Pakolliset uudet työhousut sietämättömät
Työpaikkamme hankki uudet "hienot" työvaatteet. Teen fyysistä työtä eli paljon nostelua ja "kyykkäämistä". Olen pitänyt niitä noin kahden viikon ajan ja meinaa järki lähteä. Housuja saa olla koko ajan nostamassa ylös, vaikka vyö olisi vain puolisenttiä löysällä ja jos laittaa liian kireälle, niin vatsaan alkaa koskemaan julmetusti. Vyön kireyttä joutuu säätämään jatkuvasti työvuoron aikana ja millään en meinaa löytää sellaista sopivaa kireyttä, jotta housut tuntuisivat mukavalta jaloissa ja jotta tavaroiden nostelu/kyykkääminen ei saisi housuja taas painamaan vatsan seudulta tai valahtamaan alas. Työnteko kärsii kun koko ajan inhottava olla.
Nämä työvaatteet ovat pakolliset käyttää, mutta onko sitten kuinka "pakolliset"? Voinko neuvotella työnantajan kanssa, että voisin käyttää jotain muita työhousuja? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Haluaisin mennä juttelemaan esimiehelleni, mutta en halua täysin kylmiltään tuoda asiaa ilmi.
Työhousut on selvästi suunniteltu hoikalle lautamalliselle miehelle. Vaikka olen normaalipainoinen (BMI 22), niin lantioni on leveä ja joudun käyttämään kahta kokoa suurempia työhousuja kuin mitä normaalisti käyttäysin. Joudun rullaamaan 30 cm lahjetta, jotta en astuisi niiden päälle...
Kommentit (9)
Yleensä niillä työvaatteilla on joku funktio, eli niiden käyttö on sinällään perusteltua, mutta toisaalta eivät saa aiheuttaa kuitenkaan vaaratilanteita esimerkiksi liian pitkien lahkeiden aiheuttaman kompastustumisriskin vuoksi.
Voit käydä juttelemassa, että tuo kyseinen malli ei sovi, mutta kannattaa nyt katsoa ratkaisuina vaikka lahkeiden lyhentämistä ja henkseleiden tai vyön käyttöä. En minäkään nauti erityisemmin noista huomioluokka 3:n housuistani, joiden käyttö on tietyillä kohteilla pakollista, eipä niitä ole mitoitettu tällaiselle lähemmäs 180-senttiselle BMI 17 -kokoluokan henkilöllekään, mutta saa noi nyt sen verta pysymään ylhäällä henkselit + vyö -yhdistelmällä, että saa hommat hoidettua.
Osta henkselit niin pysyy pöksyt kohillaan👍
Onko vastaavia housuja saatavilla eri mallisena? Eihän saman mallin voi olettaa sopivan kaikille.
Käy juttelemassa työnantajan kanssa. Itse käytän töissä omia housuja, koska mikään malli ei ole sopinut. Meidän työssä tarvitaan joustavia housuja ja ensimmäinen joustava malli tuli vasta pati vuotta sitten. Siinäkin kävi niin, että sopivaa ei löytynyt, toinen liian pieni, seuraava koko liian iso. Minun ongelma on se, että on paksut jalat ja kun löydän jalkoihin sopivan mallin, niin housut ovat auttamatta liian pitkät ja vyötärö niin löysä, että melkein mahtuu kaveri sinne mukaan.
Meillä vaihdettiin hengittävät muovipusseihin. Nyt alapää on hiestä märkä joka päivä.
Hanki henkselit (pyydän työnantajaa ostamaan), tai ompele vyötärölle kuminauhaa. Joissain housumalleissa on valmiiksi jo vyötärönauhassa kuja, johon sen kuminauhan voi pujottaa, Joihinkin malleihin kannattaa leikata pienet viillot siihen vyötärönauhaan ja pujottaa leveä kuminauha sinne sisälle. Ja joihinkin vain ommella taakse sellainen 10-15cm pätkä leveää kuminauhaa, niin se auttaa kummasti jo istuvuuteen.
Lahkeet kannattaa lyhentää sopivan pituisiksi, ne housut pysyvät sen jälkeen paremmin jalassakin. Jos teillä on työvaatehuolto, niin mittamuutokset kuuluvat siihen soppariin. Jos ei ole, niin katkaise itse saksilla.
Vähintäänkin pitää olla sopivan kokoiset ja malliset, jos on pakkovaatteet.
Mulla oli vähän sama ongelma uusien työhousujen kanssa, mutta esimiehelle asiasta puhumalla pukuhuoneeseen ilmestyi laatikollinen henkseleitä. Henkselit osoittautui niin hyviksi että oon sittemmin ostanut kotikäyttöönkin parit henkselit.
Hommaa semmonen joustava vyö, niitä myydään samoissa paikoissa kuin työvaatteitakin, toisten housujen käyttöön liittyy vähän enemmän ongelmia. Onko ne housut esimerkiksi näkyvyyden takia vai onko niiden pakollisuuteen muita syitä?