No nyt menee ihan naurettavuuksiin tämä sähkön säästäminen: "Hoas sulkee saunansa alkuvuodeksi"
Sauna on suomalaiselle pyhä. Ei niihin pidä koskea.
"HELSINGIN seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas kertoo, että se sulkee yhteiskäyttöiset saunansa talveksi sähköpulan takia. Saunat eivät ole käytössä millään Hoasin kiinteistöllä 1.1.31.3."
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen päähän ei meinaa millään mennä se fakta että Suomessa on jatkuva vaje sähköntuotannossa. Tänne tuodaan sähköä ulkomailta OL3:n verran ja välillä reilusti enemmänkin toisin sanoen olemme riippuvaisia Ruotsin ja Norjan sähköstä. Jos tulee kova talvi ei ole takeita siitä että heillä on ylikapasiteettiä myydä sähköä meille.
Eikä se että saksassakin seisotetaan ydinvoimaloita ideologisista syistä ja kärsijöitä ollaan me eikä saksalaisia kiinnosta yhtään.
Vihreä unelma on tiukassa Saksassakin kyllä. Meidän kärsimykset olisi minimoitavissa poistumalla sähköpörssistä. Orjakansasta ei tosin moiseen ole ja herrakansana saksalaiset vaikka kansallistavat puljuja halutessaan.
Sauna lämpiää puulla, joten ei tarvitse rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voidaan lopettaa talveksi kaikki sähkösaunavuorot. Itse luovun omastani ihan vapaaehtoisesti. Kukaan ei tarvitse saunaa.
Ihan hyvin voidaan sulkea Suomesta kaikki sähköt lopullisesti. Ei niitä kukaan tarvinnut pari sataa vuottakaan sitten.
Ulkosuomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voidaan lopettaa talveksi kaikki sähkösaunavuorot. Itse luovun omastani ihan vapaaehtoisesti. Kukaan ei tarvitse saunaa.
Ihan hyvin voidaan sulkea Suomesta kaikki sähköt lopullisesti. Ei niitä kukaan tarvinnut pari sataa vuottakaan sitten.
Ei mitenkään voi verrata noita kahta asiaa toisiinsa, kuten kuka tahansa älykäs ihminen tajuaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "sähköpula" uhkaa, niin aion laittaa kaikki mahdolliset laitteet päälle sähkökiukaasta ja liedestä lähtien. Tämä "kriisi" on täysin keinotekoinen.
Tuli hankittua iso virta-asema mahdollisten katkojen varalle ja kämppää on pidettävä normaalia lämpimämpänä, ettei viilene liikaa katkojen sattuessa kohdalle. Kommunistit ja viherhörhöt maatkoot puolestani vaikka maakuopissa kun tahto sinne on ollut kova vuosikymmeniä.
Paljonko tuollainen virta-asema maksaa? Onko helppokäyttöinen?
Parista sadasta tuhansiin euroihin riippuen ihan koosta. On helppokäyttöinen ja suojaa samalla tietokoneet yms. herkät sähkölaitteet häiriöiltä. Näitähän tulee riittämään ja korvauksia on turha odottaa mistään suunnasta poksahtelevista sähkölaitteista.
Kiitos! Täytyypä alkaa katselemaan noita laitteita varmuuden vuoksi. Totta, korvauksia on turha hakea mistään jos jokin poksahtaa, se on vissi.
Vaihtaisivat puukiukaat ja opiskelijat metsään puita hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään sähköpulaa. Koko "pula" on keksitty vain, jotta voidaan nostaa sähkön hinta pilviin. Ja joku nauraa matkalla pankkiin.
Se joku on verottaja. Sama juttu bensassa. Ei valtiolla ole oikein muita rahanlähteitä millä ostiskella torkkupeittoja
Ehkä saunat voisivat lämmetä harvemmin, mutta edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään voi verrata noita kahta asiaa toisiinsa, kuten kuka tahansa älykäs ihminen tajuaisi.
Kuka tahansa älykäs ihminen tajuaa, että Suomessa tarvittiin saunaa jo ennen sähköä. Sähköä ilman pärjää varsin mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "sähköpula" uhkaa, niin aion laittaa kaikki mahdolliset laitteet päälle sähkökiukaasta ja liedestä lähtien. Tämä "kriisi" on täysin keinotekoinen.
Tuli hankittua iso virta-asema mahdollisten katkojen varalle ja kämppää on pidettävä normaalia lämpimämpänä, ettei viilene liikaa katkojen sattuessa kohdalle. Kommunistit ja viherhörhöt maatkoot puolestani vaikka maakuopissa kun tahto sinne on ollut kova vuosikymmeniä.
Paljonko tuollainen virta-asema maksaa? Onko helppokäyttöinen?
Parista sadasta tuhansiin euroihin riippuen ihan koosta. On helppokäyttöinen ja suojaa samalla tietokoneet yms. herkät sähkölaitteet häiriöiltä. Näitähän tulee riittämään ja korvauksia on turha odottaa mistään suunnasta poksahtelevista sähkölaitteista.
Kiitos! Täytyypä alkaa katselemaan noita laitteita varmuuden vuoksi. Totta, korvauksia on turha hakea mistään jos jokin poksahtaa, se on vissi.
Tietokoneille hankkiikahan palstalaiset vähintään UPS, ettei kone hajoa ja keskeneräiset työt jne. kerkeää tallentamaan ennen kuin kone sammuu. Läppäreissä tarkastakaa akun kunto ja jos se ok, niin pääosin pärjää sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon mahtaa opiskelijat saunoa? Ite muistelen omia opiskelija-aikojani, niin ei mulla eikä mun kavereilla pahemmin saunavuoroja ollut. Että jos tilanne on sama edelleen, niin ehkä ei oo kovin suuri menetys?
Jaa-a, itse saunoin about 2-4 kertaa viikossa.
Oliko sulla noin monta saunavuoroa?
Kävin myös yhteissaunoissa.
Hyvä vaan niin voi kutsua nuoria opiskelijattaria nykyistäkin helpommin kylpemään kattohuoneistooni.
Sauna ei ole mitenkään pakollinen yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole pakollista paitsi kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon mahtaa opiskelijat saunoa? Ite muistelen omia opiskelija-aikojani, niin ei mulla eikä mun kavereilla pahemmin saunavuoroja ollut. Että jos tilanne on sama edelleen, niin ehkä ei oo kovin suuri menetys?
Jaa-a, itse saunoin about 2-4 kertaa viikossa.
Kun joku toinen maksaa, niin silloin ei tippaakaan välitetä kulutuksesta, ja siksi joudutaan noita rajoituksia tekemään. Eiköhän ne uimahallitkin vielä mene kiinni, jos näin jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Elämästä nauttiminenkaan ei ole pakollista, kyllä elämän voi elää askeettisesti kärsienkin.
Valitsin nykyisen kuntosalini juuri heidän erinomaisen saunansa vuoksi. Tein tietenkin vuoden sopimuksen. Korona-aikaan saunat olivat kiinni, mutta ne avautuivat juuri kun olin tehnyt sopimuksen. Meni pari kuukautta ja sitten ilmoitettiin, että saunat menevät kiinni toistaiseksi sähkökriisin vuoksi. Koen, etten saa rahoille vastinetta, mutta sopimusta ei voi purkaa.