Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v on rasittava ja ärsyttävä.

Vierailija
18.12.2022 |

Anteeksi että sanon, mutten sitä muualle sanokaan kuin tässä avaudun.

Koulussa tyttö pärjää loistavasti, ei siis valittamisen sijaa oikeasti.

Mutta kotona. Koko ajan joku laite päällä ja kädessä, jos katsoo telkkaria niin kuvaa omia reaktioitaan ohjelmaan kännykällään samalla! Voi juma. Ja minä kun naputan kaikista laitteista.

Uhmaa. Jos pyydän jotain, ei ole kuulevinaan tai "ei ehi nyt" "älä häiritse", mutta kyllä minun menemiset ja tekemiset tilaa ja arvostelee. Koska asetan rajat, huutaa ja kiukkua niistä, olen kuulemma hillitön tiukkapipo.

Meikkaa, tällä, kihartaa ja käpertyä. Kuvaa tiktokkiin samalla.

Raha. Raha. Tavarat. Merkit. Gucci. Jaiks. Ei oikein arvosta minun kirppistelyharrastusta. Koska Vuitton ja Prada.

Huutaa. Taantunut äänentasossa leikki-ikäiseksi.

Miten siitä tuli tommonen?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

perus luuseri tapaus. tollaset vois lähettää jonnekki siperiaan , ehkä ylikansottuminenkin ratkeis

Vierailija
22/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinitytöt on paljon ärsyttävämpiä kuin teinipojat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän tuntee olonsa turvalliseksi kotona ja uskaltaa uhmata. Ikävä vaihe, mutta tärkeää kasvun kannalta, hän ei voi olla ikuisesti riippuvainen sinusta ja alkaa nyt toden teolla ymmärtää olevansa oma yksilö.

Kyllä. Murrosikäisen täytyy irrottautua vanhemmistaan ja joillakin se on rajumpaa kuin toisilla. Ja juuri tuollaista. Sinun tehtäväsi nyt on sietää, ojentaa ja edelleen kasvattaa ja rakastaa. Laittaa edelleen rajaa mutta herätellä vastuuseen. Ja päästää irti....

Voimia!

Vierailija
24/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo omien reaktioiden kuvaaminen on nykyään muotia. Ainakin Youtube on täynnä sellaisia videoita. Sellaisesta ei kannata huolestua. Voit päinvastoin mennä siihen mukaan ja kannustaa perustamaan oman somekanavan. Muutenkin kuulostaa aika normaalilta ikäisekseen. Kärsivällisyyttä siis, vaikka se onkin joskus vaikeaa.

Oman elämän jatkuva jakaminen somessa ei voi tuottaa hyvää lopputulosta. 

Vierailija
25/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lasten kanssa pienestä pitäen käyty kirppiksillä ja puhuttu kierrättämisestä yms siitä kuinka aina ei välttämättä tarvitse ostaa kaupasta uutta. Lisäksi on puhuttu pinnallisuudesta ja mitkä asiat ovat elämässä tärkeitä, ulkonäkö vai muut asiat.. Lapset ovat alakouluikäisiä. Tiedän että asiat voivat muuttua, mutta olen kokenut nämä asiat tärkeiksi puheenaiheiksi.

Mun lapsi on mun hippeilystä huolimatta luksuksen perään. Se pitää vaan hyväksyä, että tietyssä vaiheessa vanhempien vaikutus häviää kavereiden vaikutukselle. Mä toivon, että tämä on väliaikainen vaihe.

Vierailija
26/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän tuntee olonsa turvalliseksi kotona ja uskaltaa uhmata. Ikävä vaihe, mutta tärkeää kasvun kannalta, hän ei voi olla ikuisesti riippuvainen sinusta ja alkaa nyt toden teolla ymmärtää olevansa oma yksilö.

Kyllä. Murrosikäisen täytyy irrottautua vanhemmistaan ja joillakin se on rajumpaa kuin toisilla. Ja juuri tuollaista. Sinun tehtäväsi nyt on sietää, ojentaa ja edelleen kasvattaa ja rakastaa. Laittaa edelleen rajaa mutta herätellä vastuuseen. Ja päästää irti....

Voimia!

Jos lasta ojentaa niin silloinhan lapsi ei pysty irtautumaan vanhemmistaan, koska lapsen tunneilmaisua rajoitetaan.

Vierailija
27/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikähän se. Ja mitä tulee tohon kännykän käyttöön niin itsehän olet sallinut Tiktokit ja muut. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
28/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanikäinen tytär. Aivan ihana.

Haluaa jonkin verran omaa aikaa ja olla kavereittensa kanssa, mutta myös paljon aikaa vanhempiensa kanssa. Hän on kevyesti luokkansa paras. Tykkää tehdä ostoksia kirppareilla eikä vaadi mahdottomia, saisi mielellään paljon enemmänkin. Hänellä on paljon kivoja kavereita, joilla on samoja harrastuksia - perheitten taustoista riippumatta.

Pointti vain, ettei kaikki teinit ole samanlaisia.

Tiedän lapses, ja mun tyttö on parempi koulussa .

Vierailija
29/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi psykopaatti ainesta.

Vierailija
30/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kyllä muakin ärsyttäisi, varsinkin toi luksuksen ihannointi, vaikka maailma on hukkumassa krääsään.

Sanoisin, että huutaminen ja rangaistukset ei auta, mutta rajat pitää silti laittaa ja pitää. Laita puhelimeen nettiaika ja kaikki tarpeelliseksi kokemasi rajoitukset. Vaadi puheli yöksi olohuoneeseen tai jonnekin muualle. Sano tiukasti ja huutamatta, ettei sinulle saa puhua rumasti. Koeta kasvattaa pinnaasi. Teinit on vaikeita, mutta huuto ei auta. Asioita pitää toistaa tuhansia kertoja, mutta loppujen lopuksi teinikin onnistuu ymmärtämään siinä sen taka-ajatuksen, eli välittämisen.

Vierailija
31/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä kaikki jotenkin yllätyksenä? Näitä asioita pitää miettiä ennen jalkojen levittämistä eikä 15 v sen jälkeen. Kuka siitä tuollaisen on kasvattanut?

Vanhemmat, mutta myös yhteiskunta, ympäristö ja sosiaalinen oppiminen on tuon ikäisellä jo suuressa osassa

Vierailija
32/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä kaikki jotenkin yllätyksenä? Näitä asioita pitää miettiä ennen jalkojen levittämistä eikä 15 v sen jälkeen. Kuka siitä tuollaisen on kasvattanut?

Vanhemmat, mutta myös yhteiskunta, ympäristö ja sosiaalinen oppiminen on tuon ikäisellä jo suuressa osassa

Vanhempien velvollisuus on seurata kaikkea tätä ja tarvittaessa puuttua asiaan ajoissa. Sitä on vanhemmuus. Ei pidä hankkia lapsia jos ei osaa. Pelkkä nussiminen ei riitä, ne pitää myös kasvattaaa.

Vierailija
33/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisistä osa jo porsii.

Sikako siellä vastailee?

Vierailija
34/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia!

Jos lasta ojentaa niin silloinhan lapsi ei pysty irtautumaan vanhemmistaan, koska lapsen tunneilmaisua rajoitetaan.

Tässäpä päivän huumoripläjäys :D

Näitä rajattomia lapsukaisia on nähty ja vahinkoja yritetään korjailla, mutta huostaanottokaan ei kaikkia pelasta.

Vierailija
35/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa typerykseltä.

Vierailija
36/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö onkin paras koulussa ja kaikkein ärsyttävin. Kuvaa läksyjen lukemisetkin tiktokkiin. Ja on niin nenäkäs, ettei kukaan ole sellaista nähnytkään. 

Vierailija
37/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo omien reaktioiden kuvaaminen on nykyään muotia. Ainakin Youtube on täynnä sellaisia videoita. Sellaisesta ei kannata huolestua. Voit päinvastoin mennä siihen mukaan ja kannustaa perustamaan oman somekanavan. Muutenkin kuulostaa aika normaalilta ikäisekseen. Kärsivällisyyttä siis, vaikka se onkin joskus vaikeaa.

Ei tee teinille (tai maapallolle) hyvää tuollaiset minä minä minä ja minun naama -somekanavat, aivan täyttä energiahukkaa. Maailma on muutenkin romahtaamassa. 

Vierailija
38/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö vanhempana sitten olla vaan tiukempi, asettaa enemmän sääntöjä ja rangaistuksia (toki myös posit.) vai antaa olla tuommoinen rauhassa?

Tv. Äiti, jonka esikoinen kyseessä.

Murrosikäinen yrittää itsenäistyä ja luistaa kaikesta "tylsästä". Anna sille vähän siimaa, mutta jotkut rajat tulisi olla. Ja tehkää välillä yhdessä asioita, ilman tiktokkeja. Käykää kävelyllä, pulkkamäessä jne.

Vierailija
39/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö vanhempana sitten olla vaan tiukempi, asettaa enemmän sääntöjä ja rangaistuksia (toki myös posit.) vai antaa olla tuommoinen rauhassa?

Tv. Äiti, jonka esikoinen kyseessä.

Anna olla rauhassa. Tärkeintä että koulu sujuu eikä joudu huonoille teille (päihteet jne) ja että jonkinlainen puheyhteys säilyy. Koita osoittaa kiinnostusta hänen maailmaansa kohtaan, älä ainakaan ala paheksumaan vaikka mieli välillä tekisi. Koita ehdottaa yhteistä tekemistä josta nuorikin voisi kiinnostua äläkä ota henkilökohtaisesti jos ei kiinnostu. Valitse taistelusi viisaasti eli pysy tiukkana vain niissä asioissa jotka oikeasti ovat todella tärkeitä. Hyvä aikuinen siitä tulee, tuo kestää muutaman vuoden ja sitten taas on helpompaa. T. 21- 19- ja 16- vuotiaiden äiti

Vierailija
40/49 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ehkä se on vain vaihe joka aikanaan menee ohi jos on mennäkseen. Mun tyttö on samanikäinen. Käytää melko vähän somea ja merkkituotteita mutta sitten on muita mielenkiinnon kohteita. Ja on myös hyvä koulussa. Ei se ole mikään vanhemmuuden mitta jos lapsi tai nuori ihastuu merkkivaatteisiin tai käsilaukkuihin. Tietty voi jutella siitä (ei ole liian myöhäistä) että se mitä näkyy somessa on aika kaukana todellisesta elämästä. Ja ehkä just tuo vastakkainasettelu, kun äiti tykkää kirppistellä niin tytär haluaa ainakin hetken tehdä päinvastoin. Jos pärjää hyvin koulussa niin voi halutessaan opiskella ammatin mistä saa rahaa ja sitten ostaa niitä merkkituotteita. Jonkun jutun voi ehkä lahjaksi ostaa mutta jos ne eivät ole sinun arvojen mukaisia niin voi jättää ostamatta ja ihan kertoa teinille miksi näin. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi