Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tekisit jos niskapoimu ultrassa selviäisi et lapsi vammaine`?

Vierailija
24.08.2008 |

.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollista, että lapsella on vaikka mitä kamalaa, mitä ei ole vielä kyetty diagnosoimaan, mutta iloitsen silti kaikista hyvistä uutisista mitä kuulen.

Olen täällä ennenkin ihmetellyt: Jos ultrassa todetaan ylimääräistä niskaturvotusta tai jostain muusta syystä herää epäily ettei lapsella olekkaan kaikki niinkuin on odotettu. Mennään punktioon tai biopsiaan. Ja tuloksena on ehkä, ei trisomioita eikä muita näkyviä kromosomimuutoksia. Eikö sen jälkeen jää mieltä painamaan se mahdollisuus, että lapsella onkin joku sellainen vaikea kromosomimuutos, jota ei tutkittu?

Vierailija
22/23 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin niiden sinun mukaasi "vaikeimpien kromosomimuutosten" - joita siis ei ehkä tutkittu - todennäköisyys on todella pieni alunperinkin. Tämähän on helppoa matematiikkaa ja ihan normaalilla maalaisjärjellä pääteltävissä. JOS lapsella olisi kuitenkin jokin todella vaikea ja hyvin harvinainen kromosomivika, se selviäisi lähes varmasti jossain vaiheessa raskautta rakenneultrassa, lapsiveden määrän perusteella, sydänäänten perusteella, lapsen kasvun hidastumisena tai muuna huolestuttavana oireena.

Itselleni down on vaikea kromosomivika. Minulla itselläni on lähipiirissä down-nainen. Olen myös asiasta kanssasi keskustellut palstalla useampaan otteeseen eikä mielipiteeni siitä muuksi muutu. Kuten ei ilmeisesti sinunkaan. Silti on aivan turha väittää, että down olisi "ihan vaan pikku juttu" ja että kaikki downit ovat aurinkoisia, musikaalisia, pärjäävät omillaan asuntoiloissa, ovat onnellisia ihmisiä, kehittyvät 10-vuotiaan tasolle tms. mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Olen täällä ennenkin ihmetellyt: Jos ultrassa todetaan ylimääräistä niskaturvotusta tai jostain muusta syystä herää epäily ettei lapsella olekkaan kaikki niinkuin on odotettu. Mennään punktioon tai biopsiaan. Ja tuloksena on ehkä, ei trisomioita eikä muita näkyviä kromosomimuutoksia. Eikö sen jälkeen jää mieltä painamaan se mahdollisuus, että lapsella onkin joku sellainen vaikea kromosomimuutos, jota ei tutkittu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistalasta en pitäisi. Jotkut pitää ja ok, mutta itse en siihen kykenisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi