Reumamaisia oireita
Työterveyslääkäri ei tiedä, mikä mulla on. Mihin menisin seuraavaksi tutkittavaksi?!
Minulla reumamaisia oireita. Niveliä särkee, välillä jokin tietty nivel esim.parin viikon ajan ja sitten se vaihtuu toiseen paikkaan. Kipu ei välttämättä nivelissä, vaan voi olla sidekudoksissa, lihaksissa tms, en tunne ihmisen anatomiaa.
Kipua myös polvi- ja kyynärtaipeissa (eli polven takana).
Turvotusta ei ole koskaan ollut ja crpkin on todettu ookooksi.
Pari vuotta sitten reumamarkkeleita ei ollut, eikä kliinisissä tutkimuksissa löytynyt tulehduksia.
On ollut jo monta vuotta ja vaikuttaa jo liikkumisintoon. Jalkaterät ja päkiät kipeät ja lihassärkyä pienestäkin liikunnasta. Kipuilevat polvet, toinen kuvattiin pari vuotta sitten, ei ollut reumaa.
Kommentit (21)
Yksityisellä olisi erikoislääkäri tai verikokeet labrassa yksityisellä. Varmista silti että ravinnossa on proteiinia tarpeeksi esim. kanaa, maitoa, juustoa jne. Ruisleipä voi olla ok, marjamehu, omenamehu, vihreät esim. spirulina pienessä määrin. Magnesium, rauta ja monivitamiinipore. Kävelylenkit jos uskaltaa. Katso myös tyyny ja ergonomia. Älä nostele painavaa tai kanna painavia reppuja. Onko suvussa sukurasitteita?
Katso myös onko ravinnossa oikeita rasvalähteitä. Esim. levitteissä leivälle on eroja paljonkin.
Tuli mieleen myös tukisiteet apteekista, ne jotka tarttuvat itsestään. Ja ota muutaman päivän buranakuuri jos tulehdus tuntuu pahenevan, liian pitkä kuuri taas voi vähentää elimistön nestepitoisuutta.
Mulla on ollut tuollaista kahdesti. Toisella kerralla oli syynä vaihdevuodet, estrogeenikorvaushoito poisti oireet. Toisella kerralla oli syynä koronan jälkioireilu, niveloireet kestivät monta kuukautta.
Siis ne nivelkivut ovat tosi yleinen vaihdevuosioire. Mieslääkäri ei tunnistanut, vaan lähetti reumatutkimuksiin. Vasta vaihdevuosiin erikoistunut iäkkäämpi ja vaihdevuodet itsekin kokenut naisgyne tajusi, mistä oli kyse.
Kuulostaa nivelpsoriaasin oireilta, joka on reumatauti myöskin. Nivelpsorissa tulehdusarvot ei välttämättä nouse ja voi olla ilman iho-oireita. Pyytäisin työterveyshuollosta lähetettä reumatologille tai sitten menisin omalla kustannuksella yksityiselle, varsinkin jos kynsissä on minkäänlaisia muutoksia.
Aamujäykkyyttå nivelissä? Flussat yms pahentaa oireita? Olet perinyt tietyn geenimuunniksen. Influessa ei helposti tartu, mutta nivelet tulehtuu helposti.
Mulla oli noin ja on edelleen ja nivelreuma diagnoosin sain.
Ei polvien kuvaus kerro onko polvissa reumaa.
Oletko ollut sairas, influessassa ennenkuin nivel oireet alkoivat?
Voi olla fibromyalgiaa, psoria, nivelrikkoa, yms. Toisilla pelkkä geeniperimä eli Hla- B27 antigeeni voi aiheuttaa tuollaista oireilua. Jos olet nainen ja sopivassa iässä ei yli 40-vuotias, voi olla vaihdevuosioireitakin, kuten joku jo yllä mainitsi. Voi olla jotain harvinaisempaakin kuten punahukkaa.
Tai reaktiivista niveltulehdusta, joka ei ole näkynyt tulehdusarvoissa, jos taudin laannuttua itsekseen on vasta menty lääkärille. Voi olla ns. virusatriittia, sekään ei välttämättä nosta tulehdusarvoja. Sitten on borrelioosi.
Kyllä tuo pitäisi tutkia tarkemmin. Jos olet yli 40-v nainen, lähde ensin tutkituttamaan ettei ole vaihdevuosioireita.
Jos siitä ei ole iloa, sitten mieti sopisiko fibromyalgia kuvioon. Yleensä diagnoosia tehdessä pyritään testeillä sulkemaan pois tulehdukseliset reumat, borrelioosit yms. Joten jos jotain reumaoireilua on, se voisi löytyä tässä. Toisaalta, jos on vasta alkava reuma, se ei välttämättä nosta tulehdusarvoja vielä.
Olen juu yli 40v nainen. On kuitenkin otettu estrogeeniarvotkin viime vuonna ja ne olivat hyvät eli ei tod.näk.vaihdevuosioireita.
BMI 26,5-27,5. Ei siis ylipainoa juurikaan.
Otettiin hyttystautinäyte ja se oli lievästi positiivinen. Ihmettelen tätä kuitenkin, kun olen ollut lähinnä omalla mökillä kotipaikkakunnalla, joten samaa hyttyskantaa kestänyt lapsuudesta lähtien.
Borreolioosia ei olla testattu. Ja ehkä sinne lääkäriin pitäisi mennä heti silloin, kun oireita paljon . Jos vaikka sitä reumaa. Voiko reuma syntyä hitaasti monen monen vuoden aikana? Tätä kipuilua jo useamman vuoden. Tosin olin pahassa koronataudissa kk sitten. Voisikohan liittyä siihen...
Ärsyttää, jos on jokin geeni, joka vaivaa lopun elämän. Olin lokakuussa ulkomailla ja käveltiin 4 pv ihan valtavasti. Mun jalat (päkiät ja isovarpaat) on edelleen kipeät siitäkin, nyt jo joulukuu.
Mun isällä on nivelreuma.
Ja katson syömistäni aika hyvin. Esim.käytän leivän päällä beceliä, jossa hyviä rasvoja eniten. Proteiinia pitäisi ehkä saada enemmän, en syö paljonkaan juustoa ja maitoa, koska niissä kovaa rasvaa. Ja muutenkin painoa tulee jokaisesta juustopalasta samantien.
Verensokerin nostot pahentavat oireita! Nyt kun on joulusuklaata tullut syötä, pahentaa mun oireita.
Syön rahkaa marjoilla ja raejuustolla tai puuroa joka aamu. Siitä saan proteiinia. Ja lihaa, mutta punainen liha saattaa pahentaa myös oireuta. Mun on vaan syötävä sitä, jotten lähde napostelemaan mitä vaan.
Sevainonniin kirjoitti:
Ja katson syömistäni aika hyvin. Esim.käytän leivän päällä beceliä, jossa hyviä rasvoja eniten. Proteiinia pitäisi ehkä saada enemmän, en syö paljonkaan juustoa ja maitoa, koska niissä kovaa rasvaa. Ja muutenkin painoa tulee jokaisesta juustopalasta samantien.
Verensokerin nostot pahentavat oireita! Nyt kun on joulusuklaata tullut syötä, pahentaa mun oireita.
Syön rahkaa marjoilla ja raejuustolla tai puuroa joka aamu. Siitä saan proteiinia. Ja lihaa, mutta punainen liha saattaa pahentaa myös oireuta. Mun on vaan syötävä sitä, jotten lähde napostelemaan mitä vaan.
2-tyypin diabetes aiheuttaa usein jalkavaivoja hermovaurioiden vuoksi.
Nuo sokerin muutosoireet kertovat tästä mahdollisuudesta. Onko tutkittu?
Onko kolestrolilääkitys? Statiinit aiheuttavat monelle samoja ongelmia.
Onko mahdollista homealtistus? Itselläni pahat niveloireet, kotona homevaurioita.
On tutkittu viime vuonna diabetes, ei ollut.
Ei ole kolseterolilääkitystä. Olivat hiukan koholla viime vuonna.
Ei ole mahdollista homealtistus, kun talo 17 v. Kivi/puutalo.
B27 antigeeni tutkittu, ei ollut.
Eiku glukoosi mitattu viimeksi vuonna 2016. Pitääpä tutkituttaa tämä nyt, ettei olisi disbetestä. Äitilläni on diabetes.
Onko muilla sanankaltaisia oireita?