Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku kävi vain katsomassa junaraiteille pudonnutta miestä, mutta lähti pois hädässä olevaa pitää auttaa, muistuttaa poliisi

Vierailija
25.11.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006052

"Espoon Leppävaarassa sattui lokakuun 28. päivänä tapaturma, jossa keski-ikäinen mies putosi junaraiteille ja asemalle saapunut juna osui mieheen. Mies jäi junan ja laiturin väliin ja loukkaantui vakavasti.
Länsi-Uudenmaan poliisi on nyt kertonut uutta tietoa tapaturmasta. Kukaan ei saapunut auttamaan raiteille pudonnutta miestä"

Toivottavasti näitä edes hävettää, jotka eivät mitenkään vaivautuneet auttamaan raiteelle pudonnutta

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee suomalaisen tasa-arvon joka nainen vaatii että miehet auttaa naisia mutta kun mies on vaikeuksissa niin nainen käy vain naureskelemassa ja lähtee meneen eikä vahingossakaan auta ja mies loukkaantuu vakavasti

Vierailija
42/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jos ei ole soitettu hätänumeroon. Sen sijaan ymmärrän kyllä jos raiteille ei ole menty. Läheskään jokainen ei ole siinä kunnossa, että saisi edes itseään ajoissa junan tieltä pois, saati aikuista ihmistä vielä lisksi. Ja jos seuraavaksi tulee pitkän matkan juna, joka vain ohittaa aseman, eli eivät siis jarruta vaan ajavat erittäin nopeasti ohi, tällöin on aikaa poistua ehkä kaksi sekuntia siitä kun junan näkee (aseman kuulutuksiin ohittavasta junasta ei kannata liiaksi luottaa, välillä tulevat kun juna jo meni).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leppävaarassa asuu api noita.

Monissa paikoissa asuu noita naisia ja niitä miehiä.

Vierailija
44/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku tippuu raiteille.

Minustakin sinne voi kaatua tai pudota, mutta ihminen harvoin tippuu.

Vierailija
45/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku tippuu raiteille.

Minustakin sinne voi kaatua tai pudota, mutta ihminen harvoin tippuu.

Jäbä on ollut niin kaasussa että on leijunut radan ylle.

Vierailija
46/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tilanteet tulevat usein yllättäen ja moni voi mennä siinä ihan lukkoon, jos ei ole mitään hätätapauskoulutusta käynyt. Sitä miettii, että jotain pitäis tehdä mutta mitä.

Vierailija
47/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häkeen on tosi epämiellyttävä soittaa. Viimeksi sain valitusta, kun en osannut arvioida oliko itsensä satuttanut tuntematon ihminen humalassa vai ei.

Kyllä. Kun soitin kerran 112 kun kerrostalon pihalla oli joku sekopäämamu riehumassa, häke alkoi kysellä minulta mitä minä mukamas itse siellä riehun kun kuuli luurista jätekatoksen oven ja jäteastian kannen äänen kun hitto soikoon olin pihalle mennyt vain siitä syystä että minun piti viedä roskia jätekatokseen! En minä mitään sille voinut että samalla matkalla törmäsin yksityisalueelle tulleeseen aggressiiviseen suomea osaamattomaan mamuun joka meinasi köydä päälle kun kehotin poistumaan pihalta jolle hänellä ei ollut mitään asiaa. Oli ilmeisesti varkaissa tms.

Häke alkoi siis sen sijaan että olisi lähettänyt poliisin välittömästi paikalle taltuttamaan riehujaa, syyttelemään soittajaa siitä että tämä avaa jätekatoksen oven joka menee kolisten kiinni kuten jätekatoksen jäteastiatkin. Uskomatonta pelleilyä.

Vierailija
48/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin aina mietityttää, että miten on joutunut raiteille. Siinä on yleensä aika hyvät ne turvajutut, kun vähän seuraa askeliaan. Se on puolimetriä nykyään, siihen reunaan. Itsehän en kävele koskaan niin lähellä. Mahdollisimman kaukana sitä varotusta jne.

Jos kävis hassusti, että sinne vaan luiskahtaisin varovaisuudestani huolimatta, niin mä en pääsis sieltä ylös omin neuvoin. Ei käsivoimat yksinkertaisesti riitä punnertamaan. Lyhyydestäkin se haitta, että oliskohan junalaituri mua silloin nenään saakka, kun raiteilla olisin.

Mitä konkreettiseen auttamiseen tulee, niin samasta syystä en pystyisi repimään ketään laiturillekaan takaisin. Ei mun voimat vaan riitä.

Usein olen yksin omalla juna-asemalla (rekola) täällä pkseudulla, ei kaikilla asemilla ole väenpaljoutta 24/7. Tietenkin voin soittaa häkeen, mutta miten ehdin, kun junia tulee ja menee koko ajan. Samalla tietenkin viuhtoa junalle, että kuski saisi junan pysäytetty ajoissa... Kumpaankin suuntaan näkee hyvin edelliseltä asemalta lähtevän junan, eihän se kovaa kyytiä tule asemalle Rekolassa, mutta massahan on valtava. Miten sellaisen saisikaan ajoissa pysäytettyä?

Oikeesti mä olen pohtinut näitä auttamis skenaarioita sen 30 vuotta, kun olen junaa käyttänyt.

Mulla on tästä trauma, kun toisella juna-asemalla nuoruudessani eräs nuori herra hyppäs tulevan junan eteen. Kyseessä ei ollut vahinkoa, vaan ihan tarkoituksellisesti meni. Huusi vielä hyvästit loikatessaan. Näin hänen menonsa ja refleksinä käännyin selin. En nähnyt itse mäjäystä, mutta ropinat tuntui... :(

Vierailija
49/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä autetaan sitten. Sinne raiteille ei voi oikein mennä ja itsellä ei ainakaan ole voimaa edes nostaa aikuista miestä sieltä ylös? Soittaa hätäkeskukseen ja vr:n jonotusnumeroon? Miten sinne on tiputtua kun edes sen reunan lähelle ei suositella menemään?

Idi ootti! Joko useampi nostamaan sitä raiteille pudonnutta ja jos ei onnistu niin soittaa 112. Anna kun arvaan: sinä olet niitä sivusta katsovia?

Kuka sen hätäpuhelun teki ja miten se esti alle jäämisen? Aikaa pari minuuttia.

Pari minuuttia riittää hyvin junan jarruttamiseen.

Soita heti, kun näet tilanteen. Puhu selkeästi ja kerro oleellinen tieto heti.

Hätäkeskus saa yhteyden junan kuljettajaan.

Juna jarruttaa ja pelastushenkilöstö saapuu paikalle.

Hätäkeskukseen kun soitat kiireellä et pysäyttäkää juna ni mitenkähän käy. Ei nekään saa junaan suoraan yhteyttä, ja kun sä soitat sinne tuolleen, niin siellä alkaa se hidas mantra. kuka soittaa, rauhoitu, miksi ja mitään ei tehdä ennen kun rauhotut... Ihan vaan muutaman kerran soittaneena.

Eli sun ratkaisu on, että et tee mitään, koska sä tiedät jo niin hyvin miten tässä nimenomaisessa tapauksessa tulee käymään?

Ja sit menet tyytyväisenä kotiin ajatellen, etten missään nimessä olisi voinut kuitenkaan auttaa?

Eijumalauta tätä nykyaikaa.

Ei vaan saada oikeasti vastaus miten estät junan törmäyksen ja nostat sen miehen raiteilta. Mulle ei riitä se et kauhistellaan kuinka ei auteta ja ollaan olevinaan niin hyvistä itse. Tuo tilanne tulee nopeasti, ja se junan on todella nopea eikä pysähdy heti. Etkä sä saa sinne junaan taikaiskusta yhteyttä.

https://www.vauva.fi/comment/60777184#comment-60777184

Lukisit ketjua. Useita minuutteja ennen sinun viestejäsi joku oli jo tosi hyvin summannut eri vaihtoehtoja joita voi tehdä. Laiturilla oli useita ihmisiä, joista tuskin kaikki olivat sattumalta kuuromykkiä neliraajahalvaantuneita, joten olisi siinä ollut soittajaa, miehen jututtajaa, juoksijaakin kahteen suuntaan.

Ai oli kiire? Työpalaveri/haastattelu/treenit/treffit/väsy/nälkä, niin ei ehdi tehdä mitään, ties vaikka myöhästyt junasta

Äly hoi, kyllä se juna enemmän myöhästyy jos joku alle jää.

Mihin kellonaikaan tämä tapahtui? Jotenkin epäilisin, että päiväsaikaan olisi ollut enemmän auttamiskykyistä väkeä.

Vierailija
50/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummi jäi junan alle. Oli yrittänyt oikoa reittiä junaradan yli säästääkseen jalkojaan. Ei siinä ihminen selviä yhtenä kappaleena kun juna osuu.

Vierailija
51/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että mitä tuossa olisi voinut muuta tehdä kuin soittaa 112 kuten ilmeisesti oli kuitenkin tehty? Matkustan paljon junalla enkä oikein ymmärtänyt tuota juttua, jos mies tosiaan oli junan ja laiturin välissä niin sehän on niin pieni rako ettei sitä sieltä saa vedettyä, tai voi loukkaantua siinä vaan pahemmin. Ja ainahan sanotaan ettei loukkaantuneita saa siirtää kuin ammattilaiset.

Ja sitten kun nyt on paljon muistuteltu siitä miten vaarallisia paikkoja junaraiteet on lähellä kulkevien jännitteiden takia jotka kuulemma voivat hypätä jopa metrejä, siis niin isot riskit että esim. helteellä hajonneet junat joissa ei ilmastointi toimi ja seisovat saunalämpiminä tunteja jumissa ei ihmisiä ole päästetty ovista ulos haukkamaan happea rukoilusta huolimatta juuri tämän sähköiskuvaaran takia.

Vierailija
52/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä autetaan sitten. Sinne raiteille ei voi oikein mennä ja itsellä ei ainakaan ole voimaa edes nostaa aikuista miestä sieltä ylös? Soittaa hätäkeskukseen ja vr:n jonotusnumeroon? Miten sinne on tiputtua kun edes sen reunan lähelle ei suositella menemään?

Idi ootti! Joko useampi nostamaan sitä raiteille pudonnutta ja jos ei onnistu niin soittaa 112. Anna kun arvaan: sinä olet niitä sivusta katsovia?

Kuka sen hätäpuhelun teki ja miten se esti alle jäämisen? Aikaa pari minuuttia.

Pari minuuttia riittää hyvin junan jarruttamiseen.

Soita heti, kun näet tilanteen. Puhu selkeästi ja kerro oleellinen tieto heti.

Hätäkeskus saa yhteyden junan kuljettajaan.

Juna jarruttaa ja pelastushenkilöstö saapuu paikalle.

Hätäkeskukseen kun soitat kiireellä et pysäyttäkää juna ni mitenkähän käy. Ei nekään saa junaan suoraan yhteyttä, ja kun sä soitat sinne tuolleen, niin siellä alkaa se hidas mantra. kuka soittaa, rauhoitu, miksi ja mitään ei tehdä ennen kun rauhotut... Ihan vaan muutaman kerran soittaneena.

JUURI NÄIN! Rautateiden liikenteenohjauksen (= Finrail Oy) kautta se yhteydenotto menee,

Jos juna on jo parin minuutin matkan päässä, tiukkaa tekee. Kännykän taskusta ottamiseen nyt tietysti kenelläkään ei mene aikaa, kun kaikkien katse on valmiiksi nauliintuneena omaan kännykkäänsä. Sitäkin kauemmin menee siihen, että kukaan ymmärtää siirtää katseensa kännykästä siihen, mitä ympärillä on tapahtunut. Lisätään tähän 112:n näppäily, hälytyskeskuksen vastauksen odottaminen, asian selittäminen hälytyskeskukselle niin, että hälytyskeskus pystyy heti välittämään Finrailille sellaiset tiedot, joiden perusteella Finrail pystyy välittömästi antamaan pysähtymiskäskyn tiettyä raidetta tai edes tietyllä alueella liikkuville junille. Siihen vielä junankuljettajien reagointiaika ja junan jarrutusmatka.

Tällaisessa tilanteessa viisi minuuttia riittäisi aivan toisella tavalla kuin kaksi. Rautatieasemien laitureilla ei ole vastaavanlaisia hätäpysäytyskahvoja kuin metroasemilla. Radalle menemisen vaarallisuudesta varoitetaan monesta syystä - radalle pudonnut voi olla sellaisessa asennossa, ettei häntä kerta kaikkiaan saa autetuksi muuten kuin menemällä itse radalle. Kuinka monella on valmiiksi ajateltuina oikeat liikesuoritukset, jotta korotetulta laiturilta pääsee raiteen tasolle loukkaantumatta pudotuksessa, jotta radalle pudonneen saa nostettua ylös ja jotta radalta ehtii itsekin ajoissa takaisin laiturille, jos juna tosiaan on jo tulossa. Niin, silläkin on tietysti merkitystä, onko henkilö pudonnut radalle junan tulosuunnasta katsottuna pitkän laiturin alkupäässä vai loppupäässä.

Vierailija
53/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiteille ei saa mennä, koskaan.

Lisäksi jos raiteille putoaa tak menee vaikka joku sekaisin oleva itsetuhoinen, niin ei todellakaan ole fiksua mennä itse raiteille tai edes sellaisen ihmisen ulottuville.

Soitto hätäkeskukseen on oikea apu. Tosin sinnekin voi joutua jonottamaan.

Vierailija
54/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että mitä tuossa olisi voinut muuta tehdä kuin soittaa 112 kuten ilmeisesti oli kuitenkin tehty? Matkustan paljon junalla enkä oikein ymmärtänyt tuota juttua, jos mies tosiaan oli junan ja laiturin välissä niin sehän on niin pieni rako ettei sitä sieltä saa vedettyä, tai voi loukkaantua siinä vaan pahemmin. Ja ainahan sanotaan ettei loukkaantuneita saa siirtää kuin ammattilaiset.

Ja sitten kun nyt on paljon muistuteltu siitä miten vaarallisia paikkoja junaraiteet on lähellä kulkevien jännitteiden takia jotka kuulemma voivat hypätä jopa metrejä, siis niin isot riskit että esim. helteellä hajonneet junat joissa ei ilmastointi toimi ja seisovat saunalämpiminä tunteja jumissa ei ihmisiä ole päästetty ovista ulos haukkamaan happea rukoilusta huolimatta juuri tämän sähköiskuvaaran takia.

Eihän junan raiteet ole säihköistettyjä. Junat kulkevat kattokaapeleiden kautta kulkevalla sähköllä.

Ihmisiä ei päästetä junasta ulos helteellä tai pakkasella turvallisuuden takia, jos juna ei ole asemalla. Kyse ei ole sähköistetyistä raiteista vaan muista junista. Niillä on edelleen omat aikataulunsa ja kulkureittinsä, vaikka yksi juna leviäiskin.

Vierailija
55/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, jos hätäpuhelua ei ole soitettu. Jostain kuitenkin luin, että mies makasi kiskoilla. Sairaskohtauksen saanutta tai loukkaantunutta tai umpihumalaista makaavaa henkilöä ei voi yhden tai edes kahden hengen voimilla nostaa ylös raidekuilusta. Jos pudonnut pystyy itse jotain tekemään, on asia toinen. Jos on sekunneista kyse niin hätäpuheluissa kyllä aikaa menee kaikenlaiseen kyselyyn ja tivaamiseen. En tiedä, voisiko siellä mennä radanvarteen junan tulosuuntaan viittomaan junalle omaa henkeään vaarantamatta.

Vierailija
56/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta jos henkilö on pukeutunut turkikseen tai esim. ganada gooseen. Muille voin soittaa apua.

Vierailija
57/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just tätä avuttomuutta. Nuoret, naisetkin on niin lihavia että tuskin jaksaa itseään kantaa.

Vierailija
58/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko varmasti tahaton putoaminen eikä itsemurhayritys? Helposti tuollaisessa tilanteessa voi käydä niin, että autettava vie auttajan mukanaan tilanteeseen. Ei päästä irti tms. En uskaltaisi riskeerata omaa henkeäni. Enkä välttämättä pääsisi itsekään ylös sieltä, eikö ne reunat ole aika korkeat.

Vierailija
59/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin aina mietityttää, että miten on joutunut raiteille. Siinä on yleensä aika hyvät ne turvajutut, kun vähän seuraa askeliaan. Se on puolimetriä nykyään, siihen reunaan. Itsehän en kävele koskaan niin lähellä. Mahdollisimman kaukana sitä varotusta jne.

Jos kävis hassusti, että sinne vaan luiskahtaisin varovaisuudestani huolimatta, niin mä en pääsis sieltä ylös omin neuvoin. Ei käsivoimat yksinkertaisesti riitä punnertamaan. Lyhyydestäkin se haitta, että oliskohan junalaituri mua silloin nenään saakka, kun raiteilla olisin.

Mitä konkreettiseen auttamiseen tulee, niin samasta syystä en pystyisi repimään ketään laiturillekaan takaisin. Ei mun voimat vaan riitä.

Usein olen yksin omalla juna-asemalla (rekola) täällä pkseudulla, ei kaikilla asemilla ole väenpaljoutta 24/7. Tietenkin voin soittaa häkeen, mutta miten ehdin, kun junia tulee ja menee koko ajan. Samalla tietenkin viuhtoa junalle, että kuski saisi junan pysäytetty ajoissa... Kumpaankin suuntaan näkee hyvin edelliseltä asemalta lähtevän junan, eihän se kovaa kyytiä tule asemalle Rekolassa, mutta massahan on valtava. Miten sellaisen saisikaan ajoissa pysäytettyä?

Oikeesti mä olen pohtinut näitä auttamis skenaarioita sen 30 vuotta, kun olen junaa käyttänyt.

Mulla on tästä trauma, kun toisella juna-asemalla nuoruudessani eräs nuori herra hyppäs tulevan junan eteen. Kyseessä ei ollut vahinkoa, vaan ihan tarkoituksellisesti meni. Huusi vielä hyvästit loikatessaan. Näin hänen menonsa ja refleksinä käännyin selin. En nähnyt itse mäjäystä, mutta ropinat tuntui... :(

Eikö se tullut jo selväksi ettei sun olisi yksin tarvinnut auttaa.

Mulle tuli trauma kun kukaan ei auta ketään mutta lässytystä kyllä riittää.

Vierailija
60/84 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä, jos hätäpuhelua ei ole soitettu. Jostain kuitenkin luin, että mies makasi kiskoilla. Sairaskohtauksen saanutta tai loukkaantunutta tai umpihumalaista makaavaa henkilöä ei voi yhden tai edes kahden hengen voimilla nostaa ylös raidekuilusta. Jos pudonnut pystyy itse jotain tekemään, on asia toinen. Jos on sekunneista kyse niin hätäpuheluissa kyllä aikaa menee kaikenlaiseen kyselyyn ja tivaamiseen. En tiedä, voisiko siellä mennä radanvarteen junan tulosuuntaan viittomaan junalle omaa henkeään vaarantamatta.

Jos juna on tosiaan tulossa jo parin minuutin matkan päässä, tuossa ajassa tuskin ehtii juosta aidatun alueen ulkopuolella tai edes ratapenkkaa pitkin niin kauas, että viittominen olennaisesti lyhentäisi jarrutusmatkaa. Lisäksi pitäisi osata viittoa sellaisella tavalla, että junan kuljettaja ymmärtää sen vakavassa tarkoituksessa annetuksi hätämerkiksi eikä häiriköinniksi. Raiteella juokseminen junaa vastaan olisi vain hiukan nopeampaa mutta paljon vaarallisempaa: vaikka seuraavaa matkustajajunaa odotetaan laiturinäytön perusteella tulevaksi tietystä suunnasta, se ei sulje sataprosenttisesti pois sitä, että jokin muu juna tulee ensin juoksijan selän takaa. Jos tietää varmasti, onko kyseessä sellainen rataosa, jonka linjasuojastuksen toiminta perustuu eristettyihin raideosuuksiin eikä akselinlaskentaan, tästä tiedosta voi tehdä hätätilanteessa hyödyllisiä johtopäätöksiä, mutta ei tästä sen enempää, jottei ketään yllytetä ilkivaltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi