Kysymys 6kk täysimetys suosituksesta
Itsellä tarkoitus täysimettää 6kk jos se vaan suinkin onnistuu (ja kaikkien ohjeistusten mukaan ei mitään estettä pitäisi ilmaantua), nyt melkein 3kk täysimetyksellä menty.
Aloin vaan pohtia, että miten se on tutkittu ja perusteltu että vauvaa voi täysimettää " vain" sen 6kk? Voiko vauva pärjätä täysimetyksellä 8kk? Pohdin tätä sen vuoksi, kun aiemmin on suositeltu jo 3kk iässä muuta ravintoa ja nyt se on venynyt 6kk. Eli miten tarkkaa se sitten on, kuten tuosta muista ketjuista tuli luettua että monille lapsille ei vaikkapa kiinteät juuri maistu.
Ydinkysymys siis oli se, miten pitkään pelkkä äidinmaito riittää ravinnoksi. En löytänyt googlen kautta vastausta, tietääkö joku aiheesta jotain? :)
Kommentit (31)
Täysimetys tarkoittaa mielestäni sitä, ettei vauvalle anneta / tarjota muuta ravintoa kuin äidinmaitoa. Siis täysimetys loppuu siihen, kun vauva rupeaa maistelemaan muuta ravintoa. Siksi mielestäni, jos AP antaa 6 kk ikäiselle vauvalle muutamia lusikallisia kiinteitä, ei voi enää puhua täysimetyksestä. Aika tavallistahan on, ettei ekojen viikkojen aikana vauva kovin kummosia annoksia syö. Silloin jos kiinteiden aloitus aloitetaan 6kk ikäisenä, ei kauheita paineita syömisistä tarvitse edes ottaa. Mutta entä jos kiinteiden antaminen aloitetaan vasta 8kk ikäisenä ja pari kuukautta menee harjoitteluun. Luulen, että aika monet vanhemmat huolestuvat, ellei 10 kk ikäiselle maistu oikein mikään.
Mutta kuten joku aiempi kirjoittaja mainitsikin, kannattaa näissä ruokailuasioissa edetä vauvan ehdoilla. Eli jos vauva pärjää hyvin 6kk saakka äidinmaidolla, niin mikäs siinä. Mutta jos vauva viestii haluavansa jo kiinteitä, ei viesteiltä kannata sulkea silmiä. Itse aloitin kiinteät kuopukselle hieman alle 6kk, kun hän yritti napata jokaista suupalaani itselleen. Tosin myöhemmin on tullut viikon taukoja esim. hampaita tehdessä, jolloin vauva ei ole suostunut maistamaankaan kiinteitä. Mutta kun maistelussa on päästy hyvään vauhtiin, ei pienistä tauoista tarvitse olla huolissaan.
OK, ei tartte heti huolestua ;) Yleensähän se on aluksi maistelua ja totuttelua.
Emilyn:
että ei tartte sitten huolestua jos ne soseet ei heti ala maittaakaan.
Itselleni empiiristä aineistoa on ehtinyt kertyä kiinteiden maistelun osalta vasta yhden lapsen verran, mutta kerronpa oman tarinani kuitenkin. :D
Oma ensimmäinen tyttäreni kasvoi erittäin hyvin pelkällä rintamaidolla 5,5kk:teen saakka, jonka jälkeen aloitettiin kiinteiden maistelu. Pari viikkoa meni ja neiti pisteli poskeensa kaikkea mitä vain sai ja oli tyytyväinen. :D Mielestäni on yksilöllistä kuinka lapsi oppii syömään lusikalla, en usko johtuvan pelkästään siitä kuinka kauan on imetetty. Tavoitteena on myös tätä toista imettää sinne 6kk saakka, mutta hän on paljon pienempi kuin ensimmäinen tyttäreni ja kasvu ollut hitaampaa, joten saa nähdä kuinka käy. Suomen lastenlääkäriliiton suositushan on, että lapsen kasvua seurataan ja kiinteiden maistelu aloitetaan 4-6kk iässä lapsen tarpeiden mukaisesti, joka omasta mielestäni kuulostaa ihan järkevältä myös.
Kyllä lapsi varmaan kasvaa pelkällä rintamaidolla yli 6kk ikäisenäkin, kuinkas muuten ihmiskunta olisi muinoin selvinnyt näihin päiviin saakka? :D Rintamaidosta lapsi saa immunologisia vasta-aineita, joiden ansiosta esim. sairastelu on paljon vähäisempää imetetyillä lapsilla, joka on muuten varmaan ollut tärkeä juttu aikana ennen antibiootteja!
