Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Seitsemän hyvin suomalaista tapaa tuhota parisuhde

Vierailija
12.12.2022 |

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000009250046.html

Pääpulma on, että ei puhuta eikä kuunnella, mutta psykologia ihmetyttää myös suomalaisten puolisoiden erillisyys. " Olen hämmästellyt, kuinka erillisinä suomalaisissa parisuhteissa ollaan, Laurila miettii.
Asutaan saman katon alla, mutta yhteistä aikaa on hyvin vähän, kun kummallakin on omat menonsa myös työn ulkopuolella. Tämä on hyvin suomalaista, ja tätä on yllättävän paljon. Perheellisenäkin koetaan tärkeänä bilettää kavereiden kanssa. Sitä pidetään normaalina, ja ajatellaan, että tällainen parisuhteen kuuluukin olla. Mutta ei näin erillään eläminen ole mitenkään tyypillistä muualla.

Erillisyys on pois omalta parisuhteelta, ja sen seuraukset näkyvät.

Kiintymyssuhde ei vahvistu eikä edes pysy yllä, jos ollaan liikaa erillään. Keskinäinen kiintymys on parisuhteen ydintä. Itsenäisyys ja erillisyys ovat tietysti tärkeitä, mutta liian pitkälle vietyinä ne murentavat parisuhdetta, psykologi painottaa."

Se vähäkin aika mitä yhdessä ollaan, ollaan omilla älylaitteilla. Ei sellaiset liitot kestä, joissa ei ole mitään yhteistä. Miksi suomalaiset eivät tee asioita pariskuntina ja perheinä? Paljon voi harrastaa yhdessäkin.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tota sukupolvea jolle kovasti taottiin päähän itsenäisyyttä ja omaa elämää. Siihen minun kaikki parisuhdeviritelmäni kaatuu, ja allekirjoitan tuon artikkelin täysin. Minulle oma aikani ja urani ovat maailman tärkeimmät. Pärjääminen. Ymmärrän kyllä nyt keski-iässä että sen hintana on luopua rakaudellisesta, jakavasta parisuhteesta ja perheestä.

Vierailija
22/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetön kyttääminen! Puhelin pitäisi antaa tarkistuttaa ja sähköpostiinkin pitäisi saada salasana... oikeesti, aikuisia ihmisiä! 

Ihmiset jotka salaavat puhelimiaan ja sähköpostejaan ovat yleisemmin niitä pettäjiä tai tekevät jotain, mitä eivät halua puolison tietävän.

Siksi en tuollaisten ihmisten kanssa seurustele. Kyessesä on PARIsuhde. Siinä on kaksi ihmistä. Et voi elää enää niin, että ajattelet pelkästään itseäsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Minun kokemukseni mukaan kaikki ovat paljon yhdessä.

N54

Niin no, pienille lapsille järjestetyissä lastentapahtumissa näkyy paljon lapsiperheitä yhdessä tekemässä. Mutta koululaisten kanssa ei kukaan käy missään. Ja ihan tavallisina aikoina, viikonloppuna, menee sitten ihan mihin tahansa - kauppakeskus, suosittu luontopolku, kaupungilla, torilla, museossa, mikä vaan muu ympäristö kuin "järjestetty tapahtuma"....  perheitä on tosi vähän. Luontopolut mua ihmetyttää ehkä eniten. Ilmainen ja hyvä harrastus. Aina kun oltu, eri poluilla, eri viikonloppuina, muita perheitä on ehkä 1. Seutukunnalla on sentään tuhansia perheitä. 

Luonnossa pariskuntia näkyy. Ja kaveripariskuntia. Mutta ei lasten kanssa. 

Eikä me olla mikään ihanneperhe, vaan lapset on ihan liikaa älylaitteilla eikä olla hienosti ja oikein. Mutta on se pistänyt silmään miten vähän perheet käy yhdessä ihmisten ilmoilla. Tekeekö ihmiset niin raskasta työtä, että viikonloppuaamut nukutaan puoleen päivään eikä ehditä minnekään? 

Joillain on toki lapsella se kilpaurheilu, jossa on joka viikonloppu kisoja ja aika menee niissä. Mutta ei voi olla 99% perheistä tällaisia. 

Aloituksessa puhuttiin puolisoiden erillisyydestä, eikä perheestä. Eli jos ne puolisot ovat luontopolulla kaksistaan, on se sitä yhdessäoloa. 

Tämä. Suomalainen alkaa nillittää välittämästi lasten kanssa harrastamisesta, kun puhutaan puolisoiden erillisyydestä. Kumppanuus - mitä se on? Syötävää? Rakkaus? Hui!

Vierailija
24/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tota sukupolvea jolle kovasti taottiin päähän itsenäisyyttä ja omaa elämää. Siihen minun kaikki parisuhdeviritelmäni kaatuu, ja allekirjoitan tuon artikkelin täysin. Minulle oma aikani ja urani ovat maailman tärkeimmät. Pärjääminen. Ymmärrän kyllä nyt keski-iässä että sen hintana on luopua rakaudellisesta, jakavasta parisuhteesta ja perheestä.

Luulen, että koska ennen asiat oli niin etteivät pariskunnat ikinä tehneet muuta, kuin olleet yhdessä, mutta oltiin onnettomia niin siihen annettiin vinkkejä, että on hyvä ja ihan terveellistä olla omat harrastukset. 

Ja minä ainakin yhä olen sitä mieltä, että on tärkeää jokaisella olla omat harrastukset ja menot. Mutta nekin menee jossain vaiheessa ylitse, eli harrastuksia ja menoja on joka päivä eikä parisuhteelle jää muuta aikaa, kuin katsoa se 30min yhdessä telkkaria ja sitten nukkumaan.

Vierailija
25/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei esimerkiksi ole sellaista tukiverkkoa, että pääsisi aina halutessaan viettämään mitään romanttisia pariauhdeiltoja ilman lapsia. Monesti se vaan sitten menee niin, että toinen jää lasten kanssa ja toinen menee omiin menoihinsa. Ja tietenkin menot pitää myös järjestää tasapuolisesti ja se perhe on aina se nro 1. Itse en esimerkiksi katsoisi puolisoa, joka perheellisenä riekkuisi omissa menoissa monta kertaa kuussa.

Vierailija
26/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se tajuaa vähemmästäkin, että perheet ja ihmissuhteet, joissa läpsystä vaihdetaan vuoroa eivät kestä. Pitää olla yhteisiä juttuja, yhteistä aikaa, yhteistä kivaa olemista, yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

Helposti tuohon ajautuu silloin, kun lapset tulevat kouluikään ja alkaa harrastukset ja kouluun liittyvät tapaamiset sun muut. Kahden vanhemman pitää siis pyörittää sitä perhearkea. Ei kaikilla ole sitä mummua siellä jeesaamassa.

Vierailija
27/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N54

Heh, niinhän ne ovatkin jotka pysyvät yhdessä eivätkä ole eronneet :D

Vierailija
28/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiekkovalmentaja Curre Lindström piti olohuoneensa tuoleja ympyrässä jossa perheenjäsenten piti tuijotella toisiaan että tulee kanssakäymistä.Näytti lähinnä vitsiltä.

Todellinen vitsi on siinä, että nainen kalustaa kodin mieleisekseen, miehelle on varattuna yksi nojatuoli jonka saa valita. 

Mikä on harmi, koska 99% miehistä on todella kiinnostuneita sisustuksesta, ja se on heidän erityismielenkiintonsa kohde. 

Vierailija
29/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetön kyttääminen! Puhelin pitäisi antaa tarkistuttaa ja sähköpostiinkin pitäisi saada salasana... oikeesti, aikuisia ihmisiä! 

Ihmiset jotka salaavat puhelimiaan ja sähköpostejaan ovat yleisemmin niitä pettäjiä tai tekevät jotain, mitä eivät halua puolison tietävän.

Siksi en tuollaisten ihmisten kanssa seurustele. Kyessesä on PARIsuhde. Siinä on kaksi ihmistä. Et voi elää enää niin, että ajattelet pelkästään itseäsi. 

Mitäs kun mulla ei ole omaa luuria vaan tuo on firman?

Mitä taas sähköpostiin tulee niin ei tulis mieleenkään mennä naisen sähköpostia lukemaan, tai edes vaatia moista.

Se on väkivaltaa.

Vierailija
30/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N54

Heh, niinhän ne ovatkin jotka pysyvät yhdessä eivätkä ole eronneet :D

Minä olen jo toistamiseen naimisissa. Ensimmäinen liittoni kesti 20 vuotta, ja olimme koko ajan yhdessä, paitsi työaikana. Nykyisessä vähemmän, mutta silti paljon.

Sama

Vierailija
31/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä taas sähköpostiin tulee niin ei tulis mieleenkään mennä naisen sähköpostia lukemaan, tai edes vaatia moista.

Se on väkivaltaa.

Kaikki vaatiminen on väkivaltaa. Tai vähintään vaatiminen tappaa rakkauden. Mutta silti luottamus syntyy vain täydellisessä avoimuudessa.

On kahdenlaisia ihmisiä: ottajia ja antajia. Antaja on se parisuhdeihminen. Hyvä parisuhde tulee, kun kaksi antajaa on yhdessä. Jos on ottaja ja antaja yhdessä, kyseessä on alistussuhde. Jos on kaksi ottajaa, niin on riidantäyteinen suhde,

Eri

Vierailija
32/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on väkivaltaa.

Tuskin se on sun työpuhelimesta kiinnostunut, eihän sillä hoideta kuin työasiat vain.

Vierailija
33/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta! Meillehän ollaan vuosikymmen taottu psykologian taholta päähän, kuinka tärkeää on Oma Elämä, Oma Kaveripiiri, Rajat, Oma Aika ja Omat Rahat - etenkin parisuhteessa! Nytkö joku kallonkutistaja sitten ihmettelee tuloksia?

Ja tuon kun vielä yhdistää tähän perisuomalaiseen parisuhdesinnikkyyteen, että ei se vaihtamalla parane eikä parisuhde mitään ruusuilla tanssimista ole vaikka kyllä se aurinko vielä risukasaankin paistaa kunhan vaan käännät toisenkin posken..

Ihme oikeastaan ettei useampi päädy kolauttamaan kumppaniaan hengettömäksi.

Vierailija
34/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ottavat edelleen päävastuun lapsista. Tunnen kymmeniä perheitä joiden äideillä on yksi arki-ilta johonkin harrastukseen, ja korkeintaan puoli lauantaita tai sunnuntaita johonkin muuhun harrastukseen (esim unheilu-), mutta perheen isä on 3-4 kertaa viikossa omilla teillään, työn ulkopuolella siis.

Miehet ovat itsekkäitä oman aikansa suhteen. Ja sitten ihmettelevät kun vaimo eron jälkeen on lähivanhempi, ja vielä vingutaan elatismaksuista!

Voi v.... No voin kuule sanoa, että vaimon kanssa ollaan kaksin tässä maailmassa lastemme kanssa. Mummot ja papat ovat joko liian kuolleita, vanhoja tai kaukana ojentaakseen auttavaa kättään. Viimeisen kolmen vuoden aikana ollaan kolme kertaa saatu mukula hoitoon ja ihan kuule vuoronperään ollaan hoidettu jos toinen on halunnut mennä johonkin.

Vierailija
35/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta! Meillehän ollaan vuosikymmen taottu psykologian taholta päähän, kuinka tärkeää on Oma Elämä, Oma Kaveripiiri, Rajat, Oma Aika ja Omat Rahat - etenkin parisuhteessa! Nytkö joku kallonkutistaja sitten ihmettelee tuloksia?

Ja tuon kun vielä yhdistää tähän perisuomalaiseen parisuhdesinnikkyyteen, että ei se vaihtamalla parane eikä parisuhde mitään ruusuilla tanssimista ole vaikka kyllä se aurinko vielä risukasaankin paistaa kunhan vaan käännät toisenkin posken..

Ihme oikeastaan ettei useampi päädy kolauttamaan kumppaniaan hengettömäksi.

Kyllä. Parisuhde kasvattaa ja hioo ihmistä, kun opitaan tekemään kompromisseja. Mitä pidempi pinna sen kypsempi tyyppi...ei vaadita hyvää oloa itselle, vaan mietitään kokonaisuutta, koska parisuhde edellyttää työtä.

Toisaalta olisi ehkä kivempaa, jos kivaa olisi vähän useammin.

Vierailija
36/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vartioi puhelintaan, se on syy olla olematta suhteessa moisen kanssa. Olen valinnut mieheni sillä perusteella ettei salattavaa ole kummallakaan, eikä siis tarvetta salailulle. 

Vierailija
37/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on parempi olla kokonaan yksin kuin yksin parisuhteessa. Eräs suhteeni kariutui käytännössä siihen että viikot olimme töissä ja kumppanini kaikki viikonloput harrastuksessaan toisella paikkakunnalla. Yhteistä aikaa tehdä mitään ei juurikaan ollut. Ei ollut lapsia joten eropäätös oli helppo.

Vierailija
38/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta: mitä muuta sitä tekisi, jos toinen ei jaksa kuunnella puhetta eikä puhua itse? Niin, ainahan tietysti voi tehdä jotain kotitöitä.

Vierailija
39/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa näitä iltsarien yleistäviä "oletko aina tehnyt elämässäsi kaiken väärin" -juttuja. Neuvoja satelee wc-pöntön vetämisestä alkaen.

Vierailija
40/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feel you. Minäkin olen itsekeskeinen, jopa egoistinen. Meillä kotona vedettiin aina ns kotiinpäin, isä oli jopa tyyppiä *ole aina ottamassa, älä koskaan antamassa* - viimeisen päälle yrittäjä. Minulle kerrottiin että pitää pärjätä, ei saa antaa käyttää hyväksi. Kaikki kumppanini ovat tuominneet minut itsekkääksi ja rahanahneeksi materialistiksi, jopa ne yrittäjäkumppanit. En osaa muuta, en jakaa omastani sen enempää materian kuin tunne-elämänkään suhteen sitten kai. Jälkikäteen ymmärrän miksi minuun kypsytään, mutta siinä hetkessä en. Lapsia ei ole eikä tule, en usko että edes geeniperimä opettaisi minua jakamaan. Paska olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi