Millaista KELAssa on olla töissä?
Kokemuksia kelassa työskenteleviltä kaipailisin... Hyvät ja huonot puolet? Entäpä paljonko on kk-palkka? Millaisia töitä sosionomi (amk) voi kelalla tehdä? Onko ylenemismahdollisuuksia?
Kommentit (79)
Vaikea päästä Kelaan töihin. Pitää ilmeisesti olla joku hyvämaineinen tuttu jo siellä töissä, kun sellaista työnhaussa kysytään. Eikös tuo ole jo nepotismiin verrattavissa?
Vierailija kirjoitti:
johtoportaassa palkat 8000 eur/kk....20000 eur/kk
Vai on johtokasa portailla
Onko tuoreita kokemuksia Kelasta työnantajana?
On. Olen nyt kaksi vuotta työskennellyt siellä ja olen viihtynyt hyvin. Teen etätyötä, kerran kuukaudessa käyn toimistolla. Toimeentulotuessa työskentelen.
Kelatäti kirjoitti:
On. Olen nyt kaksi vuotta työskennellyt siellä ja olen viihtynyt hyvin. Teen etätyötä, kerran kuukaudessa käyn toimistolla. Toimeentulotuessa työskentelen.
Varmaan leppoisaa duunia, kun ei tarvi ajatella mitään. Avaatko edes kerran viikossa työläppäriäsi, tyhmä ja laiska saamaton paska?
Avaan joka päivä ja teen ihan normaalin työpäivän. Meillä on tulostavoitteet, joten niin laiskoja paskoja ollaan 😀
Kelassa ei tehdä varsinaista työtä juuri lainkaan. Kelassa tärkeintä on yhteisöllisyys, palaverit ja tiimikahvit. Johtoporras vaatii työajan käyttöä muuhun kuin työn tekemiseen mikä ei ole työntekijöiden syy.
Onko ajantasaisia kokemuksia kelan puhelinpalvelussa työskentelystä
Kelassa on kaikki pielessä. Kaikki omat kokemukseni Kelasta ovat traumaattisen huonoja. En ole saanut tarvitsemaani apua, olen jäänyt täysin oman onneni nojaan. Sen sijaan olen joutunut vihamielisten työntekijöiden nöyryyttämäksi, jonottamaan pitkiä aikoja ja tukihakemuksiani on hylätty. Tuet ovat myös järjestelmällisesti liian pieniä. Työntekijät varmasti saavat provikkaa tekemistään kielteisistä päätöksistä. Apua tarvitsevaa ihmistä nöyryytetään ja asioinnista on tarkoituksella tehty mahdollisimman hankalaa, jotta heikossa asemassa oleva ihminen ei tukija edes hakisi ja Kela säästäisi. Asiointi Kelan konttoreissa on myös vastenmielistä, koska jonotusaika on pitkä, työntekijät eivät tiedä mitään ja muut paikallaolijat ovat lähes täysin ulkomaalaisia.
Olen työskennellyt ja lopetin, vaikka olisi varmasti tullut järkevä uraputki siellä ja sain erinomaista palautetta. Etuuskäsittelijän työ on suht simppeliä, kun sen sisäistää, palkka ok ja hyvät edut, ei sopinut yhtään omalle luonteelle. Siinä saa jonkinlaista asperger-piirrettä olla, että jaksaa päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen hakata hakemuksiin päätöksiä, joita on jonossa 50 000. Yhden teet, niin tulee kolme tilalle. Ja vaikka pääsisi etenemään uralla, niin työ sisältää soveltamisohjeiden ja lainsäädännön tarkkaa seuraamista, tulostavoitteiden täyttämistä ja seurantaa sekä raportointia. Paljon siellä oli porukkaa, jotka oikeasti pitivät työstään, mutta se vaatii kyllä luonteen, joka tekee työtä vain siksi että siitä saa rahaa.
72 korjaa viimeisen lauseen, että itsellä se olisi vaatinut luonteen, joka tekee työtä vain siksi, että siitä saa rahaa.
Kyllä täällä hyvin menee. Akat tuolla tiskin takana kuuntelevat asiakkaiden tuskat, vaivat ja kiukuttelun. Itse saan työhuoneessani plarata hakemuksia ja hylätä niitä. Ja jokaisesta hylätystä saan hyvän provision, 9% summasta joka olisi ollut hakijan etu. Lisäksi saattaa saada ns. Paras säästäjä edun, esim viikkoo-pari Härmän kylpylässä tai jopa Karibian risteilyn.
Vierailija kirjoitti:
72 korjaa viimeisen lauseen, että itsellä se olisi vaatinut luonteen, joka tekee työtä vain siksi, että siitä saa rahaa.
Onko sitten mukavaa kun saadakseen itse rahaa pitää evätä muilta rahaa ihan pomon käskystä mitä ihmeellisimmillä tekosyillä? Kai sitä nauttii edes salaa siitä vallantunteesta kun tajuaa, että aika monen epätoivoisen ihmisen elämä on riippuvaista omasta päätöksestä, vai osaako sitä olla empaattinen ja myöntää niitä muutenkin liian pieniä tukia helpottamaan epätoivoisten ja Kelan kanssa tappelemaan joutuneiden ihmisten elämää?
Niiden palkka on V... Vähän vattuolevat kaikille ja kaikesta. Jokainen asia käsitellään väärin,hidastellaan jne. Miten joku voi olla töissä k&setus laitoksessa.
Itse en jaksanut enää ja luovutin. Perustoimeentulotuen etuuskäsittely on rankkaa,sekavaa ja tulostavoitteet kovat.
Kerran olin haastattelussa. Kaks ämmää haastattelivat. Naureskelivat vastauksilleni päin naamaa. Tuli sellainen fiilis, että tänne en koskaan halua.
Olen ollut Kelassa opstotasoisella koulutuksella. Palkka oli silloin alle 3000 euroa. Tulostavoitteet kovat, palkattu "valvojia", jotka seuraavat päivittäin työtäsi ja puhuttelu tulee heti, jos et saa tavoittetta täyteen. Työohjeet olivat mielestäni silloin hyvät. Lomaetu ja ruokaetu hyvä.
AMK-tutkinnolla ei ole kyllä valittamista!
Oletko suunnittelija?
Työvuosia?
Onko tuo ”listapalkka” vai joku oma sopimus?