1.5.2023 myös määräaikaisiin sähkösopimuksiin tulee korotukset
Kommentit (37)
Miten voi kesken sopimuksen tulla ? Mun määräaikainen on elokuun loppuun.
Mulla voimassa määräaikainen sopimus 6/2023 saakka. Perusmaksu 0,99€/kk 0,499€/kwh sis.sähkönsiirron. Kerrostalo kaksio 51,5m2, kaukolämpö. Laskut siinä 25-30€/kk. Lasku tulee kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla voimassa määräaikainen sopimus 6/2023 saakka. Perusmaksu 0,99€/kk 0,499€/kwh sis.sähkönsiirron. Kerrostalo kaksio 51,5m2, kaukolämpö. Laskut siinä 25-30€/kk. Lasku tulee kerran kuukaudessa.
Melkei 50 senttiä kilowattitunnilta? Hullun kallis. Meillä on 5,10 senttiä kwh.
Määräaikaisessa sopimuksessa sähkön hintaa ei voida muuttaa kesken sopimuskauden lukuun ottamatta verojen ja muiden julkisten maksujen muutoksia. Sopimus voi kuitenkin olla sidottu indeksiin, jolloin hinnat muuttuvat indeksin mukaisesti.
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/sahkosopimus/
Suomen hallitus on päättänyt sähkön energiamaksun määräaikaisesta arvonlisäveron alentamisesta 24 prosentista 10 prosenttiin 1.12.2022 – 30.4.2023 väliselle ajalle. Sähkölaskulla arvonlisäveroa peritään kulutuksen mukaan sähkön energiamaksusta, sähkön verkkopalvelumaksusta (siirtomaksu) sekä sähköverosta.
Sähhköveron alennus päättyy huhtikuun lopussa, mikä varmaan kilpailuttaja-sivustolla otetaan huomioon.
Kymmenet kansanedustajat vaativat hallitukselta etätyösuositusta yli 15 asteen pakkasilla: "Syö todella paljon energiaa"
Aloitteen allekirjoittivat Anne Kalmari (kesk.), Hanna-Leena Mattila (kesk.), Katja Hänninen (vas.), Arto Pirttilahti (kesk.), Riitta Mäkinen (sd.), Esko Kiviranta (kesk.), Iiris Suomela (vihr.), Pia Viitanen (sd.), Raimo Piirainen (sd.), Pia Lohikoski (vas.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Jari Leppä (kesk.), Sari Essayah (kd.), Markku Eestilä (kok.), Katri Kulmuni (kesk.), Antero Laukkanen (kd.), Johan Kvarnström (sd.), Mikko Kinnunen (kesk.), Atte Kaleva (kok.), Jari Koskela (ps.), Inka Hopsu (vihr.), Peter Östman (kd.), Juha Sipilä (kesk.), Jukka Kopra (kok.), Veijo Niemi (ps.), Toimi Kankaanniemi (ps.), Vilhelm Junnila (ps.), Jari Myllykoski (vas.), Piritta Rantanen (sd.), Jouni Ovaska (kesk.), Matias Mäkynen (sd.), Anders Norrback (r.), Mikko Ollikainen (r.), Sari Tanus (kd.), Ville Kaunisto (kok.), Ritva Elomaa (ps.), Maria Guzenina (sd.), Hanna Kosonen (kesk.), Jouni Kotiaho (ps.), Sari Multala (kok.), Marko Asell (sd.), Eveliina Heinäluoma (sd.), Tuomas Kettunen (kesk.), Hannu Hoskonen (kesk.), Pekka Aittakumpu (kesk.), Päivi Räsänen (kd.) ja Antero Laukkanen (kd.).
Ano ei osallistu aloitteeseen, sillä taksin kyydissä on mukavan lämmintä matkustaa alle kilometrin matkatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenet kansanedustajat vaativat hallitukselta etätyösuositusta yli 15 asteen pakkasilla: "Syö todella paljon energiaa"
Aloitteen allekirjoittivat Anne Kalmari (kesk.), Hanna-Leena Mattila (kesk.), Katja Hänninen (vas.), Arto Pirttilahti (kesk.), Riitta Mäkinen (sd.), Esko Kiviranta (kesk.), Iiris Suomela (vihr.), Pia Viitanen (sd.), Raimo Piirainen (sd.), Pia Lohikoski (vas.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Jari Leppä (kesk.), Sari Essayah (kd.), Markku Eestilä (kok.), Katri Kulmuni (kesk.), Antero Laukkanen (kd.), Johan Kvarnström (sd.), Mikko Kinnunen (kesk.), Atte Kaleva (kok.), Jari Koskela (ps.), Inka Hopsu (vihr.), Peter Östman (kd.), Juha Sipilä (kesk.), Jukka Kopra (kok.), Veijo Niemi (ps.), Toimi Kankaanniemi (ps.), Vilhelm Junnila (ps.), Jari Myllykoski (vas.), Piritta Rantanen (sd.), Jouni Ovaska (kesk.), Matias Mäkynen (sd.), Anders Norrback (r.), Mikko Ollikainen (r.), Sari Tanus (kd.), Ville Kaunisto (kok.), Ritva Elomaa (ps.), Maria Guzenina (sd.), Hanna Kosonen (kesk.), Jouni Kotiaho (ps.), Sari Multala (kok.), Marko Asell (sd.), Eveliina Heinäluoma (sd.), Tuomas Kettunen (kesk.), Hannu Hoskonen (kesk.), Pekka Aittakumpu (kesk.), Päivi Räsänen (kd.) ja Antero Laukkanen (kd.).
Tuohan on nyt ihan älyvapaa ehdotus. Täytyy jokaisen omasta pussista maksaa tietsijan ja turbo näyttöjen (lisänäytöt) sähkölaskun (!). Vaikka 4 e kWh kattohinnalla.
Käyttäkää julkista liikennettä pakkasella. Kaikki Espoon kermaperseet.
Uskokaa jo energiayhtiöitä, sähköautot pannaan pakkasella (!!!)
AP TROLLAA.
1.12.2022 laskee sähkön verotus. Ja 1.5.2023 se nousee takaisin ennalleen. Tätä tuo kilpailutussivusto sanoo, AP vaan igormaiseen tapaan käänsi viestin tahallaan vääräksi.
Sähköautot, autojen esilämmityslaitteet, sauna. Siinä pahimmat .3 kpl.
Mulla alkoi nyt marraskuussa kahden vuoden sopimus 12c/kWh ja ajattelin olevani turvassa. Tein ajoissa jo viime keväänä siis sopimuksen uuden perään, vaikka tyttö langan päässä toppuutteli, että varmasti hinnat vielä laskevat eikä noin kallista kannata tehdä.
Laittaisivat nyt vain pahimmille ajoille kunnon rajoitukset sähkölaitteiden käyttöön. Pohjois-Koreassakin oli sääntö, että päällä saattoi olla joko sähköhella tai televisio, ei molempia yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi nyt marraskuussa kahden vuoden sopimus 12c/kWh ja ajattelin olevani turvassa. Tein ajoissa jo viime keväänä siis sopimuksen uuden perään, vaikka tyttö langan päässä toppuutteli, että varmasti hinnat vielä laskevat eikä noin kallista kannata tehdä.
Tuota hintaa ei usko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei usko? Jos kerran uusi sopimus on tehty jo varhain keväällä? Mulla alkoi uusi sopimuskausi syyskuun alussa hintaan 10,78 senttiä/kWh (aiempi oli jotain hieman yli 7 senttiä/kWh). Ja uuden sopimuksen tein jo tammikuussa, kun puhelinmyyjä soitti ja kauppasi sähköä tuolla hinnalla. Sopimukseni on voimassa 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ano ei osallistu aloitteeseen, sillä taksin kyydissä on mukavan lämmintä matkustaa alle kilometrin matkatkin.
On työttömänä vaalien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon. Itsekin tein kesällä määräaikaisen kiinteähintaisen sopparin, joka on vain vähän kalliimpi. Se on tehty hiukan myöhemmin. Sähkön hinnan tuntuva nousu alkoi kesällä. Ehdin just ennen sitä.
Pitäis hiukan seurata uutisia niin pysyisi selvillä!
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot, autojen esilämmityslaitteet, sauna. Siinä pahimmat .3 kpl.
Sveitsissä sähköauton käyttö on kielletty kulutushuipuissa saa kunnon sakot. Suomessa mennään eliitin pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tekivät Värelle sopimuksen tuolla hintaa. Väre tarjosi sopimusta joskus kesällä. Sopimus tuli voimaan lokakuussa. Halvemman määräaikaisen jatkoksi tarjosivat tuota.
Kannatti ottaa, vaikka tuntui tuolloin kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tekivät Värelle sopimuksen tuolla hintaa. Väre tarjosi sopimusta joskus kesällä. Sopimus tuli voimaan lokakuussa. Halvemman määräaikaisen jatkoksi tarjosivat tuota.
Kannatti ottaa, vaikka tuntui tuolloin kalliilta.
Eikä tuota kulutushintaa voi muuttaa, paitsi että hinta laskee joulukuun alusta veronalennuksen verran ja nousee taas toukokuussa kun palataan 24 veroprosenttiin.
Määräaikaisten hinnat on jo pilvissä, ainakin minulla.