Sijoittaminen kuukausittain
Aloitin sijoittamisen noin kolme vuotta sitten, säästin kuukausittain 1000€ lähinnä matalakuluiseen Helsingin pörssiin sijoittavaan ETF:ään.
Muutama kuukausi takaperin tuli vahva tunne että pörssi alkaa olemaan pohjamudissa ja että nyt halpoja osuuksia ja osakkeita saa ostettua. Nostin kuukausittaisen sijoitukseni 4000€ kuussa, tällä menty nyt 3kk.
Kasassa on 35385€ josta 385€ on tuottoja.
Laajensin sijoitusallokaatiotani myös siten että jaan tuon 4000€ Helsingin, Tukholman, S&P500 ja energia ETF:ien kanssa.
Kommentit (9)
Miksi sijoitat noin paljon suomen sisällä? Siis lähes 100% sun sijoituksista on (ollut) kohdistettuna reilusti alle 1%iin maailman sijoitusmarkkinoista? Kyllä hajautuksessa on tärkeää myös maantieteellinen hajautus.
Itsellä on varat sijoitettu noin puoliksi osakkeisiin ja puoliksi eri etfiin ympäri maailmaa, ei mitään vakiosummaa per kuukausi. Aloitin korona-aikoina, yhteensä noin 250 tonnia on sijoitettu vajaan 3 vuoden aikana ja koko ajalta plussalla tällä hetkellä taitaa olla noin 45 tonnia. Eli yhteensä salkussa nyt noin 300t.
Tavoitteena mahdollisuus lopettaa työt viimeistään 45-50 iässä riippuen työtilanteesta ja suhdanteista, kunhan on velaton asunto ja vähintään 500t sijoituksissa. Tästä puuttuu vielä pari sataa tuhatta.
Ajattelin että sitä hajautusta voi miettiä vähän tarkemmin sitten kun on saanut kerrytettyä sijoituspääomaa.
Seligson & CO UCITS omx25 ETF on siis tuo minun suomikohde missä 74,5% omistuksistani on tälläkin hetkellä (osuus pienenee nyt kuukausittain hyvää vauhtia)
Firetys on kyllä hyvä tavoite ja haluan itsekin tulla taloudellisesti riippumattomaksi :)
-AP
Mulla on ollut parin tonnin salkku ja olen tehnyt sillä yli tonnin tuottoja vuodessa...
Nostin kaikki sijoitukseni pois viime viikolla . Tuotto oli n. -0,7% vuodelta.
Laitan taas kaikki peliin, kun tuotot alkavat nousemaan 2-numeroisilla luvuilla (prosentteina)
Hajauttaminen on turhaa rahan kylvämistä. Sama kuin ylivakuuttaminen. Hajauttamisessa menettää voitot.
Siis nyt kun sormilla laskin niin 2 vuotta 2 kuukautta on sijoitettu :)
Ja haluaisin tietää miten sinä säästät ja minkälaisia tavoitteita sinulla on?