Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokoomuksen vaalilupaus: Viinit ruokakauppoihin !

Vierailija
03.12.2022 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009243258.html

Riittävä lupaus minulle joka olen NS. liikkuva äänestäjä!
Mökkikunnassani ei Alkoa ja aivan naurettavaa että sielläkin kyläläiset ajavat yli sata kilometriä viinipullon saadakseen vaikka kylällä kauppa.
Myös vaikkapa r-kioskit saisivat sisäänvetotuotteen viinistä, moni hakisi Ärrä- viiniä viikonloppuiltaisin!

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Suomi on edelleen holhousyhteiskunta, enkä usko, että Alkon monopolia puretaan minun elinaikanani. Itse olen tosin aina hankkinut alkoholini laivalta tai ulkomailta. Minä en periaatteesta monopolia tue.

Se on kuitenkin iso lisä valtion verotuloihin, joita tarvitaan terveydenhuoltoon, koulutukseen jne.  Jostakin ne rahat on joka tapauksessa saatava.

Kyllä, iso lisä, joka ei riitä edes alkoholin valtavien haittojen maksamiseen.

Teillä raittiinaraivoilla on aina samat ongelmat.

Te tyhmätkö ette kykene ymmärtämään, että alkoholin verotus ei kata siitä koituvia haittoja?

Voisi olettaa, että jokainen veronmaksaja tietäisi oikeista kuluista jotain, mutta sinä taidatkin olla vapaamatkustaja, muiden kustannuksella.

Miten sitten esim. saksalaisilla on varaa myydä viiniä yhdellä eurolla per pullo?

Ei ne euron viinit kyllä mitään makunautintoja ole. Ei Saksassa, ei Espanjassa eikä Chilessä.

Suomessa Alko myy itse asiassa varsin laadukasta tavaraa, vaikka tokihan ne kalliimpia ovat.

Portugalissa halvin vinho verde on suunnilleen euron leka eikä ole hassumpaa.

Toki se on siellä maataloustuote ja todennäköisesti sellaisena raskaasti subventoitu.

Vierailija
122/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus tekee ihan hyvää politiikkaa, ehkä äänestän seuraavassa vaaleissa heitä ensimmäisen kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,etkö osaa lukea,KOK haluaa,ei lupaa.

Vierailija
124/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi,Kokoomus ei KOK.

Vierailija
125/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalit tulossa niin poliitikot puhuu kaikenlaisia pehmoisia. Kriisiaika saisi koskea sähköä ja ruokaakin. Se kun nämä tekee hyvää voittoa nyt herättää närkästystä. Tuo ei kaikki nyt mene ihan oikein. Miksi muuten sähköllä on futuurihintoja kun sähköä ei voi säilöä? Taas vissiin taseet töissä kun sähkön hinta voi 10 kertaistua.

Vierailija
126/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä asiaa Suomesta siis yhtään. Miten ei päästä ollenkaan kansainväliselle tasolle tässä? Kaikissa Euroopan maissa on kaikki alkoholijuomat oluesta viskiin tavallisissa ruokakaupoissa.

Ei todellakaan ole kaikissa Euroopan maissa. Lisäksi Suomessa on suuri määrä alkoholin ongelmakäyttäjiä.

Missä Euroopan maassa alkoholijuomat eivät ole ruokakaupoissa?

No esim. missään muussa pohjoismaassa kuin Tanskassa. Ei niitä muistaakseni Britanniassakaan ole, en sitten tiedä onko laki vai käytäntö.

Vierailija
127/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Suomi on edelleen holhousyhteiskunta, enkä usko, että Alkon monopolia puretaan minun elinaikanani. Itse olen tosin aina hankkinut alkoholini laivalta tai ulkomailta. Minä en periaatteesta monopolia tue.

Se on kuitenkin iso lisä valtion verotuloihin, joita tarvitaan terveydenhuoltoon, koulutukseen jne.  Jostakin ne rahat on joka tapauksessa saatava.

Te tyhmätkö ette kykene ymmärtämään, että alkoholin verotus ei kata siitä koituvia haittoja?

Voisi olettaa, että jokainen veronmaksaja tietäisi oikeista kuluista jotain, mutta sinä taidatkin olla vapaamatkustaja, muiden kustannuksella.

Pistetään ensin ylipainon ja liikkumattomuuden ongelmat kuriin ja palataan sitten alkoholin aiheuttamiin, paljon pienempiin ja halvempiin terveyshaittoihin.

Täytyy sanoa, että minä arvostan ihmistä, joka auliisti myöntää tyhmyytensä, kun ei tiedä kuluista yhtään mitään.

Oleppa hyvä:

- Alkoholista aiheutuneet haittakustannukset, laskutavasta riippuen ovat 4 - 14,5 miljardia/vuosi.

- Työterveyslaitoksen mukaan alkoholin takia menetetään laskennallisesti sata neljänkymmenen vuoden työuraa vuodessa, jolloin bruttokansantuotteesta jää saamatta menetettyinä palkkoina ja palkkoihin liittyvinä kerrannaisvaikutuksina 14,5 miljardia euroa/vuosi.

- Joka viides suomalainen on huolissaan omasta, tai läheistensä alkoholin käytöstä. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä ja kiusaamista esiintyy alkoholiongelmaisissa perheissä kolme kertaa keskimääräistä väestöä todennäköisemmin. Köyhyyttä ja syrjäytymistä esiintyy kaksi kertaa todennäköisemmin.

- Alkoholista aiheutuneet kuolemat ja maksasairaudet lisääntyivät suomessa vuonna 2018 voimaan tulleen alkoholilain uudistuksen jälkeen (vahvemmat juomat päivittäistavarakauppoihin).

- THLn mukaan erityisesti miesten alkoholiperäiset maksasairauskuolemat lisääntyivät. Vuodesta 2017 vuoteen 2019 niiden määrä kasvoi 12% ja vuoteen 2020 mennessä 22%.

- Alkoholilain uudistuksen 2018 myötä 4,8 - 5,5 - prosenttisten vahvojen oluiden vähittäismyynti kasvoi reilut 600% ja saman vahvuisten juomasekoitusten vähittäismyynti reilut 500% vuodesta 2017, vuoteen 2019.

Kouluterveyskyselyjen perusteella alaikäisten nuorten raitistumiskehitys pysähtyi vuosina 2017 - 2019.

Vaikka nuorten raitistumiskehitys näyttäisi jatkuneen jälleen myönteisenä vuodesta 2019 lähtien, on viitteitä siitä, että osalla nuorista humalahakuisen juomisen laskeva trendi on pysähtynyt.

Nuoret ei enää juo, ne narkkaa pääministerin esimerkin mukaisesti. Tämäkö on hyvää kehitystä?

Vierailija
128/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Pistetään ensin ylipainon ja liikkumattomuuden ongelmat kuriin ja palataan sitten alkoholin aiheuttamiin, paljon pienempiin ja halvempiin terveyshaittoihin.

Täytyy sanoa, että minä arvostan ihmistä, joka auliisti myöntää tyhmyytensä, kun ei tiedä kuluista yhtään mitään.

Oleppa hyvä:

- Alkoholista aiheutuneet haittakustannukset, laskutavasta riippuen ovat 4 - 14,5 miljardia/vuosi.

- Työterveyslaitoksen mukaan alkoholin takia menetetään laskennallisesti sata neljänkymmenen vuoden työuraa vuodessa, jolloin bruttokansantuotteesta jää saamatta menetettyinä palkkoina ja palkkoihin liittyvinä kerrannaisvaikutuksina 14,5 miljardia euroa/vuosi.

- Joka viides suomalainen on huolissaan omasta, tai läheistensä alkoholin käytöstä. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä ja kiusaamista esiintyy alkoholiongelmaisissa perheissä kolme kertaa keskimääräistä väestöä todennäköisemmin. Köyhyyttä ja syrjäytymistä esiintyy kaksi kertaa todennäköisemmin.

- Alkoholista aiheutuneet kuolemat ja maksasairaudet lisääntyivät suomessa vuonna 2018 voimaan tulleen alkoholilain uudistuksen jälkeen (vahvemmat juomat päivittäistavarakauppoihin).

- THLn mukaan erityisesti miesten alkoholiperäiset maksasairauskuolemat lisääntyivät. Vuodesta 2017 vuoteen 2019 niiden määrä kasvoi 12% ja vuoteen 2020 mennessä 22%.

- Alkoholilain uudistuksen 2018 myötä 4,8 - 5,5 - prosenttisten vahvojen oluiden vähittäismyynti kasvoi reilut 600% ja saman vahvuisten juomasekoitusten vähittäismyynti reilut 500% vuodesta 2017, vuoteen 2019.

Kouluterveyskyselyjen perusteella alaikäisten nuorten raitistumiskehitys pysähtyi vuosina 2017 - 2019.

Vaikka nuorten raitistumiskehitys näyttäisi jatkuneen jälleen myönteisenä vuodesta 2019 lähtien, on viitteitä siitä, että osalla nuorista humalahakuisen juomisen laskeva trendi on pysähtynyt.

Nuoret ei enää juo, ne narkkaa pääministerin esimerkin mukaisesti. Tämäkö on hyvää kehitystä?

Kannabista ei narkata. Saksa ja tsekki laillistavat kohta viihdekäytön.

Vierailija
129/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Oleppa hyvä:

Ei liity tähän keskusteluun, perusta oma ketju. Huumeiden käytöstähän ei seuraa kuluja yhteiskunnalle? Vieroitushoidot, subut, käyttöhuoneet, nuorten kuolema, rikollisuus jne.

Vierailija
130/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on valmis suomaan kansalle paljon vapautta. Aiemmin on sallittu esimerkiksi kauppojen aukiolo sunnuntaisin ja nelosen myynti. Odotan kiinnostuneena jatkoa.

Vierailija
131/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uutisoitiin, miten alkoholikuolemat ovat lisääntyneet uuden alkoholilain myötä. Sinänsä kokoomuksen agendaan sopii toki hyvin, että kurjistusten (kokoomuksen varjobudjetti) astuessa voimaan, kansalle annetaan porkkanana paremmat mahdollisuudet juopua. Ja siinä sivussa pahimmat juopot kuolevat pois.

Vierailija
132/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä asiaa Suomesta siis yhtään. Miten ei päästä ollenkaan kansainväliselle tasolle tässä? Kaikissa Euroopan maissa on kaikki alkoholijuomat oluesta viskiin tavallisissa ruokakaupoissa.

Ei todellakaan ole kaikissa Euroopan maissa. Lisäksi Suomessa on suuri määrä alkoholin ongelmakäyttäjiä.

Missä Euroopan maassa alkoholijuomat eivät ole ruokakaupoissa?

No esim. missään muussa pohjoismaassa kuin Tanskassa. Ei niitä muistaakseni Britanniassakaan ole, en sitten tiedä onko laki vai käytäntö.

Pohjoismaat ovat ainoat maat Euroopassa joissa ei myydä kaikkia alkoholijuomia ruokakaupoissa. Britanniassa myydään, muistelet väärin.

Vierailija
133/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Oleppa hyvä:

Ei liity tähän keskusteluun, perusta oma ketju. Huumeiden käytöstähän ei seuraa kuluja yhteiskunnalle? Vieroitushoidot, subut, käyttöhuoneet, nuorten kuolema, rikollisuus jne.

Viinit ja miksei väkevätkin kauppaan on päihdepolitiikkaa.Vähemmän haitalliset vaihtoehdot kuuluvat päihdepolitiikkaan ja niistäkin pitäisi keskustella. Suomi kontrolloi tiukasti ja sillä näyttää olevan huonot saavutukset. Paljon ongelmakäyttöä ja alkoholiin liittyviä kuolemia. Ihmiset eivät lopeta päihteiden käyttöä niin ainoa mitä voidaan tehdä on ohjata käyttö mahdollisimman vähän haitallisiin.

Olisiko kava kavasta korvikkeeksi alkoholille? Sitä käytetään samoin muuta en siitä tiedä. En ole katsonut sitäkään jaksoa missä tunna ja se toinen juovat kava kavaa. Suomessa se on varmaan kielletty ihan vaan siksi kun kaikki kielletään automaattisesti.

Vierailija
134/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin Briteissä isossa Mallin kaupassa ja oli tosi iso viini osasto. Siinä oli pöytiä ja muutama asiakas oli juomassa viiniä. Ei ollut mitään ongelmaa. Hyvin onnistuu muualla. Täällä Pohjan perillä ihmetellään alkoholia ja tehdään kaiken maailman lakeja ja annostelualueita ja ohjeita. Ehkä olemme liian kauan asuneet niemellämme ilman kontakteja muihin kansoihin. O tempora o mores. Olemmeko kummallista kansaa?

Suomalainen käsitys "sivistysmaasta" on seuraava: Viinaa saatavilla joka paikasta  vuorokauden ympäri ja mahdollisimman halvalla.

viiniä on saatavilla, mutta aina ei tarvitse olla kaatokännissä. Sivystysmaissa juodaan alkoholia iloisen mielen takia, ei jäätävän örvellyksen vuoksi. Vaikka jäätävät örvellykset hauskoja välillä :D

Punikit nyt perustelevat sosialistointia milloin milläkin, kunhan vain kaikki saadaan säännösteltyä ja julkisten monopolien piiriin "If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it."

Vierailija
135/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

alko laskee tuotteille hinnan jonkinlaisella matemaattisella kaavalla, joka löytynee kun googlaa. kun viinit tulisivat ruokakauppoihin, niin kauppaketjut voisivat myydä bulkkiviinejä pienemmällä katteella. toki kauppojen myymistä viineistä menisi suunnilleen samat verot kuin alkossa, joten hinnat eivät voisi olla yhtä matalia kuin muualla. jotkut voivat ajatella että suomeen tulisi yksityisiä viiniliikkeitä joissa myytäisiin korkealaatuisia viinejä. tuollaisia tulisi lähinnä sellaisille alueille joilla on maksukykyisiä asiakkaita. suurin osa kansasta ostaisi viininsä ruokakaupoista.

Vierailija
136/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Maksaahan kaupatkin veroa. Ei ne verotulot tuon takia vähenisi. Alkon tuloshan on itseasiassa aika huono, vaikka on monopoliasemassa.

Vierailija
137/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi samanlainen katteeton lupaus kuin demareiden vappusataslupaus.

Vierailija
138/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinit ruokakauppoihin, tämäkö on kokoomuksen vaaliohjelma? Eikö täällä olisi TÄRKEÄMPIÄKIN aiheita kuin joku stanan viini? Tosin luulen että on vain äänten kalastelua jolla saadaan ääniä niiltä joilta sitten valtaan päästyään alkavat leikkaamaan, tämän näkee jo idioottikin.

Vierailija
139/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei olisi samanlainen katteeton lupaus kuin demareiden vappusataslupaus.

Tämän takia pitäisi vaalien jälkeen päästä äänestämään hallitusohjelmasta, jotta enemmistö voisi demokraattisesti päättää, onko siihen sisällytetty riittävästi lupauksia ja Suomen kansan etua ajavia asioita.

Vierailija
140/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin Briteissä isossa Mallin kaupassa ja oli tosi iso viini osasto. Siinä oli pöytiä ja muutama asiakas oli juomassa viiniä. Ei ollut mitään ongelmaa. Hyvin onnistuu muualla. Täällä Pohjan perillä ihmetellään alkoholia ja tehdään kaiken maailman lakeja ja annostelualueita ja ohjeita. Ehkä olemme liian kauan asuneet niemellämme ilman kontakteja muihin kansoihin. O tempora o mores. Olemmeko kummallista kansaa?

Suomalainen käsitys "sivistysmaasta" on seuraava: Viinaa saatavilla joka paikasta  vuorokauden ympäri ja mahdollisimman halvalla.

viiniä on saatavilla, mutta aina ei tarvitse olla kaatokännissä. Sivystysmaissa juodaan alkoholia iloisen mielen takia, ei jäätävän örvellyksen vuoksi. Vaikka jäätävät örvellykset hauskoja välillä :D

Punikit nyt perustelevat sosialistointia milloin milläkin, kunhan vain kaikki saadaan säännösteltyä ja julkisten monopolien piiriin "If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it."

" Sivystysmaissa juodaan alkoholia iloisen mielen takia" Suomi on maailman onnellisin maa ilman jatkuvaa kännäämistäkin. Suomessa ei tarvitse huumata itseään alkoholilla saadakseen iloisen mielen.