Onko Tampere oikeasti nykyisin niin pilalle mennyt kaupunki kuin annetaan ymmärtää?
Muutto siintäisi mielessä, mutta negatiivinen kuva tullut Tampereesta sekä täällä että iltapäivälehtien muodossa. Onko siellä missään rauhallista asuinaluetta? Onko keskusta tosiaan nou nou- mesta nykyisin?
Olemme lapseton pariskunta (ikää 30 molemminpuolin), tykätään harrastaa luonnossa, käydä toisinaan ravintoloissa syömässä/elokuvissa/ostoksilla. Rauhallisuus ja turvallinen ympäristö siis ensisijaisia.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Eipä minua tamperelaisena häiritse, jos näen keskikaupungilla päihdeongelmaisia ihmisiä. Ihmisiä siis ovat hekin. Ei ole yksikään nisti tullut koskaan uhkailemaan, eikä juoppo. Joskus joku mahdollisesti skitsofreenikko on uhannut Helsingissä ratikassa lyödä pullolla päähän. Hän ei ulospäin ainakaan näyttänyt päihteissä olevalta.
Osaan välttää epämääräisimmät porukat ja en liikkuisi naisena ypöyksin minkään isomman kaupungin keskustassa. Ainakaan enää, nuorena sitäkin kyllä tuli tehtyä. Toki on surullista nähdä, miten huumeet vievät ihmisiä ja toki niihin liittyvä rikollisuus kaikissa muodoissaan on tuomittavaa. Mutta ei se, että tässä kaupungissa on julkisilla paikoilla ihmisiä, jotka ovat päätyneet päihteiden pariin ja heidän elämänsä on jatkuvaa kamppailua, tee tästä paikasta mitenkään vaarallista tai kamalaa. Koittakaa vähän sietää muutakin kuin omaa peilikuvaanne. Ei tämä nyt mikään Portland ole.
Liikkuisi ypöyksin ÖISIN siis.
Tampere on todella hieno nykyään. Keskusta on kaunis ja muualta muuttaneita on siinä mielessä tarpeeksi, että nykyisin ihmiset ovat ystävällisempiä ja avoimempia, kun normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varustettuja muualta muuttaneita alkaa olla kriittinen massa. Paikalliset möllöttäjät eivät enää niin häiritse, kun muunkinlaisia ihmisiä on. Ratikkakin toimii ja ylipäätään liikennettä on keskustassa nykyisin mukava määrä, ilma hyvää hengittää. Vielä kun julkisen liikenteen käyttöön saataisiin myös naapurikuntalaiset ja muut yksin dieseleillään ajelevat ympäristörikolliset, niin Tampere olisi täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella asunnonhinnat alkavat lähennellä Helsingin reuna-alueita. 40-neliöinen itsarikoppi maksaa helposti 230000-250000 euroa viiden kilometrin päässä keskustasta. Lisäksi vesistöt aiheuttavat sen, että rakennuspinta-ala on hajaantunut isolle alueelle, mikä puolestaan johtaa siihen, että parhaille tonteille rakennetaan todella, todella tiiviisti. Itse kaupunki on oikein kiva ja sopivan kokoinen kaikkine palveluineen. Näin keski-ikäistyvänä asun kuitenkin mieluummin Tampereen lähikunnassa 25 minuutin bussimatkan päässä keskustasta.
Ehkä Pirkkalaa lukuun ottamatta asuminen on vielä suhteellisen edullista Tampereen ympäryskunnissa. Mitä tulee narkkari- ja rikollisongelmaan, keskustelu täällä on tyypilliseen tapaan vahvasti liioiteltua. On totta että Tullintorin ympäristö on aivan järkyttävä narkkarilaumoineen, mutta aika huono tuuri saa käydä, että tavalliselle kulkijalle mitään tapahtuisi edes ilta- tai yöaikaan.
En tiedä mistä olet asuntoja katsellut, mutta esim. Kissanmaalla 1,5 km päässä Stokkalta myydään uusia koppeja hintaan 129 000 euroa. Toki sekin on paljon 30 neliön kopista, mutta kuitenkin puolet vähemmän kuin itse väität. Itse olen asunut sekä ympäryskunnassa että nyt jo edelliset 10 vuotta aika lähellä ydintä, ja olen viihtynyt kummassakin. Pienten lasten kanssa skutsissa oli ihan mukava asua, saivat leikkiä pihoilla vapaasti. Aikuisena taas en näe mitään järkeä istua autossa tai bussissa 20 minuuttia joka kerta kun pitää käydä esim. postissa tai haluan ravintolaan tai keikalle. Käytän paljon kulttuuripalveluja enkä tarvitse siihen autoa, kun asun Tampereella. Sitä ihmettelen, miksi ihmiset eivät muka uskaltaisi kävellä keskustassa öisin. Itse kävelen yksin keskustassa öisin melkein viikottain, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän kuvitella, minkälainen historia ja elämänkokemus on ihmisellä, jolle Tampereen keskusta edustaa no-go-zonea.
Joo yritä kuvitella vaikka 60kg tai alle yksin kulkevan naisen näkökulma, toki se voi olla vaikeaa, kun itse olet 150kg so tanorsu.
Hmm. Painan 64kg ja olen nainen. Kävelen Tampereen kestasta Kalevan perukoille öisin n. kerran kahdessa viikossa. Ja voitko kuvitella, meidän naapurustossa moni tekee niin! Osa on jopa yötöissä ja ihan kulkevat jalan sieltä kotiinsa. Huh.
Hankalaa nykyisin liikkua. Keskellä Tamperetta on kapea kaistale maata ja koski, josta yli on hankalaa päästä omalla autolla toiselle puolelle koskea. Hämeensilta suljettu yksityisautoilta ja toinen suuri silta kavennettu kauppakeskuksen vuoksi. Keskustan parkkihallit täynnä, jos jotain on tyhmästi keskelle kaupunkia rakennetussa suuressa monitoimihallissa.
Entä bussilla keskustaan. Ensin sillä bussilla ja pakko vaihtaa ratikkaan. Ennen pääsi suoraan bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa nykyisin liikkua. Keskellä Tamperetta on kapea kaistale maata ja koski, josta yli on hankalaa päästä omalla autolla toiselle puolelle koskea. Hämeensilta suljettu yksityisautoilta ja toinen suuri silta kavennettu kauppakeskuksen vuoksi. Keskustan parkkihallit täynnä, jos jotain on tyhmästi keskelle kaupunkia rakennetussa suuressa monitoimihallissa.
Entä bussilla keskustaan. Ensin sillä bussilla ja pakko vaihtaa ratikkaan. Ennen pääsi suoraan bussilla.
Mene hyvä ihminen taksilla, jos oikeasti on noin vaikeaa.
Ihmettelen että missä muka on ollut negatiivista Tampere-uutisointia? Kaupunkia on hehkutettu maasta taivaaseen viime vuosina, jopa turhan paljon.
En asu Tampereella mutta lähiseudulla ja ei Tampereella ole sen levottomampaa kuin muissa isoissa kaupungeissa. Käyn keskustassa viikoittain ja mitään narkkiongelmaa en ole havainnut, toki jotain yksittäisiä pulsuja ja narkkeja mutta ei mitään poikkeuksellista tai vaarallista.
Täällä on kyllä tahattoman komiikan helmiä.
Tuo yksikin selittää posket lommolla miten hän tietää paikallisia paremmin miten turvallinen Tampere nykyään on kun asuu itse ulkomailla ja käy kerran vuodessa Tampereella - juhannuksena jolloin koko kaupunki on kuin neutronipommin jäljiltä.
Olen asunut Tampereella 40 vuotta. Kaupunki on mennyt pilalle. Onneksi olen saanut nauttia hyvistä ajoista, turvallisista ajoista ja kaupungin siisteydestä joskus aiemmin.
Muutan pois, enkä tule kaipaamaan. Keskusta on pilattu, on epäsiistiä, kusta, paskaa, ihmisten ja elukoiden, narkkeja, epäsiistejä ihmisiä, ihmisiä joilla ei mitään käytöstapoja jne.
En voi suositella Tamperetta enää kenellekään normaalille rauhasta ja siisteydestä pitävälle ihmisille. Tästä on tullut sellainen elukoiden kaupunki.
Olen matkustellut paljon ja täytyy sanoa, että Roomakin on siistimpi kaupunki kuin Tampere, vaikka on miljoonakaupunki. Roomassa en nähnyt yhtään narkkia, en yhtään huumekaupustelijaa, en omituisia läpsyttelijöitä tiedätte mitä tarkoitan, en yhtään hattiwatti lakanapäätä. Kertoo mielestäni jotain Roomasta ja sen tasosta.
Tampere on avoviemäri ja kaatopaikka nykyään.
22.12.2023
Tuoreet luvut: Työttömyys kasvoi Pirkanmaalla eniten koko maassa
Työttömiä työnhakijoita oli Pirkanmaalla marraskuun lopussa yli 5100 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Käyn keskustassa viikoittain ja mitään narkkiongelmaa en ole havainnut, toki jotain yksittäisiä pulsuja ja narkkeja mutta ei mitään poikkeuksellista tai vaarallista.
On se vaan ihmeellistä miten poliisi, tutkijat ja sosiaaliviranomaiset valehtelevat ihmisille vaikka SINÄ tiedät nämä jutut paremmin. Vietäthän joka viikko ihan tunnin pari Tampereella.
Olisiko niin ettei näitä huumeruiskujen keräysastioitakaan ole jouduttu sijoittelemaan ympäri keskustaa kun SINÄ et huomannut niitä sen enempää kuin narkkąreitakaan. Ihan turhaan tuommoisia varmaan asennettu.
"Tampereella huumeiden käyttö on selkeässä kasvussa
Tampereen jätevesistä löytyi maaliskuussa huumausaineiden jäämiä enemmän kuin kertaakaan aikaisemmi"n
15 vuotta tuli asuttua josta ensimmäiset 10 Tampere oli upea paikka, viimeiset viisi vuotta oli pelottava meno kun huumeet löysivät katukuvaan. Narkkeja lakoi parveilla mm. Tuomiokirkonkadulla, Koskipuistossa, Keskustorilla, Tullintorilla, Laikunlavalla, Ratinassa, Koskikeskuksessa. Rähisivät usein aggressiivisen sekavina toisilleen ja ohikulkijoille, vaunuissa olevan vauvan äitiäkin uhkasivat josta oli lehdessäkin. Keskellä päivää näkyi keskustassa mm. nuoren naisen päällekarkaus sekavan narkin taholta, kerran juoppo mies mottasi yhtäkkiä seurassaan ollutta nuorta naista kasvoihin jne. Väkivaltaa ja sekavia ihmisiä oli joka puolella. Nyt näkyy vieläkin pahempia rikoksia jatkuvasti uutisissa.
Ehkä satunnaiselle matkailijalle ongelmat eivät näy tai sitten kulkee laput silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksikin selittää posket lommolla miten hän tietää paikallisia paremmin miten turvallinen Tampere nykyään on kun asuu itse ulkomailla ja käy kerran vuodessa Tampereella - juhannuksena jolloin koko kaupunki on kuin neutronipommin jäljiltä.
Mitähän sinäkin selität? Itse kävelin koko keskustan ympäri juuri juhannuspäivän iltana puolen yön maissa, ja hiljaista oli kuin huopatossutehtaassa. Ei edes sotkuja missään.
Taas oliko joku yhteiskunnan tukipylväs vasaroinut satunnaista ohikulkijaa. Poliisi pysäytti ampumalla. Kyllä jokaisen perusvarustukseen kuuluu vasara...
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6889940
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sinäkin selität? Itse kävelin koko keskustan ympäri juuri juhannuspäivän iltana puolen yön maissa, ja hiljaista oli kuin huopatossutehtaassa. Ei edes sotkuja missään.
Juuri sitähän tuo kommentoija selittikin että juhannus ei ole paras mahdollinen ajankohta antamaan todellista kuvaa nykytampereesta.
Vierailija
Juuri sitähän tuo kommentoija selittikin että juhannus ei ole paras mahdollinen ajankohta antamaan todellista kuvaa nykytampereesta.
Turha nähdä vaivaa.
Ei sinulla ole niin paljon rautalankaa että saisit väännettyä siitä näille "Minä kyllä tiedän millainen Tampere on kun käytiin Särkänniemessä luokkaretkellä 1979"-tyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan aivan keskustan liepeillä ja on monta kertaa viikossa asiaa keskustan poikki toiselle puolelle koskea. Ja muutenkin eri suuntiin keskustaa. En ole havainnut mitään vaikeuksia ajaa autolla kosken yli (tai ali) tai minnekään muuallekaan keskustassa tai sen lähistössä. Koskaan ei ole myöskään parkkihalli ollut täynnä, kun olen jonnekin mennyt, mutta en epäile, ettei joskus niin voisi käydä Nokia Areenan lähellä.
Tuntuu, että eniten keskustassa liikkumisesta valittavat ovat niitä, joilla ei edes ole asiaa keskustaan kuin kolmesti vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereella 40 vuotta. Kaupunki on mennyt pilalle. Onneksi olen saanut nauttia hyvistä ajoista, turvallisista ajoista ja kaupungin siisteydestä joskus aiemmin.
Muutan pois, enkä tule kaipaamaan. Keskusta on pilattu, on epäsiistiä, kusta, paskaa, ihmisten ja elukoiden, narkkeja, epäsiistejä ihmisiä, ihmisiä joilla ei mitään käytöstapoja jne.
En voi suositella Tamperetta enää kenellekään normaalille rauhasta ja siisteydestä pitävälle ihmisille. Tästä on tullut sellainen elukoiden kaupunki.
Olen matkustellut paljon ja täytyy sanoa, että Roomakin on siistimpi kaupunki kuin Tampere, vaikka on miljoonakaupunki. Roomassa en nähnyt yhtään narkkia, en yhtään huumekaupustelijaa, en omituisia läpsyttelijöitä tiedätte mitä tarkoitan, en yhtään hattiwatti lakanapäätä. Kertoo mielestäni jotain Roomasta ja sen tasosta.
Tampere on avoviemäri ja kaatopaikka nykyään.
Mene kuule hoitoon. Tänne moni haluaa muuttaa. Ei siellä keskustassa ole pakko pyöriä.
Satuin olemaan hyvämaineisessa kebab-ravontolassa keskustassa puolenpäivän aikaan. Väkivaltainen riehuja hyökkäsi henkilökunnan kimppuun. Alle 10 minuutissa poliisit tuli paikalle mutta riehuja ehti poistua. Tämä on ihan normisettiä ja narkkeja on paljon. Pysykää siellä maaseudulla ettei tule paha mieli täällä suurkaupungin sykkeessä.
Taas kerran on sokoksen edestä poistettu nistien penkit.
PITÄKÄÄ NE POISSA, KUKA PÄÄTTI TUODA NE TAKAISIN.