Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Hyvän ja huono päiväkodin ero

Vierailija
27.11.2022 |

Ilmeisesti päiväkotien sisällä on saman kaupunginkin sisällä hurjia eroja. Toisissa ei ole pysyvää henkilökuntaa tai ehdes ehjiä leluja ja toisessa homma pelaa kympin arvoisesti. Kuitenkin määrärahat ovat tismalleen samat kuten myös mitoitukset. Ilmeisesti kyse on pätevän henkilökunnan puutteesta. Epäpätevä tai puuttuva johtaja pilaa ihan kaiken. Lisäksi "Keväällä lapseni uudessa päiväkodissa ei työskennellyt yhtään pätevää varhaiskasvatuksen opettajaa.

Yksi päiväkodin lastenhoitajista totesi minulle kerran, että ryhmien toiminta ja hänenkin työnsä on täysin opettajista kiinni. Jos opettaja on osaava, ryhmän toiminta on rikasta. Jos ei, lastenhoitajankin rooliksi jää vain liikutella lapsia pihalle ja sisään, nukkumaan ja syömään, vessaan ja tupaan."

Mielipiteitä? https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000009143374.html

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää tuo, että huonossa jopa pahoinpidellään lapsia ja henkilökunta huutaa toisilleen jopa vanhempien läsnäollessa. Eikö ihmisillä ole mitään työmoraalia?

Vierailija
2/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"varhaiskasvatuksen opettaja" on kyseenalainen ilmaisu. Kun tasapäistämisen ideologia on nähty... Onkohan parempi, että lapset säästyy moiselta?! Eli hoidetaan vaan ne välttämättömät ja huolehditaan turvallisuudesta - lapset hoitaa loput.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettajan läsnäolo hyvä vai huono asia, riippuu siitä, mitä arvoja hän pyrkii välittämään.

Vierailija
4/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei muuten osata käyttäytyä (aikuiset), se on toinen asia.

Vierailija
5/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajan läsnäolo hyvä vai huono asia, riippuu siitä, mitä arvoja hän pyrkii välittämään.

Ilman opettajaa se sisältö toiminnassa jää puuttumaan. Lapsia liikutellaan kuin eläinlaumaa ja katsotaan perusasioita. Se oppiminen, toiminnan rikastuminen, se kaikki jää puuttumaan.

Vierailija
6/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on siellä kotona. On hyvä miettiä peilin edessä olenko kasvattaja vai vinoutunut hörhö 9 kk korkeakoulun käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy on siellä kotona. On hyvä miettiä peilin edessä olenko kasvattaja vai vinoutunut hörhö 9 kk korkeakoulun käynyt.

Ei se kodin vika ole, jos päiväkodissa lasta pahoinpidellään tai siellä ei ole leluja. Lakisääteisten palvelujen pitäisi pyöriä tasalaatuisina. Omalla lapsella onneksi kävi tuuri ja päiväkoti oli näitä ihania kympin päiväkoteja.

Vierailija
8/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti vaihtuvat työntekijät ovat lasten kannalta huono asia. Jutusta jäi kuitenkin vähän sellainen vaikutelma, että nykyään varhaiskasvatukselta vaaditaan jo vähän liikoja. Esim. mitään jatkuvaa retkeilyä tai taidekasvatusta ei oikein voi mielestäni päiväkodilta olettaa, vaan ne ovat enemminkin sellaista ylimääräistä plussaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti vaihtuvat työntekijät ovat lasten kannalta huono asia. Jutusta jäi kuitenkin vähän sellainen vaikutelma, että nykyään varhaiskasvatukselta vaaditaan jo vähän liikoja. Esim. mitään jatkuvaa retkeilyä tai taidekasvatusta ei oikein voi mielestäni päiväkodilta olettaa, vaan ne ovat enemminkin sellaista ylimääräistä plussaa.

