Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pitkien yöunien jekku?

08.11.2006 |

Olisin kiinnostunut tietämään miten te äidit syötätte vauvanne yöunille joiden vauvat nukkuvat pitkiä pätkiä putkeen. Meillä nyt vähän yli 2,5 kuukautinen poika. Ensimmäiset kuukaudet poika söi läheskoko illan ja sitten nukkui hyvin 4-6 tuntia putkeen jonka jälkeen söi ja seuraavat syötöt olivat 3 tunnin välein. Nyt kun ikää on tullut lisää poju syö iltaisin parin tunnin välein. Illalla usein ennen nukahtamista syö vain toisen rinnan. Sitten yöt ovat semmoisia että poju herää syömään 3 tunnin välein. Mikä olisi keino saada pitempiä unia..? Jos keinoja on.. Tietysti jokainen vauva on niin yksilöllinen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vauvasi on vasta niin pieni, että ei hänen tarvitsekaan nukkua koko öitä. Meillä yöunet pitenivät kiinteiden myötä. Neiti syö iltaisin 200ml peruna-porkkanavelliä ja nukkuu sitten koko yön. Tosin saattaa herätä pari kertaa, mutta nukahtaa uudelleen kun laittaa tutin suuhun. Lopetin imettämisen kuukausi sitten ja sen jälkeen rupes yöunet pitenemään.

Tytteli-83 ja neiti 5kk

Vierailija
2/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko normaalilta. Illalla vauvat tankkaavat yötä vasten ja voivat syödä jopa tunnin välein. Illalla myös maitoa tulee hieman niukemmin mutta se on koostumukseltaan vähän tuhdimpaa. Yöllä 3 tunnin välein syöminen kuulostaa tuon ikäiseltä hyvin normaalilta. Ajan kanssa ne yöunet sitten pitenevät, jos pitenevät. ;) Siskon toinen lapsi heräili lähes koko ekan elinvuotensa 1-2 tunnin välein öisin. Nyt terve ja tomera 5-v. likka, joka nukkuu yönsä hyvin. ;)

Emmi ja neiti 6,5kk. (joka on viimeiset 2 viikkoa heräillyt tunnin välein öisin itkemään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on kohta 9 kk ja syö päivän aikana 2 isoa puuro annosta ja 2 kasvis-liha-sosetta sekä syö tissiä noiden päälle, mutta edelleen herää 2-4 krt/yö. Tiedän kyllä, ettei nälkäänsä herää, mutta annan tissiä 1-2 krt/yö (mutta aikaisintaan klo 04). Eka unipätkä on viime aikoina ollut jopa 7 h, mutta nyt esim. kahtena yönä tyttö on kuitenkin herännyt yhteensä 4 krt, vaikka ekan kerran vasta klo 05 aikaan. Aamuyöstä herää siis usein tunnin välein. No, pääasia, että yössä on edes yksi pitkä unipätkä. Tohon vauvojen uneen kun liittyy niin moni muukin asia kuin ruoka/nälkä. Meidän esikoinen alkoi nukkumaan yöt heräämättä vasta 2,5 v iässä, vaikka yösyötöt lopetettiin 6 kk iässä ja imetys kokonaan 1 v 5 kk iässä. Jotkut vaan eivät osaa itse siirtyä unisyklistä toiseen.

Vierailija
4/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan on aika monella se " jekku" :) Meidän typykin kun tekee niin, että nukahdettuaan saattaa jossain vaiheessa vähän havahtua mutta jos joku on vieressä, jatkaa uniaan.. mutta jos ei ole vieressä, hän alkaa haahuilla ympärilleen levottomana. Huonompi homma jos hän havahtuu just kun olen vaikka yöllä vessassa, niin raukka joutuu hakemaan unen uudestaan - tosin samantien se siitä löytyykin kun tissi tulee takaisin :D Typy 2,5kk ja nykyään öisin nukkuu useinkin sen 6h putkeen. Saa nähdä miten jatkossa.

Vierailija
5/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäkin sen on huomannut. Vaikka lapset syövät hyvin, ulkoilevat, ovat aktiivisia päivisin -silti heräilevät öisin.

Meidän molemmat neidit ovat nukkuneet täydet (12h) yöunet ilman heräämisiä jo vauvoina, toinen alle 4-kuisena, toinen alle 3-kuisena. En mä tiedä mikä siihen on syynä. Rintamaito loppui multa " kesken" , mutta jo rintamaidon aikana nukkuivat hyvin. Mä uskon, että on vain yksilöllistä. Jotkut lapset ovat aktiivisia öisinkin ja heräilevät konttaamaan jne, ja siihen sitten havahtuvat ja ovatkin taas nälkäisiä.

