Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissaihmiset! Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Vierailija
26.11.2022 |

Talouteen kuuluu lisäkseni 10 vuotias tyttäreni. Aikaisemmin meillä oli koira, josta kuitenkin jouduimme 16 yhteisen vuoden jälkeen luopumaa. Paljon ollaan mietitty nyt uuden koirankin hankkimista, mutta olen tullut siihen tulokseen että se olisi hieman hankala tässä elämäntilanteessa ja joku muu lemmikki, lähinnä sellainen joka ei tarvitse säännöllistä lenkitystä olisi parempi valinta.

Häkkieläimiä en kuitenkaan halua, joten kissa on sellainen joka tulee mieleen, mutta vaikka olenkin todella eläinystävällinen, minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta kissoista, sillä olen niille jokseenkin allerginen...tosin samoin olen koirillekin, mutta siedätyin silloiselle koirallemme, eikä siitä tullut oireita.

Olen miettinyt että voisi adoptoidakin kissan jostain löytökodista, niitä kun on käsittääkseni paljon kodittomina...mutta haluaisin pelata varmn päälle ja valita selllaisen rodun joka on allergiaystävällisempi, mutta luulisi sitten taas että juuri näillä rotukissoilla olisi muutenkin kysyntää...toisekseen ajattelisin että olisi varmaan viisainta että kissa olisi luonteeltaan helppo ja ystävällinen, kuten vaikka birma. Lähinnä kai tällä avauksellani toivoisin että voisitte kommentoida on ihan epärealistista edes harkita asiaa tai mitä muuta en ole osannut tässä ottaa huomioon jne.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ajatuksesi kuulostaa hyvältä. Itselläni on ollut kissa viimeiset 30-vuotta. Kaikki seurallisia, hyväntuulisia ja pentuina leikkisiä. Helppohoitoisia, laatikon putsaus ja ruokkiminen. Muutama lelu, silittelyä ja sylissäpitoa. Mikäli toivot luonteeltaan helppoa kissaa, niin älä kuitenkaan ota löytökodista. Kaltoin kohdellut kissat voivat olla erittäin arkoja, traumatisoituneita tai käytösongelmaisia. Ota luovutusiässä oleva pentukissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo valmiiksi allerginen? Tuttavaperheen isä joutui ottamaan kortisonilääkityksen käyttöön, kun kissa tuli taloon. Ei siedättynyt.

Vierailija
4/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ajatuksesi kuulostaa hyvältä. Itselläni on ollut kissa viimeiset 30-vuotta. Kaikki seurallisia, hyväntuulisia ja pentuina leikkisiä. Helppohoitoisia, laatikon putsaus ja ruokkiminen. Muutama lelu, silittelyä ja sylissäpitoa. Mikäli toivot luonteeltaan helppoa kissaa, niin älä kuitenkaan ota löytökodista. Kaltoin kohdellut kissat voivat olla erittäin arkoja, traumatisoituneita tai käytösongelmaisia. Ota luovutusiässä oleva pentukissa.

Löytöeläinkodeissa on monenlaisia kissoja. Meille tuli noin 8-vuotias kissa, joka oli loukkuun joutuessaan jo steriloitu eli selkeästi jonkun kotikissa. Aivan huipputyyppi.

Vierailija
5/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei allergisena kannata ottaa kissaa. Se, että siedätyit koiralle ei tarkoita mitään - on suhteellisen yleistä, että koiranomistajat siedättyvät omalle koiralleen, mutta kissoilla tällaista vaikutusta ei samalla tavalla ole. Toki jotkut kuulemma siedättyvät, mutta on hyvin mahdollista, ellei todennäköistä, että sinulle ei käy näin. Jatkuva allergeeneille altistuminen on epäterveellistä, ja vielä enemmän harmittaisi varmasti se, että joutuisitte myöhemmin luopumaan kissasta, jos allergia ei helpottaisikaan.

Vierailija
6/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytöeläintalolla on myös paljon ihan sosiaalisia ja kivoja kissoja. Niitä saa käydä katsomassa, eikä tarvitse ottaa sitä kaikkein arointa nurkassa sähisevää kissaa.

Vierailija
7/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo valmiiksi allerginen? Tuttavaperheen isä joutui ottamaan kortisonilääkityksen käyttöön, kun kissa tuli taloon. Ei siedättynyt.

Ikävä kyllä olen...tämä kohta mietityttää juuri eniten asian suhteen. Mutta koiran kanssa asia ei ollut mikän ongelma, tosin minulla oli mahdollisuus testata siedättymistä ennakkoon rodun suhteen, muutoin en olisi uskaltanut ottaa...joku muu koirarotu olisi voinut aiheuttaa ongelmia.

-ap

Vierailija
8/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei allergisena kannata ottaa kissaa. Se, että siedätyit koiralle ei tarkoita mitään - on suhteellisen yleistä, että koiranomistajat siedättyvät omalle koiralleen, mutta kissoilla tällaista vaikutusta ei samalla tavalla ole. Toki jotkut kuulemma siedättyvät, mutta on hyvin mahdollista, ellei todennäköistä, että sinulle ei käy näin. Jatkuva allergeeneille altistuminen on epäterveellistä, ja vielä enemmän harmittaisi varmasti se, että joutuisitte myöhemmin luopumaan kissasta, jos allergia ei helpottaisikaan.

Voit hyvinkin olla oikeassa, kissat ovat helpommin yleisesti aiheuttaneet itselleni oireita. Ja tietysti kun ei ole kyse pelkästään itsestäni, vaan myös elävä eläin ja lapsi joka kiintyisi lemmikkiin, niin en tiedä onko riskiä kannattavaa ottaa. Mutta eläimet tuovat kyllä  niin monella tapaa sisältöä elämään, että harmittaa lapsen kannaltakin jos en pysty tällaista rikkautta hänelle tarjoamaan.

-ap

Vierailija
9/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, joku just pilas tän mun aloituksen noilla karmivilla videoilla...en pysty enää seuraamaan tätä...

Vierailija
10/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, joku just pilas tän mun aloituksen noilla karmivilla videoilla...en pysty enää seuraamaan tätä...

YHYY😫

Vierailija
11/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olen...tämä kohta mietityttää juuri eniten asian suhteen. Mutta koiran kanssa asia ei ollut mikän ongelma, tosin minulla oli mahdollisuus testata siedättymistä ennakkoon rodun suhteen, muutoin en olisi uskaltanut ottaa...joku muu koirarotu olisi voinut aiheuttaa ongelmia.

-ap

Älä ota kissaa.

Vierailija
12/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuo tuttavaperheen isä oli ollut jo lapsuudessa allerginen kissoille. Kissan tultua taloon aika nopeasti tuli oireet ja hengitettävä kortisoni käyttöön.

Pystytkö valikoimaan ja testaamaan käymällä kasvattajalla sellaista rotua joka ei niin voimakkaasti allergisoi. Tosin en tiedä löytyykö kissoista sellaista.

Tai kysymään allergioihin perehtyneeltä lääkäriltä neuvoa.

13/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi voi käydä auttelemassa löytöeläintalolla kissojenhoitajia. Samalla oppii vastuuta ja voi helliä pikkuisia. Olla vaikka kirppiksellä tai myyjäisissä avuksi. Tehdä joulukortteja myyjäisiin jne.

Näin sinä et saisi allergiaa, mutta lapsi saisi iloa elämäänsä 👱😺💚💕

Vierailija
14/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kyllä siedättyi kun otettiin kissa, samoin yksi mun ystävä. Tämä ystävä söi allergialääkettä aluksi n. 1-2kk kun kissa tuli taloon ja nyt on jo vuosia ollut ilman mitään lääkitystä ja heillä on nykyään 4 kissaa.

Vierailija
15/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä mies, että minä olemme testien mukaan kissoille allergisia. Olemme varmaankin siedättyneet, nyt kolme kissaa ja näistä yksi pitkäkarvainen, yksi ovesta sisään tullut ja kolmas löytöeläinkodista.

Sille, joka sanoi että ei kannata ottaa löytöeläinkodista kissaa mahdollisten käytösongelmien takia. Ihmisen oma käytös vaikuttaa äärimmäisen paljon siihen millainen kissasta muovautuu ja miten siis kissa ihmisen kanssa on ja toimii. Oma löytöeläinkotikissani oli arka ja jopa aggressiivinen. Nyt ei lähde sylistä millään pois ja on vailla rapsutuksia joka välissä ja maukuu perään, jos eroon joudutaan ja nukkuu vieressä ja aina antaa aamu -ja iltapesut.

Omalta kohdaltani sanoisin kuitenkin niin, että jos joutuisin miettimään otanko kissan, jättäisin ottamatta. Noudatan tätä sääntöä kaikkien asioiden kanssa elämässäni: jos risteyksessä mieleeni tulee se ehdinkö ennen jotain autoa johonkin väliin, en sinne mene. Paino sanoilla: joutua miettimään.

Vierailija
16/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat aiheuttavat allergiaa kahdella eri mekanismilla:

1) Niiden erittämä proteiini. Tätä erittävät kaikki kissat ja ihminen joka on allerginen tälle proteiinille, on allerginen kaikille kissoille. 

2) Kissojen aluskarvan pöly. Tässä on suuria eroja kissojen välillä. Jotkin kissat erittävät tätä runsaasti, toiset hyvin vähän. Jos olet allerginen tälle pölylle, niin on mahdollista löytää kissa joka ei aiheuta liki ollenkaan allergisia oireita tai aiheuttaa niitä niin lievästi, että siedätyt (tai vaikka et siedättyisikään, niin saisit oireita ainoastaan jos hinkkaat naamaa kissan turkkiin). 

Jotkut "vähän allergisoivat" kissarodut ovat nimenomaan niitä, jotka erittävät vähänlaisesti tuota aluskarvan pölyä. Maatiaiskissoilla vaihtelu on ääripäästä toiseen ja sen voi selvittää oikeastaan vain kokeilemalla. 

Itselläni oli kaksi maatiaiskissaa, joista toinen allergisoi minua voimakkaasti mutta toinen ei lainkaan. Jouduin lopulta luopumaan tuosta toisesta, koska oireilu oli niin rajua. Myös liki kaikki kavereideni kissat aiheuttavat voimakkaita oireita, mutta tämä toinen maatiaiskissani ei aiheuta mitään, vaikka se on ollut minulla jo 15 vuotta. 

Yleisesti ottaen kissa on mielestäni loistava lemmikki perheeseen jossa on jo vähän isompia lapsia. Taaperoikäisten kanssa on vähän hankalampaa kun eivät osaa käsitellä kissaa, mutta kouluikäinen oppii jo tulkitsemaan kissan elekieltä niin, että kissasta saa lapselle parhaimmillaan todella läheisen eläinystävän.  Mielestäni lemmikin omistaminen ja siitä huolehtiminen (etenkin kissa joka on aika helppohoitoinen) auttaa lapsia kasvamaan empaattisiksi ja vastuuta kantaviksi. 

Vierailija
17/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljon ollaan mietitty nyt uuden koirankin hankkimista, mutta olen tullut siihen tulokseen että se olisi hieman hankala tässä elämäntilanteessa ja joku muu lemmikki, lähinnä sellainen joka ei tarvitse säännöllistä lenkitystä olisi parempi valinta."

Missä TÄSSÄ elämäntilanteessa?? Jos elämäntilanne ei salli eläintä niin sitä ei oteta. Oma elämäntilanteni on muuttunut tässä kissani      20v       elämän aikana muutamaankin otteeseen. Ei niitä voi sitten vain lopettaa tai laittaaeteenpäin kun se elämäntilanne taas muuttuu...

Vierailija
18/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin löytökodeissa on valinnanvaraa eri kissaroduista. Kyllä ne tuppaa olemaan ihan roduttomia kaikki, jotka on hylätty.

Älä ota kissaa.

Vierailija
19/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin löytökodeissa on valinnanvaraa eri kissaroduista. Kyllä ne tuppaa olemaan ihan roduttomia kaikki, jotka on hylätty.

Älä ota kissaa.

Ei ne ole roduttomia, ne on maatiaisia.

Vierailija
20/25 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotukissa. Siamilainen on läheisriippuvainen.

Meillä kolme ragdoll kissaa ja ovat aina meidän kanssa mutta pitkä on turkki ja karvaa irtoaa.

Rotukissat maksaa mutta jos ei ole varaa niihin niin sitten ei riitä rahat eläinlääkärikuluihin kun kissa vanhenee.

Meidän 12v. todettiin hammassyöpymä ja tonni meni ja valittiin klinikka halvimmasta päästä.

Tämäkin sairaus on kissoilla 40-70 prosenttisesti.

Vuoden päästä taas tarkastetaan tilanne.

Kolmejuuriset hampaat on kirurginen leikkaus ja maksoi 450 euroa hammas,

Löytöeläimestä ei ole takuita kuinka paljon läheisyyttä kaipaa. Riski on saada itsenäinen kissa.