14v on rasittava ja ärsyttävä.
Anteeksi että sanon, mutten sitä muualle sanokaan kuin tässä avaudun.
Koulussa tyttö pärjää loistavasti, ei siis valittamisen sijaa oikeasti.
Mutta kotona. Koko ajan joku laite päällä ja kädessä, jos katsoo telkkaria niin kuvaa omia reaktioitaan ohjelmaan kännykällään samalla! Voi juma. Ja minä kun naputan kaikista laitteista.
Uhmaa. Jos pyydän jotain, ei ole kuulevinaan tai "ei ehi nyt" "älä häiritse", mutta kyllä minun menemiset ja tekemiset tilaa ja arvostelee. Koska asetan rajat, huutaa ja kiukkua niistä, olen kuulemma hillitön tiukkapipo.
Meikkaa, tällä, kihartaa ja käpertyä. Kuvaa tiktokkiin samalla.
Raha. Raha. Tavarat. Merkit. Gucci. Jaiks. Ei oikein arvosta minun kirppistelyharrastusta. Koska Vuitton ja Prada.
Huutaa. Taantunut äänentasossa leikki-ikäiseksi.
Miten siitä tuli tommonen?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo omien reaktioiden kuvaaminen on nykyään muotia. Ainakin Youtube on täynnä sellaisia videoita. Sellaisesta ei kannata huolestua. Voit päinvastoin mennä siihen mukaan ja kannustaa perustamaan oman somekanavan. Muutenkin kuulostaa aika normaalilta ikäisekseen. Kärsivällisyyttä siis, vaikka se onkin joskus vaikeaa.
Ei tee teinille (tai maapallolle) hyvää tuollaiset minä minä minä ja minun naama -somekanavat, aivan täyttä energiahukkaa. Maailma on muutenkin romahtaamassa.
Nimenomaan. Tämä nykyaika kasvattaa kyllä tehokkaasti narsisteja jos jotain. Jos se oma naama, minä itse ja itsensä brändääminen ja markkinointi somessa on keskiössä jo lapsuudesta saakka, niin mitä voi odottaa?
Narsismia tai sitten jossain kohtaa asian räikeydelle heräämistä ja arvojen muuttumista/muuttamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo omien reaktioiden kuvaaminen on nykyään muotia. Ainakin Youtube on täynnä sellaisia videoita. Sellaisesta ei kannata huolestua. Voit päinvastoin mennä siihen mukaan ja kannustaa perustamaan oman somekanavan. Muutenkin kuulostaa aika normaalilta ikäisekseen. Kärsivällisyyttä siis, vaikka se onkin joskus vaikeaa.
Ei tee teinille (tai maapallolle) hyvää tuollaiset minä minä minä ja minun naama -somekanavat, aivan täyttä energiahukkaa. Maailma on muutenkin romahtaamassa.
Nimenomaan. Tämä nykyaika kasvattaa kyllä tehokkaasti narsisteja jos jotain. Jos se oma naama, minä itse ja itsensä brändääminen ja markkinointi somessa on keskiössä jo lapsuudesta saakka, niin mitä voi odottaa?
Narsismia tai sitten jossain kohtaa asian räikeydelle heräämistä ja arvojen muuttumista/muuttamista
Vaikea uskoa nykyajan ilmapiirissä, kun aikuisetkin tekevät tuota samaa ja näyttävät esimerkkiä. Suomessa on oikeasti jo työvoimapula ns. oikeissa töissä, kun nuoria eivät kiinnosta sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa nykyajan ilmapiirissä, kun aikuisetkin tekevät tuota samaa ja näyttävät esimerkkiä. Suomessa on oikeasti jo työvoimapula ns. oikeissa töissä, kun nuoria eivät kiinnosta sellaiset.
Some on koukuttavaa roinaa, sitä on kehitetty tarkoituksena pitää ihminen alustalla mahdollisimman pitkään, joten ei ihmekään että aikuiset ja lapset siellä sitten viettää aikaa.