Vierailija
6/12 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensi viikolla 3kk täyteen ja yöt menee näin: illalla syö 150-300ml maitoa pullosta, (oma rintamaito loppui 2vkoa sitten,,:-((). Viimeinen satsi hän juo n. klo 22-23 ja nukkuu 6 asti aamulla.

Mutta on sen verran pieni vielä että uskon kyllä että herätään vielä monesti yöllä syömään. Tietenkin se ois ihanaa jos saisi nukkua yöt, kun esikoinen joka on 2,5v ei ole nukkunut yhtään yötä läpi.

Vierailija
7/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta 3kk vauvani on nukkunut nyt 10-11h yhteen menoon ilman ruokailuja. Huomasin olevan vasynyt usein tuossa klo 19.15-19.30, joten aloin aina antamaan rintaa silloin, vaikka ei olisi edellisesta kerrasta kulunut kauhean kauaa. Ilmeisesti vauva ottaa niin paljon kuin tarvitsee silloinkin. Usein nukahtaa rinnalle, mutta ei aina. Luulisin, etta se jekku on siina, etta opettaa vauvan nukahtamaan itsekseen uudelleen. Vauvani nukahtaa usein itse iltaisin mobilen katseluun ja sormien imeskelyyn, mutta esim. nyt se meni niin hysteeriseksi itkuksi, etta oli pakko rauhoitella. Aamuyolla jos vauva syo (klo 5-6 yleensa, mutta usein siis vasta klo 7 eika mene takaisin nukkumaan sen jalkeen) syotan vauvan, vedan mobilen ja menen takaisin omaan sankyyni. Vauva pitaa hetken aanta ja nukahtaa viela itsekseen 1-2 tunniksi. Jos kuitenkin alkaa itkemaan, menen rauhoittelemaan, mutta koitan olla nostamatta pois pinniksesta.

Minakin luulen, etta toiset vain nukkuvat paremmin kuin toiset, ja kai se on paljon kiinni siita kuinka paljon he syovat paivan mittaan. Siihen ei kai pysty paljon vaikuttamaan loppujen lopuksi. En kuitenkaan itsekaan kuvittele, etta vauvani nukkuisi aina samalla lailla - kai jokaisella lapsella jossain vaiheessa tulee ongelmia nukkumisen kanssa.

Vierailija
8/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on kiinni lapsen persoonasta. Toiset vauvat osaavat jatkaa unia itse herättyään, toiset eivät. Nälkäänsä useita kertoja heräävät vauvat (yli 4-5kk ikäiset) harvoin heräävät. Meillä esikoinen söi 5kk ikäisenä 2dl puuroa illalla ja heräsi joka yö 3 t:n kuluttua " syömään" . Samainen tyttö nukahti 9kk ikäisenä ennen iltapalaa ja nukkui päivällisen voimalla aamuun:)

Vierailija
9/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, esikoinen kohta 4v ja kuopus 1v. Esikoinen ollut aina levoton nukkuja, söi vauvana 11kk ikään asti öisin, nukkui paljon vieressä. On silti aina heräillyt muutamia kertoja yössä, nykyäänkin..On vaan levottomampaa se uni, kuin kuopuksella, pyörii paljon, puhuu unissaan, jne. Kuopus on alkanut nyt 1v täytettyään nukkua hieman paremmin, tai siis mielestäni paljon paremmin, ei edes välttämättä joka yö herää!! Tähän asti heräilty 1-5 kertaa yössä. Molemmat lapset on tempperamenttisia, kuopus kuitenkin viihtyy myös itsekseen touhuamassa, mikä on aika luksusta esikoisen jälkeen joka oli äidin sylikissa ekat kaksi vuotta..

Eli uskon, että on paljon luonteesta ja lapsesta kiinni, miten nukkuu. Ja jos syömisillä on merkitystä, kannattaa kiinnittää huomiota KOKO päivän syömisiin, ei pelkkään iltapalaan.

Vierailija
10/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että noilla maidoilla on aika vähän vaikutusta. Korvikemaito on hieman paksumpaa eli sulaa hitaammin kuin äidinmaito, mutta ei se silti " huonosti" nukkuvaa vauvaa varmaankaan läpi yön saa nukkumaan.

Meidän poika heräsi 3-4kk iässä yleensä 1 kerran syömään. Se tuntui luksukselta, sillä moni heräsi tuohon aikaan vielä 3-4krt... no, nyt on 9kk vanha ja viimekin yönä heräsi 3 kertaa! Ei toki syömään (ruokintapalvelut loppuivat 6kk iässä -siis öisin), mutta mihin lie milloinkin herää kiekumaan ja sitten vaan takaisin selälleen, peitto päälle, tutti suuhun ja uni jatkuu.

Meillä alkoi unet pidentyä siinä 3kk nurkilla ihan itsestään. Ei mitään muutettu, mutta vauva itse muokkasi rytmiään. Ja muokkasi sitä 5kk kohdalla sitten taas niin, että heräsi 7 kertaa huutamaan milloin mitäkin!!! Että kovin on kausiluontoista tää hyvien unien käsite. Meillä poika ehkä kerran viikossa nukkuu yön läpi heräämättä, yleensä herää 1-2krt.

Ai niin, poika nukkuu omassa huoneessa.

Vierailija
11/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että rintalapset haluavat lupsutella sitä tissiä öisin. Varsinkin usein jos lapsi herää ja itkee, niin äiti tarjoaa rintaa, mikä on luonnollista. Sen vuoksi lapselle voi jäädä tapa, että haluaa imeskellä öisin rintaa. Eihän äiti tietenkään tiedä, kuinka paljon lapsi syö illalla. Itse nyt tiedän, että jos vauva syö 200ml velliä illalla, niin hän ei tarvitse ruokaa yöllä. Mut jos illalla uppoaa vaan alle 150ml, niin sit annan yöllä maitoa.

Itseäni ei tosin imetysaikaan haitannut yöheräämiset. Vaikka vauva saattoi syödä 3 kertaa yöllä, niin nukahti aina syötön jälkeen heti ja minäkin olen sen verran hyväuninen, että saan heti unen päästä kiinni.

Tytteli-83

Vierailija
12/12 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nukkui ekat neljä kuukautta yöt putkeen, 6-10 tuntia yössä heräämättä kertaakaan vaikka pari kuukautta olikin koliikkia, yöt nukkui tosi hyvin. Oli täysimetyksellä 5 kk 1 vk ikään. Neljän kuukauden iässä yöunet lähti pirstoutumaan, ja siitä mentiinkiin sitten pitkän aikaa vain huonommaksi kaiken aikaa, riippumatta siitä mitä kaikkea yritettiin, omaa sänkyä, perhepetiä, runsasta iltapalaa, pientä iltapalaa, ulkoilua illalla, ei ulkoilua illalla mitä lie. Ei meillä mun mielestä ole koskaan nukkumisen esteenä ole mikään nälkä ollut, kyse on ollut temperamentista, joka on sen tyyppinen että uudelleen nukahtaminen itsekseen (tai yleensä ottaen nukahtaminen itsekseen) ei ole mahdollista. Samoin kuin tuossa jollakin edellisellä, meilläkin nukutaan satunnaisesti tuntikausia ihan ilman mitään iltapaloja silloin kun muuten sattuu olemaan sopiva hetki.

Lopetin imetyksen joskus pääsiäisen tienoilla kun tytöllä oli ikää 1 v 9 kk. Sillä ei kyllä mitenkään suoraan tuntunut olevan vaikutusta yöuniin, vasta nyt kun ikää on 2 v 4 kk on muutama yö mennyt ihan putkeen, klo 2030-600. Välillä on vähän meinannut väsyttää kyllä kun olen töissä ollut jo yli vuoden ja yhtään yötä ei ole pariin vuoteen saanut nukuttua... ja nyt kun on pari kokonaista ollut, eihän sitä heti osaa itsekään nukkua vaan tulee herättyä pari kertaa vanhasta tottumuksesta ihmettelemään ja tuskittelemaan sitä kun ei saa unta uudestaan.

Eli siis pointtini se että joku vauva nukkuu hyvin, toinen ei. Tuskin sillä on paljonkaan tekemistä sen kanssa mitä vanhemmat tekee tai on tekemättä, ellei huomoja unia aiheuta allergiat vaikka usein hyvin nukkuvan vauvan vanhemmat mielellään niin ajattelisivatkin. Mekin ajateltiin silloin alle neljän kuukauden iässä olevamme tosi mahtavia vanhempia kun meidän tyttö nukkuu niin hyvin :-)