Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?

Vierailija
30.11.2022 |

Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.

Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?

Kommentit (269)

Vierailija
241/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ?Mikä se on ???

Vierailija
242/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.

Eli töitä on mutta systeemi kusee.

Tässä on nyt kesästä lähtien ollut osa-aikaisen siivoojan paikka erääseen firmaan haussa kolme kertaa. Kolme kertaa olen hakenut, enkä saanut sit yhtään mitään vastausta.

Osa-aikaisen tiskarin paikalle oli ilmeisesti paljon muitakin halukkaita kun haku sulkeutui parin päivän päästä ilmoituksen jättämisestä.

Mulle kelpais se 10e/, mulle kelpais vaikka vaan 100e/kuussa lisää, paikkoja ei ole.

Paljon sellaisia ihan matalapalkka-alan hommia haussa, jotka vain sulkeutuvat ja tulevat uudestaan hakuun ja itsekin kun hain, en saanut vastausta, enkä edes kutsua haastatteluun, vaikka minulla on 3 vuoden ammattikoulu, eli olin jopa ylikoulutettu.

Näissä on joku outo systeemi, ilmeisesti noita töitä ei ole edes olemassa, eikä ketään haeta, jossain on varmaan joku verotekninen juttu tai jotain, että juuri nuo halpis-firmat näitä ilmoja laittaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki onnistu löytämään töitä. Suurin osa varmasti niitä haluaa. Itse en päässyt opiskeluaikana edes tiskariksi...mikä tätä maata vaivaa.

On liikaa yrityksiä, jotka EI HALUA MAKSAA PALKKAA

Jos haluaa töitä, sitä kannattaa hakea yrityiksistä, jos haluaa palkkaa, sitä saa paljon enemmän ja helpommin kelasta, 2 eri asiaa.

Vierailija
244/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se pitempiaikainen työttömyys sitten johtuu? En halua syyllistää ketään, mutta onko tämä puhtaasti palkkakysymys, eli ei haluta mennä tekemään töitä huonolla palkalla, josta seuraa se, että ollaan vuosia työttömänä, josta taas seuraa se, että kynnys sekä ottaa työtä vastaan, että antaa sitä kasvaa, koska ollaan pitkäaikaistyöttömiä? Jotenkin tuntuu oudolta, miten kieroontuneesti maailma sitten toimii.

Itse en ole ollut koskaan työtön, joten ei kokemusta.

Vierailija
245/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.

Eli töitä on mutta systeemi kusee.

Eikä saa. Kysyin blokkaajan keikkatöitä. Mutta kun ei ole ravintola-alan koulutusta eikä kokemusta niin ei kuulema ole tarvetta.

Siis yhtä työtä, 1 ihminen kysyi 1 työtä eikä saanut, ooooooh

Vierailija
246/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 55v laittelen sen neljä hakemusta/kk tietäen ettei siitä mitään hyötyä ole. Jos joskus tärppää niin menen sitten töihin. Mitään hirvittävää paloa ei ole mutta jos tilaisuus tulee niin mikä ettei. Muutoin odottelen sen noin 10v että pääsen eläkkeelle ja säästäähän valtio kuitenkin kun ei tarvitse maksaa minimieläkettä ennen sitä.

Vierailija
247/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ei pääse töihin. Yritykset palkkaa vaan firmaa vaihtavia työntekijöitä yleensä.

Ja tämän takia siellä alimmalla tasolla vallitsee keinotekoinen työvoimapula, siellä olosuhteet ovat sellaiset, että kaikki hakevat pois, tilalle tulee yleensä muualta tulleita ja työttömien määrä säilyy vakiona.

Vierailija
248/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se pitempiaikainen työttömyys sitten johtuu? En halua syyllistää ketään, mutta onko tämä puhtaasti palkkakysymys, eli ei haluta mennä tekemään töitä huonolla palkalla, josta seuraa se, että ollaan vuosia työttömänä, josta taas seuraa se, että kynnys sekä ottaa työtä vastaan, että antaa sitä kasvaa, koska ollaan pitkäaikaistyöttömiä? Jotenkin tuntuu oudolta, miten kieroontuneesti maailma sitten toimii.

Itse en ole ollut koskaan työtön, joten ei kokemusta.

Vielä huonompi mahdollisuus on saada muita kuin oman koulutuksen mukaisia töitä. Oikeastaan minkään alan töihin ei nykyään vaan mennä. Pulaa tekijöistä on parilla alalla, kuten hyvin tiedetään, eikä niihinkään hommiin vaan mennä. Onneksi.

Tilastojen mukaan jos on ollut puoli vuotta työttömänä, peli on menetetty. Työnantajat eivät enää palkkaa.

Ja tähän ongelmaan pitäisi hallituksen ja eduskunnan keskittyä, mutta siitä ei edes keskustella. Koska toimittajaa ei kiinnosta ottaa asialistalle. Ongelma ei ratkea sillä, että haetaan 4 paikkaa kuukaudessa, koska töitä pitkäaikaistyöttömille ja ikääntyneille ei yleensä kuitenkaan noin vain anneta.

Vierailija
249/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt 65v ja vielä hän kertoo juttuja, kun käveli vaan liikkeen ovesta sisään, kysyi "onko töitä" ja työt aloitettiin kokemattomana seuraavan viikon maanantaina ilman sen kummempia hakuja ja selkkauksia.

Kuinka moni näin nykyään työllistyy?

Heh, joo, olen kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, ja kaiholla muistelen 80-lukua, jolloin tilanne tosiaan oli tuo. Silloin oli oikeasti työvoimapula.

