Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko toiseen nuivasti suhtautuminen asennekysymys?

Vierailija
18.12.2022 |

Mulla on muutama läheinen ystävä joiden kanssa on voinut jo vuosikymmeniä sanoa ääneen jonkun pienenkin arkisen asian mikä elämässä hiertää ja aina ollaan puolin ja toisin tuettu toisiamme. Se pointtihan siinä on antaa toiselle kokemus kuulluksi tulemisesta, mikä on äärimmäisen tärkeää ihmisen hyvinvoinnille.

Lapsena näitä taitoja vasta opeteltiin ja muistan ikuisesti erään kaverini kommentin kun kerroin hänelle, että henkilö x kiusaa minua. Hän siis sanoi "minua kohtaan x on ihan normaali, eli mulla ei ole tuota ongelmaa - joten ei tässä ole oikein mitään juteltavaa".

Mutta onneksi olen edelleen tämän kaverin kanssa tekemisissä ja ei hän noin ajattelematon oikeasti ole.

Äitini pudotti kuitenkin pommin perjantaina. Hän tietää parisuhteeni olevan kriisissä (puolisoni on sairastunut sisäilmaongelmien takia mikä muuttanut suhteen tilaa) ja on yrittänyt tukea juttelemalla asiasta. Hän soittaa minulle pe-iltana ja kysyy kuulumisia. Sanoin että oli rankin työvko varmaan ikinä jo osin siksikin kun asiakkaat ovat työssäni alkaneet vaatia laajempaa ja kattavampaa palvelua kuin mistä ovat maksaneet.

Äitini tehnyt asiakaspalvelutyössä n. 40 v työuran, niin oletin hänen osaavan ymmärtää kuinka kuormittavaa sellainen olisi jos asiakkaat aiheuttavat tällaisia haasteita. Niin hän vain kuittasi, että tuollaista ei hänelle tapahdu ikinä. Ja ikäänkuin se olisi jotenkin hänen ansiotaan miten uudet ja tuntemattomat asiakkaat käyttäytyvät. Vakiasiakkaat tietysti eri asia kun heihin voi yrittää vaikuttaa.

Onko äitini käytös nuivaa tai huonoa käytöstä? Itse en voisi kuvitella kohtelevani muita noin koska kyse on asenteesta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö mahdollisesti uupumuksesta?

En varsinaisesti ainakaan vielä, mutta toivoisin tämän vaikean elämäntilanteen helpottavan melko pian. Onneksi on harrastuksia ja siellä mukavia ihmisiä joiden kanssa kohtelemme toisiamme arvostavasti, niin pystyy selviämään vaikeampiakin elämänvaiheita läpi.

Saan asiakaspalvelutyön kautta valtavasti virtaa juuri ihmisten kohtaamisesta. Monet ihmiset osaavat olla ihmeellisellä tavalla mukavia. Siihen pyrin itsekin. Nyt vaan tullut vähän muutosta kun olen 90 prosenttisesti työurastani tehnyt b to b, niin nyt ollut huomattavan paljon b to c ja se ei vaan ole niin sujuvaa vaikka valtaosa ihmisistä kunnioittaa tekemisiäni. Ap

Vierailija
22/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun äitini olisi sun äiti, niin hän olisi kyllä ymmärtänyt miten asiakaspalvelutyö voi olla kuormittavaa... täällä palstallako ei ihmisten mielestä ole asiakaspalvelutyö joskus hermoja raastavaa? :D huhhu.

Minun mielestäni ei ole. Voin tehdä sen minkä voin. Jos se ei riitä asiakkaalle, se on hänen ongelmansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet liikaa. Lopeta asioiden liiallinen pyörittäminen ja kierittäminen pääsi sisällä ja muista, että ihmiset ovat ihmisiä. Sinäkään et varmasti osaa sanoa aina niitä toisen mielestä täsmälleen oikeita asioita, joten lopeta tuollainen turha mieleni minä pahoitin -ajattelu tähän.

Luultavastiäitisi on oikeasti nyt kuunnellut ja tukenut sinua aivan tarpeeksi ja jos joka ikinen viikko jaarittelet samaa, niin mitä siihen enää toinen voisi sanoa? Että voi voi vaan, taas kerran voi voi, yritä jaksaa? Toimiko se viimeksi tai sitä edellisenä kertana? Ei toiminut, joten hän sanoi asian toisella tavalla.

Nyt olet kuitenkin asiasi valittanut tältä viikolta ja ensi viikko on uusi viikko. Älä jahkaile vanhoja enää, sillä se on todella rasittavaa ihan kaikille. Varsinkin sinulle itsellesi. Teet itsellesi nyt eniten hallaa, kun jauhat asioita mielessäsi.

Minun on vaan vaikea uskoa etteikö jutun punainen lanka olisi samaistuttava aihe monellekin täällä. Monet ovat ne tavat joilla voimme toista loukata. Mikä näkyy valtavan monissa viesteissäkin täällä.

Ja ei tarkoita että itse olisin täydellinen, mutta ihan esimerkkinä en kyllä koskaan tahallaan pahoita täällä kenenkään kanssakirjoittajan mieltä kirjoittamalla vaientavan, alistavan tai tylyttävän viestin. Ja niin toivoisin muidenkin ajattelevan. Jos jonkun kirjoittama viesti ei resonoi, voi myös olla vastaamatta mitään. Ap

Jaaha, pata kattilaa soimaa taas. Kirjoitit, että "en kyllä koskaan tahallaan pahoita täällä kenenkään kanssakirjoittajan mieltä kirjoittamalla vaientavan, alistavan tai tylyttävän viestin. "

Huomasitko itse mitään? Tuossa lauseessa haukuit jo toisen mielen pahoittajaksi, vaientavaksi, alistavaksi ja tylyttäväksi. Tai toisen kirjoittaman viestin, mutta se on ihan sama tässä asiassa. :D

Oikeasti ap, olet nyt turhan suuttuva ja voit rauhoittua tai rääkyä tasajalkaa hyppien, kun et saa mieleisiä viestejä. Hohhoijaa taas näitä kirjoituksia...

Käsitit väärin. En ole syyttänyt ketään noista asioista tässä ketjussa. Ihan yleisellä tasolla tämä palsta kaipaa enemmän toisten kunnioittamista.

Ja mun asia ei ollut haukkua mun äitiä vaan keskustella siitä mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei. Ap

Hyvin monelle tämä palsta on pahan olon oksennusta muiden niskaan. Se ei ole tämän palstan syy, että ihmiset voivat huonosti. Täällä heillä on mahdollisuus purkaa pahaa oloaan, sitä jakamalla.

Kunnioitus on asia, joka ansaitaan. Se ei ole perusolettama, se syntyy ihmisen käytöksestä muita kohtaan. Veikkaan, että suuri osa tänne kirjoittavista ei tunne koko käsitettä lainkaan. Eniten esillä on pinnallisuus ja itsekkyys ja pitäisi pohtia syitä, miksi negatiivisuus loistaa niin kirkkaana kuin se täällä näkyy.

En ole ap vaan sivukommentoija; Olen eri mieltä tuosta kunnioitusasiasta.  Itse näen, että kunnioittava käytös toisiakohtaan on aina suotavaa. Sitä ei toki voi muilta vaatia ja se ei myöskään ole varsinaisesti mikään luontainen piirre vaan taito, joka pitää opetella.  Ihminen itse voi paremmin kun on kunnioittava toisia kohtaan, olivat he sen ansainneet tai ei.

Vierailija
24/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun äitini olisi sun äiti, niin hän olisi kyllä ymmärtänyt miten asiakaspalvelutyö voi olla kuormittavaa... täällä palstallako ei ihmisten mielestä ole asiakaspalvelutyö joskus hermoja raastavaa? :D huhhu.

Minun mielestäni ei ole. Voin tehdä sen minkä voin. Jos se ei riitä asiakkaalle, se on hänen ongelmansa.

Toivottavasti ole asiakaspalvelija noilla rautahermoilla!  Varmasti kutsumustyö.

Vierailija
25/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, jo aloituksesi alusta sen näki, että sinulla ovat jääneet ikivanhat asiat päähän ja nyt haluaisit ärsyyntyä kaikesta. Sinä olet sinä ja muut ovat muita, et voi vahtia ja muuttaa muiden sanomisia, vaan voit muuttaa ainoastaan omaa ajatteluasi.

Äitisi sanoi mitä sanoi ja asia on käsitelty nyt näin. Ota opiksesi.

Mitä tuosta pitäisi oppia?

Vierailija
26/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet liikaa. Lopeta asioiden liiallinen pyörittäminen ja kierittäminen pääsi sisällä ja muista, että ihmiset ovat ihmisiä. Sinäkään et varmasti osaa sanoa aina niitä toisen mielestä täsmälleen oikeita asioita, joten lopeta tuollainen turha mieleni minä pahoitin -ajattelu tähän.

Luultavastiäitisi on oikeasti nyt kuunnellut ja tukenut sinua aivan tarpeeksi ja jos joka ikinen viikko jaarittelet samaa, niin mitä siihen enää toinen voisi sanoa? Että voi voi vaan, taas kerran voi voi, yritä jaksaa? Toimiko se viimeksi tai sitä edellisenä kertana? Ei toiminut, joten hän sanoi asian toisella tavalla.

Nyt olet kuitenkin asiasi valittanut tältä viikolta ja ensi viikko on uusi viikko. Älä jahkaile vanhoja enää, sillä se on todella rasittavaa ihan kaikille. Varsinkin sinulle itsellesi. Teet itsellesi nyt eniten hallaa, kun jauhat asioita mielessäsi.

Minun on vaan vaikea uskoa etteikö jutun punainen lanka olisi samaistuttava aihe monellekin täällä. Monet ovat ne tavat joilla voimme toista loukata. Mikä näkyy valtavan monissa viesteissäkin täällä.

Ja ei tarkoita että itse olisin täydellinen, mutta ihan esimerkkinä en kyllä koskaan tahallaan pahoita täällä kenenkään kanssakirjoittajan mieltä kirjoittamalla vaientavan, alistavan tai tylyttävän viestin. Ja niin toivoisin muidenkin ajattelevan. Jos jonkun kirjoittama viesti ei resonoi, voi myös olla vastaamatta mitään. Ap

Jaaha, pata kattilaa soimaa taas. Kirjoitit, että "en kyllä koskaan tahallaan pahoita täällä kenenkään kanssakirjoittajan mieltä kirjoittamalla vaientavan, alistavan tai tylyttävän viestin. "

Huomasitko itse mitään? Tuossa lauseessa haukuit jo toisen mielen pahoittajaksi, vaientavaksi, alistavaksi ja tylyttäväksi. Tai toisen kirjoittaman viestin, mutta se on ihan sama tässä asiassa. :D

Oikeasti ap, olet nyt turhan suuttuva ja voit rauhoittua tai rääkyä tasajalkaa hyppien, kun et saa mieleisiä viestejä. Hohhoijaa taas näitä kirjoituksia...

Käsitit väärin. En ole syyttänyt ketään noista asioista tässä ketjussa. Ihan yleisellä tasolla tämä palsta kaipaa enemmän toisten kunnioittamista.

Ja mun asia ei ollut haukkua mun äitiä vaan keskustella siitä mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei. Ap

Hyvin monelle tämä palsta on pahan olon oksennusta muiden niskaan. Se ei ole tämän palstan syy, että ihmiset voivat huonosti. Täällä heillä on mahdollisuus purkaa pahaa oloaan, sitä jakamalla.

Kunnioitus on asia, joka ansaitaan. Se ei ole perusolettama, se syntyy ihmisen käytöksestä muita kohtaan. Veikkaan, että suuri osa tänne kirjoittavista ei tunne koko käsitettä lainkaan. Eniten esillä on pinnallisuus ja itsekkyys ja pitäisi pohtia syitä, miksi negatiivisuus loistaa niin kirkkaana kuin se täällä näkyy.

En ole ap vaan sivukommentoija; Olen eri mieltä tuosta kunnioitusasiasta.  Itse näen, että kunnioittava käytös toisiakohtaan on aina suotavaa. Sitä ei toki voi muilta vaatia ja se ei myöskään ole varsinaisesti mikään luontainen piirre vaan taito, joka pitää opetella.  Ihminen itse voi paremmin kun on kunnioittava toisia kohtaan, olivat he sen ansainneet tai ei.

Kiitos kommentista.

Olet oikeassa, se on totta ja se kuuluu hyvään käytökseen. Kuitenkin ihmiset heijastavat sitä, miten heitä kohdellaan ja muuttavat käytöstään tilanteen mukaan. Ihminen joka ei kunnioita toista, ei itse ansaitse kunnioitusta. Lähtökohtaisesti sivistynyt ihminen osaa käyttäytyä ja olettaa muidenkin osaavan.

Kohteliaisuus ja ystävällisyys muita kohtaan on itsestäänselvyys. Mutta nykyään tuntuu siltä, että ne voidaan kokea heikkoudeksi ja silloin hyökätään ihmiseen. Hyökkääjä ei ansaitse kunnioitusta ja hän tulee saamaan sen, minkä ansaitsee. Ei hyvin käyttäytyvän ihmisen tarvitse olla sylkykuppi, huonon käytöksen edessä.

Vierailija
27/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, jo aloituksesi alusta sen näki, että sinulla ovat jääneet ikivanhat asiat päähän ja nyt haluaisit ärsyyntyä kaikesta. Sinä olet sinä ja muut ovat muita, et voi vahtia ja muuttaa muiden sanomisia, vaan voit muuttaa ainoastaan omaa ajatteluasi.

No minä pahastuin äitini puheista lähinnä siksi että koin sen olevan hänen todellinen tapa ilmaista ettei kunnioita minua. Ja ihan perustellusti olen tätä mieltä koska omalle puolisolleen, äidilleen tai veljelleen äitini ei puhu näin. Jos heistä joku sanoisi moisen asian, olisi vastaus ollut toinen. Ap

Vierailija
28/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta suhtautuminen voi olla kuin asenne? Eikö nuo ole aika lailla synonyymejä?

Vierailija
29/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ole asiakaspalvelija noilla rautahermoilla!  Varmasti kutsumustyö.

Ei varsinaisesti kutsumustyö, mutta oleellinen osa ammattiini kuuluvaa asiakaspalvelua. Ei minua turhaan kutsuttu firman rauhallisimmaksi ihmiseksi, joka osaa hoitaa menestyksekkäästi kaikkein hankalimmatkin asiakkaat.

Vierailija
30/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä pahastuin äitini puheista lähinnä siksi että koin sen olevan hänen todellinen tapa ilmaista ettei kunnioita minua. Ja ihan perustellusti olen tätä mieltä koska omalle puolisolleen, äidilleen tai veljelleen äitini ei puhu näin. Jos heistä joku sanoisi moisen asian, olisi vastaus ollut toinen. Ap

Millä tavalla reagoit tähän tilanteeseen?

Vierailija
31/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä äitisi työ asiakaspalvelijana eroaa omasta työstäsi, ettei sen puolesta ole kokenut tuollaista?  Onhan se eri asia olla vaikka hajuvesiliikkeen myyjä kuin joku kelan täti.

Kyllä työ on erilaista, mutta minusta normaali fiksu ihminen kykenee ymmärtämään millaisia asioita muut ihmiset kohtaavat työssään vaikkeivat itse kyseistä ammattia ikinä harjoittaisikaan. Ja tarkoitan sellaisia työtehtäviä minkä pääpiirteinen sisältö on helposti ymmärrettävissä kenelle tahansa. Ap

Vierailija
32/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista.

Olet oikeassa, se on totta ja se kuuluu hyvään käytökseen. Kuitenkin ihmiset heijastavat sitä, miten heitä kohdellaan ja muuttavat käytöstään tilanteen mukaan. Ihminen joka ei kunnioita toista, ei itse ansaitse kunnioitusta. Lähtökohtaisesti sivistynyt ihminen osaa käyttäytyä ja olettaa muidenkin osaavan.

Kohteliaisuus ja ystävällisyys muita kohtaan on itsestäänselvyys. Mutta nykyään tuntuu siltä, että ne voidaan kokea heikkoudeksi ja silloin hyökätään ihmiseen. Hyökkääjä ei ansaitse kunnioitusta ja hän tulee saamaan sen, minkä ansaitsee. Ei hyvin käyttäytyvän ihmisen tarvitse olla sylkykuppi, huonon käytöksen edessä.

Osaisitko sanoa jonkun esimerkki tilanteen tästä ?  Mitä hyökkääjälle silloin sanotaan että saa mitä ansaitsee?

Vierailija
33/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä äitisi työ asiakaspalvelijana eroaa omasta työstäsi, ettei sen puolesta ole kokenut tuollaista?  Onhan se eri asia olla vaikka hajuvesiliikkeen myyjä kuin joku kelan täti.

Kyllä työ on erilaista, mutta minusta normaali fiksu ihminen kykenee ymmärtämään millaisia asioita muut ihmiset kohtaavat työssään vaikkeivat itse kyseistä ammattia ikinä harjoittaisikaan. Ja tarkoitan sellaisia työtehtäviä minkä pääpiirteinen sisältö on helposti ymmärrettävissä kenelle tahansa. Ap

Onko pointtisi siis se, että äitisi ei mielestäsi ole normaali ja fiksu ihminen?

Oletko luonteeltasi ihminen, joka ei pysty myöntämään omia virheitään ja alat heti syytellä muita ennen kuin edes mietit oletko saattanut tulkita tilanteen jotenkin väärin ?  Ja tämä oli vain kysymys, ei väitös.

Vierailija
34/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista.

Osaisitko sanoa jonkun esimerkki tilanteen tästä ?  Mitä hyökkääjälle silloin sanotaan että saa mitä ansaitsee?

Siinä tulee esiin se heijastaminen, mistä kirjoitin. Silloin pitää laskeutua hyökkääjän tasolle ja sanoa se, mitä tarvitaan, että voidaan saavuttaa sama taso ja se on milloin mitäkin, sitä mitä hyökkääjä ymmärtää. Aina tilanteen mukaan.

Vierailija
35/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla reagoit tähän tilanteeseen?

Tapahtumahetkellä jouduin valitettavan pitkään selittämään hänelle ettei hänen tapansa ollut kovin kunnioittava. Kerroin että muissa läheisissä ihmissuhteissa minulle ei sanottaisi noin. Täytyy antaa ajan hieman kulua ja sitten selittää asia paremmin. Olisi todella surullista jos hän ei ymmärtäisi missä on ongelma - kun te kanssakirjoittajat olette hienolla tavalla tuoneet täällä ilmi, että toista voi ja on suotavaa kunnioittaa aina. Ja sellainen asennoituminen pitää opetella miettimällä miten muille puhuu. Ap

Vierailija
36/36 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pointtisi siis se, että äitisi ei mielestäsi ole normaali ja fiksu ihminen?

Oletko luonteeltasi ihminen, joka ei pysty myöntämään omia virheitään ja alat heti syytellä muita ennen kuin edes mietit oletko saattanut tulkita tilanteen jotenkin väärin ?  Ja tämä oli vain kysymys, ei väitös.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun äitini on kommentoinut jotenkin vastaavasti johonkin muuhun asiaan. Olen rautalangasta vääntänyt tilanteen hänelle, että vaihtoehtoja on noin kolme:

A) äitini on vaan niin yksinkertainen että aiheesta on turha väitellä

B) äitini on ilkeä ja pahantahtoinen ja tekee sen tahallaan

C) äitini luulee käyttäytyvänsä hyvin, mutta todellisuudessa loukkaa toista

Ja tietysti ainoa vaihtoehto mihin voin sydämessäni uskoa totuudeksi on C. Mutta tilanteet todella ovat olleet sellaisia joissa joku noista kohdista on pakko olla totta.

Omasta luonteestani sen verran, että asiakaspalvelutyössä useiden kymmenien tuhansien asiakaskohtaamisten kirjo takana joista jäänyt mieleen tasan yksi tilanne jossa asiakkaan kanssa jouduttu käymään jälkipyykkiä. Ja kyse oli siinäkin siitä että asiakas oli yksipuolisesti toivonut laajempaa palvelua mistä oli maksanut. Ja sen laajemman palvelun antaminen on työnjohdon taholta kielletty yksiselitteisesti.

Että osaan kyllä tulla ihmisten kanssa toimeen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi