Taas yhdet vanhemmat saivat sakkoja lapsen hampaidenhoidon laiminlyönnistä. Joka hampaassa reikä ja puolet poistettiin.
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000009253617.html
Mikä ihmisiä vaivaa? Taas yhdet "sankarit" pilasivat lapsiparan hampaat. Joka hampaassa oli reikä ja puolet jouduttiin poistamaan. Lapsella oli kovat kivut ja mätääntynyt etuhammas.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pestään aamuinnilloin ja aikuisen kera useampi minutyi ja silti jampaat täynnä reikiä. Lapsi jo 10v.
Etkä ole itse syöttänyt samoilla lusikoilla oman suun kautta jne. pienenä?
Teillä ei napostella koko ajan?
Ette pese hampaita heti ruokailun päälle?
Ruokailut max. 6x/pvä ja näistä vähintään 4x xylitolpastillit käytössä?
Syötte terveellisesti? Maitotuote neutraloi mm. suun aterian lopuksi.
Samoilla lusikoilla, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aika hurjaa, että vanhempi voi saada sakkoja asiasta johon omat vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset. Reikiä voi tulla siitäkin huolimatta, että hampaidenpesu on hyvin huolellista.
On toki mahdollista, että hampaisiin tulee rekkiä harjauksesta huolimatta. Mutta ne ei tule yhdessä yössä eikä ne hampaat todellekaan mätäne sinne suuhun hetkessä, sille ei ole mitään tekosyitä, miksi sitä lasta ei ole viety hammaslääkäriin paljon aikaisemmin.
Plus että ei ne sakot ihan vähällä tule, tässä tapauksessa hampaiden hoito oli vakavasti laiminlyöty myös kotona.
Mua suututtaa aina kun tulee puhetta lasten hampaiden reikiintymisestä. Mun lapsen isä aiheutti lapsellemme hampaisiin reikiä typeryydellään. Pojalla oli 3-vuitiaana 5 reikää. Mä häpesin siellä hammaslääkärillä aivan tolkuttomasti ja tilanne tuli niin pauskista, että en osannut odottaa asiaa ollenkaan.
Mieheni siis oli vastuussa lapsen iltatoimista, ja siihen kuului tietankin hampaiden pesu. Mieheni vain esitti pesevänsä lapsen hampaat. Hän meni lapsen kanssa vessaan, kasteli harjan ja sitten tulivat ulos. En tätä todellakaan tajunnut kun ei käynyt mielessäkään, että joku voisi olla niin id iootti. Jälkiviisaana tajusin, että sen takia en päässyt vessaan hampaidenpesuaikaan ja ovi oli aina kiinni, etten näkisi mitä siellä tehdään.
Mulle sitten selvisi, että mieheni halusi tehdä asioita samalla tavalla kuin hän oli oman äitinsä kanssa tehnyt lapsena. Näihin ihaniin muistoihin kuului mm kahvin juonti 2v lähtien, jonka kielsin ja sanoin samalla, että myös se 12-vuotiaan aloitettu tupakointi ei ole tavoitteena minun lapselle.
Mieheni pelkäsi, että kiellän kaikki asiat mitä hän on äitinsä kanssa tehnyt, niin piti minulta salassa hampaiden pesemättömyyden ja iltapillimehut sängyssä.
Mä olen edelleen vihainen, koska nyt hampaiden kunnossa pitäminen on erittäin paljon hankalampaa kuin ilman niitä reikiä. Ja yksi hammas on nyt paikattu ja muita reikiä seurataan vielä. Nyt poika on koululainen ja minä olen huolehtinut hänen hampaista sen karmean 3v tarkastuksen jälkeen. Niihin aikoihin meillä oli myös hampaaton vauva ja isä on pysynyt poissa hänen elämästään koko hampaiden olemassaoloajan ja nyt 5-vuotiaana ei ole yhtään reikää.
Osalla vanhemmista on elämänhallinta kateissa. Eivät jaksa välittää mistään eikä pysty ottamaan vastuuta.
Lastensuojelu on osin kustannuskysymys. Sijoitettu lapsi tulee kunnalle kalliiksi. Karmeaahan se on, ettei lapsia kyetä auttamaan.
Lastensuojelu on kriisissä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pestään aamuinnilloin ja aikuisen kera useampi minutyi ja silti jampaat täynnä reikiä. Lapsi jo 10v.
Onpa erikoista. Sit taitaa juoda makeita juomia ja karkkia koko ajan tai saanut sulta karikkeen. Omilla lapsilla ei ole yhtään reikää ja vanhin on 30.
Minulla oli pitkästi yli parikymppiseksi hyvin helposti reikiintyvät hampaat, vaikka harjattiin aamuin illoin (liiallinen pesu on myös pahaksi). Makeaa vain yhtenä karkkipäivänä viikossa. Vasta joskus lähempänä kolmeakymppiä reikiintyminen alkoi hillitä, eikä nyt nelikymppisenä ole tullut uusia reikiä. Hammaslääkärin mukaan joskus voi vaan käydä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista. Sit taitaa juoda makeita juomia ja karkkia koko ajan tai saanut sulta karikkeen. Omilla lapsilla ei ole yhtään reikää ja vanhin on 30.
Karikkeen? Karieksen voi saada vaikka kaverilta. Lapset voi hyvinkin ottaa kaverin mukista tai jopa lattialle pudonneen pastillin (pienet siis).
Reikiintymiseen vaikuttaa myös hammasluusto (geneettistä) ja sylki. Se että lapsillasi ei ole yhtään reikää, on paljolti tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Mua suututtaa aina kun tulee puhetta lasten hampaiden reikiintymisestä. Mun lapsen isä aiheutti lapsellemme hampaisiin reikiä typeryydellään. Pojalla oli 3-vuitiaana 5 reikää. Mä häpesin siellä hammaslääkärillä aivan tolkuttomasti ja tilanne tuli niin pauskista, että en osannut odottaa asiaa ollenkaan.
Mieheni siis oli vastuussa lapsen iltatoimista, ja siihen kuului tietankin hampaiden pesu. Mieheni vain esitti pesevänsä lapsen hampaat. Hän meni lapsen kanssa vessaan, kasteli harjan ja sitten tulivat ulos. En tätä todellakaan tajunnut kun ei käynyt mielessäkään, että joku voisi olla niin id iootti. Jälkiviisaana tajusin, että sen takia en päässyt vessaan hampaidenpesuaikaan ja ovi oli aina kiinni, etten näkisi mitä siellä tehdään.
Mulle sitten selvisi, että mieheni halusi tehdä asioita samalla tavalla kuin hän oli oman äitinsä kanssa tehnyt lapsena. Näihin ihaniin muistoihin kuului mm kahvin juonti 2v lähtien, jonka kielsin ja sanoin samalla, että myös se 12-vuotiaan aloitettu tupakointi ei ole tavoitteena minun lapselle.
Mieheni pelkäsi, että kiellän kaikki asiat mitä hän on äitinsä kanssa tehnyt, niin piti minulta salassa hampaiden pesemättömyyden ja iltapillimehut sängyssä.
Mä olen edelleen vihainen, koska nyt hampaiden kunnossa pitäminen on erittäin paljon hankalampaa kuin ilman niitä reikiä. Ja yksi hammas on nyt paikattu ja muita reikiä seurataan vielä. Nyt poika on koululainen ja minä olen huolehtinut hänen hampaista sen karmean 3v tarkastuksen jälkeen. Niihin aikoihin meillä oli myös hampaaton vauva ja isä on pysynyt poissa hänen elämästään koko hampaiden olemassaoloajan ja nyt 5-vuotiaana ei ole yhtään reikää.
Jos yhtään lohduttaa, maitohampaat on herkempiä reikiintymään, ja ne putoaa jossain vaiheessa pois. Jos rautahampaat saatte pidettyä ehjinä niin lopputulos voi olla vielä ihan hyvä.