Minä olin päättänyt imettää sen täydet 6 kk. Mutta jo 5 kk:n iässä huomasin, että vauva oli todella kiinnostunut siitä, mitä me söimme ruokapöydässä. Lisäksi osasi istua jo todella hyvin ja oli saanut hampaitakin. En kuitenkaan vielä silloin viitsinyt alkaa pelleillä kiinteillä, koska oli kesä ja olimme menossa vielä lomamatkalle. Matkalla imettäminen on aina paljon helpompaa:).
Aloittelin sitten kiinteät ihan rauhassa siinä viikon vajaa 6 kk:n iässä. Ensin ei sujunut yhtään, syyksi paljastui flunssa! Sitten kun flunssa oli viikon päästä mennyt ohi niin kiinteät alkoivat maistua oikein yllättävänkin hyvin. Vauva oli mielestäni täysin kypsä aloittelemaan kiinteät, toisin kuin esikoiskaksoseni, joille aloitin kiinteät 4 kk:n iässä (liian varhain heille!).
Nyt meillä tälle viikarille, 8,5 kk, syötetään jo 5 ateriaa päivässä ja hyvin uppoaa. Nyt vaan meinaa ongelmana olla se, ettei sitten enää viitsisi/ehtisi imeä tissiä lainkaan päivisin!! Ja sitten syö sitä tissiä öisin 3-4 kertaa. Siksi en ole viitsinyt lopettaakaan noita yösyömisiä kun ei päivisin saa maitoa menemään...
Mietinkin, että lopahtaakohan meidän imetys nyt sitten piakkoin tähän kun silmät ristissä joudun valvomaan ja syöttämään vauvaa. Ei syö pitkiä aikoja öisin, mutta kun muutenkin heräilee jatkuvasti. Ja luulen, että jos me joku unikoulu pidetään niin sitten on ehkä pakko lopettaa ainakin tuo yöimetyskin. Mutta sitten vastaavasti pitäisi saada tuo herra syömään jotain maitoa päivisinkin... arggh!
Oon kyllä ihan tyytyväinen tähänkin imetyssaldoon. 8,5 kk on mielestäni hyvä saavutus, omalla maidolla ollaan pärjätty tähän saakka. Päämäärä on kuitenkin tuo vuoden ikä tai ainakin että vauva sitten alkaisi juoda piimää/maitoa mukista.
Vähän meni aiheen vierestäkin:).
puolenvuoden jälkeen rintamaidon koostumus muuttuu lähinnä janojuomaksi.. Siinä on lähinnä se syy, että pitäisi antaa lapselle myös muuta ruokaa, että se saa tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja. uskon, että lapsi kasvaa ja elää pelkällä rintamaidollakin vuodenikään, mutta kuinka terveellistä se sitten on? Niin siitä en menisi takuuseen! Itse en lähtisi pelleilemään lapseni terveydellä.
Ei rintamaidon koostumus kovinkaan paljon muutu (tietty ensimmäisten päivien ternimaito on eri asia). Maito on edelleen hyvää ravintoa ja sen kuuluisi olla vauvan pääravinnonlähde sinne vuoden kieppeille. Maidosta ei siis tule mitään litkua, mutta sen merkitys ruokavaliossa luonnollisesti pienenee, koska muutakin ruokaa aletaan jo tarvita.
Rintamaidon koostumus EI muutu janojuomaksi, vaan on KOKO imetyksen ajan lapselle hyvää ja terveellistä ravíntoa. Yleinen harhakäsitys on, että maidon koostumus muuttuisi pitkän imetyksen aikana. Kuten Ninni edellä sanoi, sen merkitys vähenee kun aletaan syödä muuta ruokaa.
Emilynille vielä: Useassa ketjussa olen kertonut meidän kuopuksesta, joka ei suostunut syömään kiinteitä ekaan vuoteen. Eli meillä täysimetystä käytännössä kesti yli vuoden. (Tosin täysin tämä termi ei sovi, koska pojalle tarjottiin kiinteitä ja joskus jonkun lusikallisen otti, sylkeäkseen sen pois, välillä jopa nielaisi jotain) käytännössä kiinteiden menekki oli niin surkeata, että ravinto koostui äidinmaidosta. Neuvolassa kun puhuttiin tästä asiasta meidän terkka (joka on muuten todella asiantunteva) sanoi, että jos lapsi kasvaa ja on tyytyväinen, maito riittää, ei terve lapsi nälkään itseään tapa. Meidän pojalla ei ollut mitään kiinnostusta syödä kiinteitä. Jos joku söi hänen lähellään poika käänsi pään pois/ tai alkoi itkeä. Samoin pilttipurkit ja lasten lusikat saivat aikaan huudon.
Se, miten hyvin maito riittää ja milloin lapsi on valmis syömään kiinteitä on tosi yksilöllistä. Mutta ei siis tarvitse hätäillä, jos ei ekoina viikkoina/kuukausina kiinteät maistu.
mareila:
Rintamaidon koostumus EI muutu janojuomaksi, vaan on KOKO imetyksen ajan lapselle hyvää ja terveellistä ravíntoa. Yleinen harhakäsitys on, että maidon koostumus muuttuisi pitkän imetyksen aikana. Kuten Ninni edellä sanoi, sen merkitys vähenee kun aletaan syödä muuta ruokaa.
Näinpä. Minä en oikein ymmärrä, mistä tuo käsitys maidon koostumuksen muuttumisesta on edes voinut syntyä. Mistä ihmeestä ne tissit tietäisivät, kuinka pitkä aika synnytyksestä on? Ternimaito on asia erikseen, kun silloin kroppa vasta palautuu synnytyksestä.
Tietysti itse en mikään lääkäri ole, että se olikin vain kuulemani juttu, wttä maidon koostumut muuttuu. Ei tietenkään yhdessä päiväassä muutu mihinkään, mutta pikkuhiljaa. Naistenklinikalla kertoivat. Mutta muuta tietoa ei minulla asiasta ole.
Jotenkin se tuntuisi järkeenkäyvältä, että äidinmaidon koostumus pikkuhiljaa muuttuisi jotta vauvat alkaisivat syömään ruokaa. Kyllä äidinmaito on tärkeä lapselle vuoteen asti. mutta ei käsittääkseni muusta syystä kuin kalkin takia. Eli se kaikki muu tärkeä saadaan sitten muista ruuista. Kalkkia saa maidosta.
Vähän noloa laukoa noita iänikuisia harhaluuloja imetyksestä, kun oikeatakin tietoa olisi saatavilla pilvin pimein, jos se sattuisi kiinnostamaan. Ja tuosta lapsen terveydellä pelleilystä. Mitä se nyt sitten kenenkin mielestä on - jonkun mielestä esim. täytekakun syöttäminen 3-kuiselle tai jäätelön maistattaminen 6-kuisella on sitä, toisen mielestä 8-kuisen täysimetys ;)
Minä yhtyisin omalla vain kahden lapsen kokemuksella edelliseen. Ja en muuten ottaisi mitään omaa missiota imettää lasta niin ja niin paljon niin ja niin pitkään vaan uskoisin myös alan ammattilaisia, jos neuvovat aloittamaan kiinteitä. Minusta ap:n on ihan liian aikaista päättää missään mielessä täysimettääkö 6 kk, 8 kk vai 4 kk ...
Hyvää tarkoittava imetystukilista saattaa osaltaan olla aika fanaattinen ja sieltäkin saamaa infoa kritisoisin jos kritisoin neuvolatätiäkin käyrineen.
Itse en onnistunut esikoisen imetyksessä kovinkaan hyvin, joten esikoinen aloitti maistelemaan kiinteitä jo 4 kk:n iässä. On kasvanut aina hyvin ja tasaisiseti omalla käyrällään ja sairastellut keskivertoa huomattavasti vähemmän. Allergioita ei ole. Kuopusta täysimetin 6kk ja osittain imetin 13 kk:n ikään. Kupous on nyt kasvuseurannassa ja on todella pieni. En väitä tietenkään sen johtuvan täysimetyksestä mutta missään nimessä minun ei suositeltu jatkavan täysimetystä yhtään yli 6kk. Hb on ok kupouksella. Kiinteiden kanssa oli alkuun aika taistelua ja nyt saa myös syöttää ihan tosissaan. Ongelmana kuopuksen kanssa myös juominen nykyään. Hörpyttelyllä menee aika vähäisiä määriä, nokkamukilla myös ja pulloon e koskaan oppinut.
Ihanaa on imetys mutta ei mikään äitiyden mitta. Faktatietoa löytyy kyllä suositusten taustalle ja myös ihan uutta tutkimustietoa aiheesta mihin on jo viitattu. Kehitysmaissa pidemmät suositukset johtuvat kyllä enemmänkin elinoloista ja köyhyydestä sekä ravinnon laadusta ja riittämättömyydestä ja veden saasteisuudesta enemmän kuin mistään alkukantaista ihannoistavasta imetysajasta.