Vauvan mahallaan nukuttamisesta
Vauva nukkuisi selvästi levollisemin vatsallaan mutta pelottaa se kätkyt-kuolemariski. Ei vielä itse osaa kääntyä masulleen.
Kommentit (15)
Ja ihan sama kokemus myös Omppupompulla. Kun poika oli vastasyntyneiden teholla valohoidossa, niin kokenut hoitaja halusi laittaa hänet vatsalleen. Ensin emmin, mutta sitten suostuin (kun oli se saturaatiomittari jalassa:). Tuosta asti on nukuttu masullaan.
Täti kerto et tyttö ei röyhtäissy juuri ikinä niin laitto aina mahalleen nukkuun et sai päästää ilmat rupsuna ulos sit....
Meillä nyt puolivuotias poika ja on nukkunut koko ikänsä masullaan. Vauvat osaa tosi pienestä kääntää päänsä vatsallaan ollessaan. Eli don' t worry... :)
reilu kaksiviikkoinen tyttö- oli alkutaipaleen keskolassa ja siellä ne kaikki vauvelit nukkui masullaan.. joten tämähän on ainakin jo oppinut nukkumaan paremmin mahallaan. Toki nukkuu myös kyljellä- selällään en anna nukkua, vaikka tuntuu että sekin olisi kiva asento. Siinä pelkään sitä että pulauttaa. Mutta kyllä ainakin meidän tyttö kääntää päätään ja vaihtaa asentoa vatsallaan ollessaan. Kätkytkuolema kai voi tulla asennossa kuin asennossa? En usko että voiko siihen vaikuttaa? Tai en tiedä. Jos voi niin otan kyllä vinkit vastaan.
1 kk iästä lähtien. Pulauttelu oli suurin syy siihen miksi alettiin nukuttamaan mahallaan. Selällään poika joskus unissaan pulauttaessaan alkoi kakoa kun veti puklua henkeen ja mahallaan puklun tullessa jatkoi uniaan tyytyväisenä kun puklu vain valui ulos. Kyljellään poika ei pysynyt kuin vaunuissa. Olen muuten kuullut että suurin syy (nykyisin todettu) kätkytkuolemiin on löysä henkitorvi eikä mahallaan nukkuminen.
koska nukkuvat parhaiten niin kun ilmavaivat pääsevät hyvin ulos. Sikäli hassua tuo kätkytkuolemariskijuttu kun kuulemma masullaan nukuttaessa ilmansaanti keuhkoihin toimii kaikista parhaiten ja keskosiahan tavataan nukuttaa juuri sen vuoksi masullaan. Että ota tästä nyt sitten selvää. Mutta henk.koht. olen kyllä nukuttanut ihan pienestä jo masullaan kun selvästi on helpottanut vauvan oloa.
Olen seurannut tätä ketjua mielenkiinnolla koska tuo kätkytkuolema ja siihen liittyvä tuo masullaan nukuttamisen riski mua mietityttää myös.
Itse olen kaikki kolme lastani jossain vaiheessa alkanut mahallaan nukuttamaan koska jokaisella on tuota ilmavaivaa ollut riesana. Nyt nuorin on 4kk2vko ja vasta nyt saattaa nukkua selälläänkin suht levollisesti, mut edelleen mahallaan parhaiten.
Tämän nuorimmaisen kanssa käytiin yksityisella lääkäriasemalla Pikku Jätissä kun tytöllä vinkui hengitys aina sisään hengitettäessä. Meidät vastaan otti Jorvin vastasyntyneiden lääkäri joka kertoi meille nukkumisasennoista näin:
Mahallaa ei saa koskaan nukuttaa. Selälläänkin voi mutta paras asento on kyljellään ja selällään puoliväli asento.
Sanoi myös että vastasyntynyt ei koskaan voi tukehtua omaan pukluunsa/oksennukseensa.
Eli tällaisia neuvoja häneltä n. 2kk sitte ja siis jokainen tosiaan tääl Suomes neuvoo suht erilailla *ihmetteelee*
Itse tiedän tutun tutuilta 2 kätkytkuolema tapausta ja heidän lapsensa olivat olleet kätkytkuoleman aikana ns. selällän.
Toinen nukkui vanuissa selällään 5kk ikäisenä kun menehtyi ja siskon tutun poika menehtyi heti imetyksen jälkeen syliin -> oli juuri siirtämässä rinnalle nukahtanutta poikaansa omaan sänkyynsä pväunille kun alkoi aavistuksen kouristelemaan ja äidin syliin menehtyi.
Kerron nämä siksi et näistä 2 tapauksesta kumpikaan ei ainakaan liittynyt mahallaan nukuttamiseen mitenkään.
Lähihoitajakoulussa oleva tyttäreni kertoi, että uudessa tutkimuksessa on selvitetty kätkytkuoleman liittyvän jonkun aivojen välittäjäaineen puuttumiseen eikä vatsallaan nukuttamiseen.
Ottakaa ihmeessä selvää asiasta, jos vauva nukkuu paremmin mahallaan. Mun mielestä on turha pelätä turhaan ja tehdä elämä vaikeaksi, jos nuo asiat ei liitykään toisiinsa :)
Hei! Mulla on 2,5 kuukautinen isokokoinen poika. Pojalla on ollut syntymästä saakka masuvaivoja. Masuasento sen kannalta on ollut tosi hyvä nukkumisessa. Siispä 1,5 kuukautisesta saakka meidän poika on ainakin nukkunut masullaan osan öistä. Ja hyvin on sujunut kun päätä osaa kääntää puolelta toiselle. Aloitin masullaan opettelun ensin pienistä päikkäreistä. Sitten pikkuhljaa laitoin myös yöunille. Se asento on ainakin meidän pojalle se paras.
mutta kerronpa tässä kuitenkin miten meillä on nukuttu.
Esikoista en uskaltanut nukuttaa vatsallaan, koska hän oksensi usein maitoa ja siinä olisi ollut myös tukehtumis riski, jos olisi ruvennut oksentamaan nukkuessaan.
Keskimmäinen ja kuopus on nukkuneet vatsallaan 5 viikkoisesta lähtien. Kumpikin on olleet tosi jänteviä poikia ja selällään/kyljelleen nukkuminen oli tosi levotonta, kun vatsaa väänti ja aina säpsähti hereille.
Alussa laitoin minäkin päiväunille vatsalleen ja valvoin unta vieressä. Pojat tais olla 7 viikkoisia kun uskalsin jättää myös yöksi vatsalleen ja sen jälkeen nukkuminen oli tosi levollista. Kuopuskin rupesi nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä jo 2,5 kuisena.
Tuo riski on kyllä tosi pelottava ja kyselin siitä paljon neuvolassa, sanoivat, että tosi pienihän riski on,mutta toki olemassa oleva.
Meillä ei tupakoida ja pidettiin makuuhuoneen lämpötila alhaisena.
Nette ja lapset 04/00, 08/02 ja 02/06
moi!
Esikoiseni on nyt 2,5kk ikäinen ja on 6viikon ikäisestä nukkunut vatsallaan.. aluksi myös nukutin vain päivisin mutta nykyään nukkuu koko yön vatsallaan. nukkuu huomattavasti paremmin siinä asennossa kuin sitten taas kyljellään.. ilmakin kulkee huomattavasti paremmin masusssa :) neuvolassa sanottiin että kannattaa kokeilla kaikenlaisia asentoja kun vauvaa nukuttaa.. ja eikös se ole melkein nykyään yhtä suuri riski kätkytkuolemassa nukkuu lapsi kyljellään tai selällää..
mami ja tytöntyllerö :)
eli meillä kans tyttö nukkuisi paljon paremmin mahallaan, mutta mietitytti juuri tuo kätkytkuolemariski.
Kysyinkin asiasta neuvolasta ja meillä sanottiin, että nykyään taas saa nukuttaa vauvaa mahallaan.
Sairaalassa kuulin mainittavan jollekulle, ettei vauvaa saa nukuttaa selällää ettei tukehdu oksennkseensa, mikä kuulostaakin järkevältä.
Että ottaapa näistä erinäisistä ohjeista sitten selvää... =)
Neljäs
6 viikkoa meillä kärsittiin pahoista mahavaivoista, yöt ja päivät olivat yhtä ähinää. Kokeiltuani lähes " kaikkea" muuta, testasin myös vatsallaan nukuttamisen ja se tepsi. Ensin nukuttiin vatsallaan vain päiväunet, mutta hyvin pian siitä myös öisin. Ja on siitä lähtien herännyt vain 1-2 kertaa yöllä syömään.
Ollessamme lastenosastolla vastasyntyneen keltaisuuden vuoksi yksi kokenut hoitaja oikein suositteli vatsallaan nukutusta ja laittoi pojan (ikää 6vrk) siihen lamppujen allekin vatsalleen.
Ensimmäiset vuorokauden kotona ei nukuttu ei päivä- eikä yöunia selällään tai kyljellään. Vihdoin mummu keksi ehdottaa että kokeilisin vatsallaan nukuttamista ja johan alkoi poika nukkumaan. Nukkunut alusta lähtien sekä yö- että päiväunet vatsallaan, alussa kärsi hieman vatsavaivoista joten asento oli ehkä siksi parempi, mutta vieläkään 5 kk vanhana ei muussa asennossa nuku, joskus kyljellään muutaman tunnin yöllä. Vieläkin tarkistelen hengittääkö poika nukkuessaan, mutta niin taitavat kaikki äidit tehdä.. Jos näitä neuvolan ohjeita pilkulleen seuraisi, niin vauva pötköttäisivät pelkästään selällään yöt päivät ensimmäiset kuusi kuukautta (ei saa istuttaa, ei saa seisottaa, ei saa nukuttaa vatsallaan..). Ja ohjeet vaihtuvat eina viiden vuoden välein ääripäästä toiseen (ennen suositeltiin vatsallaan nukuttamista) joten luulen että kunkin äidin oma terve järki on paras ohjenuora suurimassa osassa asioita.
Olen nukuttanut vauvan alle 1 kk ikäisestä mahallaan ja kaikkien kauhuksi, ollaan nukuttu perhepedissä eli vauva mun vieressä. Vauva nukkunut koko ajan 1-2 syötöllä yöt eli todella hyvin.