Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoropäiväkoti ja lapsen nukkumiset

Vierailija
14.12.2022 |

Meillä lapsi vuoropäiväkodissa, yleensä haku 18-20 välillä. Eilen kun kurvasin päiväkodille pitkän työpäivän jälkeen lasta hakemaan kl. 1945 kuulen, että lapsi on nukkumassa ja on nukkunut 17 asti, eli melkein 3h! Olenkohan ihan hirveä nipottaja-äiti, kun minusta tuo ei ole millään mittarilla ok? Okei, ymmärrän että jos lapsi on niin väsynyt, että nukahtaa, mutta herranjestas, eihän heidän voi antaa enää tuohon aikaan nukkua tuntitolkulla! Olisivat herättäneet vaikka 30min jälkeen... Lapsihan oli ihan yöunilla periaattessa, kun siinä kotiinlähtiessä sitten herättelin.. Ja voinette arvata, että kukkui sitten hereillä melkein vielä yhden aikaan yöllä. Ja meillä kuitenkin on aikaiset aamut kun kouluilaisilla on 8 aamut. Kyrsii, koska tämä ei ole ensimmäinen kerta kun tällaista sattuu.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo ole mikään päikkäriaika. Eikö se nuku normaaliin aikaan päiväunia? Ilmoita, että jatkossa max 30min saa nukkua tuohon aikaan, jos on aivan pakko. Vaikka on vuoropäiväkodissa, niin kyllä siinä pitäisi säilyä suht normaali päivärytmi.

Yöunilla se lapsi oli.

Vierailija
22/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herranjestas mitä vastauksia joiltain! Miksi ihmeessä jättäisin lapsen YÖKSI päiväkotiin (tämä ei ole edes "nukkumis"-päiväkoti, vaan auki max. 23) kun haku on yleensä aina viimeistään 1945?! Menee n. 11-12 maissa päiväkotiin, joskus myöhemmin. Sellaista vuorotyöläisten arki on. Lapsi on 4-vuotias, joten nukkuu päiväunia erittäin harvoin. Onhan se nyt ymmärrettävää, että jos herää aamulla kotona n. 6.30-7 aikoihin, että illalla alkaa olemaan väsy siinä 17 maissa, mutta minun mielestäni päiväkodissa pitäisi katsoa sen verran, ettei lapsen anneta nukkua enää sen jälkeen tosiaan tuntitolkulla. Kuten kirjotitin aiemmin, niin ymmärrän ihan hyvin että lapsi on väsynyt ja saattaa nukahtaa, se on ihan OK, mutta voisi tosiaan herätellä sitten vaikka 30min jälkeen, eikä anneta koisia siihen asti, että vanhemmat tulevat hakemaan. Eikä tässä ole kyse siitä, että en jaksaisi omaa lastani, siis voi nyt pyhä jysäys sentään. Yleensä, kun lapsella on tällainen suht myöhäinen päivä, niin rutiini sitten kotona on luonnollisesti rauhallinen leikkihetki/satu, iltapala, pesut ja sitten nukkumaan n. 21 aikoihin. 

Eilen vain sanoivat, kun ihmetellen kysyin että oho, mites nyt niin kauan annettu nukkua, niin olivat että "olisikohan kipeä". Siis tuossakin mielestäni, jos on huoli että lapsi on kipeänä, niin sitten soitetaan vanhemmille että tulkaa hakemaan, ja sitten mennään kotiin. Ja ei, hän ei ollut kipeä. 

He, joilla on pieniä lapsia, ymmärtänevät tällaisten nukkumisten vaikutuksen iltoihin ja muutenkin lasten nukkumaanmehoihin. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo nyt! Lapsesi on päiväkodissa lähes 12/7 ja sä viitsit nillittää siitä että eivät valvota väsynyttä lasta. Mä olisin tossa tilanteessa sanonut että lapsi jää nyt yöksi.

Jep, en mäkään antaisi lasta apn matkaan sen jälkeen kun valittaa lapsensa hoidosta siksi että itse sit joutuu lastaan hoitamaan illalla pidempään. Lapsi raukka 😔

Ehkä tässä ei kuitenkaan ollut ongelmana se, että joutuu lasta hoitamaan pidempään itse, vaan se, että ei pääse nukkumaan koska lapsi nukkui liian myöhään liian pitkään. Jos herätys on viideltä, valvotko itse yhteen? Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos hoitopaikka antaisi lapsen nukkua päikyt niin myöhään, ettei kukaan pääse ajallaan nukkumaan. Itse en ainakaan neljän tunnin yöunilla toimi.

Ap:lla ihmettelen noita hoitoaikoja. Millaiset työajat sinulla oikein on, jos lapsi haetaan hoidosta vasta klo 18-20, mutta herätys on jo kello 5 aamulla? Ymmärrän, jos toisina päivinä työt alkaa vaikka seitsemältä ja pitkän työmatkan takia pitää herätä viideltä, mutta miksi ihmeessä se lapsi on silloinkin vähintään kuuteen saakka hoidossa? Ei kai kukaan tee järjestään yli 10h työpäiviä koko ajan?

Vierailija
24/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo nyt! Lapsesi on päiväkodissa lähes 12/7 ja sä viitsit nillittää siitä että eivät valvota väsynyttä lasta. Mä olisin tossa tilanteessa sanonut että lapsi jää nyt yöksi.

Jep, en mäkään antaisi lasta apn matkaan sen jälkeen kun valittaa lapsensa hoidosta siksi että itse sit joutuu lastaan hoitamaan illalla pidempään. Lapsi raukka 😔

Ehkä tässä ei kuitenkaan ollut ongelmana se, että joutuu lasta hoitamaan pidempään itse, vaan se, että ei pääse nukkumaan koska lapsi nukkui liian myöhään liian pitkään. Jos herätys on viideltä, valvotko itse yhteen? Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos hoitopaikka antaisi lapsen nukkua päikyt niin myöhään, ettei kukaan pääse ajallaan nukkumaan. Itse en ainakaan neljän tunnin yöunilla toimi.

Ap:lla ihmettelen noita hoitoaikoja. Millaiset työajat sinulla oikein on, jos lapsi haetaan hoidosta vasta klo 18-20, mutta herätys on jo kello 5 aamulla? Ymmärrän, jos toisina päivinä työt alkaa vaikka seitsemältä ja pitkän työmatkan takia pitää herätä viideltä, mutta miksi ihmeessä se lapsi on silloinkin vähintään kuuteen saakka hoidossa? Ei kai kukaan tee järjestään yli 10h työpäiviä koko ajan?

En ole kyllä kirjoittanut, että herätys on 5 aamulla? :D Ei tosiaan ole, vaan yleensä heräilee itsekseen n.6.30-7 maissa. Mulla alkaa työt yleensä 11 maissa, ja loppuu 18-19.30 välillä. Miehellä yleensä alkaa 9 ja loppuu 17-19 välillä, mutta joskus hänellä on myös yövuoroja, ja näinä päivinä lapsen hoitoaika on tuonne liki 20 asti. Onneksi vain 1-2 kertaa viikossa, koska yleensä isä hakee tosiaan siinä 18 maissa. 

Joskus nukkuu päiväunet päiväkodissa kun menee siinä 11 maissa, yleensä ovat juuri lounaalla ja sitten menevät leppariin, ja sitten nukahtaa jos nukahtaa. 

AP

Vierailija
25/25 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia vastauksia, mutta mitä muutakaan täällä voi odottaa. Vai että yöksi pitäisi jättää... huhhuh. Toivottavasti nämä ei ole lisääntynyt. Ei kaikkien työaika todellakaan ole 8-16.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme