siivoaako kaikki koko ajan
Mistä johtuu että tuntuu kuin tällä palstalla kaikki koko ajan siivoavat...ovat joko juuri siivonneet tai viestin kirjoittamisen jälkeen aloittamassa siivoamisen. Tai ovat saamassa siskonsa tai äitinsä vieraaksi siivoamaan koko talon! Onko tämä jokin merkityksellinen seikka joka on tehtävä ennen kuin lähtee synnytämään, josta vain minä en ole tietoinen.Jotkut puhuvat jopa jostain mattojen tai ikkunoiden pesusta tähän aikaan vuodesta? Onko täällä kirjoittamassa erityisesti siivousahkeria kotiäitejä, jotka joka päivä siivoavat vai onko tämä jokin tapa kirjoittaa?Samoin on leipomisen kanssa. Leipovatko muut todellakin jatkuvasti. Itse kyllä nuorempana mutta nyt tyydyn ostelemaan pullaa ja piirakoita kaupasta. Itse käytän kyllä esim. lapsen päiväuniajan mieluummin johonkin muuhun puuhaan. Onko muita jotka eivät koe itseään pullantuooksuisiksi kotiäideiksi, jotka jaksaisivat kiinnostua siivoamisesta muuten kuin välttämättömimmän verran
Kommentit (14)
on kolme koiraa joista kahdesta lähtee karvaa ja jos täällä ei ole vähän väliä imuroimassa niin hukumme karvaan.. siihen kun lisää tuhotut pehmolelut ja vielä lastentuoman hiekan ja murut niin kyllä meillä aika usein siivotaan ja johtunee siitäkin että tykkään siivota, mutta nyt kun käy töissä ja hoitaa kaikkea muutakin niin aikaa vaan tuppaa jäämään hirmuisen vähän. onneksi puolisoni hoitaa myös koti hommia ihan yhtä paljon ja välillä enemmänkin.
leipomisesta. juu kyllä leivon itse, en osta kaupasta valmiita, mutta aika vähän tule kuitenkin leivottua.
ristiäiset, synttärit ja sen sellaiset toki leivon itse niihin.
Se siivous kun taitaa olla mun palkkatyötä, näin kotiäitinä. Siivous, ruuanlaitto ja lastenhoito. Mä siivoilen mieluummin joka päivä vähän, niin ei iske kaaos yllättäen. Meilläkin käy siivoojat noin kerran 3-4 viikossa, mutta silti riittää hommaa joka päivälle. Tykkään, että koti on puhdas.
Ja kun raskausviikkoja on nyt 39 ja risat, niin tulee väkisin hormonihuuruissa järjestettyä kotia sitä varten että kohta lähden sairaalaan ja haluan jättää siistin kodin jälkeeni.
Ei kannata kuitenkaan ajatella kovin mustavalkoisesti, että toiset aina vaan nuolee nurkkiaan eivätkä muuta ehdikkään. Ikkunat on meillä kärpäsenkakassa, mutta niihin en jaksa kajota. Ja päivällä pitää näillä viikoilla myös lepäillä. Mutta kun koti on jatkuvasti aika hyvässä kunnossa, niin voi huoletta pitää välillä päiviä jolloin ei tee kodin eteen mitään.
Ja onhan selvä, että eri ihmiset tykkää eri asioista. Itse tykkään leipoa ja siivoilla, mutta ruuanlaitto on pakkopullaa. Mutta sekin on isossa perheessä kuitenkin tehtävä, muuten kullaan kaikki nälkään =/
Saaga
varsinkin näin raskaana ollessani kun en edes taivu mihinkään. Silti siivoan joka päivä, koska meillä on koira, josta lähtee paljon karvaa, pieni koti, joten sotku näkyy nopeasti ja olen itse niin sotkuinen, etten osaa pitää paikkoja kunnossa ja siksi joudun siivota entistä useammin. Leipominen on ihanaa, mutta en leivo läheskään viikoittain.
jopas hauskan laitoit ;) Nyt kun tarkemmin mietin, niin kyllä tosiaan monet kirjoittaa paljon siivoiluista, kotitöistä yms ;)
Mä en kyllä ole mikään superleipuri, joskus innostun kerralla leipomaan useampia kakkuja pakkaseen. Pullaa harvemmin, koska mun pullista ei kertakaikkiaan tule hyviä :)
Jäin sairaslomalle rv19 supistelujen vuoksi. Tässä kotona kun pyörii, niin alkaa huomio kiinnittyä remontoitaviin/raivattaviin/siivottaviin paikkoihin. Imurin kanssa en kykene heilumaan (aiheuttaa kauheat viillot jostain syystä alavatsalla..), mutta sitäkin enemmän siivoilen kaappeja, pyyhin tasoja, heittelen tavaraa roskiin/vien keräykseen.. Kamala tarve saada taloa tyhjäksi siis ;) Tänään viimeksi kävin leikkikalut läpi ja karsin aika kovalla kädellä mm. rikkinäisiä.. Tämmöisiin on harvemmin aikaa kun on töissä, vapaat menee ihan vaan perussiivouksiin.
Tyypillinen neitsytluonne siis olen. Siistiä pitää olla ja tavarat oikeilla paikoillaan. Mutta pointtina kirjoituksessani se, että ei kaikki varmasti siivoa/leivo jatkuvasti. Äitiyslomalla/kotiäitinä sitä vaan alkaa kiinnittää huomiota kodin sekaisuuteen erilailla ;)
Ardisia+masussa kolmas poika rv 29+4
Me siivoamme ja leivomme paljon. Mielestäni ne on mukavaa puuhaa touhuta yhdessä esikoisen kanssa ja lopputuloskin miellyttää! Kun on neljättä vuotta kotona, oman kodin siisteys= viihtyvyys on yllättävän tärkeää ja iso osa omaa elämänlaatua. Suosittelen!
en jaksas tehdä YHTÄÄÄÄN mitään töiden jälkeen, oikee huvitti toi otsikko, eli en siivoa!!!! :D
täällä odotus-palstalla on tietysti liikkellä paljon raskaana olevia ! ja mä ainakin sain viimeksi esikoista odottaessa valtavan pesänrakennusvimman. oli pakko siivota kaikki komerot ja kaapit, järjestellä miehenkin tavarat, jopa naulat ja ruuvit omiin pikku lokeroihinsa ulkovarastossa... puhumattakaan ikkunoiden pesusta ym. se oli kyllä liiallista mutta minkäs sille hormooneilleen voi !!! :))
mulla on kyllä parempaakin tekemistä äitiyslomalla kuin rätin kanssa heiluminen! Eli villakoiria kyllä löytyy! Noin kerran viikossa koitetaan imuroida, sekin on kyllä usein tosi pikainen imurointi! Ja huom! Se imuroija ei edes aina ole minä! Mies tekee siis ihan mukisematta kotitöitä, ilman käskemättä!
Tavaroita koitan pitää omilla paikoillaan ja niitä sitten järjestelen tarpeen mukaan.
Mutta siis aika lasikoja täälläkin ollaan...
Leipominen on kyllä mun juttu, mut ei sitä kovin usein tuu leivottua, kun sitten sitä tulee syötyä kans ihan älyttömän paljon! Joskus leivon sitten niin, kun tiedän et joku miehen kaveri on tulossa käymään.. Niille kelpaa minkälaiset herkut vaan eikä tarvi käskeä lisää ottamaan!! =)
Raskausviikkoja tasan 40 ja joka päivä jokin siivousprojekti. Normaalioloissa en ehdi tai jaksa siivota samalla tavalla kun lapsia on jo neljä ja hommaa riittää muutenkin :)
[color=maroon]mutta en nyt niin älytöntä siivousvimmaa ole huomannut ;) Omasta puolesta jos sanon niin aikalailla kai sitä kerran viikkoon yrittää siivota, jos jaksaa ja mökki sen vaatii. Leipomista ei pahemmin tuu harrastettua varsinki nyt, ku ei sais jauhoja pölyyttää.
