koin että hän sai aika vähän aikaan siivouksen aikana.
ApKiireellisesti päivähoitopaikka järjestyy kahdessa viikossa. Ota puhelin käteen, ja selvitä, saisitteko tammikuussa aloituksen. Tammikuu on elokuun ohella helpoin aika aloittaa.
Tarkoitat varmaan neuvollasi hyvää, mutta jos tilanne on se, että perheen isä on sairastunut syöpään ja on rankat hoidot meneillään, niin onkohan ihan viisasta laittaa lapsia silloin päiväkotiin hakemaan ja tartuttamaan isälle kaikki mahdolliset kiertävät infektiotaudit? Yleensähän syöpäsairasta ja hänen perhettään neuvotaan välttämään asioita, joista voi saada flunssan, koronan, noron, enteron jne.
Lässytetään samoja asioita kuukausitolkulla tai vuositolkulla. Ei uskota kun sanon sataan kertaan että osaan itse hyvin siivota,vaihtaa vaipat, laittaa pesukoneet päälle ja tehdä ruokaa. Ei vaikka näkevät itse omilla silmillään.
Vierailija kirjoitti:
Lässytetään samoja asioita kuukausitolkulla tai vuositolkulla. Ei uskota kun sanon sataan kertaan että osaan itse hyvin siivota,vaihtaa vaipat, laittaa pesukoneet päälle ja tehdä ruokaa. Ei vaikka näkevät itse omilla silmillään.
Tämä on perhetyötä, ei kotipalvelua. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Kotiapua voisi kysyä sillä perusteella, että päivähoidosta lapset tuovat tauteja kotiin ja syöpähoitoihin liittyy alentunut vastustuskyky.