Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaako jouluvaloja pitää? Naapurusto valoton.

Vierailija
02.12.2022 |

Kertokaa nyt, että kehtaako näitä tavallisia jouluvaloja pitää. Täällä naapurustossa me ollaan ainoat, jotka on valoja laittanut ulos ja muutamaan ikkunaan.

Pitääkö ottaa energian säästön nimissä pois?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyyspäivänä asennan siniset valot ja loppukuun ne ovat kellokytkimen takana muutaman tunnin päivässä pimeällä. Tarvitsevat 3,5W, joten ei merkitystä Suomen energiavajeeseen, jonka hallitseva vihervasemmisto yrittää nyt sysätä tavallisten ihmisten syyksi, vaikka ovat vuosikymmenet tehneet kaikkensa, että tämä tilanne olisi meillä edessä.

Vierailija
62/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kuten ennenkin. Samaan aikaan kylpylä jatkaa entiseen malliin lähistöllä ja jäähalli myös kuten kaupungin uimahallit vaikkapa. Tehtaat hakkaa täysillä ja minun pitäisi pohtia laitanko paria ledia palamaan?! No naapurissa on melkoisen paljon pimeämpää kuin aikaisempina vuosina mutta tehkööt mitä haluavat. He käyvät varmaan joulun valoja ihailemassa kaupungin keskustassa missä poltetaan entiseen malliin mutta minä haluan sen lisäksi nähdä valoa myös kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita tänä vuonna jouluvaloja,onhan vähän erilaista. Sellaista vanhanaikaista tunnelmaa kun on kynttilöitä lyhdyissä. Meillä vielä halpa sähkö,mutta naapuri kertoi tosi kalliista sähköstään. Tekevät kaikki ruuat leivinuunissa ja säästävät kaikella tavalla sähköä,tonnin lasku silti tulossa lapsiperheelle.Myötätunnosta naapuria kohtaan en laita valoja.

Vierailija
64/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita jouluvaloja. Yhden kynttelikön laitoin ikkunalle. Se saa riittää. Ajattelen, että tuen sillä tavalla ukrainalaisia. Ehkä tyhmä ajatus, mutta pienistä puroista syntyy isompi virta.

En tuomitse kuitenkaan muita. Kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

Vierailija
65/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öisin riittää sähköä. Ei silloin tarvitse valoissa pihistellä.

Täällä ei öisin kulje ketään paitsi aamuyöllä autolla lehdenjakaja niin tuntuisi vähän hölmöltä öisin valoja pitää, siksi sammutetaan yöksi. 

Vierailija
66/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikes (= oikeus) aitaa (=laittaa) jouluvalot , vaikka muilla nitä ei olisi.Kukaan ei tule kyttää (kyttäämään),  toimivatko  ne paristolla,  aurinko kennoilla (= yhdyssana) tai pattereilla. Jos joku sanoo aihesta (aiheesta). Sano on paristolla toimivat ja samalla tukit sillä henkilön suun!Joka aihetta puutunut asiaan, mikä hänelle ei kuulu! (Ei pysty käsittämään - sekavaa settiä. Kirjoittaja kännissä?)

Vierailija
67/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikes (= oikeus) aitaa (=laittaa) jouluvalot , vaikka muilla nitä ei olisi.Kukaan ei tule kyttää (kyttäämään),  toimivatko  ne paristolla,  aurinko kennoilla (= yhdyssana) tai pattereilla. Jos joku sanoo aihesta (aiheesta). Sano on paristolla toimivat ja samalla tukit sillä henkilön suun!Joka aihetta puutunut asiaan, mikä hänelle ei kuulu! (Ei pysty käsittämään - sekavaa settiä. Kirjoittaja kännissä?)

Jonkun puutuneen henkilön suu pitäisi ilmeisesti tukkia paristolla.

Vierailija
68/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa miten hulluksi tämä kehitysmaa on mennyt... joudutaan miettimään voiko pitää valoja kun muualla on pimeää... no se onkin tukevaisuus täällä, valoton rutiköyhä Suomi...

hallinto eli eduskunta, hallitus, kaikki puolueet ovat samaa rahastavaa joukkoa yhdessä suuryritysten ja pienten rikkaiden ryhmän kanssa... köyhdyttämisen agenda on aloitettu ja hyvässä vauhdissa.... katteita nostetaan kaikkialla päivittäin...

mikään ei pysäytä tätä valtavaa rahastusta enää... ja Ukraina  sotaa käytettiin kekseliäästi tekosyynä rahastaa kaikki köyhiksi...

