400000€ asuntolaina yksin, uskaltaako?
Haluaisin ostaa itselleni asunnon, olen 30+ yksin elävä ja lapseton vakaassa hyväpalkkaisessa vakityössä. Haluamani tyyppinen asunto maksaa noin 450.000€, johon tarvitsisin noin 400.000€ asuntolainaa. Periaatteessa tuloillani saisin tämän verran. Nettotuloista noin 35 % menisi lainaan ja vastikkeeseen tämän hetken koroilla. Uskallanko ottaa yksin näin suuren lainan?
Kommentit (9)
Onhan se valtavan iso laina yhdelle, mutta 35% asumiskulut nettotuloista on ihan tyypillinen ja ok.
Millä korkotasolla laskit? Paljon sulla netto?
Mulla 4500 ja hyvin voisin laittaa 1500 asumiseen, jäisi vielä 3000 muuhun.
Mulla lainaa 150000 ja lyhennys + vastike on 1000 euroa.
Jos asunto on sellainen, ettei sen arvo laske. Esimerkiksi jugend-taloja ei tule lisää, asunto sellaisesta pitänee melko hyvin arvonsa. Jos kämpän saa tarvittaessa kaupaksi, niin miksi ei?
Uutta huoneistoa en uskaltaisi noin isolla velalla ostaa, enkä taloa.
Itse ostaisin ensin jonkun halvan ja asuisin siinä pari vuotta. Tai kaksi halpaa ja toinen vuokralle. Jokainen tyylillään jos varaa on. Nyt on ostajan markkinat.
Provo... kaikkihan tietää että hinnat romahtaa varsinkin hesassa.. ei oo totta..
Vierailija kirjoitti:
Provo... kaikkihan tietää että hinnat romahtaa varsinkin hesassa.. ei oo totta..
Hinnat romahtaa huomenna on toitotettu jo viimeiset 20 vuotta
Ei muutakun menoks sanoi Annie Lennox. Jos on fyffee, antaa palaa. Sataneljätoistatonnia hukkui minulta työttömyyteen. Muutama iltakalja silläkin tuli ostettua. Myydyllä asunnolla siis.