Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalla mutta äitiyslomalla

10.11.2006 |

Siis kyselisin nyt kokemuksia niiltä jotka ovat raskaana ja laskettu aika on silloin kun olet vielä hoitovapaalla. Tästä on vissiin jauhettu tuolla toisella palstalla mutta nyt haluisin kuulla uudestaan mielipiteitänne tai siis kokemuksianne. Saatteko siis ihan saman äitiysrahan kun edellisestä (myös sen ekan 3kk jolloin saa palkan) vaikka olette hoitovapaalla? Kelasta oli sanottu että saa mutta 3kk:n palkan päättää työnantaja saako sen. Mutta kun olen kuullut että jos on hoitovapaalla kun jää äitiyslomalle niin menettää sen ajan rahat ja saa vaan kodinhoitotukea.

Olenko kuullut väärin? Vai miten teillä menee, olisko kellään kokemusta?

T. vauvakuumeinen Silja ja pikku Jesse 1v

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellinen lapsi on alle 3-vuotias vauvan laskettuna aikana, saat saman rahan, minkä olet saanut edellisellä äitiyslomalla. Ennenhän äitiysraha tipahti minimiin, jos hoitovapaan ja äitiysloman välissä ei ollut käynyt töissä.

Siitä työnantajalta saamasta rahasta en osaa sanoa, koska itse en ole sitä saanut.

Vierailija
2/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (valtio työnantajana) täytyy käytä hoitovapaan ja uuden äitiysloman välissä töissä, jos haluaa tuon palkallisen 3kk äitiysloman alkuun. En nyt suoralta kädeltä muista, miten pitkään siellä töissä piti olla, mutta joitakin kuukausia - puoli vuotta se aika oli. Ei sen pidempi pätkä kuitenkaan. Uskoisin, että tähänkin löytyy se tuhat ja miljoona eri käytäntöä eri työpaikoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän saavat kaikki - joillakin aloilla vaan on sovittu, että työnantaja maksaa 3kk palkan, jolloin se KELAn osuus (n.70% palkasta) maksetaan suoraan työnantajalle.

Mutta se kyllä taitaa olla tosiaan niin, että jos on hoitovapaalla ei työn antajan tarvi palkkaa maksaa.

Vierailija
4/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi helmikuussa -05, eli on vielä alle 3v.

Kakkosen laskettuaika on tammikuussa -07.

Tulen saamaan tämän kakkosen kohdalla samaa äitiys- ja vanhempainrahaa kuin esikoisesta ja saan vielä esikoisesta hoitolisää (miehen [palkka] + mun tulot [laskennallinen äitiys- ja vanhempainraha] on sen verran pienet, ettei tuo hoitolisään oikeuttava tuloraja ylity, mutta en kuitenkaan saa täyttä hoitolisää).

Sitä 3kk:n ajan palkkaa en saa, koska olen hoitovapaalla! Tai ei ainakaan työnantaja sitä mulle maksa, koska mun hoitovapaani ei periaatteessa vielä pääty vaikka jäänkin äitiyslomalle...

Vierailija
5/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työnantaja oli sen verran ystävällinen, että maksaa 3 kk palkan vaikka en käynytkään välillä töissä. Minun piti alunperin olla hoitovapaalla ensi kesään asti, jolloin esikoinen täyttää 3 v. Mutta kun uusi äitiysloma uhkasi tulla päälle, työnantaja suostui katkaisemaan hoitovapaan ennen uuden äitiysloman alkua ja siirtämään minut virallisesti äitiyslomalaiseksi.

3 kk palkan saamisen ehtona oli, että uusi äitiysloma ei ala heti seuraavana päivänä edellisen hoitovapaan jälkeen. Niinpä lasketin palkanlaskijalla jäljellä olevia lomapäiviä ja sovimme, että hoitovapaan jälkeen pidän muodollisen viikon verran vuosilomaa - ja sitten alkaa äitiysloma. Lomaa minulla olisi ollut muutama päivä enemmänkin, mutta tuo viikko oli sen verran selkeä (minulla äitiyslomakin alkoi maanantaina).

Niinpä olen nyt kotona kahden lapsen kanssa ja nostan tällä hetkellä vielä täyttä palkkaa - kohta tipahdan äitiyspäivärahalle (joka on sama kuin esikoisesta muutamalla eurolla korotettuna).

Vierailija
6/8 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 3kk palkka (siis maksaako työnantaja vaikka työntekijä jää äitiysvapaalle hoitovapaalta) on sovittu kunkin alan työehtosopimuksessa. Itse kuulun siihen " onnekkaiden" ryhmään, että 3kk maksetaan, vaikka hoitovapaalta suoraan jäänkin äitiysvapaalle.

Vierailija
7/8 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siks et saisin sen 3kk:n palkan. Jos en menisi ja uusi äitiysloma alkaisi heti hoitovapaan perään, menettäisin tuon palkkaedun. Näin ei ole kaikilla aloilla eli kannattaa ottaa selvää asiasta palkanlaskijalta!!! Joissain työpaikoissa onnistuu kikkailemaan lomien kanssa et pitää pitämättömät lomat hoitovapaan päälle ja sit jää älomalle ja saa sen 3kk:n palkan. Ite oon ope joten moinen ei onnistu :( Ite meen siis noin 10 viikoks töihin (jos kykenen; jos en ni saikun ajan saan (60pv) normaalia palkkaa (ja sit 120 pv 2/3-palkkaa) ja saikku tarkoittaa käytännössä et oisin töissä eli en menetä tuota 3kk:n palkkaetua älomalla) ennen ku uusi äitiysloma alkaa. Uusi vauva oli haaveissa, kun hoitovapaalle jäin ja siksi en hakenut maksimi hoitovapaata (eli kun esikoinen täyttäs 3v koska ois pitäny olla tosi painavat syyt palata kesken hoitovapaan töihin) vaan otin pienemmän hoitovapaapätkän silläkin " uhalla" et " joutuisin" töissä välillä käymään, pitkänkin pätkän ennen ku tärppäis; onneks tärppäs melko pian!

Mut en tiijä miten sit käytännössä siun kohalla menee jos laskettu aika sattuu hoitovapaan ajalle (joko teille on uusi vauva tulossa???); voitko edes palata töihin kesken hoitovapaan tai muuttaa hoitovapaan päättymistä (jos voisit noita pitämättömiä lomia pitää tai sit menisit ihan oikeesti töihin)?

Kysyit myös sitä miten ä-päiväraha muotoutuu ja miusta se menee niin et sen saa ite valita tukea hakiesaan et lasketaanko se 6kk:n palkkatulojen mukaan vai samalla periaatteella ku edellisen lapsen (jos lapsi alle 2v).

Sori sekava selostus...

Vierailija
8/8 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tarkkana, itse olen esimiehenä ja työnantajan edustajana saanut oppini työsopimusasioita koskevalla kurssilla, jonka mukaan työnantajan kanssa sovittu hoitovapaa ei katkea automaattisesti äitiysvapaan alkamiseen.

Eli hoitovapaan kestoa saa pykälien mukaan muuttaa muutaman kerran (en muista nyt ulkoa, olisiko kaksi kertaa), mutta jos nämä " oljenkorret" on jo käytetty ja on ilmoittanut hoitovapaan jatkumisesta yli uuden äitiysvapaan alun, hoitovapaa jatkuu eikä työnantaja tulkitse sen muuttuvan äitiysvapaaksi, ennen kuin virallisesti pykälien mukaan ilmoitettu hoitovapaa päättyy.

Se, maksaako työnantaja palkkaa joltakin ajalta (joillakin työnantajilla työsuhteen keston mukaan ja voi olla ylikin 3 kk), on käsittääkseni työnantajakohtainen eikä perustu työehtosopimukseen (kannattaa kuitenkin tarkistaa omalla alalla sovellettava TES, tästä en ole varma). Näin ollen työssäoloehtoakin tulkittaneen työnantajan laatimien sääntöjen mukaan. Joka tapauksessa oma palkalaskija varmaan on paras tietolähde tässä.

Ja kannattaa aina kuitenkin keskustella asioista oman esimiehen kanssa, jos vaikka myöntyisi sopimaan pykäliä joustavammin.