Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein käytte hammaskivenpoistossa?

Vierailija
12.12.2022 |

Itse kävin juuri tänään. Kerran vuodessa pakko ainakin käydä kun kertyy niin paljon. Pitäisi muistaa käyttää hammasväliharjaa mutta masennuksen vuoksi ei ole vain kiinnostusta eikä voimia tedä muuta kuin pestä iltaisin hampaat. :/

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käyn kerran vuodessa. Alahampaat kerää hammaskiveä kuin magneetti vaikka niitä kuinka on siivoavinaan

Vierailija
2/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa tai vähän harvemmin.

Ymmärrän, että masennus alentaa toimintakykyä, mutta joskus noista itsensä hoitamiseen liittyvistä jutuista voi saada myös voimaa. Päätä vaikka, että käytät hammaslankaa/hammasväliharjaa tiettyinä päivinä viikosta. Mä inhoan hampaiden lankausta, joten viikonloppuisin pidän siitä vapaata. No, tää on tietysti eri asia, mutta suosittelen kuitenkin, että kokeilet. Esim. päätät, että huollat hampaasi huolellisemmin keskiviikkona ja perjantaina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla on otettu kivi, kun pitää paikata jotain. N. 5 vuoden välein.

Vierailija
4/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin käyn kerran vuodessa. Alahampaat kerää hammaskiveä kuin magneetti vaikka niitä kuinka on siivoavinaan

Sama mulla, alaleuan hampaisii kertyy paljon. ap

Vierailija
5/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä 3-4 vuoden välein, ei kiinnosta enempää.

Vierailija
6/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että masennus alentaa toimintakykyä, mutta joskus noista itsensä hoitamiseen liittyvistä jutuista voi saada myös voimaa. Päätä vaikka, että käytät hammaslankaa/hammasväliharjaa tiettyinä päivinä viikosta. Mä inhoan hampaiden lankausta, joten viikonloppuisin pidän siitä vapaata. No, tää on tietysti eri asia, mutta suosittelen kuitenkin, että kokeilet. Esim. päätät, että huollat hampaasi huolellisemmin keskiviikkona ja perjantaina. 

Kiitos viestistäsi. Itsellä vaan sellainen joko tai-ajattelutapa epävakaan pers.häiriön vuoksi, musta-valko ajattelu. Jos en joka päivä jaksa hammasvälejä putsata, sitten turha putsata niitä edes keskiviikkoisin ja perjantaisin. :/ Vaikka onhan tuo 2 krt viikossa parempi kuin ei ollenkaan.. ap

Vierailija
7/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä 3-4 vuoden välein, ei kiinnosta enempää.

Muakaan ei kiinnostanut nuorempana. Mutta kun ikää on tullut enemmän, tekee mieli pitää huolta niistä olemassa olevista hampaista, että ne kestäisivät myös vanhana. Samoin ei tee mieli kokeilla, mitä seuraa, jos tulee pitkittynyttä ientulehdusta.

Vierailija
8/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x/v, on kaikki keinot käytössä (sähköhammasharja, lanka, hammasväliharja, pesu&lankaus aamuin illoin), mutta kiveä on aina kertynyt nopeasti.

Vierailija
9/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa vuodessa. Ihme kyllä pääsin julkiselle puolelle vaikka ensin sanoivat että voivat ottaa max kerran vuodessa.

Vierailija
10/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa. Ei auta vaikka kuinka putsaisi langalla, väliharjalla, sähköisellä hammasharjalla ja erikoispäällä joka tarkoitettu hammasväleihin.

Tuo kuulemma johtuu syljestä, eli syljen eritys ja hammaskiille muodostaa yhdessä sitä. On ihmisiä joiden sylki ei muodosta ollenkaan, kuten pari "iso-vahva-hevoshampaista" tuttavaani, heillä ei ole koskaan ollut hammaskiveä :D

Vierailija
11/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt hammaskiveä, mitä se on?

Vierailija
12/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Itsellä vaan sellainen joko tai-ajattelutapa epävakaan pers.häiriön vuoksi, musta-valko ajattelu. Jos en joka päivä jaksa hammasvälejä putsata, sitten turha putsata niitä edes keskiviikkoisin ja perjantaisin. :/ Vaikka onhan tuo 2 krt viikossa parempi kuin ei ollenkaan.. ap

No just tuo joko-tai-ajattelu on tässä huono :) Muista mua, kun mietit uusia rutiineja (ota tämä huumorilla, en tietenkään ole mikään auktoriteetti sun elämässä). Aloita tuosta kahdesta päivästä, ja kun siihen tulee rutiini, mieti, voisitko lisätä päiviä. Mutta ei tosiaan kannata pyrkiä täydellisyyteen. Mulle on ihan hyvin toiminut tää, että viikonloppuisin pidän vapaata.