Meillä on lapsi jonka hampaiden pesu on taistelua aamuin illoin. Etenkin jos seassa on heiluva hammas, niin voi jeesus. Ei saa koskea. Raivon ja huudon kanssa lapsi painuu nukkumaan ja pesu jää kesken. Diagnoosi tällä lapsella on mutta mitä se auttaa. Hampaiden hoito on yksi stressi. Ja hammaslääkärissä käynti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sakottavat. Samoin sakkoja (ja apuja) pitäisi antaa lapsensa lihaviksi ruokkiville vanhemmille.
Mun lapsi joka jo teini on todella lihava. Muut lapset tosi hoikkia. Tarjolla ei ole herkkuja kuin juhlapäivinä. Käydään ravintoterapeutilla. Ei apuja. Lapsi syö loppumattomaan nälkäänsä niin järjettömät määrät et usein muille ei riitä. Kukaan ei ole osannut auttaa.
Mitä se syö, jos ei anneta sitä ruokaa ja rahaa? On tuokin kasvatettu vinoon, kun ei huomioi muita ruokamäärissään. Ja mä kyllä osaan lapsilleni sanoa, että nyt riittää ja että niitä tortilloja voi tehdä kaksi jne ..
Mitäs jos lapsen nälkä ei lähde kahdella tortillalla, vaan tarvitsee esim. neljä?
Tortillat on ihan höttöä. Kaksi on maksimi. Jos jää nälkä, niin sitten omenaa, ruisleipää tai kaurapuuroa. Niitä meillä saa syödä vaikka kuinka paljon, mutta muuta syömistä kyllä rajoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi.
Karieksen aiheuttajabakteeri on sitten tarttunut lapsena. Tän takia ruokaa ei saa maistaa lapsen lusikalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Helsingissä ei korona-aikaan edes päässyt lasten ikäkausitarkastuksiin. Ei kuulemma ollut tärkeää. Nytkin menee yli kolmen kuukauden päähän siitä kun varaa ajan.
Monet joutuu odottamaan yli vuoden joten 3 kuukautta on lyhyt aika.
No joo mutta tässä puhuttiin lasten LAKISÄÄTEISISTÄ ikäkausitarkastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Helsingissä ei korona-aikaan edes päässyt lasten ikäkausitarkastuksiin. Ei kuulemma ollut tärkeää. Nytkin menee yli kolmen kuukauden päähän siitä kun varaa ajan.
Monet joutuu odottamaan yli vuoden joten 3 kuukautta on lyhyt aika.
No joo mutta tässä puhuttiin lasten LAKISÄÄTEISISTÄ ikäkausitarkastuksista.
Ja monet lapset ovat jo odottaneet sen kaksi vuotta koronan takia ( henkilökunta tarvittiin koronatestaukseen ja vanhuksia rokottamaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sakottavat. Samoin sakkoja (ja apuja) pitäisi antaa lapsensa lihaviksi ruokkiville vanhemmille.
Mun lapsi joka jo teini on todella lihava. Muut lapset tosi hoikkia. Tarjolla ei ole herkkuja kuin juhlapäivinä. Käydään ravintoterapeutilla. Ei apuja. Lapsi syö loppumattomaan nälkäänsä niin järjettömät määrät et usein muille ei riitä. Kukaan ei ole osannut auttaa.
Mitä se syö, jos ei anneta sitä ruokaa ja rahaa? On tuokin kasvatettu vinoon, kun ei huomioi muita ruokamäärissään. Ja mä kyllä osaan lapsilleni sanoa, että nyt riittää ja että niitä tortilloja voi tehdä kaksi jne ..
Mitäs jos lapsen nälkä ei lähde kahdella tortillalla, vaan tarvitsee esim. neljä?
Tortillat on ihan höttöä. Kaksi on maksimi. Jos jää nälkä, niin sitten omenaa, ruisleipää tai kaurapuuroa. Niitä meillä saa syödä vaikka kuinka paljon, mutta muuta syömistä kyllä rajoitetaan.
Mitä höttöä, hä? Tortillan välissä on proteiininlähdettä (jauhelihaa, kanaa tai tofua) ja sen lisäksi runsaasti erilaisia kasviksia. Takuulla terveellisempää kuin kaurapuuro tai ruisleipä, jotka on pelkkää hiilaria....
Miksi lapsilla ei ole PAKOLLISIA hammastarkastuksia joka vuosi? Koska se aiheuttaisi liikaa kustannuksia julkiselle terveydenhuollolle? Vielä enemmän kustannuksia aiheutuu näistä äidin ja isän pikku "kultakimpaleista" joiden hampaan mätänevät suuhun. Kakaralle pitää hankkia tekohampaat jo 12-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aika hurjaa, että vanhempi voi saada sakkoja asiasta johon omat vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset. Reikiä voi tulla siitäkin huolimatta, että hampaidenpesu on hyvin huolellista.
Mitäpä, jos itse pesisi sen lapsen hampaat tai vähintään valvoisi sitä ja 2 krt v uorokaudessa. Lisäksi hammasvälien huolellinen puhdistus ennen harjausta ja mielellään vielä sähköhammasharja ja fluoritahna. Harjalla pestävä jokaisen hampaan pinnat niin, että pitää harjaa muutaman sekunnin joka pinnalla. Myös ienrajat pestävä ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilla ei ole PAKOLLISIA hammastarkastuksia joka vuosi? Koska se aiheuttaisi liikaa kustannuksia julkiselle terveydenhuollolle? Vielä enemmän kustannuksia aiheutuu näistä äidin ja isän pikku "kultakimpaleista" joiden hampaan mätänevät suuhun. Kakaralle pitää hankkia tekohampaat jo 12-vuotiaana.
Harjatkaa lastenne hampaat tai vähintään valvokaa sitä. Käyttäkää sähköhammasharjaa. Paljon tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi.
Karieksen aiheuttajabakteeri on sitten tarttunut lapsena. Tän takia ruokaa ei saa maistaa lapsen lusikalla tms.
Käyttäkää sähköhammasharjaa. Paljon parempi lopputulos ja keskittykää huolella harjaamisen ja puhdistakaa kaikki hammasvälit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi.
Tarttuu myös rintaruokinnassa.
No, taitaa olla sellaista porukkaa, etteivät noita sakkoja koskaan maksa, tai sitten saavat siihenkin jotain tt-tukea
Vierailija kirjoitti:
70- ja 80-luvulla oli vielä kerran vuoteen hammastarkastus. Nyt niitetään sitä mitä on kylvetty ja esim. Helsingissä koko kunnallinen hammashoito oli puoli vuotta kiinni kun korona alkoi. Jännä ettö yksityiset hammaslääkäriasemat oli auki silloinkin. Mutta korona vissiin tarttui vain julkiselta puolelta.
Meillä aistiyliherkkä/lievän autistikirjon lapsi ja hampaiden pesu oli yhtä tuskaa melkein 5-vuotiaaksi. Ette tiedä millaista päivittäistä helvettiä on yrittää puhdistaa vastentahtoisen lapsen hampaat joka päivä kaksi kertaa kun mitkään selitykset/palkitseminen/uhkailu ei mene perille :( . Sitä mietti, että millaista psykologista harmia tulee siitä, että päivittäin pidetään kiinni ja väkisin pestään (etenkin silloin 1-3 -vuotiaana). Ihan aina ei jaksanut (yritettiin edes kerran päivässä saada harjaus onnistumaan, sekään ei aina ainakaan tehokkaasti toteutunut) ja sen vuoksi lapsella oli maitohampaissaan enemmän reikiä kuin olisi muuten ollut ja niitä jouduttiin myös hoitamaan ilokaasupöllyssä kouluiässä (koska edelleen pelkäsi ja inohsi suuhun koskemista niin paljon). Onneksi hän pikkuhiljaa oppi ja ymmärsi kuinka tärkeää hampaiden hoito on, nyt teininä pysyvät hampaat on hyvät ja oma-aloitteisesti hoitaa huolellisesti.
Uutisen perheessä ei kenties tällaisesta kysymys koska tuomiokin tuli, mutta kannattaa muistaa että jos jollakin on reikiä hampaissaan, siihen voi vaikuttaa monet tekijät.