Kiva joulu; oikeasti edullisesti
Ehdotuksia.
Mitä tekisitte, ruoka, lahjat, tekeminen, koristelu ym?
Jos käytössä vaikkapa 20e.
Kommentit (44)
Kylläpä on tyyris joulu, jos näillä mennään, eli vielä halvempi versio:
[quote=Vierailija itse tehtynä riisipuuro ja siihen kaneli, maito
itse tehtynä lanttulaatikko, ja porkkanalaatikko myös, syksyllä ostetuista halvoista juureksista, jos vaan on ollut säilytystilaa.
pieni kinkkupala ja sinappi, halpa lapapala käy aivan hyvin kinkusta
itse tehdyt sämpylät
keitetyt perunat
kastike: kermaviili ja suola
edulliset piparit kaupasta (noin 1e) - leivotaan yhdessä lasten kanssa, viime vuonna talteen laitetuista mausteista ja siirapista, jauhoja kai löytyy kaapista.
luonnonmateriaaleista askarteluja
edullinen kynttilä, esim punainen venetsialyhty tai esim kirpparilta eurolla kynttilä tunnelmaa antamaan - kirpparilta saa paljon enemmän kynttilöitä eurolla.
lahjoiksi esim itsetehtyä hilloa itsekerätyistä marjoista, / jotain euron hintaista, hartiahierontaa, siivous, lapsille vienti ilmaiseen leikkipuistoon - lapset voivat leipoa ja koristella hienot piparit lahjaksi (käytetään koristeina, jos ei uskalleta syödä)
Saattaa vielä rahaakin tuosta 20euron summasta jäädä jokunen sentti[/quote
Voi olla, että rahaa ei enää jää, mutta onpahan jotain hauskempi joulu. Lisäksi voi lainata kirjastosta laulukirjoja, joululauluja ja elokuvia, ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ei käynyt ilmi onko tarkoitus viettää joulua aikuisten kesken vai onko myös lapsia mukana.
Mä meinaan laittaa patjat olohuoneen lattialle aattona ja nukutaan siinä "kuusen alla" päiväkoti-ikäisten lasten kanssa. Ei maksa mitään, mutta on lapsille elämys.Ihana idea, ja varmasti lapselle elämys joka jää mieleen!
Joulukirkko joko jouluyönä tai jouluaamuna on myös elämys, jonka lapsi muistaa vielä vanhuksena.
Jotain erityistä on jouluna oltava. Olin jouluruokailussa joskus, siellä tarjottiin voileipiä, puuroa, sekahedelmäkiisseliä. Olisin kaivannut lisäksi edes perunoita ja silliä.
Ihan ensin karsisin lahjat pois tästä budjetista.
Koristeiksi käy vanhat olemassa olevat, mutta ellei sellaisia ole, tsekkaisin esim. Torista oman paikkakunnan annetaan-osaston. Ihmiset lahjoittavat tarpeetonta kamaa pois jatkuvasti, myös joulujuttuja.
Käyttäisin valtaosan budjetista ruokaan ja miettisin mistä saa parhaan hyötysuhteen. Esim. vaikka puuroriisi on halpaa, turha sitäkään on ostaa ellei kukaan tykkää riisipuurosta. Koko pellillistä torttuja ei kannata tehdä, jos niitä menee vain pari kappaletta. Kinkkua voi ostaa pienen paketin valmiina viipaleina, jos se on must. Jne. Jne.