Voiko endometrioosia olla, jos crp on alle 1?
Oon epäillyt itselläni endometrioosia, kun kuukautiskipuja on nykyään ympäri kierron. Kävin kuitenkin mittauttamassa varsin ferritiinin ja sen yhteydessä mitattiin crp, joka oli yllätykseksi alle 1. Oli jopa tarkistettu ja tulos oli ihan oikeasti alle 1. Voiko tällöin olla endometrioosiakaan? Eikö se aiheuta kroonista tulehdusta elimistöön? Oon tosi yllättynyt tuosta crp:n mataluudesta, kun astmakin löytyy ja senkin pitäis olla krooninen tulehdustila.
Kommentit (8)
Endometrioosi ei kyllä vaikuta crp-arvoon...
No kyllä voi olla. Kannattaa käydä gynellä , joka tuntee endon hyvin.
Voi nimittäin myös olla myös täysin pesäkkeetön.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi ei kyllä vaikuta crp-arvoon...
Yllättävää, kun olin ymmärtänyt että kaikki kehon hiljainen tulehduskin vaikuttaa. Verisuonten tulehdus jne. Eli että ei tarvi olla bakteeritulehdus, kunhan vaan on tulehdusta elimistössä. Mutta pitänee ryhtyä selvittämään sitä endon mahdollisuutta
-aloittaja
Onko sulla elintavat kunnossa? paino,liikunta,ruokavalio. yms?
CRP nousee ja laskee nopeasti, kun taas lasko kertoo pidempiaikaisesta tulehduksesta, nousee hitaammin ja laskee hitaammin. Voi olla. Käy gynellä. Oireita ei kuitenkaan ole koko kuukautta, joten siksikin CRP voi olla välillä matala?
Selvityksen saa edullisesti julkisella. Itse sanoin, että tahtoisin selvitellä lisääntymisterveyttäni, niin pääsin terveyskeskuksesta lähetteellä erikosisairaanhoidon puolellr tutkimuksiin, mm. ultraan ja olisin päässyt myös laparoskopiaan, mutta en mennyt, kun tulin raskaaksi.
Kannattaa käydä gynekologilla kunnon tutkimuksissa.