Toki tuosta mustavalkoisesta ajattelusta on vaikea luopua, kun se on iso osa omaa persoonaa, mutta siihen voi myös yrittää vaikuttaa rutiineilla ja päätöksillä. Ymmärrän oikein hyvin tuon, mistä kirjoitat.

Vierailija
13/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden käyttöikä on noin 50 vuotta eli kun pysyvät hampaat ilmestyvät suuhun ennen teini-ikää, niin siitä eteenpäin voi laskea +50 vuotta. 

Vierailija
14/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan, kun jostain syystä ei tule ollenkaan. Onko syynä syljen laatu vai ruokavalio vai perintötekijät, kukapa sen tietää, en valita enkä välitä.

Vierailija
15/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt hammaskiveä, mitä se on?

Ei se aina näy, se tuntuu. Hampaiden ienten kohdassa on lievästi rosoisempaa aluetta joka saattaa joillakin näkyä hieman kellertävänä.

Vierailija
16/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli päälle 10 v etten käynyt ollenkaan. Sen jälkeen olen käyny 2sti noin vuoden välein. Viime kerralla kiven porailun jälkeen langattiin myös hammasvälit. Kyllä se tuntui hemmottelulta, kun nätti plikka sen hoisi

Vierailija
17/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tuo joko-tai-ajattelu on tässä huono :) Muista mua, kun mietit uusia rutiineja (ota tämä huumorilla, en tietenkään ole mikään auktoriteetti sun elämässä). Aloita tuosta kahdesta päivästä, ja kun siihen tulee rutiini, mieti, voisitko lisätä päiviä. Mutta ei tosiaan kannata pyrkiä täydellisyyteen. Mulle on ihan hyvin toiminut tää, että viikonloppuisin pidän vapaata.

Toki tuosta mustavalkoisesta ajattelusta on vaikea luopua, kun se on iso osa omaa persoonaa, mutta siihen voi myös yrittää vaikuttaa rutiineilla ja päätöksillä. Ymmärrän oikein hyvin tuon, mistä kirjoitat.

Jatkan vielä: mulle on itse asiassa tärkeää se, että mun ei tarvitse langata niitä hampaita joka päivä. Jaksan paremmin pitää yllä sitä rutiinia, kun ajattelen, että vielä kaksi iltaa ja sitten saan pitää lomaa :D En tiedä, onko tämän kirjoittamisesta sulle hyötyä, mutta laitan nyt kuitenkin. 

Vierailija
18/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden käyttöikä on noin 50 vuotta eli kun pysyvät hampaat ilmestyvät suuhun ennen teini-ikää, niin siitä eteenpäin voi laskea +50 vuotta. 

Eli kaikilla kuvaillun ikäisillä, joilla näyttää olevan ihmeen hyvät hampaat, on jonkinlainen tekokalusto. Jos se taas näyttää jotenkin pikkuvaiselta, vähän epäsuoralta ja ei hohtavan valkoiselta, kyseessä on todella hyvin tehty tekokalusto tai epätavallisen hyvä oma kalusto.

Vierailija
19/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vuoden välein tarkastus, mahd. paikkaus ja syyhygienisti. Ei ole juurikaan hammaskiveä, 2x vrk pesu ja iltaisin hammaslangalla välit.

Vierailija
20/27 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä: mulle on itse asiassa tärkeää se, että mun ei tarvitse langata niitä hampaita joka päivä. Jaksan paremmin pitää yllä sitä rutiinia, kun ajattelen, että vielä kaksi iltaa ja sitten saan pitää lomaa :D En tiedä, onko tämän kirjoittamisesta sulle hyötyä, mutta laitan nyt kuitenkin. 

Kiitos kivasta viestistäsi. :) Kyllä tuo saattaisi auttaakin jos aloittaisi vaikka 2krt viikko huoltamaan hammasvälit. Tämä musta-valkko ajattelu on todella rasittavaa ja kuluttavaa kun vaikuttaa moniin asioihin. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi