IL: Uudet tulorajat julki
Järjettömän pienillä tuloilla Suomessa joutuvat ihmiset tulemaan toimeen. Ylimpään desiiliin pääsee jo 60.000 euron verotettavilla tuloilla. Tuossa on siis mukana niin ansio- ja pääomatulot.
Mielestäni tuon rajan tulisi olla suunnilleen tuo, jos puhuttaisi nettotuloista. Ei voi puhua edes keskiluokasta, jos ansiot pyörivät 40.000-60.000 euron välillä. Iltalehden mukaan silloin kuuluu jo ns. ylempään keskiluokkaan.
Kommentit (28)
Pienet eläkkeet vääristävät tuota tilastoa paljon. Vähällä rahalla täällä kuitenkin kituutetaan eteenpäin.
Joo. Minäkin kuulun ylimpään desiiliin, mikä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Ei ihme että me Suomessa ollaan persaukista porukkaa.
Christiiina kirjoitti:
Mä tienasin 40 000€/vuosi sairaanhoitajana silllin kun tein kolmevuorotyötä, eikä minusta tuntunut, että olisin ollut isotuloinen.
Tätähän teille hoitsuille koitettiin selittää. Oikeasti olette hyvätuloisia.
Ollaan miehen kanssa molemmat 8. desiilissä, ja penniä venytellään kaikessa paitsi ruoassa.
Miten ihmiset oikeasti tulee toimeen jollakin 20000-30000 vuosituloilla? Tuntuu että edes yksinasuvana sinkkuna edullisella alueella ilman autoa olisi vaikeaa, saati sitten jos on lapsia, auto yms.
Mulla vuositulot juuri yli tuon 8. desiili, n. 47-48 tuhatta vuodessa ja en kyllä koe että olisi mitenkään yhtään ylimääräistä rahaa, ja asun yksin, ei lapsia. Kyllä tuolla rahalla toimeen tulee, ei siinä mitään, mutta järkyttävää että on olevinaan jo noin korkealla listalla ja muka "hyvätuloinen".
Jos keski mediaani palkka on yli 3000€ ja 26000€/vuosituloilla pääsee keskiluokkaan niin tässä yhtälössä ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Jos keski mediaani palkka on yli 3000€ ja 26000€/vuosituloilla pääsee keskiluokkaan niin tässä yhtälössä ei täsmää.
Tuossa on pakko olla muutkin kuin palkansaajat.
Vanha viisaus pitää edelleen paikkansa, eli ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Minä ainakin elän mielestäni oikein mukavaa elämää parilla tonnilla kuussa. Loppu jää säästöön ja sijoituksiin.
Eikä ihan 60.000€:lla pääse ylimpään desiliin. Lähelle kuitenkin. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008323997.html
Me tienaamme molemmat nettona enemmän kuin tuo ylin desiili, mutta silti koemme olevamme keskiluokkaa. Hyvin tullaan toimeen ja säästöönkin jää rahaa, mutta elämme mielestämme ihan tavallista elämää ilman mitään luksusta. Eikä noita säästöjäkään ole mitään suuria summia kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset oikeasti tulee toimeen jollakin 20000-30000 vuosituloilla? Tuntuu että edes yksinasuvana sinkkuna edullisella alueella ilman autoa olisi vaikeaa, saati sitten jos on lapsia, auto yms.
Mulla vuositulot juuri yli tuon 8. desiili, n. 47-48 tuhatta vuodessa ja en kyllä koe että olisi mitenkään yhtään ylimääräistä rahaa, ja asun yksin, ei lapsia. Kyllä tuolla rahalla toimeen tulee, ei siinä mitään, mutta järkyttävää että on olevinaan jo noin korkealla listalla ja muka "hyvätuloinen".
Itse tienaan tuon 25-30€ ja olen lapseton yksinasuja. Omistan auton myös ja säästöön jää vähintään 500€. Se on miten suhteuttaa tulot menoihin.
Joo, bruttotulot 5300 ja kirkkaasti ylimmässä lokerossa. Sitten vaan kun näillä noin 3300 nettotuloilla elättää itsensä ja kolme teiniä, nii ei tämä kauhean rikkaalta tunnu. Vaikka tottakai voisi olla paljon tiukempaakin.
Suomessa ei vaan oikeasti tienata kovin hyvin, muut kuin aivan tuloeliitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mediaaniPALKAKSI kutsuttaisi, jos siihen olisi laskettu mukaan toimeentulotuella eläjät. Toimeentulotuki ei ole palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Suomen vero ja tuki järjestelmät pitää kyllä siitä huolen että puolella noista sun tuloista elää käytännössä lähes yhtä mukavasti kuin sinäkin. Jo noilla palkoilla verottaja nielee ihan eri tavalla kuin 25 tuhatta vuodessa tienaavalta ja tuet lakkaa pyörimästä. Ja vaikutus vielä kertautuu juuri jos on lapsia ym.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä tienasin 40 000€/vuosi sairaanhoitajana silllin kun tein kolmevuorotyötä, eikä minusta tuntunut, että olisin ollut isotuloinen.
Mitä iloa on olla tilastossa ns keskituloinen (40ke ei ole hyvätuloinen) kun ostovoima ja toimeentulo on Euroopan hännillä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mediaaniPALKAKSI kutsuttaisi, jos siihen olisi laskettu mukaan toimeentulotuella eläjät. Toimeentulotuki ei ole palkkaa!
Luin sen jutun päivällä, muistaakseni siinä puhuttiin tuloista. Ei palkasta.
Tuossahan on kaikki tulot, joista maksetaan veroja eli prototyypin eläkeläiset (keskimääräinen eläke alle 1800 e/kk) jää alle mediaanin. Lisäksi meillä on valtava massa sitä porukkaa, joka saa valtiolta verotta rahaa jopa enemmän kuin mitä mediaani saa verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mitä iloa on olla tilastossa ns keskituloinen (40ke ei ole hyvätuloinen) kun ostovoima ja toimeentulo on Euroopan hännillä???
Jos ne pienituloiset kävisivät kolmessa eri duunissa niin kuin Saksassa, sen sijaan että nostelevat asumistukiansa, niin keski- ja suurituloisten verotusta voitaisiin vähentää huomattavasti. Samoin, jos puolustusmenot olisivat suhteellisesti yhtä alhaiset (olemattomat) kuin Saksassa niin voisi niitä veroja laskea yhä entistä enemmän.
Hiluilla täytyy 98% kansasta elää. Onneksi en itse kuulu tuohon joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei mielestäsi täsmää? Eikö eläke ole tuloa? Tai sairauspäiväraha?