Muistelkaa vaan omaa murrosikäänne. Keho täynnä kasvu ja sukupuolihormoneja, hikeä, karvoja, finnejä, mustapäitä, outoja tuntemuksia, libido vetää höyryjunan tavoin, raivonpuuskia, kasvukipuja, jne. Et saa edes yhtä selkeää ajatusta päähän ja siinä pitäisi sitten vielä opiskella ja miettiä mitä teet isona. Ei ihme että teiniä ottaa päähän. Jos minulla tulisi vielä olemaan samat tuntemukset, jäisin saikulle muutamaksi vuodeksi.
Olen nytkin saikulla kun on flunssa. Tämä sentäs menee ohi parissa viikossa, toisin kuten äänenmurros joka kesti vuosia...
Mun lapsi oli tommonen vajaa kaksi vuotta. Nyt alkaa helpottaa. Se tekee jopa kotitöitä oma-aloitteisesti! Mulla on aina ollut sellanen pick your battles-asenne kasvatukseen ja käytin sitä murrosiän myrskyissäkin. Eli jos lapsi ei oikeasti pahasti loukannut, niin mä en provosoitunut (esim. ihan rauhassa sai sanoa mus tyhmäksi, mutta jos haistatteli, niin siitä mä jo sitten napakasti sanoin) ja annoin nitistä ja natista kotitöistä, mutta katoin että se tekee ne. Eli jos käskin tyhjäntee apk:n ja vastaukseksi tuli tätä "miks mä", "onko muka mun vuoro", "ei huvita" jne murinaa, niin annoin murista ja käskin uudelleen. Viimeistään kolmannella kerralla homma hoitui, toki saattoi mennä aikaa se vartti vääntämiseen, mutta eipä tullut tappelua ja mun kanta voitti. (Isänsä poltti hihat yleensä kättelyssä, kauhea riita pystyyn ja lopputulos oli se, että teini mökötti omassa huoneessaan, puhelin takavarikossa ja isi tyhjensi koneen, kun määräsi teinin arestiin. Ihan turhaa energianhukkaa).
Vierailija kirjoitti:
Kurita sitä jos se ei tottele tai kyseenalaistaa auktoriteettisi. Ja karaise siihen, että vähälläkin voi pärjätä jos ei ole vaihtoehtoa. Eli luksus pois.
Mitä Vlttua??
Se on teini, teinit on tommosia. Se tietää että se pärjää ilman sinuakin, koska on koulussa hyvinpärjäävä, ja itseluottamus kohdillaan. Anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus nykynuorison menoa. Ruutukoukussa kaikki ja pinnallisuus kiinnostaa. Voithan vaikka kokeilla lahjoa sitä olemaan ilman elektroniikkalaitteita, sellainen aika tekee nykypäivänä hyvää kellevain
Hä, miksi tuo viesti on poistettu? 21-vuotiaana eli itsekin nuorena sen tänne kirjoittelin, kun on tätä nykymenoa tullut jonkin verran havainnoitua. On nuorempia sisaruksia, eikä kovin montaa vuotta kun itsekin olin ajantasalla someista ynnämuista.
Toki hieman virheellisesti yleistin, ei varmasti kaikki ole pinnallisuudesta kiinnostuneita ja ruutukoukussa, mutta iso osa on, varsinkin jälkimmäistä. Ruuduton aika tekee oikeasti hyvää ihmiselle, vaikka onkin tyyylsääää. Ihan jo sen laitteen tuijotteleminen on fyysinen toiminto, ja siihen vielä kaikki henkiset/psyykkiset vaikutukset joista ei voi täysin tietää.
Sellaista se teini-ikäisen vanhemmuus on. Ole jämäkkä. Kuuntele. Sano että rakastat. Kestä vielä muutama vuosi, sitten muuttuu ihmiseksi taas.