Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotityövastuita teillä oli 12-vuotiaana?

Vierailija
08.11.2006 |

Mä (omasta halustani) huolehdin kodin viikkosiivouksesta. Tykkäsin vain järkkäillä tavaroita. Heräsin myös klo 6, laitoin aamulla pyykkiä, tiskasin, silitin tms pienen kotityön ja perheelle aamupalan. Todellakin itse halusin, leikin pikkuemäntää ja puuhailin hiljaisessa kodissa.

Olin saanut oman lemmikkieläimen, jonka hoidin lähes aina itse ja yksin. Joskus joku ruokki sen, jos olin kaverilla tai kotiin tulo viipyi.

Hoidin myös ala-asteen lopulla (5-6-luokkalaisena) tosi paljon alle kouluikäisiä lapsia. Usein olin noin 3-4 lapsen kanssa pihalla. Ilman aikuisia saatettiin olla keskenämme pari kolme tuntia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tiskit laitoin, haravoin kesällä. siinäpä ne. ja ihan hyvä äiti olen, vaikken ole raatanut pienenä kotitöissä äitini puolesta!

Vierailija
2/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen siivous, astianpesukoneen tyhjennys, autotallin siivous (työkalut paikoilleen + lakaisu) joka ilta, lemmikkien hoito, ruuanlaitto joinain iltoina, jos vanhemmat eivät kotona (vuorotyöläisiä), pikkuveljestä huolehtiminen, saunan lämmitys, hitsausvahtina oleminen, jenkkien imurointi ja pesu ennen häitä, viinimarjojen ja karviaisten kerääminen, perunoiden hakeminen perunamaalta, mansikoiden putsaus, lumityöt. Sellasta ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oman huoneeni siisteys oli vastuullani.

Niin.. ja oman koirani ulkoilutus.

Ei muuta.

Vierailija
4/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lauantai ja sunnuntai aamuisin tein krapulasta kärsiville vanhemmilleni aamupalan.

Siitä sain kovat huudot jos en niin tehnyt

Vierailija
5/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin oman huoneen. Pesin omat pyykit.

Kerran viikossa: Pöydän kattaus ja siivous, roskien vienti.

Välillä ruoanlaittoa ja muiden huoneiden siivousta. Pihatöitä (jos ne lasketaan tähän mukaan)

Kaikki nuo vaan pakosta. Vapaaehtoisesti vahdin nuorempiani.

Vierailija
6/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tyytyväinen, että meillä kotona kaikilla oli paljon velvollisuuksia. Ensinnäkin, opin paljon siinä samalla. Muistan, kuinka inhosin, sitä että äiti laittoi meidät itse soittamaan ja varaamaan ajan vaikka parturille, mutta niin sitä oppii!

Ja vastuun mukana tuli oikeuksia. Meillä kotitöistä ei maksettu, mutta rahaa sai sitten aina kun tartti, jos vaikka leffaan oli lähdössä eivätkä vanhemmat olleet saitoja sen suhteen. Kotiintuloaikoja ei ollut niin kauan kuin koulu sujui ok.

Olin itsenäinen. 13-vuotiaana olin jo yksin kielimatkalla ilman ketään kaveria samalla reissulla, mutta tutustuin toisiin lapsiin.

Ja kun muutti omaan kämppään, osasi vaihtaa sulakkeen, pestä lattiat ja tehdä ruokaa. Elämä paljon helpompaa, kun vanhemmat ovat varhain luottaneet minuun ja kykyihini.

4

Vierailija
7/7 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 13-vuotta, niin aloin hoitamaan naapureiden lapsia.

Kotitöistä ja lastenhoidosta sain vähän taskurahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä