Pakolliset menot kuukaudessa. Mitä listalta puuttuu?
Olen yh. Palkkaa saan käteen noin 1900 ja lapsilisä yh-korotuksella noin 150e. Lapsi 4v. Esikoinen 18v ja lukiossa. En saa rahaa hänestä.
Vuoden menot laskettu per kk
Sähkö 200e, kiinteistövero 70, Jätehuolto 10, vesilasku 20e, kotivakuutus 50, auton kulut 550, asuntolaina 300, netti ja puhelimet 60 =1260.
Ruokaan ja vaatteisiin menee noin 400-800. Lomarahat ja muutaman satasen pääomatulot menee matkusteluun ja jouluun. Säästöön jää vuodessa noin 1500e.
Onko jotain, mitä en laskenut? Pienen lapsen isä maksaa päivähoitomaksun ja osallistuu elatukseen.
Tilanne siis uusi mulle
Kommentit (66)
Ap, paljonko ovat miehesi tulot?
Jotenkin haiskahtaa että olet tottunut leveämpään elämään.
15k säästössä on hyvä, ja on syytä ollakin. On paljon mahdollista että budjettisi pettää, mutta puskuri auttaa ensi alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:llä on kiinteistövero 840 e vuodessa? Kotivakuutus 600 e vuodessa? Kuinka autoon voi mennä 550 e kuukaudessa, se tekee 6.600 e vuodessa. Jätehuolto ja vesi sensijaan ovat melkein ilmaisia.
Autoon saa helposti menemään 550 € kuukaudessa. Siinä on muitakin kuluja kun verot ja vakuutukset.
Jep. Verot, vakuutukset, autolainan lyhennys, huolto- ja korjauskulut, pesut, renkaat/rengashotelli, bensankin saattaa joku laskea autokuluksi. Helposti menee tuo 550e.
Joka ainoa kuukausi 550 e autoon? Aivan älyvapaata on pitää niin wanhaa ja huonoa autoa, että joka kk on korjauskuluja ja huoltoa. Ostaako joku joka kk uudet renkaatkin?
Mulla on siis rahoitus 350ekk.
Eli auton kulut 550 eur, tästä 350 eur rahoituksen osuus.
Riittääkö 200 eur bensoihin, vakuutuksiin, renkaisiin ja määräaikaishuoltoihin?
Vierailija kirjoitti:
AP:llä on kiinteistövero 840 e vuodessa? Kotivakuutus 600 e vuodessa? Kuinka autoon voi mennä 550 e kuukaudessa, se tekee 6.600 e vuodessa. Jätehuolto ja vesi sensijaan ovat melkein ilmaisia.
Kannattaisi vaihtaa ensiksi auto polkupyörään, niin kuukaudessa tulisi säästöä yli 500 euroa. Sillä rahalla saa helposti hyvän polkupyörän, mikä ei tuota mainittavia lisäkuluja edes vuositasolla.
https://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyora/?_cid=21_1_g_526175234862…
Kotivakuutus vaikuttaa myös kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Vesilaskujaan tuskin voi olla vain 20€.
Meillä kulutus 43 kuutiota vuodessa. Minä ja kaksi teiniä. Peseydytään päivittäin, muttei lotrata suihkussa. Kyllä tuo ihan järkevältä summalta kuulostaa.
M
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero kuulostaa järjettömän suurelta. Kotivakuutus itsellä 550€, joten sitä en ihmettele. Auton kulut ovat itsellä tuota suuremmat, koska työmatkoihin menee bensaan 400€/kk. Verovähennykset kattavat siitä alle puolet (haen siis hyvityksen jälkeen päin, joten tiedän tasan tarkkaan summan minkä verran maksamani verot pienenee). Vakuutukset, huollot, renkaat muutaman vuoden välein, autovero... Kyllä niistä vain kertyy ja siihen päälle voisi laskea arvonalenemankin, koska tokihan siitä autosta pitää ostohintakin maksaa.
Mulla on siis rahoitus 350ekk.