Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rauta-arvot laskee

Ap
15.12.2022 |

Kävin elokuussa verikokeissa ja hb oli 126 ja ferritiini 10. Lääkäri määräsi rautakuurille. Olen syönyt nyt 4 kk Sideral-nimistä rautaa, jota mulle suositeltiin. Sain tänään uudet verikokeen tulokset. 4 kk jälkeen hb oli 121 ja ferritiini 16. Eli hb oli laskenu entisestään vaikka oon syöny rautaa ja ferritiinikin noussu vaan noin vähän. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Alko pelottaa onko mulla joku syöpä tai sisäinen verenvuoto ku hb vaan laskee.🙈 kuukautiset ei oo runsaat enkä oo raskaana.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina hyvät rauta-arvot ja olen ollut terve. Jouduin angiinan takia menemään lääkäriin pari vuotta sitten. Angiinaan söin antibioottikuurin, mutta lääkäri sanoi, että hän laittaa minut verikokeisiin.

Yllätys oli, että hb. oli 85 ja kehon ferritiini 600. Siitä alkoi rumba, joka jatkuu vieläkin.

Vaikea verisairaus. Ei leukemiaa, ainakaan vielä.

Ap. Mene hematologian erikoislääkärille.

Ei ap:lla ole mitään syytä mennä minnekään hematologian erikoislääkärille!

Samaa mieltä! t. hematologi

AP:lle, Hb voi vaihdella mittauskerrasta toiseen tuon verran joten ei tarvitse siitä kantaa huolta. Ferritiinikin on kuitenkin noussut jonkin verran.

Ai noinkin paljon voi tippua vaikka syö rautaa? Kannattaako mun nyt vaan jatkaa raudan syöntiä vai onko parempi lopettaa joksikin aikaa ja kattoo mihin tuo hb lähtee luontaisesti tuosta menemään (jolloin vois paremmin selvitä, jos on jotain vakavaa)?

Eikös sulla ollut se lääkäri, jolta voit kysellä nuo tyhmät kysymyksesi? Vai eikö sekään jaksa enää vastailla?

Vierailija
22/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että jatkat raudan syömistä. Sideral forte on kätevä, kun sen kanssa ei tarvitse miettiä, mitä syö samaan aikaan.

Nro 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tohon, että tuon rautatuotteen voi ottaa milloin vain ja että se imeytyisi.

Mulla on nimittäin ihan omakohtainen testi alla.

Elikkäs vedin 4 kk rautaa "milloin sattuu" eli en ottanut tyhjään mahaan c-vitamiini kanssa aamulla.

Rauta-arvot eivät nousseet pätkääkään.

Kävin siis verikokeissa ennen ja jälkeen.

Sitten päätin aamuyöllä herätessäni ottaa sen raudan tyhjään mahaan appelsiinimehun kanssa, niinkuin ohjeet yleensä ovatkin.

4 kk kuluttua rauta-arvot olivat nousseet huomattavasti!

Eli kyllä sillä vain on väliä, miten sen raudan ottaa.

Vierailija
24/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että olit ekalla mittauskerralla kuiva. 5 pykälää sinne tänne ei merkkaa mitään.

Vierailija
25/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tohon, että tuon rautatuotteen voi ottaa milloin vain ja että se imeytyisi.

Elikkäs vedin 4 kk rautaa "milloin sattuu" eli en ottanut tyhjään mahaan c-vitamiini kanssa aamulla.

Sitten päätin aamuyöllä herätessäni ottaa sen raudan tyhjään mahaan appelsiinimehun kanssa, niinkuin ohjeet yleensä ovatkin.

Sama homma näiden suusuihkeiden kanssa. Samat lainalaisuudet raudan imeytymisestä niihin pätee kuin muihinkin. Nää on näitä markkinointikikkoja.

Rauta imeytyy ohutsuolessa kuten imeytyvät niin monet muutkin ravintoaineet ruoasta ja juomista. Ja siihen tosiaan vaikuttaa se, minkä yhteydessä sen ottaa tai ei ota.

Ja rautalisissäkin on eroja. Paremmin imeytyy fe+++ muoto kuin fe++.

Vierailija
26/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä sen tuotteen otat suhteessa muihin syömisiin ja juomisiin?

Vaihda rautavalmistetta. Toisaalta eihän nuo rauta-arvot ole sulla laskeneet. Etkä edes kerro punasoluarvoista mitään.

Tää sideral on semmonen rautavalmiste, jonka voi ottaa millon vaan, joten ei pitäis johtua siitä.

Hb oli mulla laskenu 5 pykälää ja ei kai niin pitäis käydä,jos syö rautaa? Ja kun ferritiini oli kumminkin vähän noussut. Tuo hb mua huolestuttaa erityisesti. Muut veriarvot oli normaalien rajoissa. Toki pientä vaihtelua edelliseen, mutta kai se on normaalia.

Ap

Yllättäen jätit sitten vastaamatta sulle esitettyyn kysymykseen. Ja jokainen täällä voi siitä arvata ja päätellä vastauksen. Mikäs siinä, jos haluaa rahansa heittää kankkulan kaivoon turhien rautalisien muodossa.

Vierailija
27/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi sinut rautakuurille alhaisen ferritiinin vuoksi ja nyt se on noussut edes vähän eli tilanne on parempi kuin alussa. Mikä tässä nyt on ongelma?

Vierailija
28/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot sairastunut kuumetta, flunssaa yms niin ihan sellainen yleensä laskee arvoja...

Vierailija
29/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin pitäisi toimia. Ja huomioida mitä tilisi välttää esim kofeiini.

Vierailija
30/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määräsi sinut rautakuurille alhaisen ferritiinin vuoksi ja nyt se on noussut edes vähän eli tilanne on parempi kuin alussa. Mikä tässä nyt on ongelma?

Se että vaikka ferritiini on noussut, niin hb on laskenut. Eihän siinä niin kuuluisi käydä.

Vierailija
31/31 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että vaikka ferritiini on noussut, niin hb on laskenut. Eihän siinä niin kuuluisi käydä.

Sinäkö tässä nyt sitä lääkäriä leikitkin?