Suurin osa lääkäreistä on todella omituisia
Sanoisin että 1/10, joilla olen käynyt niin on ollut minun mittapuullani "normaali" tai siis normaalin oloinen, tavallisella puhetavalla, tavallinen elekieli, kohtelias ja empaattinen. Suurin osa on ollut mitä erikoisempia tapauksia ja ihmettelen suuresti miten ovat halunneet hakeutua ihmisläheiseen auttamistyöhön kun selvästikään eivät siihen sovi puhumattakaan siitä että näyttäisivät pitävän työstään. Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (60)
Vierailija wrote:
Mietin, että onkohan Asperger jotenkin yliedustettuna lääkäreissä? Olin pahan unettomuuden takia työterveydessä (osoittautui toiseksi sairaudeksi) ja nuori naislääkäri keskittyi lähinnä kuvailemaan omia lääkkeenmääräämiskäytäntöjään. Opastin tyttöstä, että määrää sitten toista lääkettä ja nyt alkuun 3 viikon sairasloman. Valitin vielä ylilääkärille, että on se kumma, kun pitää lääkärin työt hoitaa omien töiden lisäksi.
Peruslääkäri. Kunhan juttelee mitä mieleen tulee se riittää työksi.
Töykein kohtaamani lääkäri on ollut isääni hoitanut, ECMO-hoitoihin erikoistunut tehohoitolääkäri. Hän oli työhönsä ilmiselvän kyynistynyt, varmasti koska selviämisprosentti noissa hoidoissa on aikuisilla alle 50. Huokaili ja pyöritteli silmiään kun itkettiin isän vuoteen äärellä. Häntä myös ärsytti vastata kysymyksiimme. Lopulta kun tuli tieto, että isäni ei tule selviämään, joku tunteettomuus-vipu hänen aivoissaan meni päälle, ei siis ollut edes vihaisen oloinen kuten aiemmin. Selitti tilannetta mototonisesti, käytti outoja latinankielisiä termejä eikä ottanut osaa ja lopulta vaan käveli pois. Onneksi taas ECMO-hoitaja välitti meille jo syvimmät osanotot ja soitti paikalle sairaalapapin tueksemme.
Onneksi isäni sai olla viimeiset päivät saattohoidossa, ja kyseisen osaston koko henkilökunta oli koko sydämellään mukana hoidossa ja omaisten tukemisessa.
Kyllähän niitä Tapani Kaikkosia riittää lääkäreinä.
Isäni, äitini, siskoni ja minä olemme kauniita ja miellyttäviä - siksi saamme aina hyvää palvelua kaikkialla.😉
Johtuu siitä ettei alalla ole soveltuvuustestejä. Lopputuloksena on tunnevammaisia lääkäreitä.
Neuvolassa lääkäri käski riisumaan vauvan, makuutti sitten alastonta pientä useamman minuutin alustalla kun jumitti koneella. Siinä vaiheessa kun vauva tuntui viileältä, otin hänet syliini ja puin. Lääkäri ei nähnyt toiminnassaan vikaa.
Sama lapsi oli isompana ihan poikki viikkoja kestäneen, yöllisen oksentelun vuoksi. Nuori mieslääkäri ihmetteli, että miten niin tämä ei muka jaksa käydä koulua.
Lapsen ortopedi, lapsipotilaisiin erikoistunut, piirsi lapselle polven läpileikkauksen termeineen ja luennoi siitä jonkin aikaa. Diagnoosi oli yleinen kasvuikäisten vaiva, jonka itse selitin lapselle parilla lauseella.
Ihme juttu, olen nyt viime kuukausina käynyt useamman kerran silmä-, sydän- ja terveyskeskuslääkäreillä, ja saanut asiantuntevaa, asiallista ja kohteliasta palvelua. Ei turhia lätinöitä, kirjaukset Maisaan jämptisti ja saanut jatkohoidon kuten kuuluukin. Ei valittamista.
No ei ole todellakaan tuollaisia kokemuksia. En ymmärrä lainkaan mistä ap puhuu. Vaikka en ole mikään ammattimainen lääkärissä ravaaja, niin ne kerrat kun olen käynyt, niin lääkäri on ollut asiallinen, hienotunteinen ja kuunteleva ja jaksanut selittää asioita. Niin suuri on arvostukseni lääkäreitä kohtaan, ettei sanat riitä. ❤️
Huonoja ja ikäviä kokemuksia minulla on vain muutamasta sairaanhoitajasta. Muuten suuri arvostus heillekin, paitsi niille parille-kolmelle epäasialliselle ja -ammattimaiselle, jotka olen joutunut kohtaamaan.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on! Persoonaltaan. Enemmän olen tavannut täysjärkisiä lastensairaalan puolella.
Nämä ovat pahimpia. Kohtelevat kuin lapsia oli ikä mikä tahansa.
Höpö höpö.
Höpöt itsellesi. Keski-ikäiseltä ei ole kohteliasta kysyä poikaystävästä. Vaan esim. onko kumppania, miesyvtävää, naisystävää...?
Harmi että niin monelle on sattunut huonoja lääkäreitä. Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Kävin tähystyksessä ja lääkäri olisi saman tien voinut levittää punaisen maton kun astuin ovesta sisään. Kohtelu oli niin hyvää että olin suorastaan hämilläni. Ei tullut semmoista fiilistä että olen vain yksi potilas muiden joukossa, vaan lääkäri vaikutti siltä että olisi ollut innoissaan juuri minun saapumisestani.
Toivottavasti tämä sama lääkäri sattuu jonkun muun kohdalle jota on aiemmin kohdeltu huonosti. Tekee ihmeitä itsetunnolle.
Mulla on parin viime vuoden aikana tullut vastaan älyttömän mukavia juuri valmistuneita lääkäreitä. Yksi luomenpoisto oli niin ihana lääkärin käytöksen takia, että olisi tehnyt mieli halata sitä lääkäriä. Ihan kuin jonkun kaverin kanssa olisi jutellut.
Gyne tuijottaa näyttöä ja mutisee sieltä jotain. Onhan se ihan ammattitaitoinen mummo, mutta omituinen. Kolmesta silmälääkäristä kaksi on ollut todella empaattisia. Koronan kun sairastin, niin lääkäri, jolle oli soittoaika oli tosi osaava ja hyvä ja soitteli takaisin, kirjoitti kaikkeamahdollista oloa helpottavaa reseptiä, laittoi varmuuden vuoksi nieluviljelyyn, antoi mitään kyseenalaistamatta reilusti sairaslomaa. Ehkä useampi ollut kuitenkin normaali kuin omituinen.
Niin.., sen lääkärin on tarkoitus antaa diagnoosi eikä puhua mitään kaivattua empaattista höpöpuhetta. Vähän sama jos menen rautakauppaan niin haluan parhaat rakennusaineet, enkä empatiaa ja huokailua miksi taloni on homeessa.
Mutta potilaat ne vasta outoja ovatkin. Ja jos potilaitten kanssa juttuun tuleekin niin kaikenmaailman persoonallisuushäiriöiset omaiset sekoittavat pakkaa. Ette usko minkälaista shittiä lääkärien ja hoitajien pitää päivittäin kestää. Tervetuloa kokeilemaan itse!
Kun itse selvittää mahdollisimman pitkälle mikä voisi olla ongelma, ja menee sitten lääkäriin ja kysyy voisiko syy olla se tai tämä, lääkäri raivostuu ja alkaa alentuvaan sävyyn kertoa miksi olet ihan takuulla väärässä. Paitsi että en ole, ja etsinkin sitten lääkkeeni muualta.
Vierailija wrote:
Niin.., sen lääkärin on tarkoitus antaa diagnoosi eikä puhua mitään kaivattua empaattista höpöpuhetta. Vähän sama jos menen rautakauppaan niin haluan parhaat rakennusaineet, enkä empatiaa ja huokailua miksi taloni on homeessa.
Höpö höpö. Pitäähän sen lääkärin muutakin kuin tehdä diagnoosi, jos sairaus on esim. parantumaton, voidaan vain hoidoilla hidastaa etenemistä. Ne asiat voi sanoa potilaalle empaattisesti eikä niitä tarvitse töksäyttää päin naamaa tyyliin se oli sitten siinä, tossa lähete hoitoihin.
Vierailija wrote:
Harmi että niin monelle on sattunut huonoja lääkäreitä. Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Kävin tähystyksessä ja lääkäri olisi saman tien voinut levittää punaisen maton kun astuin ovesta sisään. Kohtelu oli niin hyvää että olin suorastaan hämilläni. Ei tullut semmoista fiilistä että olen vain yksi potilas muiden joukossa, vaan lääkäri vaikutti siltä että olisi ollut innoissaan juuri minun saapumisestani.
Toivottavasti tämä sama lääkäri sattuu jonkun muun kohdalle jota on aiemmin kohdeltu huonosti. Tekee ihmeitä itsetunnolle.
Minulle taas tuollainen kohtelu tuntuisi lähinnä kiusalliselta. Meitä ihmisiä on niin eri lähtöön. Itse toivon lääkäriltä perus-asiallista käytöstä ja asiantuntevuutta, mutten halua tuntea oloani mitenkään erityiseksi vaan mieluummin juuri yhdeksi potilaaksi muiden joukossa. Kunhan kuuntelee ongelmani ja saan tarvittavaa hoitoa,se riittää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulle taas tuollainen kohtelu tuntuisi lähinnä kiusalliselta. Meitä ihmisiä on niin eri lähtöön. Itse toivon lääkäriltä perus-asiallista käytöstä ja asiantuntevuutta, mutten halua tuntea oloani mitenkään erityiseksi vaan mieluummin juuri yhdeksi potilaaksi muiden joukossa. Kunhan kuuntelee ongelmani ja saan tarvitta
Yhdelle täydellinen on toiselle kauhistus. Kaikkia ei voi miellyttää.
LopunajantiedemiehetRy wrote:
suurin osa ovat lukion pyrkyreitä ja hikareita, joiden päämäärä elämässä on pinnallinen MENESTYS, olla jotain ja saada rahaa. ei mitään empatiaa tai halua auttaa ihmistä, vaan raha ja maine. lukevat sitten hikarina fysiikkaa ja matematiikkaa ja ovat muutenkin ateistikoneita.
Pätee myös erityisesti eläinlääkäreihin,
Et ilmeisesti tiedä mitä tarkoittaa heikkolahjainen 🤣