Kyllä minusta voi ja pitää voida olettaa. Oman lapsen päiväkodista on käyty säännöllisesti retkillä kirjastossa, metsässä, lasten museossa, kerran jopa oopperassa. Eihän ne retket aina pitkiä ole. Joskus on menty naapuri leikkipuistoon tai vastaavaa, mutta aina se kuitenkin piristää. Lasten on hyvä tottua liikkumaan ryhmänä koska koulun kanssa tehdään paljon oppimista muualla kuin omassa luokassa.

Vierailija
10/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että instapäivitysten ja pdf-tiedostojen laatimisen sijaan varhaiskasvattaja olisi lapseni kanssa, antaisi hänelle aikaansa. Sitähän lapset siellä varhaiskasvattamossa ovat vailla, aikuista ihmistä eikä suinkaan kuvia räpsivää ja koosteita laativaa someviestijää.

Vierailija
12/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Ei se laulu ja leikki tule itsestään. Eikä askartelut tai muukaan toiminta. Sinulta meni nyt ohi keskeinen pointti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitä nyt tuon kirjoituksen itsekehusta: minä ja pari muuta äitiä hankimme päiväkotiin Ikeasta leikkikeittiön, me kun osaamme ajatella lasten parasta.

Vierailija
14/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja.

Se on ainoa erottava tekijä.

Jostain kumman syystä hyvässä päiväkodissa on hyvä johtaja, eikä henkilökuntapulaa ole.

Jännä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Ei se laulu ja leikki tule itsestään. Eikä askartelut tai muukaan toiminta. Sinulta meni nyt ohi keskeinen pointti.

Päinvastoin, minulla on se olennainen pointti koko ajan esillä. Meillä päiväkodin aikuiset pyrkivät viettämään mahdollisimman suuren osan päivästä kaukana lapsista suunnittelemassa asioita, joiden suunnittelu ei todellakaan edellytä tuntien työtä. Päiväkodissa ei tarvitse osata satojen laulujen repertuaaria, muutama riittää. Sama piirtämisen kanssa, lapselle riittää luovuuteen kynä, paperia ja satu, ei tarvitse erikseen miettiä, piirtääkö lapsi sadun perusteella peikon vai maitokannun ja mitä se merkitsee hänen kehitysasteellaan.

Meillä keskitytään lasten sijaan kvartaaleihin, kuin teollisuudessa, ja kvartaalin aikana pitää varhaiskasvatuksessa saada tietty tuloa. On helppoa mitata instagramsivujen kävijämääriä ja sitä, oppivatko lapset lukemaan, mutta kukaan ei mittaa lapsen turvallisuudentunnetta tai sitä kokemusta, jonka saa, kun varhaiskasvattajan mielestä on päivästä toiseen sen pahimman kiusaajan kaverina, jotta väkivaltainen lapsi oppii rauhalliselta, miten ollaan. Tai no joo, mitataanhan sitä nytkin niin, että vanhemmille kerrotaan, että Fiaa purtiin tänään vain kahdesti eli kivasti menee meillä jo ryhmäytyminen.

Vierailija
16/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Ei se laulu ja leikki tule itsestään. Eikä askartelut tai muukaan toiminta. Sinulta meni nyt ohi keskeinen pointti.

Päinvastoin, minulla on se olennainen pointti koko ajan esillä. Meillä päiväkodin aikuiset pyrkivät viettämään mahdollisimman suuren osan päivästä kaukana lapsista suunnittelemassa asioita, joiden suunnittelu ei todellakaan edellytä tuntien työtä. Päiväkodissa ei tarvitse osata satojen laulujen repertuaaria, muutama riittää. Sama piirtämisen kanssa, lapselle riittää luovuuteen kynä, paperia ja satu, ei tarvitse erikseen miettiä, piirtääkö lapsi sadun perusteella peikon vai maitokannun ja mitä se merkitsee hänen kehitysasteellaan.

Meillä keskitytään lasten sijaan kvartaaleihin, kuin teollisuudessa, ja kvartaalin aikana pitää varhaiskasvatuksessa saada tietty tuloa. On helppoa mitata instagramsivujen kävijämääriä ja sitä, oppivatko lapset lukemaan, mutta kukaan ei mittaa lapsen turvallisuudentunnetta tai sitä kokemusta, jonka saa, kun varhaiskasvattajan mielestä on päivästä toiseen sen pahimman kiusaajan kaverina, jotta väkivaltainen lapsi oppii rauhalliselta, miten ollaan. Tai no joo, mitataanhan sitä nytkin niin, että vanhemmille kerrotaan, että Fiaa purtiin tänään vain kahdesti eli kivasti menee meillä jo ryhmäytyminen.

Teillä on sitten se huono päiväkoti. Oman lapsen kiusaamiseen puututtiin heti kun huomattiin. Sen jälkeen tuo väkivaltainen tyttö ei ollut hetkeäkään valvomatta omani seurassa. Suisällä olivat eri pienryhmissä ja isossa ryhmässä tiukasti valvottuina. Ulkoilivatkin eri pihoilla. Nyt ovat molemmat koulussa eikä ongelmaa ole. Tuo ongelmatyttökin on oppinut toimimaan väkivallattomasti.

Vierailija
17/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nyt, miksi Vihreät haluaa peruskouluun lisää 2 viikkotuntia, jotta lapsilla olisi kuulija. Tulostavoitteisen varhaiskasvatuksen jälkeen tarvitaan terapiataloja, joita kouluiksi kutsutaan. Päiväkodin vaatimukset ovat niin isot, että sieltä kouluun siirtyminen ei edellytä kykyä oppia uutta, vaan opetella kaikessa rauhassa olemaan. Opettajista koulutettaneen jonkinlaisia terapeutteja, jotka yrittävät koota tiukan päivähoidon läpikäyneistä lapsista edes jotenkin ilman vakavia mielenterveysongelmia olevia nuoria.

Vierailija
18/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Ei se laulu ja leikki tule itsestään. Eikä askartelut tai muukaan toiminta. Sinulta meni nyt ohi keskeinen pointti.

Päinvastoin, minulla on se olennainen pointti koko ajan esillä. Meillä päiväkodin aikuiset pyrkivät viettämään mahdollisimman suuren osan päivästä kaukana lapsista suunnittelemassa asioita, joiden suunnittelu ei todellakaan edellytä tuntien työtä. Päiväkodissa ei tarvitse osata satojen laulujen repertuaaria, muutama riittää. Sama piirtämisen kanssa, lapselle riittää luovuuteen kynä, paperia ja satu, ei tarvitse erikseen miettiä, piirtääkö lapsi sadun perusteella peikon vai maitokannun ja mitä se merkitsee hänen kehitysasteellaan.

Meillä keskitytään lasten sijaan kvartaaleihin, kuin teollisuudessa, ja kvartaalin aikana pitää varhaiskasvatuksessa saada tietty tuloa. On helppoa mitata instagramsivujen kävijämääriä ja sitä, oppivatko lapset lukemaan, mutta kukaan ei mittaa lapsen turvallisuudentunnetta tai sitä kokemusta, jonka saa, kun varhaiskasvattajan mielestä on päivästä toiseen sen pahimman kiusaajan kaverina, jotta väkivaltainen lapsi oppii rauhalliselta, miten ollaan. Tai no joo, mitataanhan sitä nytkin niin, että vanhemmille kerrotaan, että Fiaa purtiin tänään vain kahdesti eli kivasti menee meillä jo ryhmäytyminen.

Teillä on sitten se huono päiväkoti. Oman lapsen kiusaamiseen puututtiin heti kun huomattiin. Sen jälkeen tuo väkivaltainen tyttö ei ollut hetkeäkään valvomatta omani seurassa. Suisällä olivat eri pienryhmissä ja isossa ryhmässä tiukasti valvottuina. Ulkoilivatkin eri pihoilla. Nyt ovat molemmat koulussa eikä ongelmaa ole. Tuo ongelmatyttökin on oppinut toimimaan väkivallattomasti.

Ehei, päiväkoti on hyvä ja puremiseen puututaan. Tilanne sanoitetaan eli purevalle lapselle kerrotaan, että Fialle tulee paha mieli eikä se ole kivaa. Ei estetä, ei kielletä, ainoastaan sanoitetaan. Lapsen pitää kuulemma itse oppia tekojensa seuraukset.

Vierailija
19/19 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt, miksi lapset ovat ääriväsyneitä päiväkotipäivän jälkeen. Koko päivä on ohjattua tekemistä, kaikessa on mietittynä uusimman lastenkirjallisuuden käyttö, taideterapian keinot, juuri tälle ikäluokalle juuri tässä hetkessä kaikkein virittävin musiikki jne.

Kun sille lapselle riittäisi, että saa olla lapsi, olisi laulua ja leikkiä eikä kaikkea mitattaisi ja laitettaisi instaan muiden arvioitavaksi!

Tuon jutun luettuani tajusin, miksi eskarilaiset ovat mielenterveyspalvelujen tarpeessa: heiltä vaaditaan koko  hoitopäivän ajan täydellisyyttä! Kaikki on ohjelmoitua, aikataulutettua, ryhmäytettyä, sanoitettua ' tehty lapselle valmiiksi. Hänelle jää sitten enää suorittaminen ja tarkkailunalaisena oleminen.

Ei se laulu ja leikki tule itsestään. Eikä askartelut tai muukaan toiminta. Sinulta meni nyt ohi keskeinen pointti.

Päinvastoin, minulla on se olennainen pointti koko ajan esillä. Meillä päiväkodin aikuiset pyrkivät viettämään mahdollisimman suuren osan päivästä kaukana lapsista suunnittelemassa asioita, joiden suunnittelu ei todellakaan edellytä tuntien työtä. Päiväkodissa ei tarvitse osata satojen laulujen repertuaaria, muutama riittää. Sama piirtämisen kanssa, lapselle riittää luovuuteen kynä, paperia ja satu, ei tarvitse erikseen miettiä, piirtääkö lapsi sadun perusteella peikon vai maitokannun ja mitä se merkitsee hänen kehitysasteellaan.

Meillä keskitytään lasten sijaan kvartaaleihin, kuin teollisuudessa, ja kvartaalin aikana pitää varhaiskasvatuksessa saada tietty tuloa. On helppoa mitata instagramsivujen kävijämääriä ja sitä, oppivatko lapset lukemaan, mutta kukaan ei mittaa lapsen turvallisuudentunnetta tai sitä kokemusta, jonka saa, kun varhaiskasvattajan mielestä on päivästä toiseen sen pahimman kiusaajan kaverina, jotta väkivaltainen lapsi oppii rauhalliselta, miten ollaan. Tai no joo, mitataanhan sitä nytkin niin, että vanhemmille kerrotaan, että Fiaa purtiin tänään vain kahdesti eli kivasti menee meillä jo ryhmäytyminen.

Teillä on sitten se huono päiväkoti. Oman lapsen kiusaamiseen puututtiin heti kun huomattiin. Sen jälkeen tuo väkivaltainen tyttö ei ollut hetkeäkään valvomatta omani seurassa. Suisällä olivat eri pienryhmissä ja isossa ryhmässä tiukasti valvottuina. Ulkoilivatkin eri pihoilla. Nyt ovat molemmat koulussa eikä ongelmaa ole. Tuo ongelmatyttökin on oppinut toimimaan väkivallattomasti.

Ehei, päiväkoti on hyvä ja puremiseen puututaan. Tilanne sanoitetaan eli purevalle lapselle kerrotaan, että Fialle tulee paha mieli eikä se ole kivaa. Ei estetä, ei kielletä, ainoastaan sanoitetaan. Lapsen pitää kuulemma itse oppia tekojensa seuraukset.

Ja sinä et aikuisena ihmisenä voi mitenkään valvoa, että Fiaan ei kohdistu väkivaltaa päivän aikana? Ei kuulu toimenkuvaan vai eikö riitä ammattiosaaminen?