Mäkin keksin matemaattisen tehtävän
Jos ruuvin pitäisi tulla laatasta läpi tasan 6 millimetriä niin kuinka syvä reikä pitää tehdä ruuvin kannalle?
Ruuvin kanta: 5mm
Ruuvin kokonaispituus kantoineen: 45mm
Laatan paksuus: 50mm
Tasapäisellä poralla tulee kannanupotus tehtyä.
Alustava reikä laatanläpi on jo tehty.
Nyt ruuvin kanta on se, joka pysäyttää, ettei ruuvi kokonaan mene laatasta läpi.
Kaavakin olisi kiva laskutavallenne.
Kommentit (33)
Itse lasku on helppo, kun kuvittaa, mutta kaavan tekeminen on vaikeampaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
16 mm?
Mä sain eriävän vastauksen.
Itse nappasin töistäni tämän laskun.
Itseäni ainaskin käytännön tasolla ajattelu.
Ap
Helpottaa sana puuttui edelliseen viestiini.
Ap
Mä sain laskettuun kaavoineen paperille.
Mites teillä sujuu?
Alkuun tuntuu kimurantilta, mutta mitä yksinkertaisemmin laskee niin ei se sitä ole loppupeleissä.
Ap
Mä käyn tässä välissä syömässä jossain, joten palaan myöhemmin tähän ketjuun.
Varmaan neljältä oon taas kuvioissa.
Itselläni on varmat vastaukset, joten nähdään sitten miten meni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitenkä kaava olisi vaikea?
Jos haluaa ruuvin kierteen x-mitan levyn pohjan läpi ja levy on paksumpi kuin ruuvi kaava on:
Levynmitta-ruuvinmitta+kanta+kuinka ulos kierteen pitää tulla.
Eli 50 - 45 + 5 + 6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitenkä kaava olisi vaikea?
Jos haluaa ruuvin kierteen x-mitan levyn pohjan läpi ja levy on paksumpi kuin ruuvi kaava on:
Levynmitta-ruuvinmitta+kanta+kuinka ulos kierteen pitää tulla.
Eli 50 - 45 + 5 + 6
Yleensä kaavat ovat mulle vaikeita, mutta ei tämä sittenkään niin vaikea ollutkaan miten aluksi kuvittelin.
Samalta näyttää olevan sulla, kuin miten se itsellänikin on.
Ap
Paitsi pieni ero kaavoissamme on, että vastaus ei ole 16. Se on viiden millimetrin heitto tuosta 16:sta.
Ap
"Ruuvin kanta: 5mm
Ruuvin kokonaispituus kantoineen: 45mm
Laatan paksuus: 50mm"
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Jos tuossa tarkoitetaan, että ilman kantareiän porausta ruuvi uppoaa 40 mm ja halutaan 56 mm uppouma, niin 16 mm tarvitaan kantareiälle.
Voi lähteä niinkin päin, että laskee ensin kuinka syvälle ruuvin kanta menee.
Eli 45-5 on ruuvin kannan kohta ruuvissa.
Sitä siirretään kuusi milliä alaspäin, eli levyn sisälle jää 34 milliä kierrettä kantaan saakka..
Ruuvin kannan kohta levyssä on siis levyn vahvuus - kierteen mitta levyn sisällä. Eli 50 mm laatta - 34 = 16.
Jos mä tuon tekisin töissä, en lähtisi upottamaan kantaa. Sen huollettavuus on aika todella huono ja sinne koloon kerääntyy kaikki mahdollinen moska. Ainoa kanta joka jotenkin toimii tuossa syvyydessä on torx tai kuusiokolo. Eikä tuo juuri oikea syvyys kuitenkaan onnistu ilman CNC:tä.
Sen sijaan suunnistaisin meidän levyhyllyyn, katsoisin kuusikulmaisista ruuveista 55 tai 60 mm ruuveja. Jossain M6:ssa tai M8:ssa kanta taitaa olla aika lailla juuri tuon 4 mm. Eli saisin 55 millin pultin läpi ja jäisi 6 mm kierrettä.
Toinen vaihtoehto olisi se 60 (tai pidempi). Kiertäisin mutterin aluslevyjen kanssa paikalleen ja katsoisin aluslevyjen kanssa, että mutterin kanta jää kuusi mm ulos. Sitten leikkaisin pultin siitä poikki jos se edellyttäisi nimenomaan vain kuutta milliä. Vaitaisin lopuksi mutterin, kun rälläköity mutteri ei näytä niin hyvältä.
Millä aioit saada sen upotuksen juuri oikean syvyiseksi? Teipinpalalla poranterässä?
Käy hakemassa se 60 mm pultti Wurthilta. Löytyy pituuksia 5 mm välein 50 mm yläpuolella usealla eri kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Millä aioit saada sen upotuksen juuri oikean syvyiseksi? Teipinpalalla poranterässä?
Käy hakemassa se 60 mm pultti Wurthilta. Löytyy pituuksia 5 mm välein 50 mm yläpuolella usealla eri kannalla.
Pylväsporakoneella, jossa on mittaisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jyrsinpää? Muilla terillä kannan kohta tulee vinoksi. Jos jyrsimelläkin tekee sen upotuksen, tekisin vain tarvittaessa ja vain 5 tai 6 mm, niin kanta jää pinnan alle. Siihen menee silloin 50 mm pultti.
Jos ei ole jyrsintä vielä suuremmalla syyllä mahdollisimman lyhyt upotus. Jos kanta ei ole kohtisuorassa pintaa vastaan se pultin puristus heikentää sitä levyä johon teet sen upotuksen. Puussa tuo toimii, se joustaa, mutta kovemmissa ja hauraammissa materiaaleissa kannattaa jyrsiä tasaiseksi ja silti mielellään käyttää myös aluslevyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimii jos teet yhden reiän. Jos porattavia on kymmeniä, kannattaa poranterään tehdä puusta rajoitin. Eli oikean vahvuinen lauta, siihen reikä, ja tuo palikka laitetaan terän juureen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä siirretään kuusi milliä alaspäin, eli levyn sisälle jää 34 milliä kierrettä kantaan saakka..Ruuvin kannan kohta levyssä on siis levyn vahvuus - kierteen mitta levyn sisällä. Eli 50 mm laatta - 34 = 16.
Jos mä tuon tekisin töissä, en lähtisi upottamaan kantaa. Sen huollettavuus on aika todella huono ja sinne koloon kerääntyy kaikki mahdollinen moska. Ainoa kanta joka jotenkin toimii tuossa syvyydessä on torx tai kuusiokolo. Eikä tuo juuri oikea syvyys kuitenkaan onnistu ilman CNC:tä.
Sen sijaan suunnistaisin meidän levyhyllyyn, katsoisin kuusikulmaisista ruuveista 55 tai 60 mm ruuveja. Jossain M6:ssa tai M8:ssa kanta taitaa olla aika lailla juuri tuon 4 mm. Eli saisin 55 millin pultin läpi ja jäisi 6 mm kierrettä.
Toinen vaihtoehto olisi se 60 (tai pidempi). Kiertäisin mutterin aluslevyjen kanssa paikalleen ja katsoisin aluslevyjen kanssa, että mutterin kanta jää kuusi mm ulos. Sitten leikkaisin pultin siitä poikki jos se edellyttäisi nimenomaan vain kuutta milliä. Vaitaisin lopuksi mutterin, kun rälläköity mutteri ei näytä niin hyvältä.
En vielä kerennyt syömään, mutta mä sain
11 mm vastaukseksi. Nämä ei ollut täsmällisiä mittoja töihiini nähden ja upotukset on joka tapauksessa tehtävä. Nämä laatat ovat määritelty tällein tehtäväksi miten joudun tekemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä siirretään kuusi milliä alaspäin, eli levyn sisälle jää 34 milliä kierrettä kantaan saakka..Ruuvin kannan kohta levyssä on siis levyn vahvuus - kierteen mitta levyn sisällä. Eli 50 mm laatta - 34 = 16.
11 mm vastaukseksi. Nämä ei ollut täsmällisiä mittoja töihiini nähden ja upotukset on joka tapauksessa tehtävä. Nämä laatat ovat määritelty tällein tehtäväksi miten joudun tekemään.Ap
En edes yritä esittää kaavoja, mutta jos ainetta jää 39 mm ja ruuvi kantoineen on 45 mm, kanta 5 mm, eikö ulos tulevaa kierrettä silloin jää 1 mm?
Sinällään tuo 11 mm upotus kuulostaa paljon paremmalta kuin 16 mm. 11 mm yltää lyhyellä hylsylläkin. Haet vaan 5 mm pidemmän ruuvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jyrsinpää? Muilla terillä kannan kohta tulee vinoksi. Jos jyrsimelläkin tekee sen upotuksen, tekisin vain tarvittaessa ja vain 5 tai 6 mm, niin kanta jää pinnan alle. Siihen menee silloin 50 mm pultti.
Jos ei ole jyrsintä vielä suuremmalla syyllä mahdollisimman lyhyt upotus. Jos kanta ei ole kohtisuorassa pintaa vastaan se pultin puristus heikentää sitä levyä johon teet sen upotuksen. Puussa tuo toimii, se joustaa, mutta kovemmissa ja hauraammissa materiaaleissa kannattaa jyrsiä tasaiseksi ja silti mielellään käyttää myös aluslevyä.
Erilaisia metalleja liitetään toisiinsa kierteillä ja suurempi firma määrittelee miten työt tulee tehdä. Nämä työt mitä teen ovat semmoisia mitä enemmistö ei edes tiedä mitä nämä ovat.
Itse alustavassa reiässä ei ole mitään kierteitä, että kierteet menevät vain kierrettävään kohteeseen joka liitetään siihen laattaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sen pylvään lukittua siihen maksimimittaan? Jos ei, niin se hujahtaa sillä hetkellä syvemmälle, kun katsot asteikosta oletko jo kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 mm vastaukseksi. Nämä ei ollut täsmällisiä mittoja töihiini nähden ja upotukset on joka tapauksessa tehtävä. Nämä laatat ovat määritelty tällein tehtäväksi miten joudun tekemään.Ap
En edes yritä esittää kaavoja, mutta jos ainetta jää 39 mm ja ruuvi kantoineen on 45 mm, kanta 5 mm, eikö ulos tulevaa kierrettä silloin jää 1 mm?
Sinällään tuo 11 mm upotus kuulostaa paljon paremmalta kuin 16 mm. 11 mm yltää lyhyellä hylsylläkin. Haet vaan 5 mm pidemmän ruuvin.
Niillä välineillä mennään mitä ollaan hankittu.
Töissä nämä pro miehet ovat määritelleet miten työt tehdään.
Ap
16 mm?