Juu ei silloin pidetty mitään ryhmähaastettulja kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi halutessaan, jossa haastattelevat analysoivat jokaista elettäsi ja sanaasi. Ja lopulta siitä ryhmästä vain 1 tai 2 pääsee jatkohaastatteluun.  Ihan mennyt pelleilyksi työnhaku. Ei ole mitään työvoimapulaa.

Jep. Vuonna 1983 sain ensimmäisen työpaikkani puhelimella soittamalla. Oli perjantai, kun soitin. Ehdotin tapaamista maanantaiksi. Työnantaja kysyi, enko voisi aloittaa jo huomenna lauantaina. Tämä siis näkemättä ja ilman minkäänlaista työkokemusta. Ei onnistuisi tänä päivänä, jolloin työtön on täydellinen luuseri, joka ei kelpaa mihinkään.

Kysymäni paikka oli tarvittaessa työhön kutsuttava. Kuitenkin jo ensimmäisenä keskiviikkona työsuhteeni muutettiin kokoaikaiseksi. Sekään ei onnistuisi tänä päivänä.

Vierailija
250/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika siirtää ne työttömät peräkammarin pojat Perähikiältä asutuskeskuksiin ja antaa työvelvoite.

Vierailija
251/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika siirtää ne työttömät peräkammarin pojat Perähikiältä asutuskeskuksiin ja antaa työvelvoite.

Ai nyt taas näin päin, kun asutuskeskuksista ollaan koko ajan tuuppimassa työttömiä maalle halvempiin kämppiin, että työtätekeville riittäisi asuntoja.

Vierailija
252/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei halua töihin?

Vierailija
253/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalikeskustelua ja puolueiden ideoita odottavat kovasti 480 000 te-palveluihin ilmoittautunutta työnhakijaa. Näistä 370 000 kokonaan ilman työtä, joista osa toimenpiteiden alaisena, jäljelle jää 258 000 työtöntä. Pitkäaikaistyöttömiä oli lähes satatuhatta tammikuussa!

No niin. Joko tänään vihdoin vaalikeskustelussa käsitellään työllisyyspolitiikkaa? Ja siihen kuuluu paljon muutakin asiaa kuin hoitajapula. Vaikea uskoa että näin tärkeä asia ohitettaisiin taas kerran.

Vierailija
254/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa työttömistä on ma mu ja. Tästä oli juttua joku aika sitten. 

kyllä siellä joukossa on myös satojatuhansia suomalaisia vihreiden ja vasemmiston kannattajia tukia nostamassa.

Olin kokoomuksen kannattaja vielä 4 v sitten kun oli töitä ja kaikki hyvin . Äänestin jopa Kai Mykkästä. Ekan kerran koko elämäni aikana minut irtisanottiin 2 vuotta sitten, olin 60 v. Sain määräaikaisen työn vuodeksi, nyt taas ilman töitä. Ikää jo 62. Mistä kuvittelet että saisin sellaista työtä vielä 3 vuodeksi josta maksettaisiin edes sen mitä saan ansiosidonnaista? Yksi asia on varma , kokoomusta en enää äänestä. Kokkareiden vihapuhe työttömiä kohtaan saa surulliseksi.

Juuri näin. Jostain syystä kokoomuslaiset ovat ottaneet työttömät maalitaulukseen ja väärässä paikassa sijaitsevan jääkylmän sydämen symbolikseen. Veikkaankin, että kokoomusääniä menee muille puolueille pelkästään kylmien rajujen puheiden takia. Erittäin epäempaattista suhtautumista. Työttömät ovat usein ikäihmisiä ja paljon yhteiskunnan hyväksi tehneitä. Luulisi, että heikoimmassa asemassa olevia kannattaisi auttaa. Olisi kaikkien etu 💜

Hyvin sanottu. Kamalaa puhetta hyvin vaikeassa tilanteessa olevia kohtaan. Ei ratkaisuja, mutta rankaisuja esillä vain.

Vierailija
255/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tapan sut.

Vierailija
256/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo Tabermann sanoi että 100 000 uutta työpaikkaa kokoomus järjestää. Entäs se työvoimapula, eikös sitä olekaan?

Ja työttömien sosiaaliturva on liikaa. Ihmisiä "pitää kannustaa töihin". Mihin töihin!!!! Syvässä on halveksunta edelleen.

Vierailija
257/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo Tabermann selittää ettei hoitolaitokset tiedä mitä parhaat käytännöt ideana on. Ikuisuus hyödynnetty tätä organisaatioissa ja koulutuksissa.

Vierailija
258/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei halua töihin?

Elä sitten ilman rahaa 🙂

Siivellä eläjä kommari.

Vierailija
259/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli yhdestä kunnasta valintapäätös: 15 hakijaa, joista 7 kelpoista virkaan koulutuksensa puolesta. 6 haastateltiin, eikä ketään palkattu. Minä olin se kelpoinen, jota ei edes haastateltu.

Että menkää vain töihin kun kunnatkin laittavat paikkoja auki, mutta eivät palkkaa kelpoisia työnhakijoita.

Vierailija
260/269 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, vauvapalstaa luettu ja käytetty laajan työttömyyden käsitettä 👍 luku siis lähes 400 000. Mutta korjaus avoimiin työpaikkoihin, niitä oli tilastokeskuksen mukaan vain noin 50 tuhatta. Ja niistä menee suurin osa työpaikan vaihtajille. Senkin tilastotiedon olisi voinut sanoa.