Pankkien pieniriskiset sijoitustuotteet
Tuli muutama vuosi sitten ostettua yhdistelmärahastoa jossa max 25% osakepaino. Nimikin on ihan Maltti ja vaatimaton tuotto-odotus mutta vastapainoksi pieniriskinen ja parhaiden asiantuntijoiden hoitama ja 5 morningstar tähteä. No nyt tämä pieni riski on realisoitunut ja pahimmillaan kävi 20% miinuksella, nyt hieman vähemmän. Onko 20% arvonvaihtelu jonkun mielestä pientä?
On kyllä luokatonta tuo pankkien markkinointi ja sijoitusneuvojien osaaminen. Nämä neuvojat räpläävät vain työkalulla ehdotuksen ymmärtämättä pätkääkään koko touhusta. Ahneuttaan ehdottavat omienkin oppiensa vastaisesti isoja kertasijoituksia ja hokevat että katso, aina on montusta noustu. Mun oli pakko sanoa että hei tässä puhutaan mun hlö kohtaisista säästöistä eikä mistään videopelistä. Vaikka montusta on aina noustu niin hullukaan lätkäise all time hinnoilla isoja kertaostoja.
Jotain kehitystä sentään on tapahtunut. Nykyään osaavat jo selittää korkorahastojen srvoon vaikuttavat tekijät. Takavuosina näet saattoi kuulla sellaistakin että korkorahasto ei koskaan voi mennä miinukselle. Voi oyhä sylvi..
Kommentit (2)
Luin jutun jossa naiselle oli pankissa tyrkytetty sijoitus neuvoja ja nainen olikin niihin tarttunut. Sitten naiselle olikin tullut tappiota jotain 80 000 euroa. Nainen haastoi pankin oikeuteen mutta hävisi.
Minä kun sain perinnön niin pankissa ne alkoi heti tyrkyttää minulle sijoitusneuvoja. Saavat kai jonkun bonuksen jos saavat asiakkaan sijoittamaan. Minä en todellakaan sijoita mitään.
Nordnet indeksirahasto Suomi on kuluton ja tuottaa paremmin. Pankkienrahastoissa kulut syö sun tuotot.