Ja kyllähän niitä akkunoita voi sisäpuolelta pyyhkiä ;)
Kyllä siivoan joka päivä. Imuroin, pyyhin tahrat ja muut jäljet lattiasta,
ikkunoista ja ovistakin lähtee viimeistään illalla päivällä tulleet jäljet.
Matotkin ulkoilevat aika usein(melkein päivittäin)
Mielestäni meillä ei ole erityisen siistiä, mutta ei kyllä koskaan likaistakaan. Itse en kykene asumaan epäsiististi enkä siedä likaa missään. Lähes joka aamu leivon päivän leivät ja välipalat iltapäiväksi.
En pidä siivoamista kovana työnä. Olen tottunut siihen ja se on jo rutiinia. Aikakin kuluu kotosalla hyvin ja lapset tykkäävät touhuta mukana.
Olipas mukava lukea miten muilla siivoillaan, kun olen joskus sitä miettinytkin?
Ihan joka päivä jotain siivousta, tykkään että on siistiä, pölytöntä ja tavarat paikallaan. Koti on mulle tärkeä asia, tykkään sisustaa ja laittaa ja ei mikään näytä kivalta, jos joka paikka täynnä epämääräisiä tavara- ja vaatekasoja ja pölyä...
Nyt kun vauva on jo syntynyt niin aikaa ei jää siivoukselle niin paljon kuin haluaisin!
Ja leipominen on intohimoni :) Sitäkin sairas- ja mammalomalla vähintään kerran viikossa tuli tehtyä... Pakkanen olikin ihan täynnä kun lähdettiin synnärille. Kiva kun oli (ja on vieläkin) tarjottavaa kun vieraita käy!
Nyt taas pitäisi pikku hiljaa päästä samaan rytmiin kun alkaa tää ensikaaos helpottaa. Niin ja en siis ole mikään " kotiäiti" , esikoinen 3v. ja nyt tää 3-viikkoinen vauva ja näiden välissä olin töissä, siksikin otan nyt kaiken irti kotona olosta ja teen tästä oikein pullan- ja mäntysuovan tuoksuista aikaa ;)
Kyllä täälläkin on alettu nyt päivittäin siivoilemaan jotakin, onhan se sitten kivempi tulla sairaalasta puhtaaseen kotiin kun suoraan kaaoksen keskelle, meilläkun näitä lapsia on tässä jo 2 pyörimässä joten tietää että lelut on joka pvä levällään pitkin poikin, nyt koitettu rauhottaa niin että vain lastenhuone on leikkipaikkana, tosin pojan autot saattaa olla olkkarin puolella kun täällä erillinen leikkitila autoleikkejä varten laitettuna, eli automatto.
Leipoakin haluaisin vaikka mitä pakkaseen, muttakun yksinkertasesti meidän pakkasessa ei ole tilaa ja toista pakkasta en ole vieläkään saanut ostettua.
Eli monilla taitaa tulla se pesänrakennusvietti jossain kohtaa raskautta, tänään juuri täällä siivonnut 4 tuntia ja illemmalla vielä meinaan jatkaa tuota askaretta ja siinä ohessa tehdä isänpväkakunkin =)
rv 37+1
Meillä vois kyllä vähän ahkeramminkin siivota tai ainakin järjestelllä tavaroita, mutta eivät nuo epämääräiset röykkiöt piironkien päällä ja nurkissa niin paljon itseä häiritse, että jaksais niitä koko ajan olla puunaamassa. Meillä käy joka toinen maanantai siivooja, joka siivoaa talon, eikä paljon siinä välillä sitten itse tule pestyä ja imuroitua paikkoja.
Kotiäitinä olemisen yksi rasittavimmista piirteistä on mun mielestä kyl se, että aina *vois* olla siivoomassa. Sama kuin opiskellessa, että aina vois tehdä jotain hyödyllistä kuten lukea tentteihin tai kirjoittaa esseitä. Välillä toki ottaa aivoon oma saamattomuus, mutta itsepähän olen elämäntapani (ja sotkussa viihtyvän mieheni...) valinnut.
t: Lempi