Kaipaan 80- ja 90-luvun vapautta
Silloin elämä oli paljon vapaampaa kun ei ollut digitaalisaatiota, omakantoja ja lainsäädäntö oli järkevämpää.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko, Ap, ihan konkreettisesti kertoa, mikä tärkeä vapaus on poistunut sen jälkeen? Mutta jos kertoisit vain fiksuista vapauksista, olisi kiva. Ei esimerkiksi, että autossa sai olla ilman turvavyötä, tai että lapsia sai piiskata. Kiitos!
Vapaus oli ennen suurempaa, koska ei tarvinnut olla jatkuvasti taivoitettavissa puhelimella. Vuokratyökin nykyään mahdollista, koska ihmisillä on aina puhelin mukana. Kaikki Kelan ja muiden virastojen digitaaliset tietokannat kaventavat vapautta. Ihmiset esim. eivät uskalla kertoa kaikkia asioita lääkärille, koska ne tiedot kirjataan ylös omakantaan.
Voi mennä vaikka Viroon ja käydä lääkärillä. Lääkityskin irtoaa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä älylaitetta ainoastaam asiointiin ja vauvapalstailuun. Jätä muutoin pois arjestasi.
Kas kummaa olet jälleen vapaa.Kuinka hoidat pankkiasiat ilman älylaitetta?
Voi tuska näitä nuoria... Katso, ennen oli pankkikirjat. Sinne merkittiin pankissa paljonko tilillä on rahaa jne. Pankissa käytiin ihan fyysisesti paikanpäällä asioimassa. Nostit rahaa tai talletit rahaa.
Kyllä järki lähtisi, jos pitäisi taas pankkikirjan kanssa käydä käteistä pankin tiskiltä.
Olin 90-luvulla monta kuukautta kokonaan ilman puhelinta ja kaikki toimi loistavasti. Virastot lähettivät kirjeen aina postissa ja tarvittaessa pystyi itse mennä virastoon. Työnantaja ei pystynyt piinaamaan minua puhelimella. Se on vapautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä älylaitetta ainoastaam asiointiin ja vauvapalstailuun. Jätä muutoin pois arjestasi.
Kuinka usein niitä pankkiasioita pitää oikein hoitaa?
No silloin ennen melkeinpä sitä mukaa kun niitä laskuja tuli. Ei ollut e-laskuja eikä automaattiveloituksia.
No totta kai jollain teinillä oli vapautta. Edelleen teineillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tuska näitä nuoria... Katso, ennen oli pankkikirjat. Sinne merkittiin pankissa paljonko tilillä on rahaa jne. Pankissa käytiin ihan fyysisesti paikanpäällä asioimassa. Nostit rahaa tai talletit rahaa.
Kyllä järki lähtisi, jos pitäisi taas pankkikirjan kanssa käydä käteistä pankin tiskiltä.
90-luvulla oli jo pankkiautomaatit.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko, Ap, ihan konkreettisesti kertoa, mikä tärkeä vapaus on poistunut sen jälkeen? Mutta jos kertoisit vain fiksuista vapauksista, olisi kiva. Ei esimerkiksi, että autossa sai olla ilman turvavyötä, tai että lapsia sai piiskata. Kiitos!
Käteisen käyttö on vähentynyt. Ennen käytettiin pelkästään vain käteistä, mikä on yksi vapauden merkki. Jos käteinen poistuu kokonaan, tulee ihan varmaan joku rekisteri, johon kirjataan kaikkien ihmisten ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla lapsi, mutta en minä kyllä muista, että autossa olisi saanut olla ilman turvavyötä tai lapsia olisi saanut piiskata.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
jepjepjoo kirjoitti:
Olen jossain määrin samaa mieltä. Toki olisi mielekiintoista nähdä kuinka moni kyllästyisi nopeasti, kun useat asiat et enää hoituisikaan sohvan pohjalta muutamalla näpäytyksellä, vaan pitäis nostaa perse ylös ja lähteä asioille jonottelemaan yms.
Ei se niin kamalaa ollut. Eipä ne asiat nykyäänkään ihan tosta vaan hoidu muutamalla näpäytyksellä. Hyvin usein on joitain ongelmia milloin missäkin. Monta kertaa ajatellut, kunpa voisi vaan marssia johonkin toimistoon ja selvittää asiat. Nyt itse selvittelet kaikki netistä ja välillä ei silti onnistu. Eli nykyään teet itse ne työt, kun ennen ne teki joku muu.
Nykyään ei usein saa asiakaspalveluunkaan yhteyttä oikein millään, edes sieltä kotisohvalta.
Kyllä silloin monelle oli asiat paremmin, kyllä tämä pitää voida sanoa ääneen ilman että kyse on nostaligian kaipuusta. Työelämä ei ollut niin raadollista kuin nykyään, peruskoulua ei oltu vielä tuhottu, nuoret miehet eivät samalla lailla voineet hautatutua kotiin ja syrjäytyä. Ihmiset kyläilivät toistensa luona ja koska kaikkea ei ollut kokoajan, asiat tuntuivat enemmän. Nykyajan yltäkylläisyys on yksi syy miksi nuoret voivat niin huonosti, kun mikään ei enää tunnu miltään. Tässä nyt muutamia mainitakseni.