Ala-asteikäisen säästöt?
Tokaluokkalaisemme tuossa nukkumaan mennessä suri, kun "kaikilla luokkakavereilla on oma tili" ja joillain kuulemma isojakin summia säästössä rahaa.
Juteltiin ja lohduttelin & käytiin asiaa läpi.
Tästä kuitenkin tuli mieleeni, että paljonko oikeasti teidän ala-asteikäisillä lapsilla jo on omaa rahaa säästössä? Onko tokaluokkalaisilla yleisestikin jo vaikkapa 5000-10 000 euroa säästötilillä?
Minkä ikäisinä olette aloittaneet viikkorahan ja paljonko minkäkin ikäiselle?
Meillä tosiaan ei vielä omaa tiliä eikä viikkorahaakaan. Kuitenkin kyllä perustarpeet huolehditaan ja ekstraakin paljon harrastusten, eri retkien, reissujen ym. spesiaalijuttujen muodossa. Rahan käyttöä myös harjoittelee kyllä ja omaa rahaa on noin 100 euroa, kotona säästössä.
Kommentit (64)
Olen avoliitossa lesken kanssa, jolla ala-aste ikäinen poika. Onhan se vähän hassua, että pojalla oli jo 5 vuotiaana kaksi sijoitusasuntoa, useiden satojen tuhansien arvoinen sijoitussalkku ja säästötililläkin kymmeniä tuhansia.
Lohduttominta on, että 9 vuotiaana sanoi, ettei oikeastaan halua mitään rahaa, mutta isänsä haluaisi takaisin.
Meillä on 2-vuotiaalla viittä vaille 400 säästössä. Halusin heti tilin, jonne säästää vähitellen, koska ei mitään rikkaita olla ja siinä vaiheessa kun on kouluikäinen, on menoja paljon enemmän niin vielä vähemmän mahdollisuuksia säästää.
Kuopuksella ei ole vielä tiliä, mutta pitäisi tehdä. On nyt 8kk. Meinasin, jos molemmat vanhemmat laittaisi vaikka 10-20e/kk + joululahjaksi rahaa vaikka 50e nyt kun ovat vielä pieniä eivätkä kaipaa mitään massiivista lahjavuorta synttäreillä tai jouluna, niin kyllä siinä kymmenessä vuodessa ihan hyvä summa kertyy. Ei mitään kymmeniä tuhansia, mutta jotain kuitenkin.
Varmaan sitten kun palaan takaisin töihin ja jos energia-, bensa-, ruokakriisi olisi siinä vaiheessa ohi, jäisi enemmän rahaa käyttöön, josta voisi sitten muksuille säästää vähän enemmän. Ei meinaan viimeisen vuoden aikana ole saanut esikoisellekaan säästettyä ihan hirveästi, tuosta 400 eurosta oli 300e kasassa jo ekan vuoden jälkeen...
Kolmonen lisää, että vielä ei ole viikkorahasta mitään hajua, mutta minusta se käyttöraha pitäisi ansaita esim. kotitöitä tekemällä ja hyvällä koulumenestyksellä, eikä niin että tekemättä yhtään mitään saa aina saman summan. Ei se motivoi osallistumaan kotitöihin, paitsi jos saa ENEMMÄN rahaa osallistumalla. Etenkin jos on ahkera sisarus ja itse laiska, niin ehkä se raha olisi silloin hyvä motivaattori.
Joo, mietin varmaan liikaa. Itsellä oli kyllä säästöjä, mutta en ollut niistä tietoinen kuin vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Perustarpeet huolehdittiin, mutta kaikki aina halvimmasta päästä ja harrastuksia ei ollut. Mieluummin olisin ottanut vähän vähemmän säästöjä ja laadukkaamman lapsuuden.
Jos tarvitsette jossain vaiheessa sosiaalietuuksia esim toimeentulotukea , lapsen säästöt lasketaan perheen tuloksi joka kuukausi kunnes käytetty . Minä jouduin käyttämään todellakin lapselle säästetyt rahat elämiseen työttömäksi jäätyäni , kun kela vaati että ne täytyy käyttää ensin . Jos mahdollista , lapselle voi avata tilin myös esim isovanhemman pankkiin jos hän vakavaraisempi .
Minulla oli jo 70-luvulla oma tili (lapsena ennen koulua). Talouden hallintaa on hyvä opetaa ihan pienestä pitäen lapsen kehitystason huomioiden. Samaten omilla lapsilla on tili ollut syntymästä asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsette jossain vaiheessa sosiaalietuuksia esim toimeentulotukea , lapsen säästöt lasketaan perheen tuloksi joka kuukausi kunnes käytetty . Minä jouduin käyttämään todellakin lapselle säästetyt rahat elämiseen työttömäksi jäätyäni , kun kela vaati että ne täytyy käyttää ensin . Jos mahdollista , lapselle voi avata tilin myös esim isovanhemman pankkiin jos hän vakavaraisempi .
