Lukevatko 13-14-vuotiaat pojat Tintti-sarjakuvia?
Pitäisi antaa vieraskielistä lukemista pojalle, jotta hän innostuisi kielestä, jota hän opiskelee koulussa. Mitä luulette, lukisiko hän Tinttejä? Tai voitteko suositella jotain muuta suht kevyttä? Poika ei ole oma eikä itselläni ole poikia, joten en osaa arvioida.
Kommentit (42)
Tintti kuulostaa enemmän noin 10-vuotiaden jutulta. Miksi sinun pitää huolehtia vieraan pojan opiskeluista?
13v luki viime vuonna Potterit suomeksi, nyt menossa englanniksi. Tintit ei ole meillä innostaneet, Akuja lukee mieluummin.
Ei meillä ainakaan. Ei lue kyllä mitään muutakaan, koulukirjoja sentään. Äiti lukee, isä lukee ja hänelle on luettu pienenä todella paljon. Kodista löytyy kirjoja joka lähtöön ja kirjasto on sadan metrin päässä, vaan ei. Ei kai sitä pakottaakaan voi, ehkä joskus innostuu. 14-vuotias poika kyseessä.
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kiitos vastauksista. Itsekin olen aina tykännyt Tinteistä, siksi kai tulivat ensimmäiseksi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Tintti kuulostaa enemmän noin 10-vuotiaden jutulta. Miksi sinun pitää huolehtia vieraan pojan opiskeluista?
Eräs yksinhuoltaja kertoi, että hänen pojallaan on vaikeuksia koulussa ja erityisesti vieraan kielen kanssa, joten ajattelin, että Tintti voisi olla kiva pikkujoululahja. Äiti ei ole suomalainen eikä vaikuta tietävän sarjakuvista.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Oppiminen on eri asia kuin innostuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan. Ei lue kyllä mitään muutakaan, koulukirjoja sentään. Äiti lukee, isä lukee ja hänelle on luettu pienenä todella paljon. Kodista löytyy kirjoja joka lähtöön ja kirjasto on sadan metrin päässä, vaan ei. Ei kai sitä pakottaakaan voi, ehkä joskus innostuu. 14-vuotias poika kyseessä.
Joillakin lapsilla ei ole kotona kirjoja eivätkä he syystä tai toisesta mene koskaan kirjastoon. Esimerkiksi maaseudulla kirjasto voi olla kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Nyt ei ollutkaan puhe oppimisesta. Kyllä minäkin ruotsia auttavasti opin, vaikka ei kiinnostanut pätkääkään eikä olisi tullut pieneen mieleenkään ruotsinkielisiä kirjoja lukea.
Ehkä kysyisin äidiltä, mistä poika on kiinnostunut ja mitä tykkää puuhastella? Voihan se lahja olla vaikka joku pienoismalli, peli tms. vieraalla kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Oppiminen on eri asia kuin innostuminen.
Innostumattomuus on melko tehokas este oppimiselle. Itse olin kympin oppilas kaikissa muissa aineissa paitsi kahdessa, joista en yksinkertaisesti jaksanut innostua. Kirjoitin 6 laudaturia, mutta lukion päästötodistuksen keskiarvoa laski se, että sain niistä kahdesta aineesta pienimmät hyväksytyt numerot ja nekin vasta uusintakokeiden jälkeen. Myöhemmin olen ihmetellyt, mikä niissä olikin niin tylsää. Olisi ilman muuta ollut paremmat numerot, jos olisin edes vähän innostunut esim. tekemään kotitehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Oppiminen on eri asia kuin innostuminen.
Innostumattomuus on melko tehokas este oppimiselle. Itse olin kympin oppilas kaikissa muissa aineissa paitsi kahdessa, joista en yksinkertaisesti jaksanut innostua. Kirjoitin 6 laudaturia, mutta lukion päästötodistuksen keskiarvoa laski se, että sain niistä kahdesta aineesta pienimmät hyväksytyt numerot ja nekin vasta uusintakokeiden jälkeen. Myöhemmin olen ihmetellyt, mikä niissä olikin niin tylsää. Olisi ilman muuta ollut paremmat numerot, jos olisin edes vähän innostunut esim. tekemään kotitehtäviä.
Kun kerran pääsit lukiosta läpi, oppimista tapahtui, vaikka intoa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Nyt ei ollutkaan puhe oppimisesta. Kyllä minäkin ruotsia auttavasti opin, vaikka ei kiinnostanut pätkääkään eikä olisi tullut pieneen mieleenkään ruotsinkielisiä kirjoja lukea.
Pitäisikö tuota sitten soveltaa kaikkiin, ettei vahingossakaan yritettäisi innostaa lapsia, joita jokin aine ei kiinnosta pätkääkään?
Minä luin jo tuolloin, ja luen edelleenkin. Paras sarjakuva ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Nyt ei ollutkaan puhe oppimisesta. Kyllä minäkin ruotsia auttavasti opin, vaikka ei kiinnostanut pätkääkään eikä olisi tullut pieneen mieleenkään ruotsinkielisiä kirjoja lukea.
Pitäisikö tuota sitten soveltaa kaikkiin, ettei vahingossakaan yritettäisi innostaa lapsia, joita jokin aine ei kiinnosta pätkääkään?
Innostuminen tulee luonnostaan, jos on tarpeen. Pakkotsemppaaminen ei ketään auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Oppiminen on eri asia kuin innostuminen.
Innostumattomuus on melko tehokas este oppimiselle. Itse olin kympin oppilas kaikissa muissa aineissa paitsi kahdessa, joista en yksinkertaisesti jaksanut innostua. Kirjoitin 6 laudaturia, mutta lukion päästötodistuksen keskiarvoa laski se, että sain niistä kahdesta aineesta pienimmät hyväksytyt numerot ja nekin vasta uusintakokeiden jälkeen. Myöhemmin olen ihmetellyt, mikä niissä olikin niin tylsää. Olisi ilman muuta ollut paremmat numerot, jos olisin edes vähän innostunut esim. tekemään kotitehtäviä.
Kun kerran pääsit lukiosta läpi, oppimista tapahtui, vaikka intoa ei ollut.
En voi sanoa oppineeni noista aineista mitään, koska sain niistä vitoset. Rehellisesti sanottuna lukioon ei mielestäni edes kuulu sellainen porukka, joka yltää vain vitoseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että aika harva 13-14-vuotias poika lukee yhtään mitään. Jos kielen opiskelu on nuoresta itsestään lähtöisin, hän kyllä innostuu siitä muutenkin. Jos ei ole, hänen ei edes tarvitse innostua siitä.
Kyllä suomalaisessa koulujärjestelmässä oletetaan, että jokin vieras kieli pitää oppia. Jossain Amerikassa ehkä on eri juttu.
Nyt ei ollutkaan puhe oppimisesta. Kyllä minäkin ruotsia auttavasti opin, vaikka ei kiinnostanut pätkääkään eikä olisi tullut pieneen mieleenkään ruotsinkielisiä kirjoja lukea.
Pitäisikö tuota sitten soveltaa kaikkiin, ettei vahingossakaan yritettäisi innostaa lapsia, joita jokin aine ei kiinnosta pätkääkään?
Innostuminen tulee luonnostaan, jos on tarpeen. Pakkotsemppaaminen ei ketään auta.
Höpöhöpö. Kyllä se nyt on selvää, että esimerkiksi kannustava kotitausta on suuri etu. Jos kotona ei innosteta mihinkään tai tiettyihin asioihin, sillä on vaikutusta.
Katsovat vanhoja Kalle käsityölehdistä oppia Eikä tarvia tekstitystä Jos ovat täysipäisiä
Minä luen, mutta olen kolmikymppinen nainen. Tykkään muutenkin sarjakuvista. Nykynuoret taitaa innostua lukemista enemmän videoista ja peleistä tänä päivänä.