Jos ajat autolla täysillä kohti seinää niin kannattaako sinun jarruttamisen lisäksi myös kääntää?
Jos joskus käy sillä lailla että olet autossa ohjaajan penkillä ja ajat täysillä ihan suoraan kohti seinää. Ja haluat pelastaa henkesi. Tietysti pistät jarrun pohjaan. Mutta kannattaako sinun myös kääntää ratista?
Jos et käännä niin osut seinään auton nokka edellä.
Jos käännät niin osut seinään auton nurkka tai kylki edellä. Tai toki saattaapi käydä niinkin että todella voimakas äkkinäinen kääntämisesi kaataa koko auton jolloin autosi pyörii päin seinää.
Niin, eli mikä on paras jos olet kuiteskin ihan varmasti seinään törmäämässä: nokka edellä törmääminen vai jokin muu törmääminen eli nurkka edellä törmääminen tai kylki edellä törmääminen tai pyörien törmääminen?
Mikä näistä eri törmäämisen muodoista pelastaa henkesi varmimmin?
Kommentit (8)
PS. Jos minun autoni lähestyisi kovaa vauhtia suoraan päin seinää, niin itse varmaan reagoisin niin että pistäisin jarrun pohjaan. Ja jos seinään lähestyminen jatkuisi niin varmaankin ihan automaattisesti kääntäisin ratin täysillä vasemmalle. Silloin seinään törmääminen tapahtuisi vissiin sillai että pelkääjänpuoli osuisi seinään. Joten sääliksi käy pelkääjän paikalla istujaa! Varmaan hänelle kävisi törmäyksessä pahemmin kuin minulle.
Tuo minulta tapahtuisi automaattisesti, reaktiona. Mutta onkos tuo hurjan fiksu reaktio? Vai olisikos kuitenkin kaikkien autossa istuvien ihmisten kannalta parempi törmätä seinään nokka edellä?
Toki joku muu, joku tosi taitava autokuski, saattaisi esim vetäistä käsijarrusta niin hanakasti, että auto kääntyisi 180 astetta, jolloin auto törmäisikin seinään ihan suoraan perä edellä. Mutta olisikos sekään yhtään sen parempi törmäys? Aiheuttaisiko se törmäys yhtään sen vähempää henkilövahinkoja kuin nokka tai nurkka tai kylki edellä törmääminen?
ap
Itse ratkaisisin ongelman olemalla ajamatta autolla täysillä päin seinää. Toki Teslalla ei voi aina itse valita, joten pitänee olla valmius poistua autosta vauhdissa, vaikka vähän ihottumaa voi tullakin.
törmäystestit on tehty jollain 40kmh nopeudella ja auto menee siinä lyttyyn ja turvatyynyt ehkä pelastaa ihmisen. "täysillä" ei selviydy
Auton keularakenteet on suunniteltu niin, että nokkakolarissa rakenteet antavat hallitusti periksi, eli imevät törmäysenergiaa. Siksi testeissä näyttää siltä kuin auto tuhoutuisi kokonaan. Jos keula pysyisi kasassa, matkustajiin kohdistuisi suurempi voima
Autolla on turvallisinta törmäillä suoraan nokka edellä.
g14 kirjoitti:
Ensimmäisenä herää kysymys siitä että kuka on niin tyhmä että ajaa päin seinää jos ei itsaria ole suunnittelemassa? Varmin tapa pelastaa henkesi on olla ajamatta suoraan päin seinää.
Tämän viimeisimmän lumimyräkän aikana noita näkyi liikenteessä paljon. Näkyvyys olematon, satanen tai vähän päälle lasissa koska nopeusrajoitushan tarkoittaa alinta sallittua nopeutta, olosuhteista viis. Luottavat onneensa, ettei edessä ole vaikka joku rekka poikittain, aiempi kolari tai joku muuten vaan hidastanut/pysähtänyt.
Eipä juuri ole merkitystä miten törmäät jos nopeus tarpeeksi suuri, sisäelimet ei kestä törmäyksen G-voimia. Jos pakko törmätä yrittäisin perä edellä, olisi edes penkki ja niskatuki apuna...
Ensimmäisenä herää kysymys siitä että kuka on niin tyhmä että ajaa päin seinää jos ei itsaria ole suunnittelemassa? Varmin tapa pelastaa henkesi on olla ajamatta suoraan päin seinää.