1) ei lasketa.
2) ja MITÄÄN säästöjä ei lasketa TULOKSI. KOSKAAN.
Käteinen raha ei ole tätä päivää, joten kyllä tuon ikäinen tarvitsee tilin.
Tärkeintä on saada ne nappulat pitämään itsestään huolta ja pitämään opiskelusta ja työnteosta.
Rahaa ne tarvitsee enemmän vasta teininä. Jokainen rakentaa menestyksensä itse. Ei se säästäminen pahasta ole mutta ei se ole tärkeintä nappuloille.
Meidän Adolfilla on tasan miljoona tilillä.Isi pisti.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää sentään. Kyllä itse ainakin hädän sattuessa mieluummin maksaisin asioita omalta tai vaikka lapsen säästötililtä tai sijoituksista, kuin että minä ja lapset oltaisiin koko elämämme varattomia vain siksi, että voisi jossain teoreettisessa tilanteessa nostaa tukia.
Mun täsmälleen samanikäisellä lapsella on noin 40 000 euroa tilillään. Raha ei tee kuitenkaan ketään autuaaksi, suurempi rikkaus on sun kaltainen, ymmärtävä ja rakastava äiti:)
Todennäköisesti rahat ovat isovanhemmilta, jotka siirtävät omaisuuttaan jälkipolville. Minun lapsilla rahaa tileillään, mutta eivät tiedä sitä. Kolikoilla he maksavat karkkipäivänä kaupassa.
Meillä on teini ja alakoululainen. Molemmille on säästetty/sijoitettu lapsilisät. Että ihan kivat summat on jo.
Vierailija kirjoitti:
Kolmonen lisää, että vielä ei ole viikkorahasta mitään hajua, mutta minusta se käyttöraha pitäisi ansaita esim. kotitöitä tekemällä ja hyvällä koulumenestyksellä, eikä niin että tekemättä yhtään mitään saa aina saman summan. Ei se motivoi osallistumaan kotitöihin, paitsi jos saa ENEMMÄN rahaa osallistumalla. Etenkin jos on ahkera sisarus ja itse laiska, niin ehkä se raha olisi silloin hyvä motivaattori.
Joo, mietin varmaan liikaa. Itsellä oli kyllä säästöjä, mutta en ollut niistä tietoinen kuin vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Perustarpeet huolehdittiin, mutta kaikki aina halvimmasta päästä ja harrastuksia ei ollut. Mieluummin olisin ottanut vähän vähemmän säästöjä ja laadukkaamman lapsuuden.
Riippuu lapsesta. Tyhmempi lapsi tosiaan tarvitsee tuollaista ehdollistamista. Fiksu lapsi ymmärtää rahan arvon, vaikka lasta ei käytettäisikään kyökkipiikana.
Jos säästää 20e/kk telee tuo 18vuodessa n. 4300e (+mahdolliset korot/tuotot jos säästää rahastoon tmv.)
Tuohon päälle vaikka 50e/vuosi säästöön joulu-/synttärilahjarahaa (ehkä sukulaisilta) niin koossa on 18 vuodessa n. 5000e pesämuna nuorelle kun aikanaan muuttaa omilleen.
Kai sinä tiedät, että joissakin perheissä laitetaan kaikki lapsilisät säästöön lapsen tilille. Siitä niitä säästöjä kertyy.
Kyllä lapsella voi olla jo oma tili, jolle laitetaan lahjarahat ja muuta pientä.
Sen totuuden voi kyllä paljastaa, että ehkä kaverit vaan kertovat, vaikka ei oikeasti ole. Mutta ei sillä mitään väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) ei lasketa.
2) ja MITÄÄN säästöjä ei lasketa TULOKSI. KOSKAAN.
Kyllä ainakin multa on osakkeiden muodossa säästäminen tanttaroiden toimesta estetty, jos laitat edes muutaman kympin osakkeisiin, alkaa tantat miinustelee samaa summaa tuista, ne kun on heidän laskukaavoilla kuulemma nimenomaan tuloja.
Sama juttu toki jos vaan seisottaa rahaa tilillä, absolutely verboten.
Lapsilla parhaimmillaan ollut säästössä muutama satanen, kun ovat aktiivisesti säästäneet johonkin isompaan ostokseen. Nyt kummallakin reilu satanen säästössä. Eipä noista viikkorahoista nyt suuria summia säästellä.
No jopas onkin palstalla varakasta väkeä. Mikä tietysti on hyvå asia.
No ei tokaluokkalainen vielä tarvi mitään omia tilejä.