Lämmitättekö enää saunaa näinä aikoina?
Kommentit (40)
Ei käydä saunassa ollenkaan. Joulusauna on ja tammikuussa hinta hiukan halpenee niin olen ehdottanut että jos pari kertaa kuussa saunottaisiin.
Lokakuu oli 265 euroa, marraskuu 231 euroa. Lattialämmitys ja kaukolämpö muuten.
Neliöitä 100.
Onneksi tuli korona-aikana ostettua mökki jossa on puulämmitteinen sauna ja polttopuuta kasvaa omalla tontilla. Siellä saunotaan viikonloppuisin joka päivä. Pe, la, su. Kaupunkikämpässä ei sähkösauna enää lämpiä. Sähkölöylyt oli kallista ja nihkeää pihinää puusaunan ilmaisiin kunnon löylyihin verrattuna.
Toistaiseksi kuten ennenkin eli puusauna lämpenee lauantaisin ja sähkösauna sitten viikolla kerran tai kaksi. Jos olisi kallis sähkösopimus niin sähkösaunan lämmittämisestä luovuttaisiin kokonaan ja tarvittaessa puusauna useammin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Menee monta kallista neliötä hukkaan, jos saunaa ei käytä.
Ei mene. Lue muutakin kuin tätä palstaa. Sähkö halpenee keväällä.
Olipas tyhmä kysymys kaikenkaikkiaan. Miten sähkö liittyy saunomiseen? Sauna ja vesi lämpiää kuitenkin puilla. Lämpiäähän tuo melkein joka päivä. Nyt ja jatkossa.
Mökkisauna lämpenee puilla. Ei mitään syytä jättää hyviä löylyjä käyttämättä ja asustella saunomatta.
Vakiasunnon sähkösauna lämpenee kerta viikkoon, mikäli ei oleskella mökillä. Puusauna on ihan paras!
Toivottavasti tulee sähkökatkoksia että saa tuhlaajat säästellä sähköä.
Monta kertaa viikossa lämpiää puusauna ja samalla lämpiää pesuvesi, ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Ei käydä saunassa ollenkaan. Joulusauna on ja tammikuussa hinta hiukan halpenee niin olen ehdottanut että jos pari kertaa kuussa saunottaisiin.
Lokakuu oli 265 euroa, marraskuu 231 euroa. Lattialämmitys ja kaukolämpö muuten.
Neliöitä 100.
Itse asiassa ihan mielenkiintoista, mitä muilla okt-asujilla (oletan, että okt kyseessä) on todelliset sähkölaskut tällä hetkellä, media kuitenkin esittää lähinnä laskennallisia kuluja tai sitten jotain ääriesimerkkejä megaisoista tai superpienistä laskuista. Mulla neliöitä tuplat ja kaukolämpö+muutaman huoneen lattialämmitys, laskut olleet hieman yli 300 eur/kk. Toki sähkösopparin hinta vaikuttaa, oma on luokkaa vähän reilu 30 c/kWh.
Sähkön myynnissä liikkuu isot rahat, tietäisipä vain kenen taskuun. Niin kauan kun ei varmuudella tiedetä, poltetaan puuta. Joka päivä.
Lämmitetään kerran viikossa, ennen 2-3 kertaa. Meillä pörssisähkö.
Maalla kyllä, kaupungissa lopetimme. -Talvikaudella emme käytä mitään ylimääräistä. Autokaan ei ole liikennekäytössä eikä ole talvirenkaitakaan. -P:so liikkuu toisinaan linjurilla, minä en käy ulkona läheskaan päivittäin. -5otasekoilun loppuessa palautan osan toimintoja. -Suomessa on erittäin pahat päättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neliöitä 100.Itse asiassa ihan mielenkiintoista, mitä muilla okt-asujilla (oletan, että okt kyseessä) on todelliset sähkölaskut tällä hetkellä, media kuitenkin esittää lähinnä laskennallisia kuluja tai sitten jotain ääriesimerkkejä megaisoista tai superpienistä laskuista. Mulla neliöitä tuplat ja kaukolämpö+muutaman huoneen lattialämmitys, laskut olleet hieman yli 300 eur/kk. Toki sähkösopparin hinta vaikuttaa, oma on luokkaa vähän reilu 30 c/kWh.
Meillä on 135 neliön omakotitalossa pörssisähkö ja varaava sähkölämmitys + puupannu. Marraskuun alussa napsautettiin sähkövastukset pois päältä ja poltettu pelkkää puuta, kolme tuntia aamulla ennen töihin lähtöä ja toiset kolme tuntia illalla ennen nukkumaanmenoa. Marraskuun sähkölasku oli 153,60 € ja nyt joulukuun puolella 1.-15.12. on laskua kertynyt 82,41 €.
Oho. Olen yllättynyt. Itse olen vähentänyt saunomista kyllä. Ja luulin muidenkin tekevän niin. Siis niiden joilla on sähkösauna.
Ainakin kerran viikossa, joskus parikin. Ja on sähkösauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neliöitä 100.Itse asiassa ihan mielenkiintoista, mitä muilla okt-asujilla (oletan, että okt kyseessä) on todelliset sähkölaskut tällä hetkellä, media kuitenkin esittää lähinnä laskennallisia kuluja tai sitten jotain ääriesimerkkejä megaisoista tai superpienistä laskuista. Mulla neliöitä tuplat ja kaukolämpö+muutaman huoneen lattialämmitys, laskut olleet hieman yli 300 eur/kk. Toki sähkösopparin hinta vaikuttaa, oma on luokkaa vähän reilu 30 c/kWh.
Meillä oli marraskuun pörssisähkölasku 335 euroa. 150-neliöinen, ilpi ja varaava takka löytyy. Joulukuulle odotan ehkä satkun verran enemmän.
Ne joilla on todellakin vain sähkölämmitys ovat tietysti niitä jotka saavat aivan järjettömiä laskuja kun sen vielä lyö yhteen pörssisähkön kanssa. Meillä marraskuu meni noin 400 euroon kun ei vielä pihtailu vaan vanhalla sopparilla ja melko vanhalla kulutuksella. 120 neliötä ja ilpi ja varaava takka mutta puut säästeltiin siihen kun sopimus vaihtuu helmikuussa. Työkaveri saanut jo marraskuussa yli 800 euron laskun mutta en edes uskaltanut kysyä tarkemmin.
Joo, mut vasta kasin jälkeen kun valtakunnan kulutus alkaa laskemaan.
Ennen saunoin kolmesti viikossa, nyt kerran viikossa napsautan päälle ja koitan sit nauttia oikein huolella. Olisi täällä puusaunakin, mutta sitä ei ole käytetty (eikä nuohottu) kymmeneen vuoteen, joten...
Todellakin jokapäivä. Tänäänkin monta tuntia ja ulkoporealtaassa istutaan iltaa kun vieraita tulee..