Omituisia kolotuksia ja epämiellyttävä olo rautakuurilla
Mulla todettiin anemia verikokeissa pari kuukautta sitten. Olen nyt ollut rautakuurilla siitä lähtien, mutta välillä olen joutunut laittamaan raudan tauolle, kun tuntuu, että siitä tulee huono olo.
Koko ajan on jotenkin epämääräinen vointi. Paikkoja kolottelee ja päätä särkee, välillä vatsa menee sekaisin jne. Onko tämä merkki siitä, että jotain menee hyvään suuntaan, vai huonoon suuntaan?
Olen lukenut, että ihmisillä on ollut tämmöistä infuusion jälkeen ja on voinut jopa nousta kuume. Jos ihan tällä annoksella rautaa saan tämmöisen olotilan, en uskalla mitään infuusiota edes ajatella. Varastorautaa ei ole vielä edes katsottu. Veikkaan, että se on jotain alle 10, koska se oli 9 silloin viimeksi kun hemoglobiinit oli kunnossa. Nyt ei ollut nekään.
Suomessahan lääkärit ei raudanpuutteeseen eikä anemiaan oikein osaa juuta eikä jaata sanoa, yksi puuttuu siihen, toisesta ongelmaa ei ole.
Kommentit (11)
Koita sideral forte rautaa sen ei pitäis ärsyttää vatsaa. Ja kun hemoglobiini on normaali niin mittauta vielä ferritiini, sulla on ollu se tosi matala.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on anemiasi perimmäinen syy?
En tiedä. Olen kärsinyt vaihtelevasti anemiasta jo teinistä lähtien. Ensimmäisen kerran olin rautakuurilla jo 16 vuotiaana, kun hemoglobiini oli liian matala. Lääkärit vaan laittaa kuukautisten piikkiin. Kukaan ei ole varsinaisesti puuttunut tähän mitenkään, ei edes silloin kun varastorauta oli 9.
No onhan sulla elintavat muuten kunnossa aina ?ruokavalio,liikunta,paino..
Raudan aloitukseen liittyviä on oireesi.
Helposti alkuun oireet pahenee, ennenkuin rauta on noussut kunnolla. Itselle tuli tosi paljon kolotuksia ja päänsärkyjä alussa ja nuo tuntuu olevan yleisiä oireita.
Tsemppiä nostatukseen, toimiessaan voi auttaa paljon vointiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko tämän ajan kun olen kärsinyt anemiasta elänyt todella terveellisesti ja ollut hoikka sekä välillä alipainon rajalla. Syön monipuolisesti terveellistä kotiruokaa, myös lihaa, ulkoilen jne. En usko, että se nyt liittyy mitenkään asiaan. Tietenkin olen aina välillä ollut kovin väsynyt myös ja nukkunut huonosti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaan anemiaan ja oikein pahaan raudanpuutteeseen ei valitettavasti elintavoilla voi vaikuttaa. Vain rautakuuri, tai infuusio auttaa. Missään ruuassa ei ole niin paljon rautaa, että se olisi tarpeeksi, tai sitä pitäisi syödä epäinhimillisen valtavia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Raudan aloitukseen liittyviä on oireesi.
Helposti alkuun oireet pahenee, ennenkuin rauta on noussut kunnolla. Itselle tuli tosi paljon kolotuksia ja päänsärkyjä alussa ja nuo tuntuu olevan yleisiä oireita.
Tsemppiä nostatukseen, toimiessaan voi auttaa paljon vointiin.
Okei, kiitos tästä. Tässä vaan alkaa tuntua, että usko loppuu kesken kun tätä rautakuuria on nyt mennyt 1,5kk ja kolottelut sekä epämääräinen olo vaan jatkuu. Ensimmäinen rauta-annos, jonka otin nosti kuumeen ja koko kroppa kihelmöi ja pisteli sen jälkeen koko illan. Ap
Aloittaja tässä taas. Viime yö meni jälleen kolotusten parissa. Reilun kuukauden satsi rautaa takana ja tuntuu nyt tosi vaikealta.
Varaan joulun jälkeen uuden lääkäriajan ja katsotaan mitä hän sanoo ja mitä selviää siellä.
Olisi todella kiva yhä kuulla kokemuksia. Uskon kyllä että kärsin raudanpuutteesta, koska hemoglobiini oli niin alhaalla ja kaikki muutkin oireet täsmää kuten raidalliset kynnet, hiuksia lähtenyt jne.
Kukaan?