Jos hydrokortisoni ei auta kasvojen punoitukseen?
Minulla on viikon päästä aika ihotautilääkärille. Nyt 4. päivä menossa hoito miedolla 1 %:lla hydrokortisonilla, yhä punoittaa, joskin hieman vähemmän. Oletteko muut saaneet apua tuosta? Jos ei auta niin onko kyseessä jokin muu? Ajattelin keskeyttää sen nyt, jotta lääkäri sitten näkee ihoni ja tekee diagnoosin. Iho ajoittain kutiseekin ja "pistelee" lievästi paikoittain. Punoitus on erityisesti poskissa, mutta myös laikuittain esim. leuan ja suun ympärillä.
Kommentit (18)
Hydrokortisonivoide ohentaa ihoa. Lääkäri määrää Elideliä, joka ei ohenna ihoa. Muuten suosittelen vaikka heti apteekin Xyliderm-geeliä. Sen lisäksi suupieliin Cavilon-voidetta.
Atooppinen iho? Tuota Xylidermiä minäkin suosittelen.
Keskeytä. Ei lääkäri voi diagnoosia tehdä jos hoidat ihottuman pois. Muutoinkaan kortisonia ei pitkiä jaksoja saa käyttää eikä se välttämättä ole edes oikea hoito paitsi ehkä atopiassa.
Eikös hydrokortisoni ohenna ihoa. Ei kovinkaan fiksua panna sitä punaiseen naamaan.
Olisko mahdollista, että iho on vain ärtynyt kuivuudesta ja kylmästä ilmasta? Mitä tuotteita olet käyttänyt kasvoille?
Vierailija kirjoitti:
Hydrokortisonivoide ohentaa ihoa. Lääkäri määrää Elideliä, joka ei ohenna ihoa. Muuten suosittelen vaikka heti apteekin Xyliderm-geeliä. Sen lisäksi suupieliin Cavilon-voidetta.
Elidelin käyttäjillä on todettu lymfoottista/imusolmukesyöpää tai ihosyöpää 😥 Uskaltaako semmoista käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Eikös hydrokortisoni ohenna ihoa. Ei kovinkaan fiksua panna sitä punaiseen naamaan.
No ei se nyt vielä lyhyessä ajassa ohenna. On vasta 4. hoitopäivä menossa, tosin keskeytän sen käytön ja annan ihon helottaa, näkeepähän lääkäri sitten viikon päästä ihoni tilanteen ja tekee arvion.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista, että iho on vain ärtynyt kuivuudesta ja kylmästä ilmasta? Mitä tuotteita olet käyttänyt kasvoille?
Olen kokeillut erilaisia tuotteita, nyt pyrin hajustamattomia käyttämään.
Esim. tykkäsin, silloin kun oli kuiva iho (kuten nyt) käyttää kerrostettuna Lumene Lähde-sarjan hoitovettä, tehokosteuttavaa seerumia ja päivä- ja yövoidetta ja tykkäsin. Uskalsin nytkin kerran kokeilla ja ihon kutina muuten rauhoittui. Luulen, että kutina johtuu ihan kuivuudestakin. En vain tiedä pitäisikö nyt käyttää vain herkän ihon tuotteita
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laita korkki kiinni!
Samaa olin sanomassa, tissuttelu SEIS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elidelin käyttäjillä on todettu lymfoottista/imusolmukesyöpää tai ihosyöpää 😥 Uskaltaako semmoista käyttää?
Varovasti auringon kanssa jo sitten, kun kevätaurinko näyttää ensi säteitään tai jos matkustaa ulkomaille. Mulla paloi Elidelin kanssa kasvot tosi pahasti, talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. tykkäsin, silloin kun oli kuiva iho (kuten nyt) käyttää kerrostettuna Lumene Lähde-sarjan hoitovettä, tehokosteuttavaa seerumia ja päivä- ja yövoidetta ja tykkäsin. Uskalsin nytkin kerran kokeilla ja ihon kutina muuten rauhoittui. Luulen, että kutina johtuu ihan kuivuudestakin. En vain tiedä pitäisikö nyt käyttää vain herkän ihon tuotteita
Ap
Lumene kannattaa kiertää kaukaa, jos on herkkä iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lumene kannattaa kiertää kaukaa, jos on herkkä iho.
Ai. Mulla oli kyllä viime talvena käytössä Lumenen Arktis-sarjan öljyseerumi sekä päivä- ja yövoide. Eivät kyllä yhtään ärsyttäneet, ja ne on Allergia- ja astmaliiton tunnuksella varustettuja vieläpä.
Ap
Olisiko kyse jostain muusta, esimerkiksi suunympärysihottumasta tai ruusufinnistä? Noita kortisoni vain pahentaa. Näihin auttaa parhaiten se, että et laita iholle mitään. Tarvittaessa vai puhdistaa jollain erittäin miedolla puhdistustuotteella, mutta kaikki rasvat, kosmetiikka yms pois. Ensimmäiset päivät näyttää pahenevan ja sitten helpottaa.
Kuulostaa hoitotuotesyndroomalta. Lääkäri antaa ohjeet miten paranee.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyse jostain muusta, esimerkiksi suunympärysihottumasta tai ruusufinnistä? Noita kortisoni vain pahentaa. Näihin auttaa parhaiten se, että et laita iholle mitään. Tarvittaessa vai puhdistaa jollain erittäin miedolla puhdistustuotteella, mutta kaikki rasvat, kosmetiikka yms pois. Ensimmäiset päivät näyttää pahenevan ja sitten helpottaa.
Minullakin tuli ensimmäisenä suunympärysihottuma mieleen. Eli kaikki ylimääräiset tuotteet, seerumit ym. pois ja kortisonia ei missään nimessä.
Kaikkein pahinta on hankkia uusia tuotteita, vaikka kuinka olisivat apteekista tai herkistyneelle iholle tarkoitettuja. Ennemmin jatko omilla, tutuilla tuotteilla, joita käytti pitkäaikaisesti silloin kun iho voi vielä hyvin.
Jos on vastikään aloittanut esim. jonkin lisäravinteen tai vitamiinin syömisen, kokeilisin lopettaa käytön vaikka viikoksi ja katsoisin, johtuuko siitä.
Niin ja olen kyllä ottanut kännykällä kuvia, jolloin iho oli pahempi. Vaikka se olisikin rauhallisempi viikon päästä, niin aion silti mennä näyttämään ihon ja ne kuvat, sillä tätä on jatkunut jo pidempään, ja noita ihotautilääkäriaikoja ei ihan samalle päivälle saa, ainakaan täällä päin.
Ap
nosto