Vähintään kerran viikossa hirveä aamu, teinin lähteminen kouluun!
Voi kun se päivä jo koittaisi että tuo lapsi lähtisi joka viikko normaalisti kouluun. Jokaisena koulu-aamuna herätys on noin. puoli seiskalta. Jäisi tietenkin vain nukkumaan. Vaikka lähes ja mitä tehty niin mikään ei tunnu auttavan. Aamut karseita. Omat vanhempani pääsivät aikoinaan todella helpolla kun lähdin ilman jupinoita kouluun. Ensimmäisen lapsen kanssa ei tämmöistä ollut mutta tämän toisen kanssa vähän kaikki on ollut haasteellisempaa alusta alkaen. Pitkää pinnaa on tarvittu.
Kommentit (29)
Jos koulu olisi vieressä niin saisi nukkua vähän pidempään mutta harvoinhan näin on! Miksi koulut eivät voisi alkaa ysiltä?!
Aika aikaisin teidän teinin herätys. Meillä 7.30.
Pitkä matka, huonot yhteydet? Miksi noin aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Aika aikaisin teidän teinin herätys. Meillä 7.30.
Jos koulu alkaa klo 8.00 ja pitäisi ehtiä aamutoimet ja syödäkin jotain, on tuo 30 min koulumatkoineen aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulu olisi vieressä niin saisi nukkua vähän pidempään mutta harvoinhan näin on! Miksi koulut eivät voisi alkaa ysiltä?!
Koulua lähellä asuvat nuoret myöhästelevät ihan yhtä paljon kuin kauempana asuvatkin. Myöskään koulun alkamisajalla ei ole merkitystä. Kymmeneltä alkavalta tunnilta myöhästyy yhtä moni kuin kahdeksalta alkavalta tunnilta silloin, kun kyseessä on päivän ensimmäinen tunti. Pitkän opettajan urani aikana on kokeiltu eri oppituntien alkamisaikoja, klo 8.00, 8.05, 8.15 ja 8.30. Alkamisajan myöhentäminen vaikuttaa hetkellisesti, mutta muutaman viikon päästä ollaan taas lähtötilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Koulut alkaa 8-10 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Vaikea se on ap:n valita, kun laki velvoittaa hänet huolehtimaan, että lapsensa ehtii kouluun. Kotiopetus olisi ainoa vaihtoehto.
Jaksamista, mulla kaks ensimmäistä olivat aina ajoissa, aamuvirkkuja, eivät napottaneet vastaan joka asiasta ja tekivät mukisematta koulutyön. Tää kolmas onkin sitten ihan eri maata. Olen saanut tämän kanssa vääntää enemmän kuin kahden ensimmäisen kanssa yhteensä.
Onneksi sain hänet, muuten olisin luullut olevani erinomainen kasvattaja ::D
Kovasti lähikasvattajaa helpotaa jos muistelisi omaa murkku ikää ja teini aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Vaikea se on ap:n valita, kun laki velvoittaa hänet huolehtimaan, että lapsensa ehtii kouluun. Kotiopetus olisi ainoa vaihtoehto.
Oppivelvollisuus on lapsella, ei vanhemmalla. Jos se lapsi esim myöhästyy hän kantaa itse siitä seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Jaksamista, mulla kaks ensimmäistä olivat aina ajoissa, aamuvirkkuja, eivät napottaneet vastaan joka asiasta ja tekivät mukisematta koulutyön. Tää kolmas onkin sitten ihan eri maata. Olen saanut tämän kanssa vääntää enemmän kuin kahden ensimmäisen kanssa yhteensä.
Onneksi sain hänet, muuten olisin luullut olevani erinomainen kasvattaja ::D
Hih hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Oppivelvollisuus on lapsella, ei vanhemmalla. Jos se lapsi esim myöhästyy hän kantaa itse siitä seuraukset.
Miten tuonkin ottaa. Jos lapsi jatkuvasti myöhästyy, lastensuojelu puuttuu asiaan, eli onko tämä seuraus nuorelle vai vanhemmalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Kyllä ne on vanhemmat jotka lopulta kantaa sen vastuun ja joutuu sitten palavereihin ja sossun kanssa tekemisiin!
mutta kotiopetustahan kokeiltiin covid aikaan suklaalevyn, pitsan ja cokiksen knassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Kyllä ne on vanhemmat jotka lopulta kantaa sen vastuun ja joutuu sitten palavereihin ja sossun kanssa tekemisiin!
Ei niihin palavereihin ole pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Väärin, lapsen kouluun saaminen on huoltajan vastuulla, jos lapsi ei sitä yksin kykene tekemään. Mutta tosiaan tämä on nykyisin aika monen huoltajan kanta, että miten minä tuollaisen isokokoisen 13-vuotiaan kouluun pakotan, tai hoitakoon itse asiansa. Hämmästyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti lähikasvattajaa helpotaa jos muistelisi omaa murkku ikää ja teini aikaa.
Mitä muistelemista? Olin kiltti hikipinko. Tottelin aina vanhempia ja opettajia. Aina ajoissa. Se nyt vaan on niin, että lapset saavat geenejä sekä isältä että äidiltä. Itselläni on kolme lasta ja huomaan, että uhmaiässäkin on suuria eroja saman perheen lasten välillä, joten eiköhän näin ole murkuillakin.
Kaikki aihetta käsittelevät tutkimukset ovat yhtämieltä siitä, että, varsinkin teineille, koulut alkavat liian aikaisin aamulla.