Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polkujuoksuko uusi harrastukseni

Vierailija
04.12.2022 |

Olen aktiivinen hyötyliikkuja ja työnikin on fyysistä. Olen näin vanhemmiten (46-v) kuitenkin huomannut ettei tämä nyt riitä kunnossa pysymiseen. Polkujuoksu on alkanut kiinnostaa. Mitään ajoittaisia polvikipuja kummempaa kremppaa ei minulla ole eikä metsään ole kovin pitkää matkaa. Pähkäilen tässä, että miten olisi hyvä aloittaa touhu. Minkälaiset jalkineet ja mitä pitää ottaa huomioon. Eksyä ei voi, koska metsä ei mikään loputon erämaa ole. Tuttu paikka muutenkin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kengät (käytännössä polkujuoksuun tarkoitetut pitäväpohjaiset kengät, paljasjalkakengät tms.) ja otsalamppu, jos juokset pimeään aikaan.

Vierailija
2/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sitä kutsuttiin maastojuoksuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan samat kuin lenkillä muutenkin.

Vierailija
4/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa lajin pariin :) voi vitsi, voisin tarinoida vaikka kuinka tästä, mutta..

Kenkävalikoimaa alkaa olla paljon ja erilaisille pohjille (muta, jää, lumi, kivikko/sileä kallio, helposti rullaava polku) on omat kenkänsä, mutta alkuun pääsee ihan peruskengällä, valitse omalle jalallesi sopiva malli. Itse olen juossut iät ja ajat Salomonilla, mutta Hoka, Icebug, Inov-8, Saucony jne tekee ihan yhtä lailla päteviä kenkiä. Kannattaa huomioida, et polkujuoksussa kun juosta a matkaa, niin tyypillisesti jalka turpoaa hieman enemmän kun jos olet juossut aiemmin vaikka jotain tunnin lenkkejä - kannattaa siis valita puolisen numeroa normaalia väljempi kenkä, niin säästyy kynsien irtoilulta. Itse en suosi kalvomateriaaleja, vaan kengän pitää kunnolla hengittää. Sukat tässä lajissa kastuu, siltä ei voi välttyä.

Mitäs sä haluaisit nyt tietää :D

Vierailija
5/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan samat kuin lenkillä muutenkin.

En käy lenkillä, mutta ehkä nyt tulee muutos. Tuo kenkä juttu mietitytti, vaan siihen tulikin jo ylempänä vinkkiä. ap

Vierailija
6/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinoi vain, sinä pitkästi kirjoittaja. Metsässä on polkujakin (lähinnä eläinten) mutta myös paljon upottavaa pehmeää sammalikkoa. Siis jos on vaarana kynsien irtoilu, onko sukilla jokin merkitystä asiassa?

Vierailija
7/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö maastojuoksu ole lähinnä pururatojen ja sora- ym teitä pitkin kulkemista.ap

Vierailija
8/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

#4 jatkaa.

Muista varusteista varmaankin otsalamppu on se tärkein. Juomareppua ja kelloa, johon saa ladattua karttoja kannattaa miettiä siinä vaiheessa, kun on päässyt vähän kiinni ja fiilistelkyt, sopiiko itselle vai ei. Jos juokset huomattavan mäkisessä maastossa, niin teleskooppisauvat on välillä kivat nousumetrien lisääntyessä, mutta menee enemmänkin sitten enemmän harrastaneiden juttuihin kun näiden painoista ym. aletaan hifistelemään.

Itse tykkään poluilla juostessa kengässä pikanauhoituksesta, koska olen kaatunut useampaan otteeseen pitkin pöpelikköjä tavallisten nauhojen auetessa ja jäädessä kiinni johonkin risukkoon. Eli se, että ne nauhat saa edes tungettua kengässä johonkin niille tarkoitettuun läpeen on ihan oikeasti suunniteltu juttu.

Moni aloittaa liian lujaa. Eli rauhassa. Mulle on sanottu nyrkkisäännöksi, että jos juokset 6 min/km asfaltilla normi lenkillä, niin helpossa maastossa vastaava aika on 6:30. Hankalassa maastossa vielä enemmän. Eli monelle jolla on juoksutaustaa, tulee ahdistus alkuun kun nopeudet tippuu lenkeillä, mutta sulla ei tätä tainnut olla. Fiilistele omaan tahtiin ja vauhtia tulee kyllä aikanaan.

Vierailija
9/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinoi vain, sinä pitkästi kirjoittaja. Metsässä on polkujakin (lähinnä eläinten) mutta myös paljon upottavaa pehmeää sammalikkoa. Siis jos on vaarana kynsien irtoilu, onko sukilla jokin merkitystä asiassa?

Sanotaan näin, että kynsien irtoiluun on kaksi syytä. Toinen on se, että siinä pöpelikössä tulee herkemmin potkittua kinttujaan juurakoihin ja kiviin. Siksi monissa maastokengissä on pikaisen kovitettu kärki. Toinen syy tulee ihan tuosta pitkän matkan mekaanisesta rasituksesta kynsille. Laitoin tuohon aiemmin, etten suosi kalvollisia (goretex) kenkiä, vaan ennemmin se kenkä saa kastua läpi ja hengittää sitten. Kuitenkin se pitkä matka ja märkä ja/tai mutainen sukka on monesti aika ilkeä yhdistelmä jaloille, goretexit ei päästä vettä kunnolla pois kengästä, niin tuppaavat hautomaan kahta pahemmin. Monet juoksee muuten kesäisin kokonaan ilman sukkia just tän takia :)

Vierailija
10/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksena polkujuksu: käydään polkemassa elikkäs painamassa Tindertuttuavuutta ja sitten goustataan, vaikka muuta sovittiin!

Vierailija
11/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Mikä ihmeen "polkujuoksu"? Luulin, että tuo on jotain vesijuoksua, tai kuntopyöräilyä.

Vierailija
12/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet innostava kirjoittaja, nelonen!

Ap

Vierailija
13/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi hitsi, en kai saa sun innostusta lajista hiipumaan heti alkuunsa tällä inhorealistisella kuvauksella lajin haittapuolista :))

Vierailija
14/14 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi hitsi, en kai saa sun innostusta lajista hiipumaan heti alkuunsa tällä inhorealistisella kuvauksella lajin haittapuolista :))

Päinvastoin! Alkoi kiinnostaa vielä lisää. Vinkkejä ja niksejähän tässä olin kyselemässä. En mä kovin äkkiä mistään kauhistu. Metsässä tykkään joka tapauksessa olla, marjastan ja muuten vain tallustelen, nuuskin ja ihmettelen. Tästä ajattelin saavani uuden jutun metsälle ja itselleni. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi