Rauta-arvot laskee
Kävin elokuussa verikokeissa ja hb oli 126 ja ferritiini 10. Lääkäri määräsi rautakuurille. Olen syönyt nyt 4 kk Sideral-nimistä rautaa, jota mulle suositeltiin. Sain tänään uudet verikokeen tulokset. 4 kk jälkeen hb oli 121 ja ferritiini 16. Eli hb oli laskenu entisestään vaikka oon syöny rautaa ja ferritiinikin noussu vaan noin vähän. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Alko pelottaa onko mulla joku syöpä tai sisäinen verenvuoto ku hb vaan laskee.🙈 kuukautiset ei oo runsaat enkä oo raskaana.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini aluksi samaa luokkaa ja yhtä hitaasti nousi. Nyt se on ehkä "jo" 30-35. Uskon, että lääkäri puuttuu asiaan, jos on syytä epäillä sisäistä verenvuotoa tms.
Mites sun hb:n kävi?
Ap
Miten sä sen tuotteen otat suhteessa muihin syömisiin ja juomisiin?
Vaihda rautavalmistetta. Toisaalta eihän nuo rauta-arvot ole sulla laskeneet. Etkä edes kerro punasoluarvoista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rautavalmistetta. Toisaalta eihän nuo rauta-arvot ole sulla laskeneet. Etkä edes kerro punasoluarvoista mitään.
Tää sideral on semmonen rautavalmiste, jonka voi ottaa millon vaan, joten ei pitäis johtua siitä.
Hb oli mulla laskenu 5 pykälää ja ei kai niin pitäis käydä,jos syö rautaa? Ja kun ferritiini oli kumminkin vähän noussut. Tuo hb mua huolestuttaa erityisesti. Muut veriarvot oli normaalien rajoissa. Toki pientä vaihtelua edelliseen, mutta kai se on normaalia.
Ap
Ongelma voi johtua runsaista kuukautisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää sideral on semmonen rautavalmiste, jonka voi ottaa millon vaan, joten ei pitäis johtua siitä.
Hb oli mulla laskenu 5 pykälää ja ei kai niin pitäis käydä,jos syö rautaa? Ja kun ferritiini oli kumminkin vähän noussut. Tuo hb mua huolestuttaa erityisesti. Muut veriarvot oli normaalien rajoissa. Toki pientä vaihtelua edelliseen, mutta kai se on normaalia.
Ap
Huoh... sehän kun ei kerro mitään, jos vaan sanoo, että on normaalien rajoissa.
Nää katsotaan aina kokonaisuutena eikä tuijoteta vain jotakin lukua. Joka muuten sekin oli normaalien rajoissa!
Kuulostaa normaalilta arvojen vaihtelulta.
Mulla oli loppukesästä vakava anemia myoomien takia. Hb 72 ja ferritiini 3,5. Aloin syödä Obsidania. Nyt hb jo 130 mutta ferritiini vaihdellut 16-20. Ferritiini kuulemma nousee hitaasti ja voi välillä laskeakin. Luuydin imee rautaa kuin sieni, sanoi lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma voi johtua runsaista kuukautisista.
Minulla on tosi niukat kuukautiset joten minun kohdalla ei johdu siitä.
Ap
Ap[/quote]
Nää katsotaan aina kokonaisuutena eikä tuijoteta vain jotakin lukua. Joka muuten sekin oli normaalien rajoissa![/quote]
Tarkoitin, että viitearvojen sisällä oli kaikki arvot. Edellisiin mittauksiin verrattuna ei ollut muissa arvoissa tapahtunut mitään silmiinpistävää kuin tuo hb lasku.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nää katsotaan aina kokonaisuutena eikä tuijoteta vain jotakin lukua. Joka muuten sekin oli normaalien rajoissa!
Tarkoitin, että viitearvojen sisällä oli kaikki arvot. Edellisiin mittauksiin verrattuna ei ollut muissa arvoissa tapahtunut mitään silmiinpistävää kuin tuo hb lasku.
Viitearvojen sisällä se hb:kin on sulla ollut ihan koko ajan. 
Ferrion oli ainoa rautavalmiste joka nosti arvot minulla ja tyttärellä.
Minulla on ollut aina hyvät rauta-arvot ja olen ollut terve. Jouduin angiinan takia menemään lääkäriin pari vuotta sitten. Angiinaan söin  antibioottikuurin, mutta lääkäri sanoi, että hän laittaa minut verikokeisiin.
Yllätys oli, että hb. oli 85 ja kehon ferritiini 600. Siitä alkoi rumba, joka jatkuu vieläkin.
Vaikea verisairaus.  Ei leukemiaa, ainakaan vielä.
Ap. Mene hematologian erikoislääkärille. 
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina hyvät rauta-arvot ja olen ollut terve. Jouduin angiinan takia menemään lääkäriin pari vuotta sitten. Angiinaan söin antibioottikuurin, mutta lääkäri sanoi, että hän laittaa minut verikokeisiin.
Yllätys oli, että hb. oli 85 ja kehon ferritiini 600. Siitä alkoi rumba, joka jatkuu vieläkin.
Vaikea verisairaus. Ei leukemiaa, ainakaan vielä.
Ei ap:lla ole mitään syytä mennä minnekään hematologian erikoislääkärille!
Ihan ilmiselvä syöpä on, kun on kaikki arvot viitteissä.
Syö ratakiskoa ja paskanna kettinkiä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina hyvät rauta-arvot ja olen ollut terve. Jouduin angiinan takia menemään lääkäriin pari vuotta sitten. Angiinaan söin antibioottikuurin, mutta lääkäri sanoi, että hän laittaa minut verikokeisiin.
Juu, teillähän onkin ap kanssa tosi paljon yhteistä näissä tapauksissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mene hematologian erikoislääkärille.Ei ap:lla ole mitään syytä mennä minnekään hematologian erikoislääkärille!
Samaa mieltä! t. hematologi
AP:lle, Hb voi vaihdella mittauskerrasta toiseen tuon verran joten ei tarvitse siitä kantaa huolta. Ferritiinikin on kuitenkin noussut jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini aluksi samaa luokkaa ja yhtä hitaasti nousi. Nyt se on ehkä "jo" 30-35. Uskon, että lääkäri puuttuu asiaan, jos on syytä epäillä sisäistä verenvuotoa tms.
Mites sun hb:n kävi?
Ap
Hemoglobiinini on ollut koko ajan hyvä eli siinä ei ole ollut nostamisen tarvetta, eikä muutosta ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mene hematologian erikoislääkärille.Ei ap:lla ole mitään syytä mennä minnekään hematologian erikoislääkärille!
Samaa mieltä! t. hematologi
AP:lle, Hb voi vaihdella mittauskerrasta toiseen tuon verran joten ei tarvitse siitä kantaa huolta. Ferritiinikin on kuitenkin noussut jonkin verran.
Ai noinkin paljon voi tippua vaikka syö rautaa? Kannattaako mun nyt vaan jatkaa raudan syöntiä vai onko parempi lopettaa joksikin aikaa ja kattoo mihin tuo hb lähtee luontaisesti tuosta menemään (jolloin vois paremmin selvitä, jos on jotain vakavaa)?