Mitä mä teen? Mun pojat on lopettanut kaiken ruoan ja juoman syömisen!! Pojat on 5v ja 7v
Herkkuja ei anneta, niin paljon ainakaa että niillä asia selittyisi. Nämä heput vain eivät enää syö tavallista kotiruokaa, siis mitään!! Mulla alkaa niin hermot mennä, kun juodun koko ajan hokemaan "syö, syö, syö" ja nämä eivät syö! Ottaa päähän edes tehdä mitään ruokaa kun mitään ei syödä.
Hemmetti mitä kersoja mulla. Tukka lähtee päästä. =((
Kommentit (4)
Ruokaa tarjolla ruoka-aikana, seuraavan kerran taas seuraavana ruoka-aikana. Jos siis ei syö, niin ei vaihtoehtoja vaan pois pöydästä vain. Herkkuja kerran viikossa, ei edes väli- tai iltapalalla makeita juttuja. Sun kannattaa olla stressaamasta, ettei miksikään valtapeliksi mene.. Eipä taida lapset itseään nälkään tappaa kuitenkaan =)
Tarjoa tavallista ruokaa ennalta sovittuihin ruoka-aikoihin. Ei mitään niiden välissä. Älä koskaan kehoita syömään enemmän tai hermostu tmv. Syövät minkä syövät ja siinä se. Voit myös opettaa lapset ottamaan itse ruokansa, voitte yhdessä laatia seuraavan viikon ruokalistan, lapset voi ottaa mukaan ruuanvalmistukseen.
Terve lapsi pärjää pelkällä nesteellä niin monta päivää kun on ikää vuosissa. Eli teillä 5 tai 7 päivää. (Lastenlääkärini mukaan) Tiedän, että vaatii äidiltä paljon katsoa vierestä kun lapsi mankuu herkkuja tmv. mutta pidä pintasi ja tarjoa vain ruoka-aikoina (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala). Vettä voi toki juoda välissäkin.
Älä lannista ruokakeolla.
Ja nätit aterimet, astiat ja kaunis pöytä. Hyvä rauhallinen ruokailutunnelma, jossa aikuisetkin istuu rauhassa pitkään siinä pöydässä.
Kaikki ulkopuolinen ärsyke pois. Siis telkkarit, kaverit jne.
-ÄLÄ kiinnitä asiaan mitään huomiota! Pari kertaa voit kyllä kehoittaa syömään, mutta älä koko ajan hoe tuota SYÖ, SYÖ, SYÖ!! juttua.
-Anna lasten valita ruuan (tai siis, että esim. lounas olisi heidän valitsemansa ja päivällinen olisi taas sun valinta).
-Anna lasten itse ottaa ruokansa.
-Anna lapsille pienet maistiaiset (esim. teelusikallinen) ruokaa ja sano, että jos ei maistu, niin lisää ei tarvitse ottaa, mutta jos maistuu, niin sitten saa lisää.
-Jos ruoka ei maistu, niin sitten saa seuraavan kerran ruokaa vasta päivällisellä/iltapalalla/aamupalalla.
-Anna lasten osallistua ruuanlaittoon.