Suuri nollaus, eli kansalta raha ja omaisuus pois, jotta heitä voi hallita helpommin.

Ottakaa selvää asioista! Torjutaan dystopia yhdessä.

Vois kyllä käydä ostaa kossupullon ja vetästä suuren nollauksen tänään.

Ei kannata itseään viinalla tuhota, ettei edistä agendaa. Ei meitä ole liikaa.

Vierailija
69/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en laita jouluvaloja. Yhden kynttelikön laitoin ikkunalle. Se saa riittää. Ajattelen, että tuen sillä tavalla ukrainalaisia. Ehkä tyhmä ajatus, mutta pienistä puroista syntyy isompi virta.

En tuomitse kuitenkaan muita. Kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

En vie itse mitään Ukrainaan, enkä luota järjestöihin. Lämpimin ajatuksin tuen heitä verovarojen lisäksi,  jotka siellä ilman sähköä ja vettä sinnittelevät, enkä laita ylimääräisiä valoja. Ostan pienen kuusen lasitetulla parvekkeelle, laitan siihen sinisiä pieniä patterilla toimivia tuikkuja  ja suomenlippuketjun hennoille oksille. Lyhtyihin itsenäisyyspäivän iltana kaksi sinivalkoista kynttilää. Muistelen näin edesmenneitä sotaveteraaneja, erityisesti isääni ja lottaäitiäni.

Vierailija
70/78 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe puhututtaa.

Vierailija
71/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on. Pimeällä tarvii valoja. Ja koristevaloja myös mielialan nostamiseen.

Vierailija
72/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. En tiennyt, että oikeesti joku lähtee tuohon mukaan. On meillä täällä Ruotsissa tuosta myös puhuttu, mutta eilenkin lenkillä oli jokaisessa talon pihassa jotain valoa ja osassa hyvinkin paljon. Lisäksi ikkunoissa oli tähtiä ja muita erilaisia valaistuksia. Mulla on parvekkeella kaksi ledivalosarjaa, patterilla toimivia tuikkuja ja kynttilöitä ja sisällä ikkunalaudalla iso tähti ledilampun päässä ja kranssi valoketjulla. En mä näe, että se tuhlaisi kamalasti sähköä. Enemmän ehkä säästää kun noiden avulla ei tarvitse muuta valaistusta pitää. Yöksi sammutan muut, paitsi parvekkeen valot. Niin kauan kun tämä ei ole kaikkien asia niin ei pahemmin kiinnosta. Olen ollut jo päiviä viime talvena sähköittä ja selvisin siitä.

Vierailija
73/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kaupungit voivat laittaa tänäkin vuonna esille ties mitä isoja valotaideteoksia, niin totta helvetissä ihmiset voivat koteihinsakin laittaa ne parit pienet valoketjut.

Muuten hyvä mutta älä kiroile.

Olen samaa mieltä. Jos Helsinki voi pitää valotaidetta esillä, niin kyllä muutkin voi jouluvalonsa laittaa.

Vierailija
74/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ledivalot pihalla ja laskin että niiden polttaminen maksaa kuukaudessa alle euron.

Vierailija
75/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on LED-valonauhoja pihalla. Meillä on sähkönkulutus normaalisti 14.000 kWh/vuosi. Siinä joulunajan LED-ulkovalojen käytön hinta häviää kuin pieru Saharaan. Led-nauha, jossa on 100 lamppua, jonka teho on 7,4 W, kuluttaa keskimäärin 0,0074 kWh.

Jos se on ajastimella päällä 8 h, kulutus on 0,059 kWh.

Sähkön hinta v. 2022 on keskimäärin ollut 17 senttiä/kWh. Eli per 8h tuolla hinnalla maksaisi 0,01€. Viikossa 0,07€. Kuukaudessa 0,28€.

Vierailija
76/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin eilen 7 kynttelikköä ikkunoille ja pihan valot ovat olleet jo viikon. 

Naapurusto on melko valoton. 

Vierailija
77/78 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ainoat meidän okt-alueella, joilla ei ole joulu- kausi- whatever-valoja. Hetken ajan mietin pitääkö erikseen selitellä  tutuille naapureille, ettemme pidä niitä syystä kun emme´yksinkertaisti vaan tykkää niistä. Valosaastetta tulvii nyt joka suunnalta kuin kesäyössä.

Joten  jos tykkäät koristevaloista anna mennä. Voihan ne sun naapurit vähän myöhemmin laitellakin niitä.

Vierailija
78/78 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valottomuus korostuu. Ei jouluvaloja näy monellakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi